Rozvláčně

V průběhu září se ve Sbírce zákonů objevila nenápadná, ale zajímavá novela. Je sice věnována daním, ale z odvrácené strany, pokud tedy prvotní stranu považujeme daňovou problematiku z pohledu účetního a podnikatele. Novela se zabývá otázkou porcování daňového koláče, konkrétně otázkou kolik z něj mají dostat obce a města a vnáší do této problematiky změnu, kterou vnímám jako přínosnou a významnou pro naši budoucnost.

 

 

1. Zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní byl novelizován zákonem č. 295/2012 Sb., kterým se mění zákon o rozpočtovém urční daní

Účinnost od 1.1. 2013

Tato nenápadná novela se včetně příloh vešla ve Sbírce zákonů na necelé tři stránky. Je to novela rozsahem malá, ale svým společenským dopadem veliká, protože přináší docela významnou změnu v přerozdělování veřejných finančních prostředků městům a obcím. To je oblast, ve které doposud vládl tuhý centralismus. Jeho krédem bylo zvýhodňování velkých měst a nezájem o malé, zejména o menší městečka, vesnice a vesničky. Obzvlášť znevýhodněny byly obce s 200 až 20 000 obyvateli, zato výjimečně výhodnému režimu se těšila čtyři největší města (Praha, Brno, Plzeň, Ostrava).

V algoritmu pro výpočet přerozdělených financí pro konkrétní obec figurují faktory čistě statistické povahy, které vycházejí z podílu obce na celkovém počtu obyvatel státu a na celkové ploše státu. Jsou jednoduché, dobře uchopitelné a nesporné. Na druhé straně jsou zde faktory "opravné", které se snaží zohlednit kvalitativní rozdíly mezi velkými a malými sídly - například ve větších městech na středních a vysokých školách nestudují jen občané z daného města, ale také z obcí, které takové školy nemají (a nefinancují). Bylo by tedy v pořádku, aby se na financování těchto a jiných veřejných služeb širokého záběru podíleli všichni jejich konzumenti.

V praxi to vypadá tak, že doposud představovaly skutečné "hmotné" faktory pouhých 6%. Byl to skutečný počet obyvatel (3%) a územní rozloha obce (rovněž 3%). Dominantních 94% přerozdělené částky, kterou obec dostala, ovlivňoval složitý umělý faktor v úřední hantýrce nazývaný postupné přechody, který zohledňoval především velikostní kategorii obce. Například obce nad 30 000 obyvatel dostávaly oproti obcím s 300 obyvateli částku na občana o 75% vyšší.

Nynější novela změnila tento algoritmus dvojí cestou. Rozšířila ho o novou složku - o počet dětí a žáků ve školách zřizovaných obcí, který ovlivňuje 7% přerozdělované částky. Změnila se i váha dosavadních tří složek, skutečný počet obyvatel místo dosavadních 3% ovlivňuje 10% přerozdělované částky a váha umělých postupných přechodů byla snížena z 94% na 80%. Zvláštní režim pro čtyři největší města zůstal zachován, pouze došlo k lehkému snížení některých koeficientů.

Další novinkou je mírné zvětšení velikosti celého koláče, určeného k přerozdělování obcím. Mělo by se jednat o cca 12 mld. Kč, o které budou na jedné straně posíleny obecní finance, na druhé pak zkrácen centrální příspěvek na školství.

Tato novela je velkým úspěchem starostů, kterého se jim podařilo dosáhnout díky politické alianci se stranou TOP 09. Její skutečný dopad si uvědomíme až po delším čase, určitě se poznamená na vzhledu českého a moravského venkova a menších měst a chci věřit, že přispěje ke zvýšení jejich atraktivity a dlouhodobě k celkové kultivaci naší země.