Rozvláčně

Dnešní novinky nejsou příliš rozsáhlé, jedna z nich se však záhy promítne do účetní praxe všedního dne. Je to nenadálá a uprostřed kalendářního roku nezvyklá změna minimálního zdravotního pojistného pro OSVČ. V novinkách dále figurují dvě novely zákona o daních z příjmů, z toho jedna silně nepřehledná, čtyři změny zákona o správě daní a poplatků plus změna zákona o účetnictví a zákona o DPH. V těchto případech se ale s jedinou výjimkou jedná o změny nevelké a hlavně úzce specializované, které se do praktického účetnictví promítnou jen v ojedinělých případech. Širší dopad může mít jeden ze dvou pokynů Ministerstva financí, který pro rok 2006 promíjí správní poplatky v  daňové oblasti.

 

 

1. Zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění byl novelizován zákonem č. 117/2006 Sb.,  kterým se mění některé zákony v oblasti veřejného zdravotního pojištění

Účinnost od 1.4. 2006

Tato střední novela zasáhla do pěti zdravotně pojistných předpisů, především v oblasti pravomocí a dohledu nad záležitostmi zdravotních pojišťoven. V tomto smyslu se jedná o typické dílo našeho vládychtivého ministra zdravotnictví. Vedle změn, které zasáhly do oblastí pojišťovnicko-mocenských a do velkého financování, přinesla novela i jednu novinku, která zasáhne do hospodaření drobných podnikatelů. Změnila totiž pravidla pro stanovení minimálního vyměřovacího základu pro OSVČ. Výsledkem je zvýšení minimálního zdravotního pojistného z dosavadních 1218 Kč na 1272 Kč. Zvýšení není velké a drobní podnikatelé se s ním dozajista vyrovnají. Co je pro svět drobného podnikání mnohem nepříjemnější, je nečekaná a neobvyklá změna pojistného uprostřed kalendářního roku. Nejeden živnostník po necelém roce při přípravě daňového přiznání za rok 2006 s překvapením zjistí, že neplatil zálohy ve správné výši a že mu mezitím naběhlo penále. Právě toto je typický příklad, jak stát drobné podnikání nepodporuje, ale podráží.

Doposud se minimální vyměřovací základ odvozoval z průměrné měsíční mzdy předminulého roku, kterou vždy vyhlašovalo Ministerstvo zdravotnictví ve Sbírce zákonů. To platilo do 31.3.2006. Od dubna 2006 je to jinak. Připomínám, že záloha za duben je splatná k 9.5. 2006.

 

Minimální pojistné se nyní počítá stejným způsobem jako doposud a také se odvozuje z průměrné měsíční mzdy. Změna spočívá v nové definici průměrné měsíční mzdy. Ta se nyní odvozuje od kategorií známých z důchodovém pojištění. Je to součin všeobecného vyměřovacího základu za rok 2004 a příslušného přepočítacího koeficientu (viz Zákon o důchodovém pojištění č. 155/1995 Sb., § 3a odst. 2). Obě čísla jsou vždy pro každý rok zveřejňována ve Sbírce zákonů.

 

Výpočet minimálního zdravotního pojistného pro OSVČ od 1.4. 2006:

Všeobecný vyměřovací základ za rok 2004                                                    17 882

Přepočítací koeficient za rok 2004 (vyhláška č. 414/2004 Sb.)                      1,0532

Průměrná měsíční mzda           

(=všeobecný vyměřovací základ  x  přepočítací koeficient)                              18 833,32

Zaokrouhlení    (§ 3a odst. 2)                                                                         18 834

Měsíční vyměřovací základ (zákon č. 592/1992 Sb. § 3a, odst. 2)     

(=průměrná měsíční mzda  x  50%)                                                                   9 417

Pojistné  (13,5% - § 2 odst. 1)                                                                         1 271,30

Zaokrouhlení    (§ 2 odst. 2)                                                                             1 272

Měsíční zálohy na minimální pojistné                                                                  1 272

 

 

2. Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, byl novelizován zákonem č.56/2006 Sb.,  kterým se mění zákon č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony.

