Rozvláčně
Rok 2011 začal významným aktem daňové legislativy - dostali jsme nový předpis pro správu daní nazvaný Daňový řád. Je to podrobný a důkladný procesní předpis a každý účetní se s ním bude muset důkladně seznámit.
Jinak se nakupila celkem obvyklá novoroční hromádka daňových změn v zákonu o daních z příjmů a pro poslední roky též obvyklá skupina novinek v zákonu o účetnictví, ve vyhlášce o účtování pro podnikatele a v účetních standardech, kde se ale jedná jen o jediné nevýznamné rozšíření. Nedošlo na plánovanou novelu zákona o DPH, z časových důvodů byla odložena a podle posledních zpráv by měla přijít až k 1.4. 2011. Dále upozorňuji na obvyklé novoroční změny jako je tuzemské a zahraniční stravné, kilometrovné a průměrné ceny pohonných hmot pro zaměstnance.
Z Finančního zpravodaje upozorňuji na dva nové pokyny řady D, které se vztahují k procesním a věcným záležitostem, které souvisejí s určením ceny mezi spojenými osobami a jejím schválením ze strany správce daně.
1. Zákon č. 280/2009 Sb. Daňový řád
Účinnost od 1.1. 2011
Správa daně se od roku 1993 řídila známým zákonem č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků. Nyní po 18 letech jeho fungování byl dosavadní předpis zrušen a nahrazen novým předpisem se sympatickým stručným názvem Daňový řád. Jak už je v naší počítačové době zvykem, nový zákon je především mnohem objemnější, má 266 paragrafů, zatímco starý jich měl "pouhých" 107.
Nový zákon mírně narovnává dosud velmi nerovný vztah správce daně - daňový subjekt. Daňovým subjektům přiznává některá práva, například odvolat se proti uložené záznamní povinnosti, proti registraci z moci úřední a v některých případech dokonce má odvolání i odkladný účinek. Naopak správci daně se dostalo několika důležitých omezení. Nový zákon znemožňuje libovolné opakování daňové kontroly a výslovně uvádí jediné dvě situace, kdy k opakování daňové kontroly může dojít. Kontrolu lze opakovat pouze v situaci:
1. Když správce daně zjistí nové skutečnosti nebo důkazy, které zakládají pochybnosti o správnosti stanovené daně.
2. Když daňový subjekt učiní úkon, kterým mění svá dosavadní tvrzení.
V obou případech lze daňovou kontrolu opakovat pouze "v rozsahu, který odpovídá nově zjištěným skutečnostem nebo důkazům".
S novým zákonem si budeme muset zvyknout i na nový termín daňové tvrzení. Ten zahrnuje daňové přiznání, hlášení nebo vyúčtování.
2. Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, byl novelizován zákonem č. 346/2010 Sb., kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
Účinnost od 1.1. 2011
Je to velká novela našeho základního daňového zákona. Má 131 novelizačních bodů a aby nebyla jen objemná, má 15 přechodných ustanovení, takže je navíc dost komplikovaná. Bez speciálního legislativního prohlížeče, jakým je například program ZÁKON, je v podstatě nečitelná.
Novela je "širokopásmová", nicméně lze v ní vytipovat tematické okruhy, kterým zákonodárce věnoval bližší pozornost. Vedle skupiny změn soustředěných na problematiku mzdového účetnictví (§ 38g až § 38l) je to řada novinek související s osvobozením od daně. Jak známo, bylo zrušeno osvobození příjmů z provozu malých vodních elektráren, tepelných čerpadel, solárních zařízení, geotermálních elektráren, energetických zařízení na bioplyn a biomasu. Omezeno je osvobození důchodů a penzí u bohatých důchodců, jejichž celkové příjmy přesahují 70 000 Kč měsíčně. Do jejich celkových příjmů se vedle důchodu započítávají příjmy z podnikání, ze závislé činnosti a z pronájmu, kupodivu nikoli příjmy z kapitálového majetku.
Výsluhové náležitosti vojáků a policajtů, které byly doposud od daně osvobozeny, novela přeřadila do kategorie ostatních příjmů (§ 10 Ostatní příjmy, nově vložený odst. 9 písmeno a) a nově jsou daněny srážkovou daní o sazbě 15% (§ 36 odst. 2, nově vložené písmeno v).
