Sdělení k účtování a daňové povinnosti společenství vlastníků jednotek - právnické osoby podle zákona č. 72/1994 Sb. (o vlastnictví bytů), ve znění pozdějších předpisů
Referent: Ing. Neplechová, CSc., tel. 5704 4346
Č.j. 281/55 462/2002
V návaznosti na sdělení k uvedené problematice uveřejněné ve Finančním zpravodaji č. 11/2000 v důsledku účinnosti zákona č. 451/2001 Sb. , kterým se mění zákon č. 72/1994 Sb., kterým se upravují některé spoluvlastnické vztahy k budovám a některé vlastnické vztahy k bytům a nebytovým prostorům (zákon o vlastnictví bytů), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, Ministerstvo financí ve spolupráci s Ministerstvem pro místní rozvoj k zákonu č. 72/1994 Sb., o vlastnictví bytů, ve znění pozdějších předpisů, (dále jen "zákon o vlastnictví bytů"), sděluje:
1. Postavení SVJ z hlediska zákona o daních z příjmů
Společenství vlastníků jednotek (dále jen "SVJ") dle § 9 odst. 1 zákona o vlastnictví bytů je právnická osoba, která je způsobilá vykonávat práva a zavazovat se
pouze ve věcech spojených se správou, provozem a opravami společných
částí domu, popřípadě vykonávat činnosti v rozsahu tohoto zákona a činnosti
související s provozováním společných částí domu, které slouží
i jiným fyzickým nebo právnickým osobám.
Na základě tohoto ustanovení zákona o vlastnictví bytů se společenství
vlastníků jednotek řadí k poplatníkům, kteří nejsou založeni nebo zřízeni
za účelem podnikání (§ 18 odst. 3 a 4, § 20 odst. 7 zákona o daních z příjmů).
Pokud SVJ bude účtovat v soustavě jednoduchého účetnictví, je nutné respektovat
i daňový režim pro zjištění základu daně, a to včetně všech
výhod a nevýhod. Je nutno vzít v úvahu, že zdanitelným příjmem právnické
osoby je i finanční příspěvek jednotlivých členů společenství poskytovaný
jako záloha na činnost a správu společných prostor a služby
poskytované s užíváním jednotek (přijaté zálohy v peněžním deníku).
Zdanitelným příjmem jsou i úhrady nájemného od nájemců společných částí
domu nebo nebytových prostorů ve spoluvlastnictví vlastníků jednotek.
SVJ je právnickou osobou, která předkládá přihlášku k registraci místně příslušnému správci daně (místní příslušnost správce daně se u právnické osoby řídí místem jejího sídla v České republice), a to do třiceti dnů ode dne, kdy začalo pobírat příjmy podrobené dani nebo mu vznikla povinnost srážet daň nebo zálohy na ni, tzn., že lhůta pro zaregistrování u správce daně je spojena s pobíráním příjmů podrobených dani a nikoliv se zápisem do rejstříku společenství vlastníků.
3. Registrace k dani z přidané hodnoty
Z § 4 zákona o dani z přidané hodnoty vyplývá, že není osobou podléhající dani (tzn. nemůže se registrovat jako plátce daně) subjekt, který nepodniká nebo nevykazuje činnost mající znaky podnikání, pokud není podnikatelským subjektem. Správa společných částí domů není činností vykazující znaky podnikání. Při přeúčtování těchto služeb ze společenství vlastníků (neplátce daně) na vlastníky jednotek, nemohou jednotliví vlastníci, přesto, že jsou plátci daně, uplatnit nárok na odpočet, protože je pořizují od neplátce daně a pokud dále přeúčtují tyto služby případným nájemcům, vzniká jim daňová povinnost na výstupu. S výjimkou elektrické energie, u které platí regulované ceny, bude základem daně minimálně cena pořízení, která již jednou daň obsahuje.
