Rozvláčně
Nynější
povolební doba je politicky poněkud neklidná, ale za to je příjemně stabilní v
oblasti práva. Sbírka zákonů tloustne jen maličko, za měsíc o pouhých 180
stránek v pouhých 23 nových předpisech . Ve srovnání s předchozími lety je to opravdu
málo, naposledy byl podobný legislativní poklid koncem minulého režimu.
Pro naši profesi je
potěšitelné, že mezi novinkami tentokrát nefiguruje nic, co by se účetnictví a
daní týkalo. Jediná novinka, na kterou upozorňuji nemá legislativní povahu, je
to změněná diskontní sazba České národní banky.
1. Změna diskontní sazby, repo sazby a lombardní sazby
Účinnost od
29.9.2006
K předposlednímu zářijovému dni zvýšila ČNB všechny tři úrokové sazby, které má k dispozici pro usměrňování ekonomického vývoje.
Diskontní sazba - doposud činila 1,25 %. Nyní byla zvýšena na 1,50 %.
Repo sazba - doposud činila 2,25 %. Nyní byla zvýšena na 2,50%.
Lombardní sazba - doposud činila 3,25 %. Nyní byla zvýšena na 3,50%.
Od repo sazby se odvíjí výše úroků z prodlení, které je povinen zaplatit dlužník věřiteli, když svůj dluh nesplatí věřiteli včas.
Lombardní sazba zajímá především banky a bankéře.
Diskontní sazba ovlivňuje dvě daňové záležitosti.
Daňově korektní
úrok pro spojené osoby
Významnou roli hraje při stanovení daňově korektního úroku u půjček mezi spojenými osobami. Stanoví to zákon o daních z příjmů v § 23, z něhož cituji:
§ 23
Základ daně, odst. 7
"(7) Liší-li se ceny sjednané mezi spojenými
osobami od cen, které by byly sjednány mezi nezávislými osobami v běžných
obchodních vztazích za stejných nebo obdobných podmínek, a není-li tento rozdíl
uspokojivě doložen, upraví správce daně základ daně poplatníka o zjištěný
rozdíl.
. . .
Za cenu, která by byla sjednána mezi
nezávislými osobami v běžných obchodních vztazích při stanovení výše úroků u
půjček, se pro účely tohoto ustanovení považuje úrok ve výši 140 % diskontní
úrokové sazby České národní banky platné v době uzavření smlouvy"
Daňově korektní úrok pro finanční půjčky mezi “spojenými osobami” je tedy nyní nastaven na 2,1 % (=1,50 x 140%). S jednou výjimkou platí pro všechny spojené osoby.
Kdo patří mezi spojené osoby? Tento daňový pojem je definován v navazující části citovaného ustanovení, které spojené osoby člení do dvou kategorií, na osoby spojené "kapitálově" a na osoby spojené "jinak".
Kapitálově spojené osoby jsou vymezeny známou podmínkou alespoň 25% podílu na základním kapitálu (nebo na hlasovacích právech). Kategorie jinak spojených osob je širší, v zákonu je definována výčtem pěti různorodých předpokladů. Cituji:
§ 23
Základ daně, odst. 7, písmeno b)
Spojenými osobami se pro účely tohoto
zákona rozumí
b) jinak spojené osoby, kterými jsou osoby
1. kdy se jedna osoba podílí na vedení nebo
kontrole jiné osoby,
2. kdy se shodné osoby nebo osoby blízké
podílejí na vedení nebo kontrole jiných osob, tyto jiné osoby jsou vzájemně
osobami jinak spojenými. Za jinak spojené osoby se nepovažují osoby, kdy je
jedna osoba členem dozorčích rad obou osob,
3. ovládající a ovládaná a také osoby
ovládané stejnou ovládající osobou,
4. blízké,
5. které vytvořily právní vztah převážně za
účelem snížení základu daně nebo zvýšení daňové ztráty.
. . .
Účast v kontrolní komisi nebo obdobném kontrolním
orgánu a provádění kontroly za úplatu se nepovažuje za podílení se na kontrole.
Pro všechny spojené osoby (s jednou výjimkou) je tedy nyní při sjednávání vzájemných půjček daňově korektní úroková sazba ve výši 2,1 %. Úroková sazba sjednaná v době uzavření smlouvy je pro daňové účely závazná po celou dobu trvání půjčky.
