Rozvláčně

Toto číslo bulletinu je poněkud specifické, protože přináší informace o třech změnách v jediném předpisu, v zákonu o daních z příjmů. Náš základní daňový předpis pozměnily dvě nevelké, ale důležité novely, které nepřehlédnutelně zjednodušují podnikatelskou administrativu, zejména u drobného podnikání. Důležité je, že obě změny lze použít pro zdaňovací období, které započalo v roce 2009, tedy při daňovém přiznání za letošní rok. Třetí změna cílí do roku 2010, je to již dříve stanovené snížení sazby daně pro právnické osoby.

Je to pozoruhodné, ale zdá se, že na pozitivní změny v podnikatelské legislativě má hospodářská deprese nepřehlédnutelný vliv. Jako by si stát a jeho zákonodárci pod tlakem krize konečně uvědomili, že špatný podnikatel je ekonomicky výhodnější, než dobrý nezaměstnaný.

 

 

1. Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, byl novelizován zákonem č. 289/2009 Sb., kterým se mění zákon č. 676/2004 Sb., o povinném značení lihu, a zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů.

Účinnost od 1.10. 2009, poprvé se použije pro zdaňovací období roku 2009

Novela je to drobounká a úzce zaměřená. Mění ustanovení § 7 odstavce 7 o výdajích určených procentem z příjmů. Je to důležité ustanovení, jehož změny mají bezprostřední účinek na drobné podnikání, protože mohou podnikání výrazně zjednodušit nebo naopak zkomplikovat. Při nízkých procentních sazbách je daňově výhodnější výdaje prokazovat, což ale na druhé straně představuje nepříjemnou komplikaci v podobě daňové evidence. Vyšší sazby tuto komplikaci eliminují, podnikání je jednodušší.

Nynější novela sazby zvýšila pro všechny činnosti kromě zemědělců, kteří mohou už od roku 2005 uplatňovat 80%. Cituji změněné ustanovení.

Zákon o daních z příjmů, § 7, odst. 7
(7) Neuplatní-li poplatník výdaje prokazatelně vynaložené na dosažení, zajištění a udržení příjmu, může uplatnit výdaje s výjimkou uvedenou v § 11 nebo 12 ve výši
a) 80 % z příjmů podle odstavce 1 písm. a) a písm. b) z příjmů ze živností řemeslných,
b) 60 % z příjmů podle odstavce 1 písm. b), s výjimkou příjmů ze živností řemeslných, a odstavce 1 písm. c) nebo z příjmů podle odstavce 2 písm. a), s výjimkou příjmů podle odstavce 6, anebo z příjmů podle odstavce 2 písm. b) až d).

Novelizované ustanovení je krátké, ale zatraceně nepřehledné. Podíváme se na něj podrobněji, po jednotlivých sazbách.

Sazba 80%
  - doposud platila jen pro příjmy podle odstavce 1 písmeno a) čili zemědělce.

  - nově platí i pro živnosti řemeslné (řemeslníci měli doposud jen 60%)

Sazba 60%
  - doposud platila jen pro živnosti řemeslné.

  - nově platí pro

       1. Všechny živnosti kromě řemeslných (doposud jen 50%).

       2. Příjmy podle § 7 odst. 1 písm. c) čili "z jiného podnikání podle zvláštních předpisů" (doposud 40%).

       3. Příjmy podle § 7 odst. 2 písm. a) čili z autorských, průmyslových a jiných práv (doposud 40%).

       4. Příjmy podle § 7 odst. 2 písm. b) až d) čili nezávislá povolání, znalci, tlumočníci, insolvenční správci a podobní (doposud 40%).

 

Znamená to, že kromě zemědělců, kterým zůstalo 80% byli zvýhodněni všichni, kdo mají příjmy z podnikání a "jiné samostatné výdělečné činnosti".

Dosavadní sazby ve výši 50% a 40% novela ze zákona vypustila.

Co je nejdůležitější, nové zvýšené sazby se použijí už pro zdaňovací období, které započalo v roce 2009.

 

Pro drobné podnikání je to významná podpora, ale jen dočasná. V roce 2010 by opět mělo být vše postaru, alespoň podle další novely zákona o daních z příjmů č. 362/2009 Sb., která je účinná od 1.1.2010 a která výdaje určené procentem z příjmů vrací do předchozích mantinelů.

 

.

 

2. Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, byl novelizován zákonem č. 304/2009 Sb., kterým se mění zákon č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků a zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů.

Účinnost od 1.1. 2010, ale použije se už pro zdaňovací období roku 2009

Tato nevelká novela přináší převratnou novinku, paušální určení výdajů na dopravu firemním automobilem. Kdo se nechce obtěžovat s knihou jízd, může místo prokázaných výdajů daňově uplatnit novelou stanovený paušál. Ten činí 60 000 Kč za rok (=5000 měsíčně), ale jen při výhradním využití automobilu jen pro firemní potřeby.

 

Pokud poplatník užívá automobil "pouze zčásti k dosažení, zajištění a udržení zdanitelného příjmu", tedy také pro jiné účely (soukromé, nevýdělečné, ...), může daňově uplatnit "krácený paušální výdaj na dopravu", který novela stanovila na 80% výše uvedené částky, tedy 48 000 Kč za rok (=4000 měsíčně). Ale pozor, kdo použije "krácený paušální výdaj na dopravu", nemůže uplatnit odpisy v plné výši, ale jen v "poměrné části", kterou novela stanovila na 80%.

Podstatné je, že novelizovaný zákon lze poprvé použít už pro zdaňovací období, které započalo v roce 2009.

 

Novelizovaný zákon je koncipován tak, aby bylo možné výši paušálu, kráceného paušálu i poměrné části odpisů jednoduše měnit. Lze očekávat, že v budoucích letech mohou tato čísla podléhat změnám, doufejme že jen novoročním.

 

Paušální výdaje na dopravu jsou přelomovým ustanovením, které potěšitelně zjednodušuje podnikatelskou administrativu. Jediný, kdo nebude potěšen, jsou tvůrci a prodejci programů pro vedení knihy jízd, kteří přijdou o podstatnou část své klientely. Evidenci jízd bude nyní vést jen ten, kdo ji skutečně potřebuje pro své podnikatelské účely, jako dopravní a podobné firmy. Tak to také má být.

Při veškeré chvále se ale nelze ubránit otázce, proč to nešlo dříve. Proč museli podnikatelé na tuto samozřejmost čekat dlouhých 16 let.

 

V programu ZÁKON tuto novinku zatím naleznete pouze jako text novely (zákon č. 304/2009 Sb.). Do zákona o daních z příjmů ji vzhledem k datu účinnosti zabudujeme až ve znění k 1.1.2010.

 

 

 

Změna pro rok 2010

 

3. Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, byl novelizován zákonem č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů.

Jediné ustanovení účinné od 1.1. 2010

Reformní zákon o stabilizaci veřejných prostředků z roku 2007 stanovil postupný tříletý pokles pro sazbu daně z příjmů právnických osob, každý rok o jedno procento. V roce 2010 tedy opět poklesne z letošních 20% na stimulujících 19%. Samostatná otázka je, jak dlouho tato daňová strategie politikům vydrží.