Nález Ústavního soudu České republiky Jménem České republiky
Ústavní soud České republiky rozhodl dne 9. října 1996 v plénu ve věci návrhu na zrušení ustanovení § 22 odst. 4 zákona č. 72/1994 Sb. , kterým se upravují některé spoluvlastnické vztahy k budovám a některé vlastnické vztahy k bytům a nebytovým prostorům a doplňují některé zákony (zákon o vlastnictví bytů), ve znění zákona č. 273/1994 Sb. , a ustanovení § 7 odst. 3 zákona České národní rady č. 102/1992 Sb., kterým se upravují některé otázky související s vydáním zákona č. 509/1991 Sb., kterým se mění, doplňuje a upravuje občanský zákoník , takto:
1. Dnem 1. listopadu 1997 se zrušuje ustanovení § 22 odst. 4 zákona č. 72/1994 Sb., ve znění zákona č. 273/1994 Sb.
2. Návrh na zrušení ustanovení § 7 odst. 3 zákona České národní rady č. 102/1992 Sb. se odmítá.
Odůvodnění:
Navrhovatel podal ústavní stížnost proti rozhodnutí Ministerstva obrany
České republiky (dále jen "Ministerstvo") ze dne 15. listopadu 1995
č. j. 316/4-60/Kr, kterým byla zamítnuta žádost o udělení souhlasu s
prodejem bytů ozbrojených složek v domech ve vlastnictví města Kroměříže.
V odmítnutí souhlasu Ministerstvem (§ 22 odst. 4 zákona č. 72/1994 Sb., ve znění zákona č. 273/1994 Sb.) spatřuje jednak porušení ústavního práva na samosprávu podle čl. 8 a
104 Ústavy České republiky (dále jen "Ústava"), jednak práva vlastnického
garantovaného čl. 11 Listiny základních práv a svobod (dále jen
"Listina"). Požádal zároveň Ústavní soud, aby neodmítl ústavní stížnost
z důvodu nevyčerpání všech procesních prostředků, jež zákon k ochraně
práva poskytuje, a to ve smyslu § 75 odst. 2 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu. Uvedený návrh stěžovatel zdůvodňuje tím, že tato stížnost
se svým obsahem a návrhem na zrušení ustanovení citovaných zákonů
dotýká práv všech obcí v České republice, jež jsou vlastníky domů
s byty ozbrojených složek, v důsledku čehož svým významem podstatně
přesahuje vlastní zájmy stěžovatele.
Ústavní soud dne 21. února 1996 vyzval navrhovatele k doplnění ústavní
stížnosti ve smyslu naplnění podmínek vyžadovaných ustanovením § 75 odst. 2 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb. V příloze svého podání ze dne 22. března 1996 město Kroměříž předložilo
Ústavnímu soudu přípis náčelníka Vojenské ubytovací a stavební správy
Brno č. j. 55911 ze dne 23. ledna 1995 adresovaný Městskému úřadu
v Kroměříži, ve kterém se sděluje, že Ministerstvem bylo přijato opatření
omezující vydání souhlasu k uzavření smlouvy o převodu vlastnictví
k bytům ozbrojených složek, s výjimkou posádek, které se ruší a byty
jsou uvolňovány ve prospěch civilního sektoru. K uvedenému podání
ze dne 22. března 1996 stěžovatel dále přikládá vyjádření města Vyškova
ze dne 19. března 1996 a vyjádření města Přerova ze dne 21. března
1996. Vyjádření obou měst vlastnících rovněž domy s byty ozbrojených
složek poukazují na zásadní význam vyřešení možnosti dispozice s těmito
byty v další správě bytového fondu obce. K ústavní stížnosti je
přiloženo i sdělení zástupkyně starosty města Hodonína ze dne 20. března
1996, ve kterém je obsažen názor, podle něhož kvalifikace bytů podle § 8 zákona ČNR č. 102/1992 Sb. umožňuje jejich privatizaci bez souhlasu Ministerstva (citované ustanovení
upravuje právní režim bytů, jež mají charakter služebních bytů
přechodně).
Ústavní soud si k ústavní stížnosti vyžádal podle § 42 odst. 3 zákona č. 182/1993 Sb. i vyjádření ministra obrany.