Nakonec zmíněná výjimka. Pokud je věřitelem zahraniční osoba, zákon toleruje i nižší úrok, než 2,1 %. Pro zajímavost cituji příslušný dovětek z § 23:
§ 23 Základ daně, odst. 7
". . . toto se nepoužije v případě,
kdy sjednaná výše úroků u půjčky je nižší než úrok ve výši 140 % diskontní
úrokové sazby České národní banky platné v době uzavření smlouvy, a věřitelem
je osoba s bydlištěm nebo se sídlem v zahraničí nebo je věřitelem společník
nebo člen družstva uvedený v § 2 odst. 2 a § 17 odst. 3."
Posečkání daně
Druhou daňovou záležitostí, kde diskontní sazba přichází ke slovu, je posečkání daně. Pokud správce daně povolí nesolventnímu poplatníkovi zaplatit daň později nebo ve splátkách, pak se tento daňový dluh úročí sazbou odpovídající rovněž 140% diskontní sazby ČNB. Cituji příslušné ustanovení ze zákona o správě daní a poplatků:
Zákon č. 337/1992 Sb., o správě daní a
poplatků,
§ 60 Posečkání daně a povolení splátek
(6)
Za dobu posečkání daně nebo splátek daně zaplatí daňový dlužník úrok z odložené
částky ve výši 140 % diskontní úrokové sazby České národní banky platné
první den kalendářního čtvrtletí. Správce daně úrok předepíše za celou dobu
posečkání a o výši úroku daňového dlužníka vyrozumí. Tento úrok je splatný do
osmi dnů ode dne doručení platebního výměru. Úrok se nepředepíše, činí-li méně
než 50 Kč.
Zde je úplný přehled vývoje diskontní sazby od roku 2003.
Diskontní sazby ČNB |
|||
od |
do |
diskontní sazba |
140 % |
29.9.2006 |
|
1,50 |
2,10 |
28.7.2006 |
28.9.2006 |
1,25 |
1,75 |
31.10.2005 |
27.7.2006 |
1,00 |
1,40 |
29.4.2005 |
30.10.2005 |
0,75 |
1,05 |
1.4.2005 |
28.4.2005 |
1,00 |
1,40 |
28.1.2005 |
31.3.2005 |
1,25 |
1,75 |
27.8.2004 |
27.1.2005 |
1,50 |
2,10 |
25. 6. 2004 |
26. 8. 2004 |
1,25 |
1,75 |
1. 8. 2003 |
24. 6. 2004 |
1,00 |
1,40 |
26. 6. 2003 |
31. 7. 2003 |
1,25 |
1,75 |
31. 1. 2003 |
25. 6. 2003 |
1,50 |
2,10 |
Začátek příštího
roku bude jako obvykle ve znamení vlny rozsáhlejších legislativních změn.
Nachystaná jich je celá řada, některé i dost razantní jako třeba nový zákon o
nemocenském pojištění či nový zákoník
práce. S nimi je provázána celá řada změn v navazujících a souvisejících
předpisech. Například zákon o daních z příjmů by měl být novelizován celkem
čtyřikrát, vše novely spíše krátké a po většinou technického rázu.
S ohledem na
nejasnou situaci v šéfování našemu státu ale nelze s určitostí odhadnout, kolik
novinek bude časově odsunuto,případně zcela zrušeno a kolik z nich skutečně
vstoupí do života. Proto dnes a na tomto místě referuji jen zdrženlivě.
Ministerstvo financí
vydalo k problematice příštího roku s předstihem hned dvě sdělení, obě se
týkají daně z nemovitostí.
2. Zákon č. 13/1997
Sb., o pozemních komunikacích byl novelizován zákonem č. 80/2006 S., kterým
se mění zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších
předpisů, a další související zákony
Účinnost od 1.1. 2007
Tato novela byla ve Sbírce zákonů zveřejněna v březnu 2006 a přináší zásadní daňovou novinku. Velké nákladní automobily nad 12 tun budou na dálnicích platit nový poplatek, který je v zákonu pojmenován "mýtné". Novelizovaný zákon podrobně specifikuje práva a povinnosti provozovatele vozidla a řidiče, které jsou v souvislosti se systémem elektronického mýtného nově zavedeny.
Jak průběžně informují sdělovací prostředky, je budování příslušného technického zařízení ve skluzu a tak lze očekávat, že účinnost novelizovaného zákona bude odpovídajícím způsobem posunuta.
Nové předpisy
3. Zákon č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění
Účinnost od 1.1.
2007
Nový zákon o
nemocenském pojištění se jednoznačně hlásí k předpisům zaměřeným proti drobnému
podnikání. Část platebních a administrativních povinností, které doposud
vykonávala státní administrativa, přesunul nový zákon na zaměstnavatele a to na
všechny, i na drobné a nejdrobnější. Často zmiňovaná je nová povinnost zaměstnavatele
platit zaměstnanci z vlastních prostředků prvních 14 dní nemocenské.
