Nález Ústavního soudu České republiky
Jménem České republiky
Ústavní soud České republiky rozhodl v plénu o návrhu prezidenta republiky
na zrušení § 34 zákona České národní rady č. 360/1992 Sb., o výkonu
povolání autorizovaných architektů a o výkonu povolání autorizovaných
inženýrů a techniků činných ve výstavbě, ve znění zákonů č. 164/1993
Sb. a č. 275/1994 Sb., takto:
Návrh se zamítá.
Dne 20. ledna 1995 Ústavní soud obdržel návrh prezidenta republiky na zrušení ustanovení § 34 zákona České národní rady č. 360/1992 Sb.
, o výkonu povolání autorizovaných architektů a o výkonu povolání autorizovaných
inženýrů a techniků činných ve výstavbě, ve znění zákonů č.
164/1993 Sb. a č. 275/1994 Sb., pro rozpor s čl. 1 Listiny základních práv a svobod
vyhlášené Předsednictvem České národní rady pod č. 2/1993 Sb.
jako součást ústavního pořádku České republiky a s čl. 1 Ústavy České republiky
.
Navrhovatel uvedl, že zákon ČNR č. 360/1992 Sb.
zavedl s účinností od 7. 7. 1992 jako zvláštní podmínku pro provozování
vymezených činností ve výstavbě získání autorizace v příslušném oboru.
Ověření způsobilosti autorizací zákon ukládá fyzickým osobám, chtějí-li
vykonávat vybrané odborné činnosti ve výstavbě. Právnické a fyzické
osoby podnikající podle obchodního zákoníku
mohou vykonávat vybrané činnosti ve výstavbě též pouze tehdy, zajišťují-li
jejich výkon autorizovanými osobami (zaměstnanci). Podmínkou pro
získání autorizace jsou: občanství České republiky a trvalý pobyt v
České republice, plná způsobilost k právním úkonům, bezúhonnost, vysokoškolské
vzdělání v příslušném oboru, odborná praxe v předepsané délce,
úspěšné složení zkoušky odborné způsobilosti a složení předepsaného
slibu.
Zákon v § 10 a 11 zároveň stanovil podmínky zániku, odejmutí a pozastavení autorizace;
v § 12 až 16 autorizovaným osobám ukládá povinnosti, mezi něž patří i povinnost uzavřít
pojištění z odpovědnosti za škody způsobené výkonem této činnosti
(§ 16) a povinnost podrobit se disciplinární odpovědnosti a disciplinárnímu
řízení (§ 20 až 22) při porušení povinností stanovených v tomto zákoně.
Ustanovení § 34 zákona ČNR č. 360/1992 Sb.
, ve znění zákonů č. 164/1993 Sb. a č. 275/1994 Sb., umožňuje osobám vlastnícím
oprávnění k projektové činnosti nebo osvědčení zvláštní způsobilosti
k výkonu činnosti ve výstavbě, vydaných na základě předpisů
platných před účinností zákona ČNR č. 360/1992 Sb.
, tj. před 7. 7. 1992, vykonávat vybrané činnosti podle tohoto zákona.
Pro získání oprávnění nebo osvědčení podle předchozí úpravy (zákon č. 50/1976 Sb.
, o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění zákona
č. 103/1990 Sb. a zákona č. 262/1992 Sb., vyhláška Federálního ministerstva
pro technický a investiční rozvoj č. 8/1983 Sb., o zvláštní způsobilosti k některým činnostem ve výstavbě, ve znění vyhlášky
č. 73/1987 Sb., vyhláška Státní komise pro vědeckotechnický a
investiční rozvoj č. 186/1990 Sb.
, o oprávnění k projektové činnosti) a pro výkon těchto profesí platily
podstatně jiné, méně náročné podmínky, než byly zavedeny zákonem ČNR č. 360/1992 Sb.
Zákonodárce proto v původním § 34 tohoto zákona stanovil platnost dřívějších oprávnění pouze na určitou
- přechodnou - dobu, a to do jednoho roku od účinnosti zákona (tj. do
7. 7. 1993), kterou pak prodloužil zákonem č. 164/1993 Sb. do 31. 12. 1994.