Ministr obrany ve svém vyjádření ze dne 26. března 1996 v první řadě zaujal
odmítavé stanovisko k možnosti interpretovat souhlas nebo nesouhlas
s prodejem či pronájmem bytů ozbrojených složek podle zákona ČNR č. 102/1992 Sb., resp. zákona č. 72/1994 Sb. ve smyslu zásahu orgánu veřejné moci. V uvedeném konání spatřuje dispozitivní
chování adresáta právní normy předvídané zákonem, přičemž poukazuje
na čl. 11 odst. 3 Listiny, podle něhož vlastnictví zavazuje,
jakož i na § 128 občanského zákoníku upravující podmínky zásahů do vlastnického práva. Souhlas s převodem,
resp. s pronájmem bytů ozbrojených složek se ve vyjádření považuje za
zákonem stanovené omezení vlastnického práva ve veřejném zájmu (jímž
je zabezpečení obrany státu), přičemž je upozorňováno na skutečnost,
že se tak neděje za náhradu. V souvislosti s naplněním podmínek, obsažených
v § 72 odst. 1 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb. tudíž ministr obrany dochází ke stanovisku negativnímu, tj. ke stanovisku,
podle něhož podmínky uvedeného ustanovení v dané věci splněny nejsou.
Dále poukazuje na skutečnost, že v případě úspěšnosti návrhu na
zrušení ustanovení § 22 odst. 4 zákona č. 72/1994 Sb., ve znění zákona č. 273/1994 Sb., a ustanovení § 7 odst. 3 zákona ČNR č. 102/1992 Sb. bez odpovídající kompenzace právní a ekonomické mizí z právní úpravy
možnost zajistit vojákům z povolání (a občanským zaměstnancům) odpovídající
bytový standard (přičemž vůči vojákům z povolání jde o povinnost
vojenské správy upravenou v § 28 odst. 3 zákona č. 76/1959 Sb., o některých služebních poměrech vojáků, ve znění pozdějších předpisů).
Ve stanovisku ministra obrany je odmítána argumentace navrhovatele
spatřující v nesouhlasu s převodem bytů ozbrojených složek omezení práva
na samosprávu obcí podle čl. 100, 101 a 104 Ústavy a je akceptováno
pouze nahlížení na poskytování souhlasu s převodem bytů ozbrojených
složek ve smyslu omezení vlastnického práva. Ministr obrany na výslovný
dotaz Ústavního soudu ve svém vyjádření uvádí, že podobné žádosti
obcí a měst o povolení privatizace služebního bytového fondu nebyly
Ministerstvu předloženy.
Ústavní stížnost města Kroměříže byla podána s odkazem na § 72 odst. 1 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., přičemž v jejím odůvodnění je namítáno kromě jiného i porušení práva
územního samosprávného celku na samosprávu. Z hlediska obsahu ústavní
stížnosti lze tudíž dovodit, že byla podána i s poukazem na § 72 odst. 1 písm. b) zákona č. 182/1993 Sb.
Podmínkou ústavní stížnosti uplatněné podle § 72 odst. 1 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb. je zásah orgánu veřejné moci porušující základní právo nebo svobodu.
Otázkou je, zda-li souhlas nebo nesouhlas příslušného orgánu ozbrojených
složek nebo příslušného ministerstva s převodem vlastnictví bytu
ozbrojených složek podle § 22 odst. 4 zákona č. 72/1994 Sb., ve znění pozdějších předpisů, lze považovat za zásah orgánu veřejné moci
podle čl. 87 odst. 1 písm. d) Ústavy a podle § 72 odst. 1 písm. a) zákona č.182/1993 Sb.
Zásah orgánu veřejné moci podle citovaného ustanovení zákona o Ústavním
soudu může mít podobu rozhodnutí, opatření nebo jiného zásahu. Ministerstvo
je orgánem státní správy (čl. 79 Ústavy, § 16 zákona č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České
socialistické republiky, ve znění pozdějších předpisů), a jako takové
orgánem veřejné moci (usnesení Ústavního soudu ČSFR sp. zn. I ÚS 191/92
publikované pod č. 3 Sbírky usnesení a nálezů, 1992). Podle § 244
odst. 3 o. s. ř. se rozhodnutími správních orgánů rozumí rozhodnutí
vydaná jimi ve správním řízení, jakož i další rozhodnutí, která zakládají,
mění nebo ruší oprávnění a povinnosti fyzických nebo právnických
osob. Doktrinární výklad uvedeného ustanovení o. s. ř. v této souvislosti
zdůrazňuje, že "není důležité, jak je akt správního orgánu označen
(rozhodnutí, jmenování, udělení, opatření, dohoda, usnesení, výměr,
rozkaz, zřízení, výnos, potvrzení, oběžník, upozornění, výzva,
příkaz, výpověď, oznámení, souhlas, stvrzenka, výmaz a jiné). Podstatné
je, zda správní úřad takovým aktem autoritativním a právní moci schopným
způsobem zasáhl do právní sféry fyzické nebo právnické osoby.
