Nález Ústavního soudu České republiky
Jménem České republiky
Ústavní soud České republiky rozhodl dne 25. října 1995 v plénu o návrhu skupiny poslanců Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky na zrušení nařízení vlády č. 104/1994 Sb. , kterým se vyhlašuje závazná část územního plánu velkého územního celku Plzeňské sídelní regionální aglomerace
takto:
Návrh se zamítá
.
Odůvodnění:
I.
Dne 19. 6. 1995 byl Ústavnímu soudu doručen návrh skupiny 29 poslanců
Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky podaný ve smyslu čl. 87 odst. 1 písm. b) Ústavy
České republiky (dále jen "Ústava"). Tímto návrhem se poslanci domáhají
zrušení nařízení vlády č. 104/1994 Sb.
, kterým byla vyhlášena závazná část územního plánu velkého územního celku
Plzeňské sídelní regionální aglomerace. Schválení tohoto územního
plánu si vláda vyhradila ve smyslu § 27 odst. 1 zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších
předpisů, (obdobně jako pro aglomeraci Brněnskou, Ostravskou apod.).
Jak vyplývá z návrhu, skupina poslanců vytýká vládě zejména postup, kterým
ke svému rozhodnutí, které bylo vyjádřeno formou usnesení vlády,
dospěla. Především namítá, že další změny územního plánu, původně vládou
schváleného v roce 1988 a později změněného v roce 1991 a 1994,
měly být projednány způsobem, který stanoví § 21 až 25 stavebního zákona, především tedy s okresními úřady a obcemi, jejichž
území se měly změny týkat. Pokud se tak nestalo, je schvalovací akt vlády
nezákonný. Další námitka směřuje proti tomu, že Ministerstvo hospodářství
nezajistilo zveřejnění návrhu územního plánu vhodným způsobem,
že nebyly vzaty v úvahu připomínky veřejnosti a že vláda návrh projednala
a schválila bez stanoviska Ministerstva životního prostředí,
tedy v rozporu se zákonem. V tom, že občané byli zbaveni možnosti vznášet
připomínky, spatřují navrhovatelé též porušení základních práv
podle čl. 35 odst. 1, 2 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina"). Zastupováním poslanci
pověřili poslance JUDr. Jiřího Vyvadila. Ten při jednání dne 25. 10.
1995 zpřesnil návrh v tom směru, že důvodem podání je ta část nařízení,
která vymezuje koridor dálnice D 5 v oblasti města Plzně. Dále uvedl,
že trvá na tom, že konečná varianta řešení zákonným způsobem projednána
nebyla a že výkonná moc svým postupem v této věci porušila čl. 2 odst. 2 Listiny
, neboť státní moc lze uplatňovat jen v mezích stanovených zákonem a způsobem,
který zákon stanoví.
Ústavní soud požádal ve smyslu § 69 zákona č. 182/1993 Sb.
, o Ústavním soudu, vládu České republiky, jako účastníka řízení, aby
se k návrhu v zákonné lhůtě vyjádřila. Ve vyjádření vlády podepsaném
ministrem a vedoucím Úřadu vlády České republiky Dr. Igorem Němcem je
především namítáno, že návrh směřuje téměř výlučně proti postupu při
pořizování územního plánu, případně proti dalším úkonům, které předcházely
jeho schválení, ale nenapadá rozpor vlastního textu nařízení vlády
se zákonem. Jen vlastní text může být předmětem návrhu a náležel
by do kompetence Ústavního soudu. Je-li však napadán proces pořizování
a schvalování územně plánovací dokumentace, který uskutečňují orgány
státní správy na úseku územního plánování, pak tato exekutivní činnost
jurisdikci Ústavního soudu nepodléhá.
V dalších bodech se pak vyjádření vlády podrobněji zabývá dokazováním,
že jednotlivé informace, o které se návrh opírá, nejsou úplné a přesné.