Novela rozšířila členění fyzických osob pro uplatnění výdajů procentem z příjmů. Doposud byli poplatníci členěni do 3 skupin. Zemědělci a řemeslníci (80%), ostatní živnostníci (60%), jiná samostatná výdělečná činnost jako znalci, tlumočníci, držitelé autorských práv a podobní (40%). Novela připojila čtvrtou skupinu fyzických osob, které mají příjmy z pronájmu majetku zařazeného do obchodního majetku a přisoudila jim 30% výdajů určených procentem z příjmů. Budou to například majitelé bytových domů, kteří vložili nemovitost do obchodního majetku, aby ji mohli odpisovat.
Novela mírně rozšířila pravidla pro daňově uplatnitelné dary u právnických osob. Jak známo, základ daně lze snížit maximálně o 5%. Výjimkou jsou dary školám a veřejným výzkumným institucím, které navyšují limit o dalších 5%. Doposud to byly jen dary vysokým školám, nyní byla výjimka rozšířena i na střední školy a vyšší odborné školy, ale jen pro dary na pořízení materiálu nebo zařízení využívaných pro účely praktického vyučování. U vysokých škol a veřejných výzkumných institucí mohou i nadále figurovat dary jakéhokoli druhu a účelu.
Zajímavou novinku zavádí novela ve vztahu studenta a jeho budoucího zaměstnavatele.Jmenuje se motivační příspěvek a je to finanční příspěvek pro studenta, související s budoucím výkonem jeho profese. Je omezen částkou 5000 Kč měsíčně u studenta vysoké školy, 2000 Kč u studentů ostatních škol. Tento příspěvek je na straně poskytovatele daňově účinným nákladem (§ 24 odst. 2, nově vložené písmeno zu), na straně studenta ale zdanění podléhá. Co se týče poskytovatele, je zákon velmi benevolentní, nemusí to být jen budoucí zaměstnavatel, ale v podstatě každý poplatník, právnická nebo fyzická osoba. Jedinou podmínkou je, že motivační příspěvek musí být udělen na základě smluvního vztahu.
Neziskové organizace, na rozdíl od ostatních poplatníků, mohou uplatnit náklady na tvorbu fondu kulturních a sociálních potřeb jako daňově účinný náklad, ale jen v omezené výši. Ta doposud představovala 2% úhrnu vyměřovacích základů zaměstnanců pro sociální pojištění. Novela tento limit snížila na 1% (§ 24 odst. 2 písmeno zr).
Stejná změna platí pro:
- veřejné vysoké školy na tvorbu sociálního fondu, fondu účelově určených prostředků a fondu provozních prostředků,
- veřejné výzkumné instituce na tvorbu sociálního fondu a fondu účelově určených prostředků,
- neveřejné vysoké školy na tvorbu stipendijního fondu.
Novela přinesla skupinu změn vztahující se na sluneční elektrárny. Týkají se pravidel pro odpisování, které je rozděleno do 20 let v pevných měsíčních částkách, pravidel pro lasing, jeho postoupení a ukončení.
Byla zrušena sleva na dani pro firmy nad 25 zaměstnanců, které zaměstnávají více než 50% osob se zdravotním postižením (§ 35 odst. 1 písmeno c). Nicméně paušální slevy ve výši 18 000 Kč za zaměstnávání zdravotně postižené osoby (§ 35 odst. 1 písmeno a) a 60 000 Kč za zaměstnance s těžším zdravotním postižením (§ 35 odst. 1 písmeno b) zůstaly zachovány.
Poprvé v naší novodobé daňové historii došlo k tomu, že individuální daňový odpustek čili snížení daně na poplatníka podle § 35ba odst. 1 písmeno a) se nezvýšil, ale naopak snížil, a to z dosavadní hodnoty 24 840 Kč na 23 640 Kč. Je to změna přechodná, platná jen pro zdaňovací období 2011. Pak se v roce 2012 se opět zvedne na původní hodnotu, která byla zavedena v roce 2008. Tak to alespoň určuje dnes platný daňový zákon. Ostatní daňové slevy této skupiny (na manželku, na invaliditu, pro studenta) zůstávají beze změny.
3. Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z
příjmů byl novelizován zákonem č. 438/2003 Sb., kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
Účinnost od 1.1. 2011 ( jediná změna jednoho ustanovení)
Tato drobná změna účinná od 1.1. 2011 je poslední legislativní vzpomínkou na velkou daňovou novelu Špidlovy vlády z roku 2003. Několik málo z jejích ustanovení nabývalo účinnosti s delším časovým odstupem, poslední z nich až nyní k 1.1.2011.