Smyslem této přechodné úpravy bylo, aby po stanovenou dobu občané žádající
o autorizaci měli možnost splnit podmínky zákona a předložit požadované
náležitosti a příslušné komory, které zákon teprve ustavil, mohly
organizačně zabezpečit nová oprávnění o způsobilosti k výkonu v
určených stavebních oborech a činnostech.
Tento záměr přechodného opatření je patrný i z dosud platného čl. II zákona č. 262/1992 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon č. 50/1976 Sb.
, o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění zákona
č. 103/1990 Sb., podle něhož právnické a fyzické osoby podnikající
v oboru stavebnictví nemohou po uplynutí stanovené Lhůty vybrané činnosti
ve výstavbě zajišťovat, nemají-li předepsaný průkaz odborné způsobilosti
- autorizaci.
Náročnější požadavky na výkon povolání ve vybraných profesích ve stavebnictví
promítnuté v celém zákoně ČNR č. 360/1992 Sb.
jsou odůvodněné veřejným zájmem ochrany třetích osob, např. pokud jde
o bezpečnost staveb, povinné zákonné pojištění apod. Prozatím nebyly
zákonodárcem změněny a platí pro všechny občany.
Poslední úpravou zákona ČNR č. 360/1992 Sb.
zákonem č. 275/1994 Sb. však byla z § 34 vypuštěna lhůta "pouze do 31. 12. 1994", a tak v rozporu s původním záměrem
zákonodárce se přechodné opatření zákona stalo trvalou součástí
zákonné úpravy.
V důsledku takové právní úpravy se tak určitému okruhu osob umožnilo na
neomezenou dobu vykonávat kvalifikovanou stavební a projektovou činnost,
na které je významný veřejný zájem, bez předepsané autorizace.
Navrhovatel posuzoval, nakolik je tato právní situace v souladu s ústavní
zásadou rovnosti v právech vyjádřenou v čl. 1 Listiny základních práv a svobod
, která je pojímána jako relativní právní rovnost subjektů a která vyžaduje,
aby bylo uplatňováno stejné právo za stejných faktických poměrů.
V tomto směru navrhovatel vycházel z rozhodnutí č. 11/1992 Sbírky usnesení a nálezů Ústavního soudu ČSFR, jehož se i Ústavní soud dovolává, např. ve svých
nálezech č. 3 a 9 Sbírky nálezů a usnesení Ústavního soudu ČR, svazek č. 1. Z této zásady plyne, že neodůvodněné rozdíly, které tuto zásadu porušují,
je třeba považovat za protiústavní.
Zákonodárce napadeným § 34 zákona ČNR č. 360/1992 Sb.
, ve znění pozdějších předpisů, zavedl dva různé režimy podmínek pro výkon
jednoho povolání, přičemž neměl pro to racionální ani objektivní
důvody. Důvod, který byl vyjádřen v důvodové zprávě k zákonu č. 275/1994 Sb., že "tato problematika bude upravena novou zákonnou úpravou v návaznosti
na novelu stavebního řádu", nelze akceptovat. Navrhovatel zákona se
nemůže zavazovat k tomu, co v budoucnosti přijme nebo nepřijme Parlament.
Navrhovatel v napadeném ustanovení shledává i porušení čl. 1 Ústavy
, podle něhož je Česká republika právní stát založený i na úctě k právu.
Jedním z principů právního státu je princip právní jistoty, který je určující
pro každý demokratický právní stát (viz nález č. 15/1993 Sbírky nálezů a usnesení
Ústavního soudu ČR). Tím, že zákonodárce provedl pouze změnu § 34, z přechodného opatření učinil stav trvalý, přičemž toto nepromítl i
do ostatních navazujících ustanovení zákona řešících práva a povinnosti
autorizovaných osob (tj. co by z nové právní úpravy autorizace se
mělo vztahovat na osoby, kterým bylo uděleno oprávnění nebo osvědčení
k výkonu činností ve výstavbě podle starých předpisů, např. povinné
pojištění, disciplinární odpovědnost), porušil princip právní jistoty
tak, jak má na mysli citovaný čl. 1 Ústavy
.