Účinnost od 8.3.2006

Tato velká novela novelizuje zákon o podnikání na kapitálovém trhu a nutno říci, že dosti důkladně. Kromě toho, jak prozrazuje její název, novelizuje další související zákony. Je jich celkem 13, figuruje mezi nimi například zákon o dluhopisech, zákon o komisi pro cenné papíry a obdobné předpisy, které s problematikou kapitálového trhu souvisejí. Patří k nim i občanský zákoník, o němž se zmiňuji v jednom z posledních bodů této rubriky Rozvláčně.

V rozporu se svým názvem, kterým se novela hlásí jen ke změně zákonů souvisejících s kapitálovým trhem, mění ještě dva další předpisy a vnáší do nich změny, které s podnikáním na kapitálovém trhu nic společného nemají. Jsou to dva daňové zákony, zákon o daních z příjmů a zákon o správě daní a poplatků.

Změny, které novela vnesla do zákona o daních z příjmů nejsou příliš rozsáhlé. Je to třináct novelizačních bodů, které ve Sbírce zákonů zabraly jednu a půl stránky. Tedy novela nikterak velká, zato ale zatraceně zapeklitá. Zčásti napravuje nedorazy a chyby způsobené velkou novoroční novelou č. 545/2005 Sb. a činí to prostřednictvím třinácti novelizačních bodů plus osmi přechodných ustanovení. Novela nepřehlédnutelně zamíchala s účinností, přesně řečeno s použitelností některých z nedávno změněných ustanovení zákona. U některých ustanovení, původně použitelných už pro rok 2005,  stanoví, že se mohou poprvé použít až v roce 2006, u jiných ustanovení stanoví obdobnou změnu v protisměru, v jednom případě dokonce zpětně deroguje ustanovení platné do 31.12.2005 s tím, že za jistých podmínek se pro rok 2005 použít nesmí.

Novela byla zveřejněna tři týdny před daňovým Silvestrem. Naštěstí až na výjimky nepřinesla změny daňově významné. Vybírám z ní několik zajímavostí.

 

 

Neodkladné změny ve společném zdanění manželů

Mezi ustanovení, které se poprvé použijí už pro zdaňovací období roku 2005, patří poslední změny ve společném zdanění manželů. Tato úprava v zákonu figuruje už od 1.1. 2005, ale letos poprvé přišla na řadu její uplatnění v daňovém přiznání. V zákoně o daních z příjmů ji upravuje § 13a, který nynější novela na nejposlednější chvíli mírně pozměnila s tím, že změněný paragraf se použije už pro zdaňovací období, které započalo v roce 2005. Změny nebyly veliké, spíše upřesnily a precizovaly dosavadní znění. 

 

Emisní povolenky a preferenční limity

Odpisové ustanovení § 32a odst. 2 vyjmenovává některé druhy nehmotného majetku, které se pro daňové účely za nehmotný majetek nepovažují a neodpisují se. Tento výčet nehmotného majetku vyloučeného z odpisování byl velkou novelou č. 545/2005 Sb. s účinností od 1.1. 2006 rozšířen o emisní povolenky a preferenční limity (§ 32a, odst. 2).

Toto ustanovení, původně použitelné až v roce 2006, se díky nynější novele poprvé použije již "pro zdaňovací období, které započalo v roce 2005".

 

 

Upřesnění pro ctitele luxusních firemních automobilů

Firmy a podnikatelé, kteří si potrpí na drahé osobní automobily, je mohou daňově odpisovat pouze do zákonem stanovené částky 1,5 milionu Kč (§ 29 odst. 10). S mírným cenovým zakolísáním ve druhém pololetí roku 2004 to platí už přes dva roky. Počátkem roku 2005 bylo v této souvislosti vloženo do osvobozovacího odstavce 4 v § 23 nové písmeno l), které stanovilo, že při prodeji takovéhoto automobilu je část příjmů z prodeje od daně osvobozena. Osvobozena je částka o kterou byla pořizovací cena zkrácena na předepsaných 1,5 milionu plus k tomu cena zůstatková.

Nynější novela nahonem doplnila, že tato zůstatková cena není při prodeji daňově účinným nákladem, a to už ve zdaňovacím období , "které započalo v roce 2005".

 

Vedle časových posunů přinesla novela i několik věcných novinek a změn. Upozorňuji na dvě z nich (účinné ve zdaňovacím období roku 2006).