Vždy je rozhodující věcný obsah aktu a nikoli jeho formální označení."
(J. Bureš, L. Drápal, M. Mazanec, Občanský soudní řád, Komentář, 2.
vydání, Praha 1996, s. 661).
V předmětné věci došlo vyjádřením nesouhlasu Ministerstva ze dne 15. listopadu
1995 č. j. 316/4-60/Kr, kterým byla podle § 22 odst. 4 zákona č. 72/1994 Sb., ve znění pozdějších předpisů, zamítnuta žádost o udělení souhlasu s
prodejem bytů ozbrojených složek v domech ve vlastnictví města Kroměříže,
k vydání aktu správního orgánu, jímž bylo autoritativním a právní
moci schopným způsobem omezeno vlastnické právo města Kroměříže. Z
hlediska svého předmětu tudíž ústavní stížnost splňuje podmínku vyžadovanou čl. 87 odst. 1 písm. d) Ústavy a § 72 odst. 1 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., protože směřuje proti pravomocnému rozhodnutí správního orgánu.
Podle § 75 odst. 1 zákona o Ústavním soudu je ústavní stížnost nepřípustná,
jestliže stěžovatel nevyčerpal všechny procesní prostředky, které
mu zákon k ochraně práva poskytuje. Za takové v předmětné věci nutno
považovat rozklad podle § 61 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), a až následně (§ 247 odst. 2 o. s.
ř.) žalobu proti rozhodnutí správního orgánu podle § 247 a násl. o. s.
ř.
Stěžovatel však ústavní stížnost opírá o § 75 odst. 2 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb.
Rozhodnutí Ministerstva ze dne 15. listopadu 1995 č. j. 316/4-60/Kr, kterým
byla podle § 22 odst. 4 zákona č. 72/1994 Sb., ve znění pozdějších předpisů, zamítnuta žádost o udělení souhlasu s
prodejem bytů ozbrojených složek v domech ve vlastnictví města Kroměříže,
bylo doručeno dne 21. listopadu 1995, přičemž nabylo právní moci
marným uplynutím 15denní lhůty pro podání rozkladu. Ústavní stížnost
byla Ústavnímu soudu podána osobně dne 16. ledna 1996.
Při dodržení jednoroční lhůty vyžadované ustanovením § 75 odst. 2 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb. podmínkou druhou pro přijetí ústavní stížnosti, která nesplňuje předpoklady
přípustnosti podle odstavce 1 citovaného ustanovení, je skutečnost, že svým významem podstatně přesahuje
vlastní zájmy stěžovatele. Tuto skutečnost nutno spatřovat v požadavku
obecného dosahu rozhodnutí v dané věci, přičemž sama obecnost
dosahu není podmínkou dostatečnou. V zákonné skutkové podstatě obsažené
v ustanovení § 75 odst. 2 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb. je zakotven i znak podstatného přesahování svým významem vlastních zájmů
stěžovatele. Posouzení jeho naplnění závisí na akcentu, jejž Ústavní
soud klade na obecné důsledky rozhodnutí o dotčeném základním právu
či svobodě.
V posuzovaném případě dospěl Ústavní soud k závěru o naplnění uvedených
znaků ustanovení § 75 odst. 2 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb.
Obecnost dosahu posuzovaného případu vyplývá jednak z návrhu na zrušení
ustanovení § 22 odst. 4 zákona č. 72/1994 Sb., ve znění zákona č. 273/1994 Sb., a ustanovení § 7 odst. 3 zákona ČNR č. 102/1992 Sb., jednak z příloh doplnění ústavní stížnosti ze dne 22. března 1996. Vzhledem
k vydání přípisu náčelníka Vojenské ubytovací a stavební správy
Brno č. j. 55911 ze dne 23. ledna 1995, ve kterém je sdělováno, že
Ministerstvem bylo přijato opatření omezující vydání souhlasu k uzavření
smlouvy o převodu vlastnictví k bytům ozbrojených složek, s výjimkou
posádek, které se ruší a byty jsou uvolňovány ve prospěch civilního
sektoru, neodůvodňuje konstatování ministra obrany ve vyjádření ze
dne 26. března 1996, že žádosti obcí a měst o povolení privatizace
služebního bytového fondu nebyly Ministerstvu předloženy, závěr opačný.
