Rozvláčně

Parlamentní prázdniny sice už skončily, ale nová legislativní úroda se do Sbírky zákonů ještě zdaleka nestačila dostat. Přesto Sbírka zákonů v měsíci srpnu docela slušně ztloustla. Mohou za to velké prováděcí vyhlášky, jichž v tomto měsíci vyšlo hned několik. Nalezl jsem mezi nimi hned dvě, které se dotýkají účetní profese a o nich v tomto čísle referuji. Je to vyhláška Ministerstva školství, která je významná pro mzdové účetní a vyhláška o podílu obcí na výnosu daně, která bude zajímat obecní zastupitele a jejich účetní.

Česká národní banka zareagovala na zneklidnění finančních trhů a po měsíci opět zvýšila všechny tři své úrokové sazby.

Neobvykle dlouhé prázdniny drží letos Finanční zpravodaj. Poslední dvoučíslo 4-5/2007 vyšlo v květnu, pak se Ministerstvo financí odmlčelo a podle předběžných informací se zatím další číslo nechystá.

 

 

1. Vyhláška č. 322/2005 Sb., o dalším studiu, popřípadě výuce, které se pro účely státní podpory a důchodového pojištění považují za studium na středních nebo vysokých školách, byla novelizována vyhláškou č. 225/2007Sb., kterou se mění vyhláška č. 322/2005 Sb., o dalším studiu, popřípadě výuce, které se pro účely státní podpory a důchodového pojištění považují za studium na středních nebo vysokých školách

Účinnost od 1.9. 2007

Tato specializovaná školská vyhláška vychází ve Sbírce zákonů vždy koncem prázdnin a má nepřehlédnutelný daňový dopad. Rok co rok uvádí vždy mírně pozměněný výčet škol, jejichž posluchači jsou z hlediska daně z příjmů a sociálního a zdravotního pojištění považováni za legální studenty. V podstatě upřesňuje, kdo se v souladu se zvláštními předpisy "soustavně připravuje na budoucí povolání studiem, nebo předepsaným výcvikem". Tím vytváří prováděcí doplněk ke dvěma důležitým "studentským" ustanovením zákona o daních z příjmů:

1. Ustanovení § 35ba, odst. 4 písm. f), které poskytuje žákům a studentům snížení daně o studentskou částku 2400 Kč.
2. Ustanovení § 35c, odst. 1, které rodičům "vyživovaného dítěte" přiznává nárok na daňové zvýhodnění ve výši rodičovské částky 6000 Kč.

Obě tato daňová zvýhodnění platí jen za podmínky, že se žák, student či vyživované dítě soustavně připravuje na budoucí povolání studiem nebo předepsaným výcvikem. Otázka je, co všechno se za tímto obratem skrývá, které studium do něj patří a které nepatří. Zákon o daních z příjmů se v této věci odvolává na skupinu čtyř paragrafů  zákona č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře (§ 12 až § 15), v nichž je specifikováno studium na středních školách zapsaných do rejstříku škol a na vysokých školách podle zákona o vysokých školách. Pro nás je zajímavý poslední § 15, který dává Ministerstvu školství a Ministerstvu práce a sociálních věcí pravomoc zařadit do této daňově zvýhodněné skupiny ještě "další studium".

Ministerstvo školství (v dohodě s Ministerstvem práce a sociálních věcí) v rámci této pravomoci zařadilo do kategorie "dalšího studia" ještě tři samostatné skupiny. Jsou to jednoleté pomaturitní kursy cizích jazyků, zahraniční střední školy a vysoké školy působící v České republice. Jejich seznam pak každoročně, vždy začátku školního roku mírně pozměňuje.

Letošní vyhláška č. 225/2006 Sb. přinesla tyto změny:
1. Jednoleté kursy cizích jazyků.
Opět je obsahově nejrozsáhlejší příloha 1, která obsahuje seznam jazykových škol a vzdělávacích institucí pořádajících roční jazykové kursy pro čerstvé maturanty. Změn oproti loňskému stavu není právě málo a jako obvykle jsou trojí povahy:
- seznam škol se rozrostl o 38 dalších škol a vzdělávacích institucí,
- ze seznamu bylo vypuštěno 30 škol,
- u 9 škol došlo k drobným změnám, zpravidla v názvu nebo adrese.

2. Zahraničních středních škol, působících v České republice bylo doposud šest (francouzská, německá, britská, bulharská, ruská a mezinárodní).  Nyní k nim nově jako sedmá přibyla anglická mezinárodní škola (The English International School Prague, s.r.o.).

3. Rozšířila se i škála zahraničních vysokých škol. Doposud jich zde působilo 9, nyní přibyly dvě další.

 

 

2. Vyhláška č. 232/2007 Sb., o podílu jednotlivých obcí na stanovených procentních částech celostátního hrubého výnosu daně z přidané hodnoty a daní z příjmů

Účinnost od 1.9. 2007

Vždy koncem léta bývá ve Sbírce zákonů pravidelně zveřejňována objemná vyhláška, obsahující předlouhé tabulky, které uvádějí seznam všech českých a moravských obcí a u každé její podíl na celostátních daňových výnosech. Je to vyhláška skutečně tlustá, proto ve Sbírce zákonů vychází ve dvou sešitech, které dohromady tvoří jednu částku. Tentokrát zabrala celých 176 stran. To je kupodivu o poznání více než v loňském roce. Je to vyhláška důležitá pro účetní v místní správě a zejména pro obecní zastupitele.

 

 

 

3. Změna diskontní sazby, repo sazby a lombardní sazby ČNB

Účinnost od 31.8. 2007

Peněžní trh se letos v létě poněkud rozvlnil. Česká národní banka opět zasáhla a zvýšila všechny tři úrokové sazby. Je to již potřetí během posledních tří měsíců.

 

Diskontní sazba         - doposud činila 2,00 %. Nyní byla zvýšena na 2,25 %.
Repo sazba                - doposud činila 3,00 %. Nyní byla zvýšena na 3,25%.
Lombardní sazba       - doposud činila 4,00 %. Nyní byla zvýšena na 4,25%.

Diskontní sazba ovlivňuje daňově korektní úrok pro jinak spojené osoby. Ten činí 140% diskontní sazby (zákon o daních z příjmů, § 23 odst. 7).
Zde je úplný přehled vývoje diskontní sazby zaposledních 5 let.

Diskontní sazby ČNB

od

do

diskontní sazba

140 %

31.8.2007

?

2,25

3,15

27.7.2007

30.8.2007

2,00

2,80

1.6.2007

26.7.2007 

1,75

2,45

29.9.2006

31.5.2007 

1,50

2,10

28.7.2006

28.9.2006

1,25

1,75

31.10.2005

27.7.2006

1,00

1,40

29.4.2005

30.10.2005

0,75

1,05

1.4.2005

28.4.2005

1,00

1,40

28.1.2005

31.3.2005

1,25

1,75

27.8.2004

27.1.2005

1,50

2,10

25. 6. 2004

26. 8. 2004

1,25

1,75

1. 8. 2003

24. 6. 2004

1,00

1,40

26. 6. 2003

31. 7. 2003

1,25

1,75

31. 1. 2003

25. 6. 2003

1,50

2,10

1.11. 2002

30. 1. 2003

1,75

2,45