Rozvláčně

Zvykli jsme si, že vždy koncem kalendářního roku dochází k intenzivnější legislativní aktivitě, občas se vyskytnou i předpisy se silvestrovským datem vydání, které jsou účinné od 1. ledna. Letošní situace v tomto směru překonala všechny dosavadní meze. Datum 31.12. 2012 nese celkem 30 zákonů a nejsou to žádné maličkosti, dohromady zabraly ve Sbírce zákonů téměř 400 stran! To tu skutečně ještě nebylo, taková přemíra právní nejistoty. Je to nedobrá situace, kdy je stát podrývá důvěru svých občanů. A není to jen záležitost politického vedení státu, ale i jeho administrativní správy, mezi silvestrovskými novinkami jsou i prováděcí vyhlášky vydané několika ministerstvy.

Chci věřit, že horší už to nebude, že jsme se snad dotekli pomyslného dna a že obecně citelná nevůle občanů přiměje řidiče našeho státu k odpovědnější, včasné a snad i uměřenější práci na pravidlech, jimiž se společnost má řídit.

 

 

Zákon o daních z příjmů byl novelizován devětkrát

 

1. Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů byl novelizován zákonem č. 500/2012 Sb., o změně daňových, pojistných a dalších zákonů v souvislosti se snižováním schodků veřejných rozpočtů

Účinnost od 1.1. 2013

Kvůli tomuto zákonu se vnitřně rozhádala ODS, část koalice a málem padla vláda. Nutno říci, že větší část sporných opatření pochází z oblasti DPH, nicméně rozpory vypukly i u daní z příjmů. Novela zákona o daních z příjmů je krátká a neobvykle přehledná. Důvod je jasný, novela se věnuje podstatným daňovým otázkám a nezabývá se výjimkami a obezličkami.

Novela se věnuje dvěma základním okruhům. Nastavuje meze pro uplatnění výdajů procentem z příjmů u fyzických osob a přináší zvýšení daně pro vysokopříjmové fyzické osoby.

Výdaje procentem z příjmů

Procentní sazby byly doposud stanoveny na 80% pro zemědělce a řemeslníky, 60% pro ostatní živnostníky, 40% pro advokáty, lékaře a jiná povolání nespadající pod živnostenský zákon a na 30% pro příjmy z pronájmu. Jsou to sazby skutečně velmi příznivé, pro dnešní dobu až příliš příznivé, zejména v kombinaci se slevou na dani podle § 35ba. Novela kupodivu tyto sazby nesnížila, ale zavedla pro ně omezení maximální částkou a to dvojí způsobem.

1. Omezení daná celkovou částkou uplatněných výdajů zavedla novela pro dvě sazby.

         - omezení pro sazbu 40% (podnikání mimo živnostenský zákon) - maximální částka uplatněných výdajů = 800 000 Kč,

         - omezení pro sazbu 30% (příjmy z pronájmu) - maximální částka uplatněných výdajů = 600 000 Kč.

2. Omezení nároku na slevu na dani a daňové zvýhodnění

Zatímco předchozí omezení zasáhlo poplatníky se sazbou 40% a 30%, zde přicházejí na řadu poplatníci s odpočtovou sazbou 80% a 60%, tedy zemědělci a živnostníci. Místo omezení maximální odpočtovou částkou je jim upřena:

         - sleva na dani na manželku ve výši 24 840 Kč (§ 35ba, odst. 1, písm. b),

         - daňové zvýhodnění čili snížení daně o 13 404 Kč na vyživované dítě plus eventuelní daňový bonus (§35c).

Obojí omezení platí pro poplatníky, kteří výdaje procentem z příjmů použijí u nadpoloviční většiny svých příjmů. Znamená to, že uniknout těmto omezením mohou jen ti, kdo mají příjmy z několika dílčích základů daně a pro nadpoloviční příjmy uplatní skutečné výdaje (a povedou pro ně daňovou evidenci nebo účetnictví).

 

Zvýšení daně pro vysokopříjmové fyzické osoby

V roce 2008 byla u fyzických osob zrušena progresivní sazba daně a od té doby mají všechny fyzické osoby stejnou sazbu daně 15%, nezávisle na výši jejich příjmů. Situace se po pěti letech vrací zpět, nyní pod novým názvem solidární zvýšení daně, ale v daňové komplikovanější podobě. Daňová progrese bude platit pouze pro příjmy ze závislé činnosti (§ 6) a příjmy z podnikání (§ 7). Nikoli tedy pro příjmy z kapitálového majetku (§ 8) a příjmy z pronájmu (§ 9).