Parlament České republiky jako účastník řízení ve svém vyjádření, které
podepsal předseda Poslanecké sněmovny PhDr. Milan Uhde, uvedl, že zákonodárný
sbor jednal v přesvědčení, že zákon je v souladu s Ústavou
a právním řádem České republiky a že je nyní na Ústavním soudu, aby
v souvislosti s návrhem prezidenta republiky posoudil ústavnost tohoto
zákona a vydal příslušné rozhodnutí. Vyslovil přesvědčení, že napadenou
právní úpravou, jejímž smyslem je ponechat různé druhy oprávnění
až do doby, kdy bude věc komplexně řešena novým zákonem, nedošlo k porušení
principu rovnosti, protože je na vůli zákonodárce, zda předchozí
získaná oprávnění prohlásí dříve či později za oprávnění rovnocenná
oprávněním získaným podle pozdějšího zákona či nikoliv.
Ústavní soud zjistil ze Sbírky zákonů, že pod č. 360/1992 Sb.
byl vyhlášen zákon České národní rady ze dne 7. května 1992 o výkonu
povolání autorizovaných architektů a o výkonu povolání autorizovaných
inženýrů a techniků činných ve výstavbě. Podle § 34 osoby, kterým bylo uděleno oprávnění k projektové činnosti nebo osvědčení
zvláštní způsobilosti k výkonu činností ve výstavbě podle dosavadních
předpisů (zákon č. 50/1976 Sb.
, ve znění zákona č. 103/1990 Sb. a zákona č. 262/1992 Sb., vyhláška Federálního
ministerstva pro technický a investiční rozvoj č. 8/1983 Sb., ve znění vyhlášky č. 73/1987 Sb., a vyhláška Státní komise pro vědeckotechnický
a investiční rozvoj č. 186/1990 Sb.
), mohou vykonávat vybrané činnosti podle tohoto zákona pouze do jednoho
roku ode dne účinnosti tohoto zákona. Zákon nabyl účinnosti dnem 7.
července 1992. Ještě před uplynutím roční lhůty dne 20. května 1993
však přijal Parlament České republiky zákon č. 164/1993 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 360/1992 Sb.
V čl. I bodu 2 této novely bylo stanoveno, že v § 34 se slova "pouze do jednoho roku ode dne účinnosti tohoto zákona" nahrazují
slovy "pouze do 31. prosince 1994". Legislativní vývoj této právní
úpravy byl dovršen zákonem Parlamentu České republiky z 28. prosince
1994 č. 275/1994 Sb., kterým byl § 34 zákona České národní rady č. 360/1992 Sb.
, ve znění zákona č. 164/1993 Sb., změněn tak, že slova "pouze do 31.
prosince 1994" se vypouštějí.
Také ze Sbírky zákonů, jakož i ze sdělení předsedy Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky, sněmovního tisku č. 1299 a těsnopisecké
zprávy o 25. schůzi Poslanecké sněmovny Ústavní soud dále zjistil, že
Poslanecká sněmovna projednávala druhou novelu zákona na základě zákonodárné
iniciativy poslance Miloslava Výborného a dalších 12 poslanců.
Předkladatelé v důvodové zprávě uvedli, že zákonem ČNR č. 360/1992 Sb.
byly mimo jiné zřízeny Česká komora architektů a Česká komora autorizovaných
inženýrů a techniků činných ve výstavbě, jimž bylo svěřeno udělovat
na podkladě písemných žádostí a za podmínek stanovených zákonem
autorizaci, kterou zákon definuje jako oprávnění fyzických osob k výkonu
odborných činností ve výstavbě a současně jako zvláštní podmínku
provozování živnosti. Přechodné ustanovení § 34 připustilo, aby výjimkou z této zásady mohly vybrané činnosti podle zákona
vykonávat i osoby, kterým bylo uděleno oprávnění k projektové činnosti
nebo osvědčení zvláštní způsobilosti k výkonu činností ve výstavbě
podle dosavadních předpisů i bez autorizace, avšak pouze do 7.
