Nález Ústavního soudu České republiky
Jménem České republiky
Ústavní soud České republiky rozhodl dne 15. února 1994 v plénu ve věci
navrhovatele - skupiny 45 poslanců Poslanecké sněmovny Parlamentu České
republiky a účastníka řízení - Poslanecké sněmovny Parlamentu České
republiky o návrhu na zrušení článku I zákona č. 190/1993 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon č. 29/1984 Sb.
, o soustavě základních a středních škol (školský zákon), ve znění pozdějších
předpisů,
takto:
Ustanovení
článku I zákona č. 190/1993 Sb., jímž bylo novelizováno ustanovení
§ 4 odst. 1 zákona č. 29/1984 Sb.
, o soustavě základních a středních škol (školský zákon), ve znění pozdějších
předpisů, se v části znějící "nestanoví-li zákon jinak" zrušuje
dnem vyhlášení nálezu ve Sbírce zákonů.
Ve zbývající části se návrh zamítá.
Odůvodnění:
Skupina 45 poslanců podala návrh na zrušení čl. I zákona č. 190/1993 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon č. 29/1984 Sb.
, o soustavě základních a středních škol (školský zákon), ve znění pozdějších
předpisů. Tímto článkem se v § 4 odst. 1
uvedená věta "Výchova a vzdělávání jsou bezplatné." nahrazuje větou "Ve
školách, které jsou součástí soustavy základních a středních škol,
mají občané právo na bezplatné vzdělání, nestanoví-li zákon jinak.".
Vedlejší podmínkovou větou "nestanoví-li zákon jinak" se ve státních
školách zavádí placené vzdělání (byť zatím jen částečně), tím se však
ustanovení čl. I zákona č. 190/1993 Sb. dostává do rozporu jak s vnitrostátním právem, tak i s mezinárodně právními
závazky České republiky, jmenovitě pak s ustanoveními čl. 1
, čl. 9 odst. 2
a čl. 10 Ústavy České republiky
, s ustanovením čl. 5 odst. 2 ústavního zákona České národní rady č. 4/1993 Sb., o opatřeních souvisejících se zánikem České a Slovenské Federativní Republiky,
s ustanoveními čl. 4 odst. 2
a 4
, čl. 33 odst. 2
a čl. 41 odst. 1 Listiny základních práv a svobod
(dále jen "Listina"), s ustanovením čl. 4 Úmluvy o boji proti diskriminaci v oblasti vzdělání, s ustanoveními
čl. 28 a čl. 41 Úmluvy o právech dítěte, s ustanoveními čl. 5 a čl. 13 Mezinárodního paktu o hospodářských, sociálních a kulturních právech
a s ustanovením čl. 27 Vídeňské úmluvy o smluvním právu.
Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky se v dopise ze dne 6. prosince
1993, podepsaném jejím předsedou PhDr. Milanem Uhdem, vyjádřila
tak, že zákonodárný sbor na přijatém zákonu trvá, přičemž z Ústavou
zajištěné dělby státní moci vyplývá, že je výlučně na Ústavním soudu,
aby v souvislosti s podaným návrhem skupiny 45 poslanců posoudil ústavnost
tohoto zákona a vydal příslušné rozhodnutí.
Z těsnopisecké zprávy o 10. schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu ve dnech
15. - 17. června 1993 vyplývá, že zákon č. 190/1993 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon č. 29/1984 Sb.,
o soustavě základních a středních škol (školský zákon), ve znění pozdějších
předpisů, obsahující sporný čl. I, byl na této schůzi přijat potřebnou
většinou poslanců podle ustanovení § 39 odst. 1 a odst. 2 Ústavy České republiky. Tento zákon byl vyhlášen v částce 48 Sbírky zákonů České republiky rozeslané
dne 15. července 1993 a tímto dnem také nabyl účinnosti. K projednání
a přijetí zákona došlo na základě iniciativního návrhu poslanců
(sněmovní tisk č. 193) a společné zprávy výborů (sněmovní tisk č.
342). Lze tedy mít za to, že zákon byl přijat a vydán v mezích Ústavou
stanovené kompetence a ústavně předepsaným způsobem (§ 68 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb.
, o Ústavním soudu).
V projednávané věci jde o otázku, zda právo na bezplatné základní a středoškolské
vzdělání má nepodmíněnou povahu, či zda v této oblasti má
své zákonné opodstatnění i výjimka, v daném případě uvozená vedlejší
podmínkovou větou "nestanoví-li zákon jinak". Na tuto otázku dává jasnou
odpověď především Listina, která vzhledem k čl. 112 odst. 1 Ústavy České republiky
je součástí ústavního pořádku České republiky a která sama v ustanovení
čl. 33 odst. 2 přiznává občanu jako jedno z jeho základních práv též
právo na bezplatné vzdělání v základních a středních školách. Ve smyslu
ustanovení čl. 4 odst. 2 Listiny
mohou být meze základních práv a svobod upraveny za podmínek stanovených
Listinou pouze zákonem, při použití tohoto ustanovení musí však být
šetřena podstata a smysl základních práv a svobod (čl. 4 odst. 4 Listiny
). I když podle čl. 41 odst. 1 Listiny
také práva uvedeného v čl. 33 odst. 2 Listiny
, tj. práva na bezplatné vzdělání v základních a středních školách, možno
se domáhat pouze v mezích zákonů, které tato ustanovení provádějí,
lze sotva mít za to, že s šetřením mezí základních práv a svobod by
ještě byla slučitelná zákonnou výjimkou zpochybněná nepodmíněnost práva
na bezplatné základní a středoškolské vzdělání.