 

Daňové zvýhodnění pro důchodce s nadprůměrnou penzí.

Důchodci, kteří pobírají pravidelnou penzi jsou od daně osvobozeni. Nikoli zcela, od daně je důchod osvobozen jen do zákonem stanovené výše (zákon o daních z příjmů, § 4, odst. 1, písm. h). Nutno poznamenat, že s ohledem na obvyklou výši důchodů je osvobozená částka nastavena dosti vysoko, překročí ji vskutku jen málokdo. Čas od času dojde k jejímu zvýšení, nyní je to po čtvrté. Doposud činila 162 000 Kč ročně (=13 500 Kč měsíčně). Nynější novela s účinností od 8.3. 2006 toto osvobození zvýšila na 198 000 Kč ročně (=16 500 Kč měsíčně).

 

Uvádím přehled důchodcovského osvobození od roku 1996, kdy bylo zavedeno.

 

Od roku

 

Do roku

Osvobozená částka

 

Novela

Ročně

Měsíčně

1996

2000

120 000 Kč

10 000 Kč

149/1995 Sb.

2001

2004

144 000 Kč

12 000 Kč

492/2000 Sb.

2005

2005

162 000 Kč

13 500 Kč

669/2004 Sb.

2006

 

198 000 Kč

16 500 Kč

56/2006 Sb.

 

Konec zemědělské výjimky pro přechod na podvojné účetnictví

Poplatník, který přechází z daňové evidence na účetnictví (podvojné), je povinen v prvním roce zvýšit základ daně o hodnotu zásob, poskytnutých záloh a pohledávek. To platilo vždy, i v dobách účetnictví jednoduchého. Jedinou, dosti neobvyklou výjimku dostali v roce 2005 zemědělci a lesní podnikatelé, kterým se základ daně o zmíněné položky nezvyšoval (novela č. 669/2004 Sb.).

Nynější novela tuto zvláštní výjimku nenápadně zrušila a z Přílohy č. 3 odst. 1 příslušnou úpravu vypustila.

 

 

3. Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, byl novelizován zákonem č.57/2006 Sb., o změně zákonů v souvislosti se sjednocením dohledu nad finančním trhem.

Účinnost od 1.4.2006

V souvislosti s velkou novelou zákona o podnikání na kapitálovém trhu č. 56/2006 Sb., ke které byla jako slepý pasažér přilepena ona zamotaná novela zákona o daních z příjmů, o níž byla řeč v předchozím odstavci této rubriky Rozvláčně, došlo k řádným sekundárním změnám v celkem 33 dalších souvisejících předpisech. Mezi nimi opět figuruje i náš zákon o daních z příjmů, tentokrát po právu a podle logiky věci. Jeho novela je drobounká, přináší pouze dvě změny, obě  úzce specializované. Daňový zákon se vyrovnává s tím, že došlo ke zrušení Úřadu pro dohled nad družstevními záložnami a vypouští z § 19 odst. 1 písmeno s), které příjmy tohoto zrušeného úřadu osvobozovalo od daně.

Druhá změna se týká Zajišťovacího fondu družstevních záložen. Je to zákonem zřízená právnická osoba, která funguje podobně jako Fond pojištění vkladů, ale jen pro kampeličky. Od roku 1996, kdy byl Fond zřízen se těšil osvobození od daně. Od 1. dubna 2006 je s tím konec (§ 19 Osvobození od daně, odst. 1, písm. o).

 

 

4. Zákon č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, byl novelizován zákonem č.56/2006 Sb.,  kterým se mění zákon č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony.

Účinnost od 8.3.2006

Novela je to kratičká a přinesla jedinou novinku. Pozměnila podmínky pro placení daně v hotovosti v případě, kdy se platí přímo pracovníkovi správce daně. Tato možnost, která v zákonu figuruje od roku 1993, byla k 1.1. 2005 omezena částkou 10 000 Kč (novela č. 444/2005 Sb.). Nyní došlo k další změně, hotovostní limit byl zvýšen na půl milionu.