Konečně podstatnost přesahování ústavní stížnosti svým významem zájmů
stěžovatele spatřuje Ústavní soud v důležitosti stanovení hranic
ústavně přípustného omezení vlastnického práva v demokratickém právním
státě založeném na úctě k právům a svobodám člověka a občana, a tím
v oblasti ekonomické na principu tržního hospodářství.
Vzhledem k uvedeným závěrům, k nimž Ústavní soud při posuzování předmětné
ústavní stížnosti dospěl, jakož i s ohledem na skutečnost, že spolu
s ústavní stížností byl navrhovatelem podán, v souladu s § 74 zákona č. 182/1993 Sb., i návrh na zrušení ustanovení právního předpisu, Ústavní soud podle § 78 odst. 1 citovaného zákona usnesením ze dne 24. dubna 1996 řízení o ústavní stížnosti
přerušil.
Podle § 42 odst. 3 a § 69 zákona č. 182/1993 Sb. zaslal Ústavní soud předmětný návrh Poslanecké sněmovně. Ve svém vyjádření ze dne 4. června 1996 (Ústavnímu soudu doručeném dne 10. června 1996) předseda Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky PhDr. Milan Uhde potvrdil, a to v souladu s požadavky obsaženými v ustanovení § 68 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb., že oba napadené zákony byly schváleny potřebnou většinou poslanců České národní rady, resp. Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky (zákon ČNR č. 102/1992 Sb. dne 5. března 1992, zákon č. 72/1994 Sb. dne 1. května 1994), byly podepsány příslušnými ústavními činiteli a řádně vyhlášeny. Ve vyjádření předsedy Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky je obsaženo stanovisko, že zákonodárný sbor při přijímání napadených zákonů jednal v přesvědčení o jejich souladu s platnou ústavou a právním řádem. Dále se v něm uvádí, že zmíněnými zákony nedošlo k neoprávněnému zásahu do vlastnického práva již proto, že podmínku písemného doporučení orgánů ozbrojených složek a příslušných ministerstev k uzavření smlouvy o nájmu a podmínku předchozího souhlasu příslušných orgánů ozbrojených složek nebo příslušných ministerstev k uzavření smlouvy o převodu vlastnictví stanovil zákon, což je ve vyjádření považováno za konformní s platnou ústavou a právním řádem.
Návrhem napadená ustanovení obou zákonů zakotvují omezení vlastnického
práva k bytům ozbrojených složek za účelem zabezpečení bytových potřeb
osob působících v rezortech garantujících obranu státu a ochranu veřejného
pořádku. Tak podle § 22 odst. 4 zákona č. 72/1994 Sb., ve znění zákona č. 273/1994 Sb., smlouvu o převodu vlastnictví bytu ozbrojených složek lze uzavřít jen
s předchozím souhlasem příslušných orgánů ozbrojených složek nebo příslušných
ministerstev. Dle ustanovení § 7 odst. 3 zákona ČNR č. 102/1992 Sb. smlouvu o nájmu bytu ozbrojených složek lze uzavřít jen na základě písemného
doporučení orgánů ozbrojených složek a ministerstev uvedených
v odstavci 1 písm. c) a v § 8 tohoto zákona.
Jak bylo již uvedeno, návrh na zrušení ustanovení § 22 odst. 4 zákona č. 72/1994 Sb., ve znění zákona č. 273/1994 Sb., a § 7 odst. 3 zákona ČNR č.102/1992 Sb. se opírá o námitku porušení ústavního práva na samosprávu podle čl. 8
a 104 Ústavy a práva vlastnického garantovaného čl. 11 Listiny.
Protože podle čl. 11 odst. 1 Listiny má vlastnické právo všech vlastníků stejný zákonný obsah a ochranu, v
kontextu s napadenými zákonnými ustanoveními byla argumentace navrhovatele
ohledně dotčení práva na samosprávu podle čl. 8 a 104 Ústavy shledána
Ústavním soudem irelevantní.