května (správně července) 1993 a později do 31. prosince 1994. Navrhovanou
novelou se předpokládá zrušit toto omezení úplně s tím, že tato
problematika bude upravena novou zákonnou normou v návaznosti na novelu
stavebního zákona. Předlohou zákona se zabývaly hospodářský výbor,
výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí a
výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu a všechny tři
výbory doporučily její schválení (sněmovní tisk 1364). Na schůzi Poslanecké
sněmovny předlohu novely zákona ČNR č. 360/1992 Sb.
, ve znění zákona č. 164/1993 Sb., odůvodnil poslanec Josef Ullmann, který
závěr důvodové zprávy rozvedl tak, že původní časové omezení vycházelo
z předpokladu, že během roku 1994 dojde ke komplexní zákonné úpravě
profesních komor, což se však nestalo, neboť nebyly přijaty novely
ani stavebního zákona a živnostenského zákona, ani např. zákona o
vysokých školách, a proto bude lepší časový limit platnosti oprávnění
k projektové činnosti a osvědčení zvláštní způsobilosti k výkonu činností
ve výstavbě prozatím úplně zrušit do doby, kdy nový a lepší zákon
bude schopen tuto záležitost lépe vyřešit. Schůze Poslanecké sněmovny
dne 8. prosince 1994 bylo přítomno 117 poslanců, z nichž 110 poslanců
hlasovalo pro, 1 poslanec hlasoval proti, 3 poslanci se hlasování
zdrželi a 3 poslanci nehlasovali. Poslanecká sněmovna setrvala na
zákonu dne 27. prosince 1994 po jeho vrácení prezidentem republiky, a
to rovněž potřebným zvýšeným kvórem. Tuto skutečnost deklarovala usnesením
vyhlášeným pod č. 276/1994 Sb.
Zákon byl podepsán příslušnými ústavními činiteli a byl řádně vyhlášen.
Ústavní soud tedy zjistil, jak mu to ukládá § 68 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb.
, o Ústavním soudu, že napadený zákon byl přijat a vydán v mezích Ústavou
stanovené kompetence a ústavně předepsaným způsobem.
Potom, také podle § 68 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb.
, Ústavní soud posuzoval obsah § 34 zákona ČNR č. 360/1992 Sb.
, ve znění zákonů č. 164/1993 Sb. a č. 275/1994 Sb., jehož zrušení navrhl
prezident republiky podle čl. 87 odst. 1 písm. a) Ústavy a § 64 odst. 1 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb.
, z hlediska jeho souladu s ústavními zákony a mezinárodními smlouvami
podle č. 10 Ústavy.
Kategorie rovnosti zakotvená v článku 1 Listiny základních práv a svobod
, jehož porušení je navrhovatelem zákonu vytýkáno, náleží k těm základním
lidským právům, jež svou povahou jsou sociálními hodnotami konstituujícími
hodnotový řád společnosti. V sociálním procesu plní tyto hodnoty
funkci spíše jen ideálně typických kategorií vyjadřujících cílové
představy, jež se nemohou zcela krýt se sociální realitou a lze je
dosahovat jen aproximativním způsobem. Rovnost by se tedy mohla stát
univerzálním, každého sociálního tvaru a jevu se dotýkajícím, principem
teprve v cíli společenského a historického vývoje, v rámci tohoto
vývoje lze však na její důsledné dodržování apelovat jen v určitých
mezích. Neexistuje žádný recept na určení, co všechno by mělo být rovné,
sotva však lze, podle názoru Ústavního soudu, mít pochybnosti o tom,
že egalitářský univerzalismus by nutně vyvolal hluboce nefunkční
sociální účinky. Každá rovnost ve společenském dění může proto být jen
rovností "na pochodu", vývojovým tvarem, jehož nepřetržité oscilování
v oblasti kontinua napětí mezi úsilím o totální rovnost a úsilím o
totální nerovnost substituuje vlastní cílovou představu. Rovnost může
se tedy krýt s realitou jen v určitých základních datech, jinak vzhledem
k tendencím jejího extenzivního a intenzivního nárůstu se úsilí
o její etablování může ocitnout na hranici, kterou lze překročit jen
za cenu porušení např. svobody. Jako jedna ze základních podmínek sociálního
a historického procesu je tak rovnost uváděna zcela konsekventně
do vztahu se svobodou, s níž se vzájemně podmiňuje a ocitá na bázi
jak vzájemné podpory, tak i konfliktu. Tak jako krajně egalitářské
požadavky ohrožují samu podstatu svobody, děje se tak i opačně. Ze všech
těchto důvodů jeví se proto Ústavnímu soudu jako neadekvátní tendence
vtěsnat každé úsilí o dosažení rovnosti do rámce etablování základních
lidských práv, jež svou povahou přečnívají nad "politiku každodennosti".