Všechna opožděná ustanovení se vztahují k daňovým úlevám určeným pro úzký okruh evropských globalizovaných společností. Nynější změna jim osvobozuje od daně příjmy z licenčních poplatků plynoucí jim od stálé provozovny společnosti, která je daňovým rezidentem jiného členského státu Evropské unie na území České republiky.
4. Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, byl novelizován zákonem č. 348/2010 Sb., kterým se mění zákon č. 96/1993 Sb., o stavebním spoření a státní podpoře stavebního spoření
Účinnost od 1.1. 2011
Tato kratičká novela o čtyřech novelizačních bodech zavádí do stavebního spoření známé reformní novinky. Státní příspěvek ke stavebnímu spoření už nebude osvobozen od daně. Zdanění podléhá už příspěvek za rok 2010 a bude se zdaňovat srážkovou daní o neobvykle vysoké sazbě 50%.
5. Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, byl novelizován zákonem č. 281/2009 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím daňového řádu
Účinnost od 1.1. 2011
V návaznosti na nový zákon o správě daní, který má příjemně jednoduchý název Daňový řád, byla novelizována řada dalších předpisů, mezi mnoha jinými i zákon o daních z příjmů. Je to celkem krátká novela. Ukládá například pojišťovnám, že jsou povinny informovat finanční úřady o vyplacených platbách pojistného plnění.
Mnohem širší záběr ale má nová "práskací povinnost" všech poplatníků, fyzických i právnických osob bez rozdílu. Všichni jsou povinni "oznámit neprodleně svému místně příslušnému správci daně uzavření kontraktu s poplatníkem uvedeným v § 2 odst. 3 nebo § 17 odst. 4, na jehož základě může dojít ke vzniku stálé provozovny (§ 22 odst. 2)". Kdo naváže obchodní vztah se zahraniční firmou, musí tedy zjistit zda u nás má stálou provozovnu a pokud ne, tak musí vyhodnotit, zda by ji mohla v budoucnu zřídit a pokud ano, zda na tom má zásluhu.
6. Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, byl novelizován zákonem č. 410/2010 Sb., kterým se mění zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů
Účinnost od 1.1. 2011
Zákon o účetnictví byl po dlouhou dobu stabilním předpisem, jemuž se novelizační změny uctivě vyhýbaly. Za prvních 12 let své existence, do konce roku 2003, byl novelizován pouze čtyřikrát, tedy jedna novela za 3 roky. Jaký rozdíl oproti předpisům daňovým, například zákon o daních z příjmů měl ve stejném období celkem 52 novel.
Období stability pro zákon o účetnictví skončilo se vstupem do EU. Od té chvíle se pro něj novelizační rytmus zrychlil témě desetinásobně, od roku 2004 lze napočítat téměř 3 novely ročně. V posledních letech jim dominují 4 novely většího rozsahu účinné vždy k 1. lednu.
Letošní novoroční novela zákon o účetnictví je zaměřena na problematiku konsolidace (§ 22 až § 23b). Konsolidační ustanovení výrazně nabyla na objemu, k tomu mimo jiné přispěly i nově vložené paragrafy 22a a 22b. Nutno ovšem konstatovat, že k žádným principiálním změnám nedošlo, spíše se jedná o řadu upřesnění a precizování formulací. Změny obdobné povahy zasáhly i emitenty cenných papírů, kteří stejně jako doposud mají povinnost účtovat podle mezinárodních účetních standardů, jen jsou jejich ustanovení rozsáhlejší, podrobnější a preciznější.
Třetí širší skupina změn se soustředila na správní delikty a pokuty. Opět zůstal základní princip zachován, výše pokut je stejně jako doposud limitována 3% a 6% z hodnoty aktiv s tím, že šestiprocentní sazba připadá v úvahu jen pro ty, kdo účetnictví nevedou vůbec nebo neypracovali závěrku a výroční zprávu. Ostatní delikty jsou v principu stejné jako doposud, jen jsou precizněji a podrobněji specifikovány. Například místo formulace "vede účetnictví nesprávně" zde nalezneme hned dvojí specifikaci "vede účetnictví v rozporu s § 7 odst. 1 a 2" a "vede účetnictví v rozporu s § 8 odst. 2".
7. Vyhláška č. 500/2002 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona
č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro účetní
jednotky, které jsou podnikateli účtujícími v soustavě podvojného účetnictví byla
novelizována vyhláškou č.419/2010 Sb.