Podrobnosti stanoví nový zákoník práce, který by měl rovněž vstoupit v účinnost
k 1. lednu 2007.
Existují i jiné
podrazy, méně známé, ale ošklivé. Jako jeden příklad za všechny uvádím
drakonické podmínky pro zánik pojištění u OSVČ. Cituji z nového zákona:
§
13 Vznik a zánik pojištění osob samostatně výdělečně činných
(2) Osobě samostatně výdělečně činné zaniká
pojištění
.
. .
e) prvním dnem kalendářního měsíce, za který nebylo ve
stanovené lhůtě podle zvláštního právního předpisu zaplaceno pojistné, nebo
sice bylo zaplaceno v této lhůtě, avšak v nižší částce, než mělo být zaplaceno
Ano, čtete dobře. Při prvním skluzu nebo
problému v placení pojištění zaniká. Jsi živnostník a máš problémy s placením? Tak zaplatíš penále, ale u
naší pojišťovny okamžitě končíš. Neznám pojišťovnu, která by si něco takového
dovolila.
Je příznačné, že na tom zákon končí. Zda a
jak se potom pojištění OSVČ obnoví, s tím už se neobtěžuje. Zřejmě zaniká
navěky. Jediné ustanovení, které vznik pojištění upravuje je totiž první
odstavec výše citovaného § 13:
§
13 Vznik a zánik pojištění osob samostatně výdělečně činných
(1)
Pojištění vzniká osobě samostatně výdělečně činné dnem, který uvedla v přihlášce
k účasti na pojištění, nejdříve však dnem, ve kterém byla přihláška podána.
Pokud však osoba samostatně výdělečně činná podá přihlášku k účasti na
pojištění do 8 kalendářních dnů ode dne zahájení (znovuzahájení) samostatné
výdělečné činnosti, vzniká pojištění dnem uvedeným v přihlášce, i když tento
den předchází dni, ve kterém byla přihláška podána, nejdříve však dnem zahájení
(znovuzahájení) samostatné výdělečné činnosti.
Kdyby nedbalý, z
nemocenského pojištění vypuzený živnostník chtěl své nemocenské pojištění
obnovit a přitom dodržet literu zákona, musel by ukončit podnikání, znovu ho
zahájit a do 8 dnů podat přihlášku k účasti na pojištění. Jinak to zatím nelze.
Je příznačné, že
přísnost neplatí pro všechny, ale jen pro osoby samostatně výdělečně činné. Jak
by se asi bouřili odboráři, kdyby stát takto přistupoval i k zaměstnancům?
Novinky, které přinesl zákon o nemocenském pojištění se promítly do mnoha dalších předpisů, mezi jiným i do zákona o daních z příjmů. Jsou to nevelké změny rázu technického. Protože osud tohoto legislativního propletence je v této chvíli nejistý, zatím o nich nereferuji. Ze stejných důvodů se nezmiňuji ani o dalších, tentokrát rozsáhlých změnách v zákonu č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti.
4. Zákoník práce č. 262/2006 Sb.
Účinnost od 1.1.
2007
O novém zákoníku
práce se ve sdělovacích prostředcích psalo mnohokrát. Jak známo, jeho zavedení
je předmětem politického střetu a je otázkou jak dopadne. Proto se k němu v
tomto bulletinu vyjádřím až bude znám jeho budoucí osud.
Materiály Ministerstva financí
5. Sdělení k aplikaci Pokynu D-279 od 1.1.2007
Pokyn D-279 vydalo
Ministerstvo financí v lednu 2005 k dani z nemovitostí. Prominulo v něm zvýšení
daně těm poplatníkům, kteří byli v prodlení v důsledku zpoždění vzniklého při
obnově katastrálního operátu. Nyní ministerstvo upozorňuje, že v roce 2007
dochází ke změně právních podmínek, ke kterým se Pokyn D-279 vztahoval a proto ho v roce 2007 už nebude možné
aplikovat.
6. Sdělení k aplikaci Pokynu D-280 od 1.1.2007
Pokyn D-280 vydalo Ministerstvo financí v lednu 2005 k
dani z nemovitostí. Prodloužilo v něm o 3 měsíce termín k podání přiznání k
dani z nemovitostí za pozemky, u nichž vznikla poplatníkům povinnost podat
přiznání k dani z nemovitostí v souvislosti s dokončením obnovy katastrálního
operátu.
Nyní ministerstvo s předstihem upozorňuje, že v roce 2007 dochází ke změně právních podmínek, ke kterým se Pokyn D-280 vztahoval a už ho nebude možné aplikovat.