Nově zavedená daňová progrese je ovšem mnohem krotčí než v době jejího zrušení. Platí pro roční příjmy vyšší než 48 násobek průměrné měsíční mzdy, to jest pro příjmy nad cca 100 000 Kč měsíčně neboli 1 200 000 Kč ročně. Sazba je stanovena na 7% z příjmů nad uvedenou sumu, to by v někdejších konvencích odpovídalo celkové progresivní sazbě 22%.

V naší novodobé daňové historii se tomu nejvíce blíží 20% sazba, která v letech 2001 až 2005 platila pro fyzické osoby se základem daně v intervalu 109 000 až 218 000 Kč (nad 218 000 už to bylo 32%).

Nutno konstatovat, že nově zavedená daňová progrese je překvapivě krotká a že vyhrocení politických debat, které okolo ní před nedávnem proběhly, bylo vhledem k věcné daňové podstatě neúměrně přehnané.

 

 

2. Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů byl novelizován zákonem č. 401/2012 Sb., kterým se mění zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony

Účinnost od 1.1. 2013

Novinku, kterou zavádí tato novela zákona o sociálně-právní ochraně dětí považuji za jednu z nejvýznamnějších legislativních změn posledních let. Je to zavedení či spíše znovuzavedení pěstounské péče a faktické zrušení dosud dominantní ústavní výchovy. Skutečnost, že zrušení kasárenské výchovy opuštěných a problémových dětí přichází až po 18 letech od zrušení základní vojenské služby a 23 let po změně režimu, vypovídá o překvapivě silné historické setrvačnosti v "okrajovějších" substrukturách společenského systému.

Pěstounské péči, která u nás dobře fungovala za první republiky, dal novelizovaný zákon do vínku slušné materiální předpoklady. Kdo se rozhodne pro toto nelehké poslání, nespadne automaticky do nižší příjmové skupiny, to je významný rozdíl oproti dosavadní situaci. Nyní bude jen otázkou času, do kdy se pěstounství vyvine do fungujícího a zavedeného institutu pro výchovu a sociální začlenění dětí bez rodičů nebo s rodiči, kteří jim nemohou nebo dokonce nechtějí rodičovskou péči věnovat. Naděje vkládané do této změny nejsou malé, úvahy kalkulují s pozitivním dopadem na míru sociálního vyloučení, snížení kriminality a dalšími pozitivními efekty. Skutečný dopad bude ale možné vyhodnotit až po velmi dlouhém čase, kdy budou k dispozici tvrdá data umožňující porovnat míru kriminality a sociálního začlenění u občanů vychovaných v pěstounské péči oproti těm, kteří prošli dětskými domovy.

Pěstounské péči jsou určeny celkem 3 různé sociální dávky, které bude pěstounům vyplácet úřad práce:

a) příspěvek na úhradu potřeb dítěte (=4500 až 6600 Kč/měsíc podle věku dítěte),

b) odměna pěstouna (=měsíčně 8000 Kč/dítě, 12000 Kč / 2 děti, 20000 Kč / 3 děti),

c) příspěvek na převezení dítěte (=jednorázový příspěvek na pořízení automobilu, max. 100 000 Kč)

Drobná změna zákona o daních z příjmů, která je součástí této novely, dávky vedené v písmenech a) a c) osvobozuje od daně (osvobozovací § 4, odst. 1, písm. i). U odměny pěstouna uvedené pod písmenem b) je tomu jinak, ta bude podléhat stejnému daňovému režimu, jako příjem ze závislé činnosti.