To proto také znamená, že nerovnost v sociálních vztazích,
má-li se dotknout základních lidských práv, musí dosáhnout intenzity
zpochybňující, alespoň v určitém směru, již samu podstatu rovnosti.
Tak se zpravidla děje tehdy, je-li s porušením rovnosti spojeno i porušení
jiného základního práva, např. práva vlastnit majetek podle čl. 11 Listiny základních práv a svobod
, některého z politických práv podle čl. 17 a násl. Listiny základních práv a svobod
, práv národnostních a etnických menšin podle čl. 24 a násl. Listiny základních práv a svobod
apod. Zatímco totiž svoboda je obsahově dána přímo podstatou jednotlivce,
vyžaduje rovnost zpravidla "mezičlánky", relaci k jiné sociální
hodnotě. Jak by mělo vyplynout z dále uvedených důvodů tohoto rozhodnutí,
postrádá v projednávané věci navrhovatelem vytýkané porušení principů
rovnosti právě tento její vztah k jiným základním právům, a tím
i intenzitu posunující je do roviny základních lidských práv.
Odůvodnění návrhu na zrušení § 34 zákona ČNR č. 360/1992 Sb.
, ve znění pozdějších předpisů, lze shrnout do tvrzení, že zákonodárce
zavedl dva různé režimy pro výkon jednoho povolání, přičemž pro to neměl
racionální ani objektivní důvody. V napadeném ustanovení navrhovatel
shledává porušení čl. 1 Ústavy
, podle něhož je Česká republika svrchovaný, jednotný a demokratický právní
stát založený na úctě k právům a svobodám člověka a občana. Jedním
z principů právního státu je dle stanoviska navrhovatele i princip
právní jistoty, který byl údajně porušen mj. tím, že § 34 cit. zákona z přechodného opatření učinil stav trvalý. Jde o to, že zákonodárce
stanovil, že osoby, kterým bylo uděleno oprávnění k projektové
činnosti nebo osvědčení zvláštní způsobilosti k výkonu činností
ve výstavbě podle dosavadních předpisů, mohou vykonávat vybrané činnosti
dle tohoto zákona.
Bylo proto třeba se především zabývat podstatou dosavadního právního stavu,
který upravuje platný stavební zákon (zákon č. 50/1976 Sb.
, ve znění zákona č. 103/1990 Sb. a zákona č. 262/1992 Sb.) a prováděcí předpisy vydané k jeho provedení (zejména vyhláška č. 8/1983 Sb., ve znění vyhlášky č. 73/1987 Sb., a vyhláška č. 186/1990 Sb.
). Stavební zákon stanoví základní podmínky zvláštní způsobilosti k některým
činnostem ve výstavbě (§ 45 a násl.). Podrobnější úpravu obsahují uvedené prováděcí předpisy.