Účinnost od 1.1. 2011
Tato poměrně rozsáhlá novela je soustředěná na účetnictví velkých globalizovaných firem. Upřesňuje a rozšiřuje konsolidační ustanovení, především obsah přílohy konsolidované účetní závěrky, precizuje (ale nemění) uplatnění konsolidačních metod a upřesňuje postup pro zahrnutí účetních jednotek do konsolidačního celku.
Novelizovaná vyhláška poskytuje větší prostor pro samostatné rozhodnutí účetní jednotky o době odpisování oceňovacího rozdílu k nabytému majetku (ocenění podniku). Doposud to bylo natvrdo 180 měsíců čili 15 let, nově se účetní jednotka může rozhodnout pro kratší období, ale musí to zdůvodnit v příloze účetní závěrky.
Obdobná liberalizace se dotkla i doby odpisování pro goodwill, která byla doposud 60 měsíců, nově může účetní jednotka tuto dobu změnit ve vlastní kompetenci.
8. Sdělení č. 390/2010 Sb., Ministerstva práce a sociálních věcí o vyhlášení průměrné mzdy v národním hospodářství za 1. až 3. čtvrtletí 2010 pro účely zákona o zaměstnanosti
Účinnost od 1.1. 2011
Ministerstvo práce a sociálních věcí stanovilo nové podklady pro výpočet "invalidní daně" za rok 2010. Daň je splatná do 15. února 2011 a platí pro zaměstnavatele, kteří zaměstnávají více než 25 zaměstnanců. Pokud mají méně než 4% zaměstnanců se zdravotním postižením (při 25 zaměstnancích = 1 osoba), mají povinnost "invalidní daně". Podkladem pro výpočet daně je chybějící počet invalidních osob a invalidní daň za osobu.
|
|||
Sdělení |
Průměrná mzda |
Invalidní daň za osobu |
|
2010 |
č. 390/2010 Sb. |
23 324 |
58 310 |
2009 |
č. 466/2009 Sb. |
22 896 |
57 240 |
9. Vyhláška č.
382/2010 Sb., o náhradě ušlého výdělku a náhradě hotových výdajů při správě daní
Účinnost od 1.1. 2011
Tato nová nedlouhá vyhláška zrušila a nahradila 17 let starou vyhlášku stejného zaměření. Stejně jako doposud mají svědci a někdejší osoby přezvědné, kteří se účastní daňového řízení, nárok na náhradu ušlého výdělku a nově i na náhradu cestovních výdajů. K oprávněným osobám nyní nově patří i společní zástupci například ve společenství vlastníků jednotek. Ti mají nárok na náhrady, které jim vznikají "nad rámec jejich povinností coby daňového subjektu".
Výpočet náhrady zůstává v principu stejný, jen v něm fixně stanovené částky byly nahrazeny pružnějšími a časově odolnějšími hodnotami. Například horní hranice ročního příjmu, z níž se vychází při výpočtu ušlého výdělku, už nečiní 486 000 Kč, ale je stanovena jako dvacetinásobek průměrné mzdy.
10. Vyhláška č.
377/2010 Sb., kterou se pro účely poskytování cestovních náhrad mění sazba
základní náhrady za používání silničních motorových vozidel a stravné a stanoví průměrná
cena pohonných hmot
Účinnost od 1.1. 2010
Ministerstvo práce a sociálních věcí stanovilo pro rok 2011 nové cenové podmínky pro služební cesty zaměstnanců, konkrétně sazby "kilometrovného", stravného a průměrné ceny pohonných hmot.
Náhrady za
použití “soukromého” automobilu ke služební cestě (kilometrovné)
|
||
Druh vozidla
|
Sazba
v roce 2010
|
Sazba
v roce 2011
|
Osobní automobil
|
3,90
|
3,70
|
Motocykl, tříkolka
|
1,10
|
1,00
|
Průměrné ceny. Úředně stanovené průměrné
ceny pohonných hmot, podle nichž zaměstnanci vypočítávají svou náhradu za
spotřebované pohonné hmoty při služebních cestách svým soukromým automobilem
se oproti roku 2010 znatelně zvýšily, zejména u motorové nafty.