SVJ vzniká ze zákona, zápis v rejstříku společenství vlastníků jednotek nemá konstitutivní povahu. SVJ je účetní jednotkou ve smyslu zákona o účetnictví a otevírá účetní knihy dnem svého vzniku
a) v podvojném účetnictví na podkladě účtové osnovy a postupů účtování pro nevýdělečné organizace (viz Opatření Ministerstva financí čj. 283/76 102/2000, kterým se stanoví účtová osnova, postupy účtování, uspořádání položek účetní závěrky a obsahové vymezení těchto položek pro nevýdělečné organizace).
Pozn.: Sdělením k účtování SVJ-právnické osoby dle zákona č. 103/2000 Sb. čj. 281/107 716/2000 byla pro SVJ doporučena účtová osnova a postupy účtování pro podnikatele. Vzhledem k tomu, že na základě novely zákona o vlastnictví bytů (zákon č. 451/2001 Sb. ) je SVJ jednoznačně klasifikováno jako nevýdělečná organizace, je pro SVJ vzniklých před účinností této novely aktuální přechod na účtovou osnovu pro nevýdělečné organizace. Změnu účetní osnovy je možno provést pouze k prvnímu dni účetního období (pokud nebyla změna účtové osnovy provedena k 1. 1. 2002, je nutno ji provést k 1. 1. 2003);
b) v jednoduchém účetnictví na podkladě Opatření MF čj. 281,283/77 411/2000, kterým se stanoví postupy účtování pro účetní jednotky účtující v soustavě jednoduchého účetnictví, ve znění pozdějších předpisů (v této účetní soustavě může společenství účtovat pouze za předpokladu schválení shromážděním vlastníků jednotek ve smyslu zákona o vlastnictví bytů).
5. Základní princip účtování SVJ v podvojném účetnictví
Z ustanovení § 9 odst. 1 a odstavce 14 novely zákona o vlastnictví bytů č. 451/2000 Sb. vyplývá, že SVJ může nabývat majetek (věci, práva, jiné majetkové hodnoty, byty a nebytové prostory) pouze k účelům správy domu a k činnostem souvisejícím s provozováním společných částí domu, které slouží i jiným fyzickým nebo právnickým osobám.
a) Účtování příspěvku na úhradu správy domu
Z charakteru SVJ vyplývá, že tato účetní jednotka nemá vlastní jmění ve
smyslu účetních předpisů (účet 411 resp. 901), pouze spravuje majetek
vlastníků jednotek. Finanční prostředky poskytnuté vlastníky jednotek
jsou pro SVJ cizími zdroji na úhradu správy domu a cen služeb spojených
s užíváním bytů, popř. nebytových prostorů (dále jen "služby").
Jde o přijaté zálohy. Doporučuje se přijaté zálohy analyticky oddělit
(např. zálohy z titulu příspěvků vlastníků jednotek na správu domu
a pozemku, zálohy na úhradu cen služeb).
Pokud SVJ odsouhlasí poskytování další (dlouhodobé) zálohy na krytí případných
nepředvídatelných nebo finančně náročných nákladů v budoucích
letech, např. na opravy, popř. k dalším účelům, doporučuje se výboru
SVJ vypracovat a shromážděním vlastníků jednotek schválit tvorbu a
používání tohoto zdroje. V případě, že ve smyslu ustanovení § 9 odst. 1 zákona o vlastnictví bytů SVJ zakoupí dlouhodobý majetek pro účely správy domu, zaúčtuje se souběžně
úbytek dlouhodobé zálohy ve prospěch analytického účtu k účtu dlouhodobé
zálohy (tento postup se doporučuje za účelem přehledu o výši
zůstatku dlouhodobé zálohy na opravy společných prostor ve spoluvlastnictví
členů společenství). Při pořízení dlouhodobého majetku k účelům
správy domu nepostupuje SVJ podle postupů účtování pro nevýdělečné
organizace.
b) Účtování dotací
Přijatá dotace na technické zhodnocení majetku a na opravy majetku, který
je ve spoluvlastnictví členů SVJ, se zaúčtuje ve prospěch příslušného
účtu dotací.
