Rozvláčně
Měsíc září byl po legislativní stránce obdobím poklidným. Ve Sbírce zákonů jsem nenalezl žádnou novinku, kvůli níž by se český účetní měl zajímat o změny v právních předpisech. Ze Sbírky zákonů dnes opravdu neuvádím nic, žádnou změnu, žádnou novinku.
Uprostřed září po dlouhé, téměř pětiměsíční odmlce, opět vyšel Finanční zpravodaj jako dvojčíslo 4-5/2008. Uvádí dvě rozhodnutí, které zde jen avizuji. Pozměňují regule pro místní příslušnost u skupin a členů skupin (ve smyslu zákona o DPH) a jsou významné pro neširokou množinu velkých firem.
Širší dopad bude mít nový Pokyn D-319, který podrobně rozebírá pravidla uplatňovaná při prominutí příslušenství daně z důvodů tvrdosti zákona. O tom by měl mít každý účetní dobrou povědomost.
1. Pokyn D-319, kterým se vymezují nejčastější důvody pro prominutí příslušenství daně z důvodů tvrdosti podle ustanovení § 55a zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků ve znění pozdějších předpisů
Finanční zpravodaj 5-6/2008 ze dne 15.9. 2008
Není to tak dávno, kdy sdělovací prostředky podrobně referovaly o svatbě jednoho z bývalých předsedů vlády, která se konala v jednom z luxusních hotelů. Přitom vyšlo najevo, že majitel hotelu byl v minulosti několikamilionovým daňovým dlužníkem, který ale měl neobvyklé štěstí. Nedopadla na něj exekuce, dlužnou daň mu totiž v plné výši prominul jeden z bývalých ministrů financí, shodou okolností přímý podřízený dotyčného ženicha. Na otázky žurnalistů, co ho k tomuto rozhodnutí vedlo, odpovídal zhruba v tom smyslu, že postupoval v souladu s literou zákona.
Měl z části pravdu, náš zákon o správě daní a poplatků skutečně umožňuje "daň zcela nebo částečně prominout", ale jen "z důvodů nesrovnalostí vyplývajících z uplatňování daňových zákonů. U příslušenství daně tak může učinit i z důvodu odstranění tvrdosti".
Ministerstvo financí se z tohoto případu částečně poučilo a vypracovalo rozumná pravidla, podle nichž se v budoucnu bude postupovat při posuzování, zda prominout příslušenství daně z důvodu odstranění tvrdosti. Je to veskrze pozitivní přístup, jen se vtírá otázka, proč také nevypracovalo pravidla pro razantnější situace, kdy se jedná o prominutí vlastní daně, nikoli jen o příslušenství daně, tedy o penále, zvýšení daně, náklady daňového řízení, úroky a pokuty. Škoda, snad příště.
Když odhlédnu od svateb a hoteliérů, vidím tento nový pokyn jako velice pozitivní krok, který vede ke zvýšení průhlednosti postupu správy daně, přispěje k omezení korupčního jednání a alespoň trochu zvýší důvěru občanů vůči svému státu.
První rozumnou zásadou je, že ministerstvo je díky pokynu povinno svoje rozhodnutí odůvodňovat, i když mu to zákon výslovně nenařizuje. Dále pokyn podrobně rozpracovává problematiku promíjení ze čtyř různých úhlů.
Pokyn nejprve vymezuje negativní situace, kdy příslušenství daně prominout nelze. Například když daň, ke které příslušenství náleží, nebyla plně zaplacena, byla vymožena exekučně, když se jedná o pokutu za nesplnění povinností nepeněžité povahy, když je daňový dlužník v likvidaci nebo v konkursu.
Po negativním vymezení pokyn uvádí pohled pozitivní, důvody u nichž lze usuzovat o tvrdosti. Například situace, kdy k dodatečnému vyměření daně došlo v důsledku legislativních změn, které nebyly známy v termínu pro podání řádného daňového přiznání. Mimochodem, situace dost málo pravděpodobná. Rozumněji vypadá tolerance vůči daňovému dlužníku postiženému živelní pohromou nebo nemocí, vůči dědicům na něž přešla daňová povinnost zůstavitele, při omylné platbě na jiný variabilní symbol, při druhotné platební neschopnosti.
Při posuzování, zda příslušenství prominout, je správce daně povinen
zohlednit "polehčující okolnosti" jako bezdlužnost dlužníka u všech daňových povinností, skutečnost, že se jedná o administrativní pochybení v účetnictví, že dlužník spolupracuje.
Na druhé straně je správce daně povinen vzít v úvahu "přitěžující okolnosti". Například když příslušenství daně vzniklo v důsledku daňové kontroly a doměření daně plyne ze skutečností, které poplatník zatajil, při použití pomůcek, protože poplatník nespolupracoval, když řádné přiznání podal poplatník až po výzvě správce daně apod.
Konečně trochu pravidel do situací dosud nejasných, podezřelých ze svévole a podporujících korupční prostředí. Nový pokyn vřele vítám.