Rozvláčně
Letošní situace v daňové legislativě je ke konci roku neobvykle nepřehledná. Obvyklá kupa chystaných novoročních novinek je letos ve znamení principu neurčitosti. Počátkem prosince není jasné, jaké budou v příštím roce daňové sazby. Je to skutečně něco výjimečného, v novodobé evropské historii bychom podobný případ těžko hledali. Závěr letošního roku má šanci vstoupit do učebnic daňového dějepisu coby vyhrocený příklad legislativní nejistoty.
Za normálních okolností probíráme v listopadovém a prosincovém bulletinu změny určené pro následující rok. Letos jsem s ohledem na míru neurčitosti omezil tyto informace na dvě nesporné a daňově okrajové záležitosti. Je to velká novela zákona o spotřebních daních a sazby zdravotního a sociálního pojistného v roce 2013 pro OSVČ.
1. Zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních byl novelizován zákonem č. 407/2012 Sb., kterým se mění zákon č. 3530Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
Účinnost od 1.1. 2013
Tuto rozsáhlou novelu zákona o spotřebních daních nelze vnímat bez povědomí o nedávném metanolovém ohrožení konzumentů tvrdého alkoholu. Přináší řadu nových kontrolních opatření a to nejen u alkoholu, ale i tabáku, motorových olejů a i ostatních předmětů spotřební daně. Symptomatické je žé z celkem 32 stránek Sbírky je téměř polovina věnována definicím správních deliktů a pokutovým sazbám pro jednotlivé druhy deliktů. Správním deliktům byla a nadále je v zákonu věnována celá Část šestá. Doposud měla celkem 13 paragrafů (§ 135 až § 135L). Po novele se část šestá rozrostla na 66 paragrafů s neobvyklým číslováním § 135 až § 135zzi.
Svou strukturou deliktová Část šestá nápadně připomíná trestní zákoník. Každý paragraf celkem stručně v několika málo odstavcích specifikuje porušení příslušné povinnosti aby pak v posledním odstavci uvedl pokutovou sazbu, která je stanovena buď maximální sazbou (např. pokuta až do výše 10 000 000 Kč) nebo i minimální a maximální sazbou (např. pokuta od 50 000 do 50 000 000 Kč).
Přes veškeré úsilí zíákonodárce se nelze zbavit dojmu, že jde o typické opatření z úřednické židle typu když něco nefunguje, sestavíme přísnější pravidla. Snad se dočkáme při zjišťování daňových podvodů i důkladnější, ofenzivnější a investigativnější práce v terénu. Jak ukazují poznatky z metylakoholového zločinu, mnohému bylo možné předejít, kdyby kontrolní orgány vedle formálně byrokratických revizí napřely svou aktivitu na jevy kritické a ze zločinu skutečně podezřelé. Dosavadní legislativa by úspěchu nebránila.
2. Vyhláška č. 324/2012 Sb., o výši všeobecného vyměřovacího základu za rok 2011, přepočítacího koeficientu pro úpravu všeobecného vyměřovacího základu za rok 2011, redukčních hranic pro stanovení výpočtového základu pro rok 2013 a základní výměry důchodu stanovené pro rok 2013 a o zvýšení důchodů v roce 2013
Účinnost od 1.1. 2013
Tato vyhláška s dlouhým jménem přináší s předstihem pravidelnou novoroční novinku - dvě nová čísla z oblasti důchodového pojištění, která se promítají do světa drobného podnikání, protože se od nich bude v roce 2013 odvozovat minimální a maximální vyměřovací základ pro obojí pojistné u OSVČ. Jsou to v obou případech čísla pro rok 2011, nicméně se z nich podle zákona počítají vyměřovací základy pro rok 2013.
1. Všeobecný vyměřovací základ pro rok 2011 činí 25 093 Kč. Pozor, je to všeobecný vyměřovací základ pro výpočet výše důchodu. Nezaměňte s "naším" vyměřovacím základem pro účely zdravotního a sociálního pojistného
2. Přepočítací koeficient pro úpravu všeobecného vyměřovacího základu za rok 2011 činí 1,0315.
Z těchto čísel se vynásobením zjistí výše průměrné mzdy: 25 093 x 1,0315 = po zaokrouhlení 25 884 Kč
Takto zjištěná průměrná mzda (měsíční) je pak základním východiskem pro další výpočty.
Zdravotní pojištění pro OSVČ
Výpočet minimálního vyměřovacího základu pro zdravotní pojištění viz zákon č. 592/1992, § 3a odst. 2.
Minimální měsíční vyměřovací základ | 12 924 |
Minimální měsíční záloha na pojistné | 1 748 |
Minimální roční vyměřovací základ | 155 304 |
Minimální výše ročního pojistného | 20 967 |
Maximální roční vyměřovací základ (=průměrná mzda x 72) | 1 863 648 |
Maximální výše ročního pojistného | 251 593 |
Pojistné na sociální zabezpečení pro OSVČ
Výpočet minimálního vyměřovacího základu pro sociální pojištění viz zákon č. 589/1992, § 14 odst. 6.
Pojistné na důchodové pojištění |
Havní činnost | Vedlejší činnost |
---|---|---|
Minimální měsíční vyměřovací základ | 6 471 |
2 589 |
Minimální měsíční záloha na pojistné | 1 890 |
756 |
Minimální roční vyměřovací základ | 77 652 |
31 068 |
Minimální výše ročního pojistného | 22 675 |
9 072 |
Maximální roční vyměřovací základ (=průměrná mzda x 48) | 1 242 432 |
362 791 |
Maximální výše ročního pojistného | 362 791 |
362 791 |