Ve smyslu těchto předpisů se "zvláštní způsobilost" (jakožto souhrn teoretických
vědomostí, praktických zkušeností a dovedností nabytých k
řádnému výkonu vybraných činností majících rozhodující význam pro ochranu
zájmů společnosti a souvisejících s přípravou, projektováním, povolováním,
prováděním a kolaudováním staveb) ověřuje zkouškou. Podle § 6 odst. 1 vyhlášky č. 8/1983 Sb., ve znění vyhlášky č. 73/1987 Sb., je podstata v tom, že ústřední orgány
státní správy stanoví zkušební řády, věcné náplně zkoušek a působnost
zkušebních komisí. Podle § 12 odst. 1, 2 cit. vyhlášky ústřední orgány státní správy jsou povinny nejméně jednou
za pět let zabezpečit doplňkové školení držitelů průkazů, přičemž
držitelé jsou povinni podrobit se písemnému testu nebo jiné formě
ověření poznatků z doplňkového školení. Pokud držitel průkazu nevykonává
po dobu delší než pět let pracovní činnost, pro kterou byl průkaz
vystaven, může dále tuto činnost vykonávat jen po předchozím absolvování
doplňkového školení. Podle § 13 cit. vyhlášky, zjistí-li orgán státního stavebního dohledu, že pracovníci,
kteří mají průkaz zvláštní způsobilosti, svojí činností opakovaně
porušují zájmy společnosti při výstavbě, dá příslušnému orgánu státní
správy podnět k přezkoumání zvláštní způsobilosti. Rovněž jsou v § 14 cit. vyhlášky upraveny podmínky odejmutí průkazu.
Bližší podmínky pro postup při udělování oprávnění a zvláštní způsobilost
upravuje vyhláška č. 186/1990 Sb.
Stanoví mj. podmínky vzdělání a praxe, které je nutno osvědčit při přihlášce
ke zkoušce. Na tuto vyhlášku se pak odvolává příloha č. 2 živnostenského zákona
(zákon č. 455/1991 Sb.
, ve znění pozdějších předpisů), která pod nadpisem vázané živnosti -
SKUPINA 213: Stavebnictví - pod oborem projektová činnost v investiční
výstavbě určuje jako průkaz způsobilosti pro výkon této živnosti "oprávnění
k projektové činnosti (průkaz zvláštní způsobilosti)" dle § 2 a 5 vyhlášky č. 186/1990 Sb.
&008Eivnostenský zákon dále stanoví všeobecné a zvláštní podmínky provozování ání živnosti, rozsah živnostenského oprávnění, povinnosti podnikatele, jakož i podmínky
zrušení živnostenského oprávnění. Současně stanoví pokuty za porušení
živnostenského zákona. V daném případě je tedy živnostenským zákonem
konkretizováno ustanovení čl. 26 odst. 1,2 Listiny základních práv a svobod, podle něhož má každý v mezích zákona právo podnikat. K tomu je vhodné
poznamenat, že v právním řádu lze nalézt četné právní úpravy, které
vycházejí z principu nabytých práv, a ten, kdo složil různé zkoušky
opravňující k výkonu povolání podle starých norem, může je vykonávat,
i když nové předpisy stanoví do budoucna jiné předpoklady. Je tedy
obvyklé, že zkoušky vykonané podle starých předpisů, platí i po vydání
nových předpisů (což platí dokonce i pro různé přiznané tituly,
např. v oblasti vysokého školství a vědeckých hodností). Zákonodárce
i v těchto případech vychází z principu právní jistoty a důvěry v právo.
Konkrétní případy jsou pak řešeny v přechodných a závěrečných ustanoveních
příslušných zák
ů.
S ohledem na výše uvedené lze konstatovat, že osoby podnikající dle
uvedených předpisů, podnikají v souladu se zákonem na základě řádně
nabytých práv (a to mj. v důvěře v živnostenský zákon a předpisy navazující),
které lze odejmout nebo omezit jen na základě zákona, jehož
obsah a vydání je v pravomoci moci zákonodárné, tedy Parlamentu a jako
takové odráží jeho legitimní politickou v
i.