 

 

3. Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů byl novelizován zákonem č. 428/2011 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o důchodovém spoření a zákona o doplňkovém penzijním spoření
Účinnost od 1.1. 2013
V souvislosti se dvěma novými zákony o důchodovém spoření a o doplňkovém penzijním spoření (2. důchodový pilíř), které jsou účinné od 1.1.2013 a které stanoví podrobné regule pro skutečné individuální důchodové spoření, byl pozměněn i zákon o daních z příjmů. Změn je sice dosti, ale nejsou nikterak neočekávané, natož pak drastické. Z větší části rozšiřují platnost stávajících daňových ustanovení vztahující se k dosavadním kategoriím penzijních pojistných smluv (penzijní připojištění se státním příspěvkem, penzijnímu pojištění) o nově zavedené doplňkové penzijní spoření. Platí to pro osvobozovací ustanovení (§ 6 odst. í písm. p), stanovení základu daně (§ 8 odst. 6), určení nezdanitelné části základu daně (§ 15 odst. 5). Totéž platí i pro změněná "mzdová" ustanovení (§ 35ba, § 38k, § 38L). K dalším novinkám patří upřesňující regule pro penzijní fondy a penzijní společnosti.

 

 

4. Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů byl novelizován zákonem č. 399/2012 Sb., o změně zákonů v souvislosti s přijetím zákona o pojistném na důchodové spoření

Účinnost od 1.1. 2013

V návaznosti na nově zavedené důchodové spoření byl lehce novelizován i náš zákon o daních z příjmů. Částky důchodového spoření sražené a odvedené zaměstnavatelem podléhají na straně zaměstnavatele stejnému daňovému režimu jako stávající částky pojistného na sociální zabezpečení. Změny spočívající v rozšířené formulaci příslušných ustanovení figurují v novelizovaném zákoně na čtyřech místech. Jsou to: § 23 odst. 3 písm. a) bod 5, § 23 odst. 3 písm. b) bod 2, § 25 odst. 1 písm. g) a § 38j odst. 10.

 

5. Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů byl novelizován zákonem č. 403/2012 Sb., kterým se mění zákon č. 427/2011 Sb., o doplňkovém penzijním spoření, a další související zákony

Účinnost od 1.1. 2013

Drobná, ale významná daňová změna týkající se zaměstnavatelů, jejichž zaměstnanci uzavřeli smlouvu na doplňkové penzijní spoření nebo penzijní připojištění se státním příspěvkem. Zaměstnavatel, který zaměstnanci na tento druh spoření přispívá, byl doposud daňově limitován částkou 24 000 Kč ročně, která byla na straně zaměstnance osvobozena od daně. Tato novela přinesla změnu, od 1.1. 2013 se osvobozená částka zvyšuje na 30 000 Kč ročně (ustanovení § 6, odst. 9, písm. p).

 

 

6. Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů byl novelizován zákonem č. 192/2012 Sb., kterým se mění zákon č. 72/2000 Sb., o investičních pobídkách a o změně některých zákonů (zákon o investičních pobídkách), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony

Účinnost od 1.1. 2013

V červnové novele zákona o investičních pobídkách bylo několik změn našeho zákona o daních z příjmů. Většina z nich byla účinná od července 2012 a vztahovala se k investiční problematice. Dvě změny vstoupí v účinnost od 1.1.2013 a k problematice investičních pobídek se nevztahují. Jedna upřesňuje pravidla pro transformaci penzijního fondu na penzijní společnost a týká se tedy je velmi úzké skupiny účetních jednotek. Druhá změna modifikuje způsob zaokrouhlování u srážkové daně. Tato nepříjemná technikálie se ale naštěstí dotkne spíše finančních institucí, než běžných účetních jednotek. Cituji z rozšířeného ustanovení § 36 odst. 3:

"U příjmů uvedených v (§ 36) odstavci 2 písm. a) nebo m) s výjimkou dividendového příjmu se základ daně a sražená daň nezaokrouhluje a celková částka daně sražená plátcem z jednotlivého druhu příjmu se zaokrouhluje na celé koruny dolů.".

 

Změna se vztahuje na tyto příjmy:

§ 36 odst. 2 písm. a):

a) z účasti v akciové společnosti a z podílu na zisku z podílového listu (dále jen "dividendový příjem"), u poplatníků podle § 2 z rozdílu mezi vyplacenou jmenovitou hodnotou dluhopisu včetně vkladního listu nebo vkladu jemu na roveň postaveného a emisním kursem při jejich vydání, z úrokového příjmu z dluhopisu, ze směnky vystavené bankou k zajištění pohledávky vzniklé z vkladu věřitele, vkladního listu a vkladu mu na roveň postavenému, s výjimkou úrokového příjmu z dluhopisu vydaného v zahraničí poplatníkem se sídlem v České republice nebo Českou republikou plynoucího poplatníkovi uvedenému v § 2 odst. 2,

 