Průměrné ceny pohonných hmot (pro zaměstnance)
|
|||
Druh pohonné hmoty
|
Oktany
|
Cena v Kč
|
|
|
rok 2010
|
rok 2011
|
|
Benzin automobilový
|
91
|
28,50
|
31,40
|
Benzin automobilový
|
95
|
28,70 |
31,60
|
Benzin automobilový
|
98
|
30,70
|
33,40
|
Motorová nafta
|
|
27,20
|
30,80
|
Tyto ceny mohou uplatňovat i OSVČ při pracovních cestách vykonaných "soukromým" automobilem nezařazeným do obchodního majetku, pokud nevyužijí jednodušší formu paušálního výdaje.
Stravné. V letošním roce se stravné oproti roku 2010 změnilo jen nepatrně:
Stravné |
||
Doba cesty
|
Sazba
v roce 2010
|
Sazba
v roce 2011
|
5 až 12 hodin
|
61
|
63
|
12 až 18 hodin
|
93 |
95
|
více než 18 hodin |
146
|
149 |
11. Vyhláška č.
350/2010 Sb., o stanovení výše základních sazeb zahraničního stravného pro rok
2011
Účinnost od 1.1. 2011
Sazby zahraničního stravného pro rok 2011 jsou překvapivé, protože všechny zůstaly na stejné výši, jako v roce 2010. Taková stabilita v sazbách zahraničního stravného zde ještě nikdy nebyla. Hospodářská deprese má i své světlé stránky.
Jedinou výjimku představuje Barma, dnes tedy Myanmar, kde dosavadní sazba 35 EUR byla nahrazena novou sazbou 45 USD. Finančně je to skoro totéž, když přepočteme novou dolarovou sazbu na euro podle aktuálního kursu, vychází nová sazba pro Barmu na 34,20 EUR.
Finanční zpravodaj
12. Změna českých účetních standardů pro účetní jednotky, které účtují podle vyhlášky č. 500/2002 Sb., ve znění pozdějších předpisů
FZ 6/2010 č. 22 ze dne 1.12. 2010
Účinnost od 1.1. 2011
Finanční zpravodaj 6/2010 nese datum vydání 1.12. 2010, veřejně dostupný byl ale až koncem prosince. Změna českých účetních standardů, která je v něm uvedena pod číslem 22, vnáší jedinou úzce specializovanou změnu do účetního standardu č. 013 Dlouhodobý hmotný a nehmotný majetek, která se vztahuje na odpisová pravidla pro státní podnik, na který byl převeden majetek státu z jiné, nepodnikající účetní jednotky.
13. Pokyn D-333. Sdělení k závaznému posouzení způsobu, jakým byla vytvořena cena sjednávaná mezi spojenými osobami
FZ 6/2010 č.24 ze dne 1.12. 2010
Účinnost od 1.1. 2011
Tento nový pokyn navazuje na ustanovení §38nc zákona o daních z příjmů, které bylo zavedeno v roce 2006 a které umožňuje určit cenu pro transakci mezi spojenými osobami a nechat si ji schválit od správce daně. Podrobnosti jak přitom postupovat doposud určoval pokyn D-292 také z roku 2006. Ten byl nyní zrušen a nahrazen tímto novým podrobnějším pokynem D-333.
Nový pokyn je podstatně podrobnější a důkladnější. Specifikuje některé doposud ne zcela jednoznačné pojmy jako počet transakcí, období, účinnost rozhodnutí.
Správní poplatek ve výši 10 000 Kč zůstává nezměněn.
Pokyn má spíše procesní povahu, k samotnému zjišťování cen se nevyjadřuje. Této problematice je věnován související nový pokyn D-334.
14. Pokyn D-334. Sdělení k rozsahu dokumentace tvorby cen mezi spojenými osobami
FZ 6/2010 č.25 ze dne 1.12. 2010
Pravidla jak zjistit cenu pro transakce mezi spojenými osobami doposud určoval stejnojmenný pokyn D-293. Ten byl nyní zrušen a nahrazen tímto novým pokynem D-334. Nový pokyn se od starého liší zejména číslem jednacím a jménem odpovědného vedoucího pracovníka. Pod starým pokynem byla podepsána Ing. Dana Trezziová, pod novým figuruje Ing. Jan Knížek. Jinak je nový pokyn téměř doslovným přepisem starého, jen místy jsou v něm obměněny některé formulace.
Jedinou významnější věcnou změnou je vypuštění alibistického odstavce, který ve výjimečných případech umožňoval správci daně neomezovat se na metodická doporučení pokynu ale určit cenu podle svého nejlepšího uvážení, například i za použití pomůcek. To už nový pokyn neumožňuje.