Rozvláčně

Květen 2007 byl opět dalším z legislativně ospalých měsíců. Přírůstek ve Sbírce zákonů činil necelých 150 stránek a to je opravdu hluboký podprůměr. Například v roce 2006 byla ve srovnatelném období legislativní produkce sedminásobná, ale to zas byl extrém opačným směrem daný předvolebním legislativním finišem minulé vlády. V každém případě se letos daňoví poradci a účetní nemusí zneklidňovat, jejich předpisy jsou už delší dobu příjemně stabilní.

Dnes upozorňuji na tři novinky. Jsou to dva nové pokyny Ministerstva financí a jedna novinka mimolegislativní - změna diskontní a repo sazby ČNB.

 

 

Dva nové pokyny Ministerstva financí

1. Pokyn D-309 o prominutí úroku z prodlení

Finanční zpravodaj 4-5/2007 č. 16 ze dne 21.5.2007

Ministerstvo financí rozhodlo, že promíjí daňovým dlužníkům úrok z prodlení, pokud nepřesáhne 200 Kč. Přesně řečeno 200 Kč u jednoho správce daně za jedno zdaňovací období u jednoho druhu příjmu. Druhem příjmu se zde ovšem příjmy poplatníků v členění podle zákona o daních z příjmů na příjmy z podnikání, z kapitálového majetku, z pronájmu atd., ale daňové příjmy státu členěné v rámci státní finanční administrativy podle jednotlivých daní a pak hlouběji, jak to známe z předčíslí účtu, které uvádíme při placení daně.

Prominutí nízkých částek je rozumnou záležitostí, kterou dobře zná řada podnikatelských subjektů. Není v pořádku, když náklady spojené s vymáháním překročí dlužnou částku.

 

 

2. Pokyn D-307

Finanční zpravodaj 4-5/2007 č. 17 ze dne 21.5.2007

Tento pokyn, který skutečně nemá žádný název věcné povahy, jen číselnou šifru, je určen poplatníkům, kteří žádají o prominutí příslušenství daně a přitom jim byla z EU fondů poskytnuta podpora označovaná v eurojazyce de minimis. Rozumí se tím podpora malého, evropským nařízením omezeného rozsahu.

Pokud finanční úřad promine příslušenství daně, považuje se to rovněž za určitý druh podpory a jeho výše se započítává do celkové částky poskytnuté podpory. Poplatník při žádosti a finanční úřad při rozhodování o prominutí příslušenství daně musí brát v úvahu celkovou výši podpory a zohlednit její zákonem dané omezení.

 

 

3. Změna diskontní sazby, repo sazby a lombardní sazby

Účinnost od 1.6. 2007

Od konce září loňského roku, vládl v měnově politické oblasti dlouhodobý klid. Nyní po 8 měsících Česká národní banka zasáhla a v očekávání inflačního růstu lehce zvýšila všechny tři úrokové sazby, které má k dispozici pro usměrňování ekonomického vývoje. Nutno konstatovat, že poprvé po čtyřech letech mírných oscilací v nízké úrokové hladině se inflační očekávání opět pozvedlo. Srovnej historický přehled diskontní sazby níže.

Diskontní sazba         - doposud činila 1,50 %. Nyní byla zvýšena na 1,75 %.
Repo sazba                - doposud činila 2,50 %. Nyní byla zvýšena na 2,75%.
Lombardní sazba       - doposud činila 3,50 %. Nyní byla zvýšena na 3,75%.

Diskontní sazba ovlivňuje daňově korektní úrok pro jinak spojené osoby. Ten činí 140% diskontní sazby (zákon o daních z příjmů, § 23 odst. 7).
Zde je úplný přehled vývoje diskontní sazby od roku 2003.

Diskontní sazby ČNB

od

do

diskontní sazba

140 %

1.6.2007

 

1,75

2,45

29.9.2006

31.5.2007 

1,50

2,10

28.7.2006

28.9.2006

1,25

1,75

31.10.2005

27.7.2006

1,00

1,40

29.4.2005

30.10.2005

0,75

1,05

1.4.2005

28.4.2005

1,00

1,40

28.1.2005

31.3.2005

1,25

1,75

27.8.2004

27.1.2005

1,50

2,10

25. 6. 2004

26. 8. 2004

1,25

1,75

1. 8. 2003

24. 6. 2004

1,00

1,40

26. 6. 2003

31. 7. 2003

1,25

1,75

31. 1. 2003

25. 6. 2003

1,50

2,10

1.11. 2002

30. 1. 2003

1,75

2,45

 

Repo sazba je základem od něhož se odvozuje výše úroků z prodlení, které je povinen zaplatit dlužník věřiteli, když svůj dluh nesplatí věřiteli včas. Pro účetní profesi je letos důležitou novinkou, že od 1. ledna 2007 se stejné pravidlo vztahuje i na daňové dlužníky. Úrok daňového dlužníka z prodlení je dán repo sazbou zvýšenou o 14 procentních bodů. Cituji ze zákona o správě daní a poplatků:

Zákon o správě daní a poplatků
§ 63 Úrok z prodlení

(1) Daňový dlužník je v prodlení, nezaplatí-li splatnou daň nejpozději v den její splatnosti.
(2) Daňovému dlužníku vzniká povinnost uhradit úrok z prodlení za každý den prodlení, počínaje dnem následujícím po dni splatnosti až do dne platby včetně, a to ode dne původního dne splatnosti. Výše úroku z prodlení odpovídá ročně výši repo sazby stanovené Českou národní bankou, zvýšené o čtrnáct procentních bodů, platné pro první den příslušného kalendářního pololetí. Úrok z prodlení se uplatní nejdéle za 5 let prodlení.

Znamená to, že pro první pololetí letošního roku činí daňový úrok z prodlení 16,50 %. Pokud nová repo sazba vydrží do 1. července, bude ve druhém pololetí 2007 daňový úrok z prodlení zvýšen na 16,75 %. Nutno doplnit, že stejné podmínky platí symetricky i pro správce daně v situaci, kdy se zjistí, že poplatníka poškodil nesprávným vyměřením vyšší daně a je povinen platit sankční úrok.
Příznivější sazby platí pro daňového dlužníka při posečkání daně. Cituji opět ze zákona o správě daní a poplatků:

Zákon o správě daní a poplatků
§ 60 Posečkání daně a povolení splátek
(6) Za dobu posečkání daně nebo splátek daně zaplatí daňový dlužník úrok z odložené částky ve výši repo sazby stanovené Českou národní bankou, zvýšené o sedm procentních bodů, platné pro první den příslušného kalendářního pololetí. Správce daně úrok předepíše za celou dobu posečkání a o výši úroku daňového dlužníka vyrozumí. Tento úrok je splatný do osmi dnů ode dne doručení platebního výměru. Úrok se nepředepíše, činí-li méně než 50 Kč.

V první pololetí 2007 tedy činí úrok při posečkání daně 9,50 %, ve druhém pololetí bude činit 9,75%, pokud ovšem nová repo sazba přežije 1. červenec 2007.

 Lombardní sazba zajímá především banky a bankéře.