§ 36 odst. 2 písm. m)

m) z příjmů plynoucích fyzickým osobám z úroků, výher a jiných výnosů z vkladů na vkladních knížkách, z úroků z peněžních prostředků na vkladových účtech, z úroků z peněžních prostředků na vkladních listech na jméno a vkladech na jméno jim na roveň postaveným, kdy majitelem vkladu je fyzická osoba, a to po celou dobu trvání vkladového vztahu, z úroků z vkladů na běžných účtech, které podle podmínek banky nejsou určeny k podnikání, např. sporožirové účty, devizové účty:

 

7. Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů byl novelizován zákonem č. 428/2012 Sb., o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi

Účinnost od 1.1. 2013

Známý a v mediích často diskutovaný zákon o církevních restitucích vnesl do zákona o daních z příjmů jeden drobný dodatek. Ten stanoví, že restituční nabytí církevních nemovitostí a movitých věcí není předmětem daně z příjmů. Totéž se vztahuje i na příjmy z prvního prodeje takto nabytého majetku ( § 18, odst. 4, nově vložené písmeno e) .

 

 

8. Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů byl novelizován zákonem č. 503/2012 Sb., o Státním pozemkovém úřadu a o změně některých souvisejících zákonů

Účinnost od 1.1. 2013

Zákon ruší Pozemkový fond České republiky a místo něj zavádí nový úřad nazvaný Státní pozemkový úřad. Pro většinu účetních jsou správní šachy celkem nezajímavé, nicméně nový zákon lehce pozměnil náš zákon o daních z příjmů. Změna je to nepatrná, jedná se o vypuštění jediného ustanovení, které upravovalo předmět daně pro Pozemkový fond České republiky a po jeho zrušení ztratilo svůj smysl (vypuštěný odstavec 10 z § 18 Předmět daně).

 

 

9. Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů byl novelizován zákonem č. 458/2011 Sb., o změně zákonů související se zřízením jednoho inkasního míst a dalších změnách daňových a pojistných zákonů

Účinnost od 1.1. 2013

Tato novela z minulého roku je zajímavá tím, že se původně jednalo o malou skupinu časově změn, časově posunutou až do roku 2015. Situace se však změnila, zákonodárce dodatečně změnil účinnost staré novely na 1.1. 2013. Novela provedla dvojí změnu.

Dosavadní ustanovení dvou paragrafů § 39 a § 39a, které upravují obecné pravomoci Ministerstva financí a speciální pravomoci vlády při válečné situaci, novela pozměnila, ale hlavně je přesunula a přečíslovala na § 39p a § 39q.

"Uvolněné" paragrafy novela využila pro nová ustanovení, která upravují registrační povinnost nových poplatníků a plátců daně z příjmů.

 

 

 

Zákon o DPH byl novelizován čtyřikrát

 

10. Zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty byl novelizován zákonem č. 500/2012 Sb., o změně daňových, pojistných a dalších zákonů v souvislosti se snižováním schodků veřejných rozpočtů

Účinnost od 1.1. 2013

Tento zákon se při svém zrodu stal zdrojem hlasitých rozepří mezi pravou a levou částí politického spektra v parlamentu což je normální a předvídatelné, ale stal se i zástupným zdrojem vnitrostranické krize uvnitř ODS, tedy události těžko předvídatelné.

Klíčovým předmětem sporu bylo jak známo zvýšení obou daňových sazeb, základní ze 20 na 21% a snížené z dosavadních 14 na 15%. Z daňově citlivých záležitostí přináší ještě omezení škály pomocných zdravotnických prostředků, pro které platí snížená sazba DPH. Jinak je novela celkem drobná, upravuje jen několik poměrně speciálních daňových okruhů a upřesňuje daňový režim v přechodném období.

 

11. Zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty byl novelizován zákonem č. 502/2012 Sb., kterým se mění zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony

Účinnost je na 4 etapy:

   od 31.12. 2012

   od 1.1. 2013 - hlavní část novely

   od 1.4. 2013

   od 1.1. 2014

Tato novela patří do kategorie velkých, rozsáhlých novel. Obnáší celkem 198 novelizačních bodů, řada z nich přináší změny nemalého rozsahu. Reformní novinkou je povinnost plátců podávat daňové přiznání v elektronické formě. Výjimku mají pouze fyzické osoby s ročním obratem pod 6 milionů Kč, právnické osoby musí dodržet elektronickou formu bez ohledu na výši obratu. Doposud byla elektronická forma povinná pouze u souhrnného hlášení, výpisu z evidence u přenesení daňové povinnosti podle § 92e a žádosti o vrácení daně v členských státech EU.