Zejména vláda namítá, že zákonem předepsané projednání orgán územního
plánování, v tomto případě Ministerstvo hospodářství, provedl. Rovněž
tak si tento orgán vyžádal posudek Ministerstva životního prostředí
podle zákona České národní rady č. 244/1992 Sb.
, o posuzování vlivů na životní prostředí, a tento posudek byl vydán po
předepsaném veřejném projednání. V závěru proto vláda navrhuje, aby
Ústavní soud návrh zamítl.
Vláda rovněž zaslala Ústavnímu soudu záznam z jednání schůze vlády ze
dne 6. 4. 1994, kde je pod bodem 5 uvedeno, že vláda projednala návrh předložený Ministerstvem hospodářství
a přijala usnesení č. 177. Také toto usnesení vláda předložila a
vyplývá z něho, že vláda schválila změny a doplňky závazné části územního
plánu velkého územního celku Plzeňské sídelní regionální aglomerace
ve vedení trasy dálnice D 5 Praha - Rozvadov v oblasti Plzně a současně
schválila nařízení, kterým se vyhlašuje závazná část tohoto územního
plánu. Usnesení vlády je opatřeno ověřovací doložkou Úřadu vlády.
Při jednání dne 25. 10. 1995 uvedli zástupci vlády navíc to, že v současné
době je varianta schválená a vyhlášená napadeným nařízením dále
upřesňována a znovu projednávána s Ministerstvem životního prostředí.
Ve snaze minimalizovat nepříznivé dopady povede kopcem Valík tunel a
nikoliv zářez. Nepopírají, že jednání byla velmi dlouhá a velmi problematická,
předkladatel však postupoval podle zákona a usiloval vždy
o harmonizaci konfliktních zájmů.
Dne 28. 6. 1995 byl dále Ústavnímu soudu doručen návrh podaný Občanským
sdružením pro ochranu přírodního útvaru vrch Val u Plzně. Návrh byl
označen jako návrh na zrušení nařízení vlády č. 104/1994 Sb.
s dovětkem, že navrhovatel se tímto podáním připojuje k návrhu poslanců
v téže věci a považuje se tímto za vedlejšího účastníka. Tento návrh
soudce zpravodaj odmítl usnesením ze dne 17. 8. 1995, a to podle ustanovení § 43 odst. 1 písm. d) zákona č. 182/1993 Sb.
jako návrh podaný subjektem zjevně neoprávněným, neboť je mimo jakoukoli
pochybnost, že občanské sdružení nemůže podat návrh na zrušení jiného
právního předpisu jinak, než spolu s ústavní stížností a za podmínek
uvedených v § 74 zákona č. 182/1993 Sb.
Ustanovení § 69
tohoto zákona pak vedlejší účastenství nezná (účastníkem řízení je, kromě
navrhovatele, pouze ten, kdo právní předpis vydal).
II.
Návrh napadá nařízení vlády, kterým se vyhlašuje závazná část územního
plánu velkého územního celku. K tomu je třeba uvést, že podle platné
právní úpravy - stavebního zákona, ve znění pozdějších předpisů - se
územně plánovací dokumentace zpracovává ve třech stupních - pro velké
územní celky, sídelní útvary a zóny, aniž by však stavební zákon tyto
pojmy blíže definoval. Územně plánovací dokumentace velkých územních celků podléhá
povinnému hodnocení vlivu na životní prostředí podle zákona České
národní rady č. 244/1992 Sb.
Pokud jde o kategorie dokumentace, rozlišuje zákon územní prognózu, územní
plán a územní projekt. Územní plán, o který v posuzovaném případě
jde, má řešit funkční vymezení a uspořádání ploch a stanovit základní
zásady organizace území, postup při jejich využití a podmínky výstavby.