Ústavní rámec možného omezení vlastnického práva je obsažen v ustanovení
čl. 11 odst. 3 až 5 Listiny. Omezení dispozičního oprávnění vlastníka
uvedenými zákonnými ustanoveními nelze podřadit pod odstavce 3 a
5 citovaného ustanovení Listiny, jelikož se nejedná o úpravu daní a poplatků
a ani o ochranu zákonem chráněných obecných zájmů před zneužitím
vlastnického práva. Ustanovení § 22 odst. 4 zákona č. 72/1994 Sb., ve znění zákona č. 273/1994 Sb., a § 7 odst. 3 zákona ČNR č. 102/1992 Sb. je tudíž nutno posuzovat s ohledem na čl. 11 odst. 4 Listiny.
K omezení základního práva nebo svobody v demokratickém právním státě
může dojít ve dvou případech (viz nález Ústavního soudu ve věci sp. zn.
Pl. ÚS 4/94).
Ústavní úprava základního práva či svobody v některých případech výslovně
zmocňuje zákonodárce, aby za určitých podmínek, resp. z hlediska
ústavně vymezených cílů zákonem základní právo či svobodu omezil (např.
čl. 12 odst. 3, čl. 14 odst. 3, čl. 16 odst. 4, čl. 17 odst. 4, čl.
19 odst. 2, čl. 20 odst. 3 Listiny) nebo stanovil jeho obsah (čl. 41
odst. 1 Listiny). Ústavní prostor tohoto postupu zákonodárce je přitom
určen požadavkem šetření podstaty a smyslu omezovaného nebo vymezovaného
základního práva, resp. svobody (čl. 4 odst. 4 Listiny).
K omezení základních práv či svobod, i když jejich ústavní úprava omezení
nepředpokládá, může dojít v případě jejich kolize nebo v případě
kolize s jinou ústavně chráněnou hodnotou, jež nemá povahu základního
práva a svobody (veřejný statek).
Ústavní úprava postavení jedince ve společnosti obsahuje ochranu individuálních
práv a svobod, jakož i ochranu veřejných statků. Rozdíl mezi
nimi spočívá v jejich distributivnosti. Pro veřejné statky je typické,
že prospěch z nich je nedělitelný a lidé nemohou být vyloučeni z
jeho požívání. Příklady veřejných statků jsou národní bezpečnost, veřejný
pořádek, zdravé životní prostředí. Veřejným statkem se tudíž určitý
aspekt lidské existence stává za podmínky, kdy není možno jej pojmově,
věcně i právně rozložit na části a tyto přiřadit jednotlivcům jako
podíly. (K pojmu veřejné statky v ekonomické literatuře viz např.
P. A. Samuelson - W. Nordhaus, Ekonomie, Praha 1991, s. 770 - 771, 982;
v literatuře právnické např. J. Raz, Right-Based Moralities, in:
Theories of Rights, (Ed. J. Waldron), Oxford 1984, s. 187; R. Alexy,
Recht, Vernunft, Diskurs. Studien zur Rechtsphilosophie, Frankfurt a.
M. 1995, s. 239 a násl.)
Pro základní práva a svobody je, na rozdíl od veřejných statků, typická
jejich distributivnost. Aspekty lidské existence, jakými jsou např.
osobní svoboda, svoboda projevu, účast v politickém dění a s tím spjaté
volební právo, právo zastávat veřejné funkce, právo sdružovat se
v politických stranách atd., lze pojmově, věcně i právně členit na části
a tyto přiřadit jednotlivcům.
V případě kolize je nutné stanovit podmínky, za jejichž splnění má prioritu
jedno základní právo či svoboda, a za splnění kterých jiné, resp.
určitý veřejný statek. Základní je v této souvislosti maxima, podle
které základní právo či svobodu lze omezit pouze v zájmu jiného základního
práva či svobody nebo veřejného statku.