Novelizovaný zákon zavádí novou kategorii identifikované osoby, která má obdobné povinnosti jako plátce daně a je povinna podat přihlášku k registraci plátce daně do 15 dnů ode dne, kdy se stala identifikovanou osobou. Osoby povinné k dani se dostanou do statutu identifikované osoby v okamžiku, kdy jim vznikne povinnost přiznat DPH u přeshraničních plnění (při pořízení zboží z jiného členského státu nebo přijetí přeshraniční služby) nebo povinnost vykázat poskytnutí přeshraničních služeb s místem plnění v jiném členském státě a tím jim pak vzniká povinnost přiznávat DPH i u ostatních plnění, zejména při dodání zboží a poskytnutí služeb s místem plnění v tuzemsku, i když jejich obrat nepřekročil částku stanovenou zákonem.

Významnou novinkou je nově zavedená kategorie nespolehlivého plátce. Je to skutečně oficielní klasifikace, kterou správce daně přidělí plátci porušujícímu závažným způsobem své povinnosti a která plátci přináší zvýšené povinnosti, například povinný přechod na měsíční plátcovství. Radikální změnou v širším rámci našeho právního systému je povinnost správce daně zveřejnit nespolehlivého plátce na internetu. Ve světě daní u nás zatím nic obdobného neexistuje a pokud je mi známo, tak státní sféra vede pouze insolvenční rejstřík, v němž zveřejňuje dlužníky, vůči kterým bylo zahájeno insolvenční řízení. Něco jiného jsou aktivity nestátních subjektů, například VZP zveřejňuje seznam svých dlužníků, na internetu lze nalézt různé více či méně spolehlivé registry dlužníků.

Obchodní partneři, kteří budou s nespolehlivým plátcem obchodovat, ručí za nezaplacenou daň z každého zdanitelného plnění, které od něj přijmou (nově vložené ustanovení § 109, odst. 3).

Novela snížila hranici pro povinnou registraci plátce DPH. Doposud se plátcem povinně stával každý, kdo měl obrat za posledních 12 měsíců vyšší než 1 milion Kč. Novela toto kriterium zpřísnila a zavedla povinné plátcovství už od obratu 750 000 Kč.

 

 

12. Zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty byl novelizován zákonem č. 18/2012 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o Celní správě České republiky

Účinnost od 1.1. 2013

V návaznosti na organizační úpravy českého celnictva došlo k několika drobným terminologickým změnám v zákonu o DPH. Místo celních orgánů máme nyní v zákon celní úřady.

 

13. Zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty byl novelizován zákonem č. 457/2011 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o Finanční správě České republiky

Účinnost od 1.1. 2013

Podobně jako v předchozím případě se i zde jedná o jinak nevýznamné terminologické změny vynucené organizačními zásahy do struktury finanční správy.

 

 

Finanční zpravodaj

 

14. České účetní standardy pro některé vybrané účetní jednotky, které vedou účetnictví podle vyhlášky č. 410/2009 Sb.

Účinnost od 1.1. 2013

Tato změna v účetních standardech se vztahuje na účetní jednotky veřejné a státní správy, konkrétně na územní samosprávné celky, dobrovolné svazky obcí, regionální rady regionů soudržnosti, příspěvkové organizace, státní fondy a organizační složky státu. Jejich stávající poměrně úzkou škálu účetních standardů rozšiřuje o dva nové platné od 1.1. 2013:

 

Stávající standardy

ČÚS číslo
Název
701 Účty a zásady účtování na účtech
702 Otevírání a uzavírání účetních knih
703 Transfery
704 Fondy účetní jednotky
705

Rezervy

706

Opravné položky a vyřazení pohledávek

707 Zásoby

 

 

Nové standardy platné od 1.1. 2013

ČÚS číslo
Název
709 Vlastní zdroje
710 Dlouhodobý nehmotný majetek a dlouhodobý hmotný majetek

 

Nové standardy byly s předstihem zveřejněny v říjnovém čísle Finančního zpravodaje (č. 6/2012) jako články č. 25 a 26.