 

 

 

5. Zákon č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků byl novelizován zákonem č.70/2006 Sb., kterým se mění zákon č. 85/1996 Sb., o advokacii, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony

Účinnost od 1.4.2006

Tato střední novela zákona o advokacii zajímavým způsobem zasáhla do zákona o správě daní a poplatků, konkrétně do ustanovení, která stanoví pravidla pro provádění daňové kontroly (§ 16 Daňová kontrola). Pokud je kontrolovaným daňovým subjektem advokát a kontrola probíhá v jeho kanceláři, nemá správce stejné pravomoci jako u "normálních" poplatníků. Jeho pravomoc nahlížet do dokladů, které mu pro daňovou kontrolu připadají potřebné, je v tomto případě výrazně omezena. Novelizovaný zákon totiž správci daně povoluje do listin, na které se vztahuje advokátova povinnost mlčenlivosti, nahlížet jen se souhlasem České advokátní komory a jen za asistence oficiálního zástupce komory.

Podobnou výsadu zatím žádná jiná profese nedostala. Nutno ale doplnit, že podobnou ochranu svých písemností dostali advokáti i u celních kontrol a také vůči orgánům činným v trestním řízení.

 

6. Zákon č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků byl novelizován zákonem č.79/2006 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o provádění mezinárodních sankcí

Účinnost od 1.4.2006

Tato novela je maličká a změnila jedno ze čtrnácti ustanovení, které specifikují, komu jsou pracovníci správce daně povinni poskytovat informace, které získali při daňovém řízení, a jaké informace to mohou být.

V tomto případě se jedná o informace pro zákonem blíže neurčenou "příslušnou organizační složku Ministerstva financí", která si doposud mohla vyžadovat informace na základě zákona č. 61/1996 Sb., o boji proti legalizaci výnosů z trestné činnosti. Nyní byla pravomoc této "příslušné organizační složky Ministerstva financí" rozšířena ještě na informace související s novým zákonem č. 79/2006 Sb., o provádění mezinárodních sankcí za účelem udržování mezinárodního míru a bezpečnosti, ochrany základních lidských práv a boje proti terorismu. ,

 

7. Zákon č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků byl novelizován zákonem č.62/2006 Sb., kterým se mění zákon č. 124/2002 Sb., o převodech peněžních prostředků, elektronických platebních prostředků a platebních systémech (zákon o platebním styku), ve znění zákona č. 257/2004 Sb., a další zákony.

Účinnost od 8.3.2006

Tato novela vnesla změny do celkem 22 ustanovení, nicméně po věcné stránce patří k novelám menším.

Novelizovaný zákon vzal na vědomí, že vedle bank existují od dubna 1996 ještě kampeličky (=spořitelní a úvěrní družstva) a že mohou poplatníkům poskytovat stejné služby, jako banky. Proto do všech 15 ustanovení, v nichž zákon hovoří o bankách, novela doplnila, že se týkají i "spořitelních a úvěrních družstev". 

Zákon stanoví, že daň se platí správci daně v české měně. To se nezměnilo, nicméně zákon připouští, že platbu je možné poukázat v měně cizí s tím, že banka ji správci daně doručí v korunách. V takovém případě správce daně pracuje s částkou, která mu byla na účet připsána a za den platby se považuje den, kdy byly peněžní prostředky připsány na účet správce daně. Nikoli tedy den, kdy bylo uskutečněno odepsání z účtu daňového dlužníka, jako je tomu při normální platbě v korunách.

Novela zavedla novou možnost, která doposud ve správě daní zakotvena nebyla. Je to stížnost poplatníka na nevhodné chování úředních osob nebo na úřední postup (novelizovaný § 99). V takovém případě se postupuje podle správního řádu, který tuto věc upravuje v § 175. Stížnost lze podat písemně nebo ústně u finančního úřadu, kde daňové řízení probíhá, musí být vyřízena do 60 dnů a pokud se poplatník domnívá, že nebyla řádně vyřízena, může požádat nadřízený orgán o přešetření.

 

 

 

8. Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, byl novelizován zákonem č.57/2006 Sb., o změně zákonů v souvislosti se sjednocením dohledu nad finančním trhem.

Účinnost od 1.4.2006

Tato novela rovněž navazuje na změny, které přinesla výše zmíněná velká novela zákona o podnikání na kapitálovém trhu č. 56/2006 Sb. Mezi jiným změnila i název zákona č.15/1998 Sb. Doposud se jmenoval Zákon o komisi pro cenné papíry. Od 1.4. 2006 jeho název zní Zákon o dohledu v oblasti kapitálového trhu.