Dokumentaci projednává ten orgán, který ji pořídil - v posuzovaném
případě Ministerstvo hospodářství. Náležitosti a podmínky projednávání
návrhu územně plánovací dokumentace stanoví § 21 až 25 stavebního zákona, schvalování pak je upraveno v § 26 až 28 tohoto zákona. O tom, která část plánu je závazná a která směrná, rozhoduje
schvalovatel. V projednávaném případě si schválení vyhradila vláda
republiky, a to podle § 27 odst. 2 stavebního zákona. Pokud jde o závaznost územně plánovací dokumentace,
je důležité zejména ustanovení § 29 odst. 2
stavebního zákona, podle kterého příslušný orgán, tedy vláda nebo obecní
zastupitelstvo, územní plán nejprve schválí a teprve potom jeho závaznou
část vyhlásí. Pokud územní plán schválila vláda, učiní tak svým
nařízením.
V konkrétním případě tedy vláda jako orgán územního plánování nejprve
rozhodla usnesením č. 177 ze dne 6. 4. 1994 o změnách územního plánu,
pokud jde o vedení trasy dálnice D 5 Praha - Rozvadov v oblasti města
Plzně. Následně pak vláda svým nařízením č. 104/1994 Sb.
vyhlásila celou závaznou část tohoto plánu. Předmětem návrhu tedy je
toto nařízení vlády, které má především oznamovací charakter. Konkrétně
pak, na základě zpřesnění návrhu, ta jeho část, která se týká vedení
dálnice D 5 v oblasti města Plzně.
III.
Ústavní soud se především musel zabývat otázkou, jakého charakteru je
napadené nařízení, a má-li vůbec normativní povahu. Po zvážení všech
skutečností dospěl Ústavní soud k názoru, že napadené nařízení vlády
normativním aktem je, avšak pouze v té části (příloha č. 2), která obsahuje
vymezení veřejně prospěšných staveb, pro které je event. možné
pozemky, stavby a práva k nim vyvlastnit (§ 108 odst. 3
stavebního zákona). Přitom není známo předem, jakého počtu subjektů se
může realizace takto vymezených veřejně prospěšných staveb bezprostředně
dotknout. Za takové stavby prohlašuje napadené nařízení nejen koridor
dálnice D 5, ale i některé další stavby (např. určuje místo hlavní
skládky tuhých komunálních odpadů, další komunikační stavby atd.).
Podle ustanovení § 68 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb.
přísluší Ústavnímu soudu v řízení o zrušení zákonů a jiných právních
předpisů posoudit obsah právního předpisu z hlediska jeho souladu s ústavními
zákony, mezinárodními smlouvami podle čl. 10 Ústavy a v daném
případě též se zákony a dále zjistit, zda právní předpis byl přijat
a vydán v mezích Ústavou stanovené kompetence a ústavně předepsaným
způsobem.
Pokud jde o obsah napadeného vládního nařízení, zastává Ústavní soud názor,
že jeho úkolem je zjistit, zda tento právní předpis je v souladu
s Ústavou, ústavními zákony, smlouvami podle čl. 10 Ústavy
a v tomto případě též se zákony. Při splnění těchto předpokladů, a Ústavní
soud konstatuje, že splněny byly, je posouzení věcné správnosti
a účelnosti rozhodnutí vlády, kterým byl územní plán schválen, mimo kompetence
Ústavního soudu.
Územní plán sám o sobě je opatřením směřujícím do budoucna, je tedy normou
pro budoucí vývoj oblasti a výrazem snahy o sladění veřejných zájmů
se zájmy partikulárními. Nelze ani souhlasit s tím, že tento akt vlády zasahuje do samosprávné kompetence obcí, neboť schvalování
územně plánovací dokumentace není samosprávnou, ale přenesenou
působností obce [§ 36 odst. 3 zákona č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení)]. Je nesporné, že při řešení těchto složitých
otázek může být těžko nalezeno řešení, které bude bez jakýchkoliv
rozporů a připomínek. Je věcí exekutivy, aby se zvážením všech pro a
proti vydala konečné rozhodnutí, a je nepochybné, že Ústavnímu soudu
nepřísluší do této sféry výkonné moci zasahovat. Odpovědnost vlády za
případné negativní důsledky takového rozhodnutí je odpovědností politickou,
nikoli odpovědností právní.