Vzájemné zvažování kolidujících základních práv a svobod nebo veřejných
statků spočívá v následujících kritériích:
Prvním je kritérium vhodnosti, tj. posuzování toho, zdali institut omezující
určité základní právo umožňuje dosáhnout sledovaný cíl (ochranu
jiného základního práva nebo veřejného statku). Druhým kritériem vzájemného
zvažování základních práv a svobod je kritérium potřebnosti
spočívající v porovnávání legislativního prostředku omezujícího základní
právo, resp. svobodu s jinými opatřeními umožňujícími dosáhnout stejného
cíle, avšak nedotýkajícími se základních práv a svobod, resp.
dotýkajícími se jich v menší intenzitě. Třetím kritériem je porovnání
závažnosti obou kolidujících základních práv nebo veřejných statků.
Tato základní práva, resp. veřejné statky jsou prima facie rovnocenná.
Porovnávání závažnosti kolidujících základních práv, resp. veřejných
statků (po splnění podmínky vhodnosti a potřebnosti) spočívá ve zvažování
empirických, systémových, kontextových i hodnotových argumentů.
Empirickým argumentem lze chápat faktickou závažnost jevu, jenž je
spojen s ochranou určitého základního práva. Systémový argument znamená
zvažování smyslu a zařazení dotčeného základního práva či svobody
v systému základních práv a svobod. Kontextovým argumentem lze rozumět
další negativní dopady omezení jednoho základního práva v důsledku
upřednostnění jiného. Hodnotový argument představuje zvažování pozitiv
kolidujících základních práv vzhledem k akceptované hierarchii hodnot.
Součástí porovnávání závažnosti kolidujících základních práv je rovněž
zvažování využití právních institutů minimalizujících argumenty podložený
zásah do jednoho z nich.
V případě závěru o opodstatněnosti priority jednoho před druhým ze dvou
kolidujících základních práv, resp. veřejných statků je nutnou podmínkou
konečného rozhodnutí rovněž využití všech možností minimalizace
zásahu do jednoho z nich. Tento závěr lze odvodit i z ustanovení čl.
4 odst. 4 Listiny, a sice v tom smyslu, že základních práv a svobod
musí být šetřeno nejenom při používání ustanovení o mezích základních
práv a svobod, nýbrž analogicky rovněž v případě jejich omezení v důsledku
jejich vzájemné kolize.
Při posuzování návrhu na kontrolu norem nutno v první řadě zodpovědět
otázku, zdali omezení vlastnického práva podle ustanovení § 22 odst. 4 zákona č. 72/1994 Sb., ve znění zákona č. 273/1994 Sb., a § 7 odst. 3 zákona ČNR č. 102/1992 Sb. spadá pod nucené omezení, k němuž zákonodárce zmocňuje ústavní úprava
v čl. 11 odst. 4 Listiny (a tudíž musí splňovat v něm obsažené podmínky),
nebo je nutno jej hodnotit jako omezení na základě kolize s jiným
Ústavou chráněným veřejným statkem (obranou státu a ochranou veřejného
pořádku).
Nucené omezení vlastnického práva, jež musí splňovat podmínky čl. 11 odst.
4 Listiny, je dvojího druhu:
Prvním je povinnost strpět použití vlastněné věci ve stavu nouze nebo
v naléhavém veřejném zájmu, a to na nezbytnou dobu v nezbytné míře, nelze-li
dosáhnout účelu omezení vlastnického práva jinak. (Zákonná úprava
této první alternativy nuceného omezení vlastnického práva ve smyslu
čl. 11 odst. 4 Listiny je obsažena v § 128 odst. 1 občanského zákoníku).
Druhou z možností nuceného omezení vlastnického práva dle čl. 11 odst.
4 Listiny je takové jeho omezení, jehož účel je totožný s účely vyvlastnění.
[Zákonná úprava této alternativy nuceného omezení vlastnického
práva ve smyslu čl. 11 odst. 4 Listiny je obsažena v § 128 odst. 2 občanského zákoníku a v § 109 odst. 1 a v § 110 odst. 3 zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších
předpisů. Podle citovaného ustanovení stavebního zákona: "cílem
vyvlastnění je dosáhnout přechodu, popřípadě omezení vlastnického práva
k pozemkům a stavbám, nebo zřízení, zrušení, popřípadě omezení práva
věcného břemene k pozemkům a stavbám", přičemž "je-li možno dosáhnout
účelu vyvlastnění pouze omezením práva, nelze právo odejmout v
plném rozsahu".]