Kromě mnoha jiného došlo k dalekosáhlému kompetenčnímu šachování a většina dohlížecích povinností a pravomocí, které doposud náležely Komisi pro cenné papíry nyní přešly na Českou národní banku. Svůj drobný dopad to má i do zákona o účetnictví, do jeho Části třetí, která má nadpis Účetní závěrka, konkrétně do ustanovení, které upravuje způsob zveřejňování účetní závěrky. Místo Komisi pro cenné papíry předávají nyní určené účetní jednotky svou účetní závěrku a výroční zprávu České národní bance.

 

9. Zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, byl novelizován zákonem č.109/2006 Sb.,  kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o sociálních službách.

Účinnost od 1.4. 2006

Novela č. 109/2006 Sb. je poměrně rozsáhlá. V návaznosti na nový sociální zákon vnáší změny do 15 souvisejících předpisů, mezi nimiž figuruje i náš zákon o daních z příjmů.  Téměř všechny změny budou účinné až k 1.7.2006.

Z této řady se vymyká drobná změna zákona o dani z přidané hodnoty, která je účinná od 1.4. 2006 a která se zákonem o sociálních službách zaručeně nesouvisí. Tváří se velmi nenápadně.

Cituji novelizační ustanovení, což normálně nedělám:

 

Zákon č. 109/2006 Sb.,

ČÁST ČTRNÁCTÁ – Změna zákona o dani z přidané hodnoty

Zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty . . . se mění takto:


2. V § 113 se na konci písmene a) čárka nahrazuje tečkou, písmeno b) se zrušuje a zároveň se zrušuje označení písmene a).

 

Na první pohled nic moc. Zdálo by se, že zrušení jakéhosi zasutého ustanovení nestojí za přílišnou pozornost. Přesto za  pozornost stojí, a to jak naši, tak zákonodárců. Cituji změněné ustanovení včetně zrušeného písmene b).

 

§ 113 Účinnost

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vstupu smlouvy o přistoupení České republiky k Evropské unii v platnost, s výjimkou

a) ustanovení § 23 odst. 3, § 73 odst. 3 věty poslední, a § 51 odst. 1 písm. j), která nabývají účinnosti dnem 1. ledna 2005,

b) ustanovení § 51 odst. 1 písm. i) a § 68 odst. 10, která pozbývají platnosti dnem 31. prosince 2004.

 

Právem Vás napadne, co to je za nesmysl. Dvě ustanovení zákona o DPH byla před více než rokem zrušena a nyní zákonodárce někdejší zrušení ruší, odvolává co odvolal. Proč taková podivnost?

Důvod této rošády pochopíme, když se na ona zrušená a nyní opět platná ustanovení podíváme. Obě totiž figurují ve výčtech privilegovaných plnění osvobozených od daně a v obou případech jde o loterijní činnosti. Cituj obě zrušená a nyní opět obnovená ustanovení:

§ 51 Plnění osvobozená od daně bez nároku na odpočet daně

. . .

i) provozování loterií a jiných podobných her (§ 60), uvedených v ustanovení § 2 písm. b), e), i), j) a k) zákona č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, ve znění pozdějších předpisů,

 

§ 68 Osvobození ve zvláštních případech

. . .

 (10) Od daně s nárokem na odpočet je osvobozeno provozování loterií a jiných podobných her (§ 60), mimo her uvedených v ustanovení § 2 písm. b), e), i), j) a k) zákona č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, ve znění pozdějších předpisů.

 

Sazka opět zvítězila. Podařilo se jí znovu prosadit výjimku, kterou při našem vstupu do EU s velkým úsilím dočasně získala jen pro druhou polovinu roku 2004. V roce 2005 byla stejným plátcem, jako všichni ostatní. Nyní se opět zařadila mezi činnosti, které stát cíleně preferuje, protože jsou pro společnost potřebné a pozitivní. Takto je podporováno například zdravotnictví, sociální pomoc, výchova, pošta, ale také rozhlas a televize, pojišťovnictví, finanční služby. Nyní i hazard.