Vyúčtování (faktura) dodavatele se zaúčtuje na vrub účtu dotace, o zúčtování
případného rozdílu vyúčtování a dotace rozhodne SVJ podle konkrétních
podmínek ve vazbě na statut dlouhodobé zálohy a výši dlouhodobé
zálohy. Použití dotace na úhradu nákladů na opravy se zaúčtuje do
výnosů.
V případě, kdy technické zhodnocení zajišťuje více dodavatelů nebo vznikají
další pořizovací náklady (např. úrok z poskytnutého úvěru), lze
soustředit celkové náklady na kalkulačním účtu (např. 315-Ostatní pohledávky)
a přijatou dotaci zúčtovat ve prospěch tohoto účtu.
c) Účtování v průběhu účetního období
V průběhu účetního období poskytují vlastníci jednotek společenství pravidelné
zálohy na úhradu nákladů (výdajů) na správu domu a služby spojené
s užíváním bytů, vypočítané na základě předpokládaných nákladů
(výdajů), popř. další zálohy dle schválení shromáždění vlastníků jednotek.
Způsob stanovení a placení záloh na úhradu nákladů (výdajů) vychází
ze stanov SVJ. Zálohu, která je určena na financování oprav, případně
technického zhodnocení, se doporučuje účtovat jako dlouhodobou
zálohu.
Celkové náklady na správu domu (včetně nákladů na činnost orgánů společenství)
se po skončení účetního období vyúčtují na jednotlivé vlastníky
jednotek. Tyto náklady na správu domu budou uhrazeny ze záloh poskytnutých
jednotlivými vlastníky (do výnosů).
Úhradu případných nedoplatků a přeplatků týkajících se nákladů (výdajů)
na správu (bez služeb) rozdělí SVJ v poměru podle velikosti spoluvlastnických
podílů na společných částech domu, pokud se členové společenství
nedohodnou jinak.
Pokud se všichni vlastníci jednotek nedohodnou jinak např. u nákladů na
opravu těch společných částí domu, které jsou každým vlastníkem využívány
shodně (výměna stoupaček, oprava signalizačního zařízení v domě
atp.), platí postup podle zákona o vlastnictví bytů (§ 15) a náklady na správu domu (bez služeb) nesou vlastníci jednotek poměrně
podle velikostí spoluvlastnických podílů na společných částech domu
(§ 8 odst. 2 zákona). K uzavření dohody je nutný souhlas všech vlastníků jednotek
v domě (podmínku souhlasu všech vlastníků nelze vyloučit ani stanovami).
SVJ zajišťuje na podkladě zákona služby spojené s užíváním bytů popř.
nebytových prostorů na podkladě smlouvy s dodavateli těchto služeb. V
účetnictví se související účetní případy účtují jako zúčtovací vztah
mezi dodavateli služeb a vlastníky jednotek, popř. nájemci bytů nebo
nebytových prostorů. Z výše uvedeného vyplývá, že z titulu správy domu
a zprostředkování služeb nevznikne z činnosti společenství hospodářský
výsledek.
d) Hospodářský výsledek SVJ
Výsledek hospodaření ve schvalovacím řízení se převede na účet fondu společenství.
Pravidla tvorby a čerpání fondu stanoví SVJ vnitřním předpisem.
Účet 411-Základní kapitál a účet 901-Vlastní jmění SVJ nepoužijí.
Uvedený postup účtování je doporučený. SVJ je však při vedení účetnictví
povinno dodržet ustanovení § 18 odst. 7 zákona o daních z příjmů.
Nájemné za společné prostory (např. za reklamu na fasádě domu, společný
prostor pronajatý k podnikání, příjem z činnosti související s provozováním
společných částí domu, které slouží i jiným fyzickým nebo právnickým
osobám, z prodeje majetku, který byl součástí společného zařízení
(např. mandlu, pračky apod.), je vždy příjmem vlastníků jednotek.