Omezení vlastnického práva podle ustanovení § 22 odst. 4 zákona č. 72/1994 Sb., ve znění zákona č. 273/1994 Sb., a § 7 odst. 3 zákona ČNR č. 102/1992 Sb. není spjato se stavem nouze a jím zamýšlený účel zabezpečení veřejného
zájmu nelze posuzovat jako naléhavý. Tento účel dále není shodný s
účely vyvlastnění. Z uvedených důvodů nelze omezení vlastnického práva
podle ustanovení § 22 odst. 4 zákona č. 72/1994 Sb., ve znění zákona č. 273/1994 Sb., a § 7 odst. 3 zákona ČNR č. 102/1992 Sb. Posuzovat z pohledu čl. 11 odst. 4 Listiny (a tudíž v něm obsažených
podmínek) a nutno je kvalifikovat z hledisek přípustnosti omezení základního
práva, resp. svobody v případě jeho, resp. její kolize s jiným
základním právem, resp. svobodou nebo s veřejným statkem.
Kritérium vhodnosti, tj. posouzení toho, zdali institut omezující určité
základní právo umožňuje dosáhnout sledovaný cíl (zabezpečení bytových
potřeb osob působících v rezortech garantujících obranu státu a ochranu
veřejného pořádku) ustanovení § 22 odst. 4 zákona č. 72/1994 Sb., ve znění zákona č. 273/1994 Sb., a § 7 odst. 3 zákona ČNR č. 102/1992 Sb. splňuje.
Kritérium potřebnosti spočívající v porovnávání legislativního prostředku
omezujícího základní právo, resp. svobodu s jinými opatřeními umožňujícími
dosáhnout stejného cíle, avšak nedotýkajícími se základních
práv a svobod, resp. dotýkajícími se jich v menší intenzitě napadená
ustanovení nesplňují. Zabezpečení bytových potřeb osob působících v
rezortech garantujících obranu státu a ochranu veřejného pořádku lze
dosáhnout i jinými postupy než postupem podle § 22 odst. 4 zákona č. 72/1994 Sb., ve znění zákona č. 273/1994 Sb., nebo podle § 7 odst. 3 zákona ČNR č. 102/1992 Sb. (např. institutem věcného břemene, adaptací vhodných nemovitostí ve státním
vlastnictví, koupí bytů do státního vlastnictví nebo výstavbou
bytů pro účely bydlení příslušníků ozbrojených složek atd.).
Jelikož ustanovení § 22 odst. 4 zákona č. 72/1994 Sb., ve znění zákona č. 273/1994 Sb., nesplňuje podmínky omezení základního práva, resp. svobody v důsledku
jeho kolize s jiným základním právem, resp. svobodou nebo veřejným
statkem, Ústavní soud dospěl k závěru o jeho rozporu s čl. 11 odst. 1
Listiny a rozhodl proto o jeho zrušení.
Za účelem poskytnutí času zákonodárci i exekutivě pro ústavně konformní
řešení problematiky zabezpečení bydlení příslušníků ozbrojených složek,
ve shodě s ustanovením § 70 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb., posunul Ústavní soud den účinnosti výroku zrušujícího ustanovení § 22 odst. 4 zákona č. 72/1994 Sb., ve znění zákona č. 273/1994 Sb., na den 1. listopad 1997.
Protože podle § 74 zákona č. 182/1993 Sb. je podmínkou podání návrhu na zrušení ustanovení zákona, spojeného s
ústavní stížností, jeho uplatnění, v důsledku něhož nastala skutečnost,
jež je předmětem ústavní stížnosti, což v případě § 7 odst. 3 zákona ČNR č. 102/1992 Sb. nebylo splněno, nezbylo Ústavnímu soudu, než návrh na zrušení uvedeného
ustanovení odmítnout dle § 43 odst. 1 písm. f) zákona č. 182/1993 Sb. jako nepřípustný. V této situaci je odstranění rozporu v právním řádu,
vzniklého zrušením pouze jednoho ze dvou zákonných ustanovení, která
jsou v rozporu s ústavními zákony, resp. mezinárodními smlouvami podle
čl. 10 Ústavy, úkolem demokratického zákonodárce.
Předseda Ústavního soudu České republiky:
JUDr. Kessler v.r.
Práva na uvedení odlišného stanoviska k bodu 1 nálezu v protokolu o jednání a na jeho připojení k rozhodnutí s uvedením svého jména podle § 14 zákona č. 182/1993 Sb. , o Ústavním soudu, využila soudkyně Ústavního soudu České republiky JUDr. Ivana Janů.