Pokud se tedy zákonodárce rozhodl upravit do budoucna výkon povolání
autorizovaných architektů a výkon povolání autorizovaných inženýrů
a techniků činných ve výstavbě, nemění to nic samo o sobě na právním
postavení těch, kteří podnikají na základě dosavadních předpisů. Je
ovšem věcí politické vůle Parlamentu, jak upraví výkon určitých povolání,
případně živností, které jsou prováděny podle dosavadních předpisů.
V daném případě se to stalo tak, že dosavadní oprávnění zůstávají
dle zákona v platnosti. Jak výše naznačeno, není to v právním řádu věcí
neobvyklou, neboť zákonodárce tak často postupuje mj. v zájmu zajištění
důvěry v nabytá práva, právní jistoty a stability právního postavení.
V daném případě je patrný jistý legislativní posun ve vůli Parlamentu,
pokud jde o text § 34 cit. zákona. To je ovšem v našem dynamickém právním řádu dosti časté.
Skutečnost, že § 34 cit. zákona prošel určitým legislativním vývojovým procesem, nezakládá
podle názoru Ústavního soudu jeho protiústavnost, neboť představuje
současnou legitimní politickou vůli Parlamentu vyjádřenou formou
zák
a.
Pokud jde tedy o namítané porušení rovnosti v právech, dospěl na základě
výše uvedených skutečností a úvah Ústavní soud k závěru, že v
daném případě nedošlo k porušení Ústavy. Parlament ve snaze o zachování
nabytých práv rozhodl tak, že po zvážení situace ponechal dosavadní
oprávnění v platnosti. Jako každý zákon, i tento platí do doby případného
jiného pozdějšího legislativního řešení. Pokud jde o princip rovnosti,
je již ze stanoviska bývalého Ústavního soudu České a Slovenské
Federativní Republiky uveřejněného pod č. 11 Sbírky usnesení a nálezů Ústavního soudu ČSFR z roku 1992 zřejmo, že u principu rovnosti jde
o rovnost relativní a speciální normy mohou stanovit pro určité obory
zvláštní kritéria. V daném případě při hodnocení váhy právní jistoty,
stability a ochrany nabytých práv (které představují též veřejné
hodnoty), rozhodl Parlament v přechodných ustanoveních ponechat dosavadní
oprávnění v platnosti. Podle názoru Ústavního soudu to v tomto
konkrétním případě nelze považovat za porušení principu rovnosti, které
by odůvodňovalo zrušení zákona pro jeho rozpor s Ústa
u.
Po posouzení návrhu Ústavní soud učinil závěr, že namítané porušení čl. 1 Ús
tavy, podle nějž je Česká republika svrchovaný, jednotný a demokratický
právní stát založený na úctě k právům a svobodám člověka a občana,
pod kterýžto pojem navrhovatel podřazuje i princip právní jistoty, a článku 1 věty první Listiny základních práv a svobod, podle nějž lidé jsou svobodní a rovní v důstojnosti i v právech,
představuje v daném případě obecné tvrzení, které v souvislosti s uvedeným
rozborem právního stavu neodůvodňuje závěr o protiústavnosti § 34 zákona ČNR č. 360/1992
Sb., ve znění pozdějších předpisů. Stejně tak Ústavní soud zjistil, že
napadené ustanovení zákona není v rozporu ani s jinými ústavními zákony
nebo mezinárodními smlouvami podle čl. 10 Ústavy, a proto návrh
zamítl podle § 70 odst. 2 zákona č. 182/1993
Sb., o Ústavním so
Předseda Ústavního soudu České republiky: JUDr. Kessler v. r.
Práva na uvedení svého odlišného stanoviska v protokolu o jednání a na jeho připojení k rozhodnutí s uvedením svého jména podle § 14 zákona č. 182/1993 Sb. , o Ústavním soudu, využili tito soudci: JUDr. Pavel Holländer, JUDr. Ivana Janů, JUDr. Vladimír Jurka, JUDr. Zdeněk Kessler, JUDr. Vladimír Klokočka, JUDr. Pavel Varvařovský a JUDr. Eva Zarembová.