 

 

10. Zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, byl novelizován zákonem č.217/2005 Sb., kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů,zákon č. 265/1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky v oblasti cen,ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony

Účinnost od 1.4.2006

K prvnímu dubnu 2006 vstoupila v účinnost poslední odložená změna loňské novely zákona o spotřebních daních a přinesla zvýšení spotřební daně u cigaret, doutníku, tabáku a cigarillos.

Změna se týká jediného paragrafu (§ 104), ale dopad bude mít široký, jak dobře vědí kuřáci i tabákové firmy.

 

 

11. Zákon č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, byl novelizován zákonem č.56/2006 Sb.,  kterým se mění zákon č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony.

Účinnost od 8.3.2006

Občanský zákoník byl rozšířen o skupinu ustanovení upravujících smlouvy o finančních službách uzavírané na dálku. Jedná se o "smlouvy týkající se bankovních, platebních, úvěrových nebo pojistných služeb, smlouvy týkající se penzijního připojištění, smlouvy týkající se poskytování investičních služeb nebo smlouvy týkající se obchodů na trhu s investičními nástroji".

Spadají sem i situace, kdy "na straně dodavatele vystupuje banka, pobočka zahraniční banky, devizové místo, instituce elektronických peněz, stavební spořitelna, spořitelní nebo úvěrní družstvo, pojišťovna, pojišťovací zprostředkovatel, pojišťovací makléř, pojišťovací agent, obchodník s cennými papíry, penzijní fond, investiční společnost, investiční fond, organizátor mimoburzovního trhu nebo investiční zprostředkovatel, nebo zahraniční osoba s obdobným předmětem podnikání".

V novelizovaném občanském zákoníku jsou této problematice věnovány nově vložené paragrafy § 54a§ 54d. Smyslem nových ustanovení je poskytnout ochranu malému zákazníkovi před mocným dodavatelem. Vložená ustanovení stanoví přísná pravidla pro poskytování informací a poskytují zákazníkovi rozumné možnosti jak odstoupit od smlouvy. Je to dobrá a rozumná norma pro dnešní elektronický svět.

 

 

 

Finanční zpravodaj

 

 

12. Pokyn č. D 298 k jednotnému postupu při uplatňování některých ustanovení zákona č. 215/2005 Sb. o registračních pokladnách a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a při uplatňování slev na daních z příjmů dle ustanovení § 35 odst. 6, 7 a 8 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů,v souvislosti s pořízením registrační pokladny nebo technickým zhodnocením používané pokladny v souladu se zákonem č. 215/2005 Sb., o registračních pokladnách a o změně některých zákonů,ve znění pozdějších předpisů

Tento pokyn s předlouhým názvem v podstatě shrnuje informace obsažené v ustanoveních zákona o daních z příjmů, která jsou v názvu zmiňována. Opakuje, že kdo pořídil registrační pokladnu a uvedl ji do provozu do 30.6 2006, má nárok na snížení daně až o 8000 Kč (zákon o daních z příjmů, § 35 odst. 6). Pokyn zdůrazňuje, že kdo tuto slevu již uplatnil (ve zdaňovacím období roku 2005) a nedodrží termín pro uvedení pokladny do provozu ke 30.6.2006, bude povinen podat dodatečné daňové přiznání na vyšší daňovou povinnost.

 

 

13. Pokyn D-299 -prominutí správního poplatku z důvodu nesrovnalostí vyplývajících z uplatňování zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů

V současné době figurují v berní administrativě dvojí správní poplatky. Jedny platí pro "normální" situace, kdy poplatník podává žádost klasickou formou, druhá pro podání podaná prostřednictvím internetu. Například papírová žádost o prodloužení lhůty pro podání daňového přiznání přijde daňového poplatníka na 300 Kč (zákon o správních poplatcích č. 634/2004 Sb., Příloha, Položka 1), ale stejná žádost podaná po internetu, tedy "prostřednictvím dálkového přístupu s elektronickým podpisem založeným na kvalifikovaném certifikátu vydaném akreditovaným poskytovatelem certifikačních služeb", je zdarma, protože internetová podání jsou od správních poplatků osvobozena (pokud poplatek není vyšší než 2000 Kč).

Protože územní finanční orgány zatím nejsou na internetovou komunikaci připraveny, ministerstvo veškeré správní poplatky do částky 2000 Kč promíjí a to do konce roku 2006.