Tento závěr potvrzují také ratifikované a vyhlášené smlouvy o lidských
právech a základních svobodách, jimiž je Česká republika vzhledem k
ustanovení § 5 odst. 2 ústavního zákona České národní rady č. 4/1993 Sb., o opatřeních souvisejících se zánikem České a Slovenské Federativní
Republiky, vázána i po tomto zániku a jež podle čl. 10 Ústavy České republiky
jsou bezprostředně závazné a mají přednost před zákonem. Tak především
v Mezinárodním paktu o hospodářských, sociálních a kulturních právech
vyhlášeném pod č. 120/1976 Sb. je uznáváno právo každého na vzdělání (čl. 13 odst. 1) a současně stanoveno, že k dosažení plného uskutečnění tohoto práva
je zapotřebí, aby základní vzdělání bylo povinné a svobodně přístupné
pro všechny a aby bylo umožněno a zpřístupněno i středoškolské a vyšší
vzdělání, a to také postupným zaváděním bezplatného vzdělání [čl. 13 odst. 2 písm. a), b), c)]. Rovněž v Úmluvě o právech dítěte vyhlášené pod č. 104/1991 Sb.
je uznáváno právo dítěte na vzdělání s tím, že pro účely postupného uskutečnění
tohoto práva a na základě rovných možností je zejména zaváděno
pro všechny děti bezplatné a povinné základní vzdělání a podněcován
rozvoj různých forem středního vzdělání, a to i takovými opatřeními,
jako bezplatné vzdělání [čl. 28 odst. 1 písm. a), b)]. Přitom v čl. 41 písm. a)
, b)
této úmluvy se konstatuje, že nic v této úmluvě se nedotýká ustanovení,
která ve větší míře napomáhají uskutečnění práv dítěte a která mohou
být obsažena v právním řádu státu, který je smluvní stranou, nebo
v mezinárodním právu, které je pro takový stát závazné. Posléze uvedenému
článku Úmluvy o právech dítěte odpovídá i čl. 5 odst. 2 Mezinárodního paktu o hospodářských, sociálních a kulturních právech,
podle něhož žádné omezení nebo odchylka od kteréhokoliv ze základních
lidských práv uznávaných nebo existujících v kterékoli zemi na základě
zákona, úmluv, předpisů nebo zvyklostí nebude připuštěno pod záminkou,
že tento pakt taková práva neuznává nebo že je uznává v menším
rozsahu.
Potud tedy Ústavní soud sdílí důvody, jež vedly skupinu 45 poslanců k
podání návrhu. Naproti tomu neexistuje důvod k závěru, že by čl. I zákona č. 190/1993 Sb. byl dotčen čl. 27 Vídeňské úmluvy o smluvním právu vyhlášené pod č. 15/1988 Sb., neboť, pokud jde o napadený článek, zákonodárce se nedovolává jako důvodu
pro navrhovanou úpravu nějakého ustanovení svého vnitrostátního
práva (čl. 27). Ústavní soud má rovněž za to, že v projednávané věci
nelze aplikovat ani ustanovení čl. 4 Úmluvy o boji proti diskriminaci
v oblasti vzdělání, neboť tato úmluva nebyla dosud vyhlášena, a proto
vzhledem k čl. 10 Ústavy České republiky by stejně nemohla mít přednost
před zákonem.
Ústavní soud proto z uvedených důvodů rozhodl tak, že ustanovení čl. I
zákona č. 190/1993 Sb., jímž bylo novelizováno ustanovení § 4 odst. 1 zákona č. 29/1984 Sb.,
o soustavě základních a středních škol, ve znění pozdějších předpisů,
v části znějící "nestanoví-li zákon jinak", se zrušuje dnem vyhlášení
nálezu ve Sbírce zákonů, a to pro jeho rozpor s ustanoveními čl. 1
, čl. 9 odst. 2
a čl. 10 Ústavy České republiky
, s ustanovením čl. 5 odst. 2 ústavního zákona České národní rady č. 4/1993 Sb., o opatřeních souvisejících se zánikem České a Slovenské Federativní Republiky,
s ustanoveními čl. 4 odst. 2
a 4
, čl. 33 odst. 1
a čl. 41 odst. 1 Listiny
, s ustanovením čl. 28 odst. 1 písm. a)
, b)
, čl. 41 písm. a)
, b) Úmluvy o právech dítěte vyhlášené pod č. 104/1991 Sb., s ustanoveními čl. 5 odst. 2 a čl. 13 odst. 2 písm. a), b), c) Mezinárodního paktu o hospodářských, sociálních a kulturních právech
vyhlášeného pod č. 120/1976 Sb. Jinak však ve zbývající části návrh zamítl, neboť tato část napadeného
článku, uvedená v § 4 odst. 1 větou "Ve školách, které jsou součástí soustavy základních a středních
škol, mají občané právo na bezplatné vzdělání,", je s výše uvedenými
normami v plném souladu.
Nález je vykonatelný dnem jeho vyhlášení ve Sbírce zákonů.
Předseda Ústavního soudu České republiky: JUDr. Kessler v. r.