Rozvláčně

Prázdniny jsou v plném proudu a drží je i parlament. Červencová Sbírka zákonů přinesla v oblasti daní a účetnictví poměrně specializovanou novelu zákona o daních z příjmů, která je účinná s okamžitou platností. Dále pak malou, ale významnou novelu zákona o dani z nemovitostí, která ale vstoupí v účinnost až v roce 2012.

Finanční zpravodaj v červenci nevyšel.

 

1. Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, byl novelizován zákonem č. 188/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 189/2004 Sb., o kolektivním investování, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony

Účinnost od 15.7. 2011

Pravidla pro kolektivní investování, tedy regule pro investiční a podílové fondy a investiční společnosti, jsou v dnešním finančně rozvlněném čase choulostivou a ostře sledovanou záležitostí, zejména na evropské úrovni. Je to celkem pochopitelné, v aktivech fondů je uložena podstatná část majetku penzijních fondů a jejich bezpečnost je dnes politikum prvního řádu. Platí to pravda jen na evropské úrovni, v našich zemích skutečné penzijní fondy, které by jistily dlouhodobou budoucnost většiny populace, doposud neexistují. Nicméně dynamika evropské legislativy si vynucuje svou odezvu i u nás. Nynější rozsáhlá novela jednoho ze základních předpisů o kapitálovém trhu je toho dokladem.

 

V poslední době proběhly v evropské legislativě upravující kapitálový trh rozsáhlé, opakované a lze říci i překotné změny, které bylo nutno promítnout do českých právních předpisů upravujících kapitálový trh. Tato novela napravuje nakupené legislativně technické nedostatky v celkem 20 navazujících předpisech. Jedním z nich je i základní daňový předpis, zákon o daních z příjmů.

 

Do zákona o daních z příjmů přináší novela především změny terminologické. Nové legislativní termíny z oblasti kapitálového trhu nyní se zpožděním zavádějí i do daňového zákona. Jedná se o tyto termíny:

- Regulovaný trh = český regulovaný trh
- Evropský regulovaný trh = regulovaný trh se sídlem v členském státě Evropské unie, včetně českého regulovaného trhu
- Zahraniční regulovaný trh = regulovaný trh se sídlem v jiném členském státě, než je Česká republika
- Zahraniční trh obdobný regulovanému trhu = trh s cennými papíry obdobný regulovanému trhu, se sídlem ve státě, který není členským státem Evropské unie.
- Pojem “kótovaný cenný papír” a jeho odvozeniny (např. “kotace” apod.) byl zákonem nahrazen pojmem “cenný papír přijatý k obchodování na evropském regulovaném trhu”.
- Pojmy “veřejný trh” a “burza”, případně “burzovní”, byly nahrazeny ve většině výskytů pojmem “regulovaný trh”.
- Pojem “investiční instrument” byl nahrazen pojmem “investiční nástroj”.

Další body novely jsou zaměřeny na zpřesnění daňově procesních pravidel pro podílové fondy a obdobné účastníky kapitálového trhu a pravidla související se zrušením, splynutím, sloučením a obdobnými změnami podílových fondů a investičních společností.

 

2. Zákon č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitostí, byl novelizován zákonem č. 212/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů

Účinnost od 1.1. 2012

Tato krátká novela vnáší do problematiky nemovitostní daně jednu významnou a nepřehlédnutelnou změnu. Týká se zdanění pozemků se zpevněnou plochou. Doposud v této otázce vládla určitá nejednoznačnost, nebylo zcela jasno, co je pozemek se zpevněnou plochou (podléhající dani z pozemků) a co je "plošná stavba" čili stavba bez svislé nosné konstrukce (podléhající dani ze staveb). Novela tuto dvojznačnost celkem rozumně vyřešila, "plošné stavby" vypustila z kategorie staveb a zařadila je mezi pozemky. Přitom došlo ke změnám v základních sazbách daně, které jsou pro tuto kategorii pozemků nyní podrobněji rozčleněny. Cituji:

§ 6 Sazba daně, odst. 2

(2) Sazba daně u ostatních pozemků činí za každý 1 m2 u
a) zastavěných ploch a nádvoří 0,20 Kč,
b) stavebních pozemků 2,00 Kč,
c) ostatních ploch, pokud jsou předmětem daně 0,20 Kč,

(2) Sazba daně u ostatních pozemků činí za každý 1 m2 u
a) zpevněných ploch pozemků, užívaných k podnikatelské činnosti nebo v souvislosti s ní a sloužících pro
1. zemědělskou prvovýrobu, lesní a vodní hospodářství 1,00 Kč,
2. průmysl, stavebnictví, dopravu, energetiku, ostatní zemědělskou výrobu a ostatní podnikatelskou činnost 5,00 Kč,

b) stavebních pozemků 2,00 Kč,
c) ostatních ploch 0,20 Kč,
d) zastavěných ploch a nádvoří 0,20 Kč

Pro plátce daně z nemovitostí to bude v příštím roce znamenat nemalé změny.

 

Poslední, celkem nenápadnou změnu najdeme ve dvou ustanoveních, v § 6 odst. 4 písmeno a) a v § 11 odst. 3 písmeno b). První se vztahuje k dani z pozemků, druhé k dani ze staveb. Obě ustanovení shodně určují, jak daň roste v závislosti na počtu obyvatel obce. V zákonu je to vyjádřeno koeficientem, kterým se násobí základní sazba daně.

Koeficient činí (cituji):

1,0 v obcích do 1 000 obyvatel
1,4 v obcích nad 1 000 obyvatel do 6 000 obyvatel
1,6 v obcích nad 6 000 obyvatel do 10 000 obyvatel
2,0 v obcích nad 10 000 obyvatel do 25 000 obyvatel
2,5 v obcích nad 25 000 obyvatel do 50 000 obyvatel
3,5 v obcích nad 50 000 obyvatel, ve statutárních městech a ve Františkových Lázních, Luhačovicích, Mariánských Lázních a Poděbradech
4,5 v Praze;

Nenápadná vsuvka "ve statutárních městech" znamená, že statutárním městům, které mají méně než 50 000 obyvatel vzrostl koeficient na hodnotu 3,5. V České republice je dnes celkem 24 statutárních měst, tedy měst, které mají právo si svoji správu organizovat podle základní městské vyhlášky zvané statut města. Méně než 50 000 obyvatel mají pouze dvě statutární města, Mladá Boleslav a Přerov. Daň ze staveb by se v nich mohla v roce 2012 zvýšit, ale také nemusela. Obce mají totiž ze zákona pravomoc s tímto koeficientem lehce manipulovat, mohou ho zvýšit o jednu kategorii nebo naopak o jednu až tři kategorie snížit. Obě zmíněná města zatím využívají první možnost, jejich současný koeficient je zvýšený na 3.5. V roce 2012 ho mohou vyhláškou zvýšit na 4.5 (nebo naopak snížit až hodnotu 1.6).