Tyto příjmy SVJ rozúčtuje podle objektivního kritéria (velikost spoluvlastnických
podílů). Pro vlastníka jednotky je tento příjem příjmem z
pronájmu ve smyslu § 9 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů. Pokud shromáždění vlastníků
přijme řešení, že tento příjem bude ponechán ve společenství
např. jako finanční zdroj na opravy, pak na základě oznámení o výši
příslušné částky příjmu vlastník jednotky zahrne tuto částku do svého
daňového přiznání a ve společenství se celková částka přeúčtuje např.
na účet dlouhodobé zálohy na opravy (podle schváleného statutu tohoto
zdroje). U členů společenství - fyzických osob se uvedené příjmy zdaňují
v závislosti na jejich charakteru jako příjmy z pronájmu nebo
ostatní příjmy (§ 9 a § 10 zákona o daních z příjmů).
Pokud se v domě nachází např. kotelna-společný prostor ve spoluvlastnictví
členů SVJ, která zajišťuje dodávku tepla a teplé vody i pro jiné
objekty mimo společenství, platí zde cenové předpisy. Tato činnost je
klasifikována u vlastníků-fyzických osob jako ostatní příjem ve smyslu § 10 zákona o daních z příjmů.
Úrokové příjmy jsou příjmem osoby, na jejíž jméno je účet zřízen bez ohledu
na zdroj uložených peněz. Pokud členové společenství neuzavřou
dohodu (smlouvu), že úrokové příjmy jim budou rozúčtovány, jde o příjem
SVJ. Úrok z běžného bankovního účtu SVJ jako neziskové organizace
není příjmem, který podléhá zdanění daní z příjmů.
Úroky z termínovaného vkladu jsou příjmem SVJ (za předpokladu, že není
uzavřena dohoda, že úrokové příjmy budou rozúčtovány členům společenství).
SVJ má příjem z úroku na bankovním účtu snížen o daň z příjmů
jako každá jiná právnická osoba; takto sražená daň není konečnou daní,
ale je poplatníkovi započítána na jeho celkovou daňovou povinnost.
Do výnosů SVJ bude zaúčtována brutto částka úroků a daň z příjmů jako
snížení daňové povinnosti (MD 341). SVJ, kterému z tohoto titulu vznikl
přeplatek na dani z příjmů právnických osob, požádá příslušného správce
daně o vrácení tohoto přeplatku.
Úroky, které byly rozděleny mezi členy SVJ, podléhají u nich dani z příjmů;
v případě vlastníků jednotek-fyzických osob se jedná o příjem podle § 8 odst. 1 písm. g) zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů; u vlastníků jednotek-právnických
osob vcházejí do obecného základu daně z příjmů. Povinnost
zdanění úroků není dotčena ani v případě, kdy úroky nejsou členům
SVJ vyplaceny, ale s jejích souhlasem ponechány na účtu SVJ jako záloha
na úhradu budoucích oprav domu.
Penále za opožděné platby jednotlivých vlastníků jsou příjmem SVJ a neprovádí
se jejich rozúčtování mezi jednotlivé vlastníky.
Penále a úroky z prodlení nájemného uplatněné SVJ za neplnění povinností
dlužníka (např. z nebytových prostor) jsou příjmem jednotlivých vlastníků
jednotek. Pokud jednotliví vlastníci jednotek tento příjem ponechají
SVJ, platí obdobný postup jako v případě nájemného ze společných
prostor.
V případě, že příjmy z bankovního úroku budou příjmem vlastníků jednotek
(dle písemné dohody se všemi vlastníky jednotek), lze účtovat tento
účetní případ zkráceným postupem (tzn. příjem úroku na bankovním účtu
je zúčtován přímo jako závazek vůči vlastníkům jednotek). Zkrácený
postup lze uplatnit i v ostatních případech, kdy příjem je jednoznačně
příjmem členů společenství. Uplatnění zkráceného postupu účtování
účetní jednotka uvede v příloze k účetní závěrce.