Dalším hlediskem, které Ústavní soud posuzoval ve smyslu § 68 odst. 2
zákona o Ústavním soudu, bylo to, zda nařízení vlády bylo přijato a vydáno
v mezích Ústavou stanovené kompetence a ústavně předepsaným způsobem.
Na základě dokladů předložených vládou nemá Ústavní soud pochybnosti
o tom, že při přijetí dotčeného usnesení vlády bylo dodrženo ustanovení čl. 76 odst. 2 Ústavy
. Podle čl. 78 Ústavy
je vláda oprávněna vydávat nařízení k provedení zákona a v jeho mezích.
Vláda tedy nepotřebuje výslovnou delegaci v příslušném zákoně, nařízení
však nemůže vybočit ze zákonných mezí - nemůže tedy být praeter
legem. Jinak řečeno, musí se držet v mezích zákona, které jsou buď vymezeny
výslovně, anebo vyplývají ze smyslu a účelu zákona. Obecně lze
říci, že zcela volnou úvahu exekutiva však nikdy nemá, neboť vždy je
omezena Ústavou, mezinárodními smlouvami a obecnými právními principy.
Z těchto pohledů pak Ústavní soud nemá pochybnosti o tom, že nařízení
vlády č. 104/1994 Sb.
bylo vydáno v mezích Ústavou stanovené kompetence vlády, neboť ta je
ke schválení tohoto stupně a této kategorie územně plánovací dokumentace
oprávněna. Stejně tak je zmocněna k tomu, aby závaznou část územního
plánu velkého územního celku vyhlásila jako nařízení vlády.
Poslední otázkou, kterou se musel Ústavní soud zabývat, bylo to, zda napadený
právní předpis byl přijat ústavně předepsaným způsobem. Při řešení
této otázky pak musel Ústavní soud nejprve posoudit, zda do tohoto
hodnocení spadá též přezkoumání postupu správních orgánů při pořizování,
schvalování a změnách plánovací dokumentace, v konkrétním případě
tedy dodržení všech ustanovení § 21 až 31 stavebního zákona. Odpověď na tuto otázku zní tak, že takto široké zkoumání
Ústavnímu soudu nepřísluší. Ústavně předepsaným způsobem přijetí
právního předpisu rozumí Ústavní soud postupy při tvorbě právních
předpisů obsažené v ústavních zákonech, případně postupy stanovené v
ostatních zákonech, jsou-li jimi rozváděny ústavní principy. Projednání
právního předpisu uvnitř systému orgánů státní správy však do přezkumné
pravomoci Ústavního soudu nespadá, pokud se jím nezasahuje do ústavně
garantovaných práv. Výsledkem činnosti orgánů exekutivy bylo usnesení
vlády a teprve následně nařízení vlády, kterým se vyhlašuje závazná
část schváleného územního plánu. Kritériem ústavnosti tohoto nařízení
vlády může být podle názoru Ústavního soudu toliko to, zda se
nařízení nepříčí účelu a smyslu stavebního zákona jako celku. Takový
rozpor však soud neshledal a nemohl tedy ani přisvědčit názoru navrhovatelů,
že vláda svým postupem porušila čl. 2 odst. 2 Listiny
. Stejně tak Ústavní soud neshledal, že by došlo k tvrzenému porušení
základního práva podle čl. 35 odst. 1
, 2 Listiny, tj. práva každého na příznivé životní prostředí a na včasné a úplné informace o jeho
stavu. Těchto práv se lze podle čl. 41 odst. 1 Listiny
domáhat pouze v mezích zákonů, které tato ustanovení provádějí. K tomu
Ústavní soud uvádí, že právo na příznivé životní prostředí je nepochybně
právem s relativním obsahem a je třeba ho vykládat z mnoha aspektů
a vždy se zřetelem ke konkrétní věci. V posuzovaném případě pak Ústavní
soud jeho porušení neshledal.
Z těchto důvodů Ústavní soud o návrhu skupiny poslanců rozhodl tak, jak
je ve výroku uvedeno.
Předseda Ústavního soudu České republiky:
JUDr. Kessler v. r.