9. SVJ, které nevykonává správu domu
Pokud SVJ pověří správou domu včetně vedení účetnictví jinou osobu dle
ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, a to na základě smlouvy
podle právních předpisů, pak tento správce vede účetnictví právnické
osobě-účetní jednotce. Ve výnosech správce účtujícího v podvojném účetnictví
bude účtována pouze úhrada za výkon správy domu (např. podle
smlouvy mandátní), která v účetnictví SVJ představuje součást nákladů
na správ domu.
Pokud dle dohody jsou náklady na služby spojené s užíváním bytů účtovány
u správce pověřeného vedením účetnictví SVJ, pak v účetnictví správce
se jedná o zúčtovací vztah mezi dodavatelem a jednotlivými uživateli
bytů. V účetnictví SVJ bude účtována pouze správa domu (bez služeb
spojených s užíváním bytů a nebytových prostor), zálohy příspěvku na
správu a vyúčtování těchto záloh.
10. Vztah původního vlastníka budovy a SVJ
Původní vlastník budovy a vlastník nepřevedených jednotek v domě rozděleném na bytové jednotky dle zákona, včetně bytových družstev, vlastníci jednotky v domě, ve kterém vzniklo podle zákona společenství, poskytuje SVJ zálohy na správu a služby jako ostatní vlastníci jednotek v domě, a to i v případě, kdy je původní vlastník smluvně pověřen zajišťováním správy domu.
11. Ceny služeb spojené s bydlením
Pokud není zvláštním právním předpisem nebo rozhodnutím cenového orgánů
rozúčtování cen služeb poskytovaných s užíváním bytů upraveno, je o
způsobu rozúčtování cen služeb poskytovaných s užíváním bytů oprávněno
rozhodnout společenství vlastníků jednotek (§ 9a odst. 2 zákona o vlastnictví bytů). Rozhodnutí SVJ přijímá čtyřpětinovou většinou přítomných hlasů (§ 11 odst. 4 zákona).
Mezi právní předpisy, které ceny služeb resp. jejich rozúčtovávání upravují,
patří například vyhláška č. 372/2001 Sb.
, kterou se stanoví pravidla pro rozúčtování nákladů na tepelnou energii
na vytápění a nákladů na poskytování teplé užitkové vody mezi konečné
spotřebitele, nebo cenový výměr č. 01/2002, kterým se vydává seznam
zboží s regulovanými cenami, pro rozúčtování ceny pitné vody.
Nadále platí:
a) je-li v domě alespoň jeden byt užívaný nájemcem, a nejedná-li se o byt pořízený v družstevní bytové výstavbě, který dosud zůstal ve vlastnictví bytového družstva, platí pro rozúčtování cen ostatních služeb výměr Ministerstva financí č. 01/2002, kterým se stanoví seznam zboží s regulovanými cenami (část I pol. 6., bod 8),
b) je-li v domě alespoň jeden byt pořízený v družstevní bytové výstavbě, který je dosud ve vlastnictví bytového družstva a takový byt je užíván nájemcem, platí pro rozúčtování cen ostatních služeb vyhláška č. 85/1997 Sb. , o nájemném z bytů pořízených v družstevní bytové výstavbě a úhradě za plnění poskytovaná s užíváním těchto bytů (§ 4 a násl. , § 7 odst. 3 ).
Výměr č. 01/2002 (uveřejněný v Cenovém věstníku částka 18 z 5. prosince
2001) se použije pro rozúčtování cen služeb spojených s bydlením i
v případě, že po převodu všech bytů v domě do vlastnictví dojde následně
k uzavření nájemní smlouvy mezi vlastníkem bytu a jakýmkoliv nájemcem.
To platí i pro domy s byty, které byly původně postaveny v družstevní
bytové výstavbě a pro které před převodem posledního bytu v domě
pro rozúčtování cen služeb platila vyhláška č. 85/1997 Sb.
Ustanovení § 9a odst. 2 a § 11 odst. 4 zákona o vlastnictví bytů se tak použije v případě, že všechny byty v domě jsou užívány buď samotnými
vlastníky nebo popřípadě i jinými osobami, ale nikoliv na základě
nájemní smlouvy.
Ředitel odboru účetnictví:
Ing. Petr Plesnivý, v. r.