Nařízení vlády, kterým se stanoví míra vyučovací povinnosti učitelů a míra povinnosti výchovné práce ostatních pedagogických pracovníků ve školství
Vláda České republiky nařizuje podle § 23 písm. h) zákona č. 143/1992 Sb., o platu a odměně za pracovní pohotovost v rozpočtových a některých dalších organizacích a orgánech, ve znění zákona č. 40/1994 Sb.:
Toto nařízení se vztahuje na učitele, vychovatele, mistry odborné výchovy, trenéry, ředitele, zástupce ředitelů a některé další pedagogické pracovníky (dále jen "pedagogičtí pracovníci") předškolních zařízení, škol a školských zařízení zřizovaných podle zvláštních předpisů.1) ,2)
§ 2 Míra vyučovací povinnosti učitelů a míra povinnosti výchovné práce ostatních pedagogických pracovníků
Míru vyučovací povinnosti učitelů a míru povinnosti výchovné práce ostatních pedagogických pracovníků tvoří:
a) přímá vyučovací činnost3) nebo přímá výchovná činnost,
b) příprava na přímou vyučovací činnost nebo přímou výchovnou činnost, práce bezprostředně související s touto činností a další práce, které vyplývají z organizace vzdělávání a výchovy ve školách a školských zařízeních podle Pracovního řádu pro zaměstnance škol a školských zařízení,4) a to do rozsahu stanovené týdenní pracovní doby.5)
§ 3 Přímá vyučovací činnost a přímá výchovná činnost
(1) Rozsah hodin přímé vyučovací činnosti nebo přímé výchovné činnosti pedagogických pracovníků je stanoven v příloze tohoto nařízení.
(2) Rozsah přímé vyučovací činnosti nebo přímé výchovné činnosti stanoví v rámci rozpětí uvedeného v příloze tohoto nařízení ředitel školy. Je-li přímá vyučovací činnost nebo přímá výchovná činnost stanovená v rámci rozpětí nižší než horní hranice rozpětí, stanovená týdenní pracovní doba se nekrátí.
(3) Učitelům vyučujícím všechny předměty v ročníku, ve kterém je počet hodin podle schválených učebních plánů nižší než přímá vyučovací činnost stanovená v příloze tohoto nařízení, stanoví rozsah přímé vyučovací činnosti ředitel školy v rámci schválených učebních plánů.
(4) Rozsah přímé vyučovací činnosti nebo výchovné činnosti podle potřeby školy nebo školského zařízení stanoví ředitel školy nebo školského zařízení
a) vrchnímu mistrovi odborné výchovy a zástupci ředitele pro praktické vyučování, nejvýše však v průměru 7 hodin týdně za období školního vyučování, 5a)
b) učiteli speciálně pedagogického centra,
c) pedagogickému pracovníkovi střediska pro volný čas dětí a mládeže, a to vedením nejméně 3 zájmových útvarů tohoto školského zařízení.
(5) Přímá výchovná činnost ředitelů středisek pro volný čas dětí a mládeže je splněna vedením nejméně jednoho zájmového útvaru tohoto školského výchovného zařízení.
(6) Přímá vyučovací činnost ředitelů a zástupců ředitelů sloučených škol, předškolních a školských zařízení6) se stanoví podle té školy, u které je v příloze tohoto nařízení přímá vyučovací činnost nejnižší.
(7) Vyučuje-li učitel víceletého gymnázia také v ročnících, v nichž se plní povinná školní docházka, určuje se mu rozsah přímé vyučovací činnosti podle činnosti, která převažuje. V případě stejného podílu se stanoví rozsah přímé vyučovací činnosti podle té školy, ve které je v příloze tohoto nařízení přímá vyučovací činnost nejnižší. Totéž platí pro učitele vyučující na školách zřizovaných podle § 2 odst. 2 školského zákona .
(8) Učiteli předmětu řízení motorových vozidel v praktickém vyučování ve středních školách se stanoví míra přímé vyučovací činnosti v rozsahu 30 až 35 hodin týdně.
(9) Učitelům, kteří vyučují předmět v cizím jazyce ve školách s výukou vybraných předmětů v cizím jazyce, se snižuje míra přímé vyučovací činnosti o tři hodiny týdně.
(10) Učitelům-výchovným poradcům se snižuje míra přímé vyučovací činnosti
|
do 150 |
o 1 hodinu týdně |
  |
do 250 |
o 2 hodiny týdně |
  |
do 550 |
o 3 hodiny týdně |
  |
nad 550 |
o další hodinu týdněza každých dalších 300 žáků, |
|
do 7 |
o 1 hodinu týdně |
  |
8 až 12 |
o 2 hodiny týdně |
  |
13 a více |
o 3 hodiny týdně. |
(11) Učiteli-metodikovi informačních a komunikačních technologií se snižuje míra přímé vyučovací činnosti s počtem žáků
(12) Je-li pověřeno výkonem funkce metodika informačních a komunikačních technologií nebo výchovného poradce více učitelů, sníží se každému z nich rozsah přímé vyučovací činnosti podle poměrného počtu žáků připadajících na jednoho metodika informačních a komunikačních technologií nebo výchovného poradce.
(13) Pedagogickému pracovníkovi, který není jmenován do funkce zástupce ředitele, avšak řídí školu, předškolní nebo školské zařízení, která je součástí právnické osoby, může ředitel snížit míru přímé vyučovací nebo výchovné činnosti až do výše stanovené pro ředitele školy, předškolního nebo školského zařízení, kterou řídí.
(14) Zástupci ředitele nebo jinému pedagogickému pracovníkovi, který zastupuje ředitele v plném rozsahu trvale po dobu delší než 4 týdny, náleží od začátku pátého týdne míra přímé vyučovací činnosti nebo výchovné činnosti v rozsahu určeném pro ředitele.
(15) Pedagogickému pracovníkovi, který zastupuje zástupce ředitele v plném rozsahu trvale po dobu delší než 4 týdny, náleží od začátku pátého týdne míra přímé vyučovací činnosti nebo výchovné činnosti v rozsahu určeném pro zástupce ředitele.
(16) V týdnu, kdy pedagogický pracovník z důvodu na straně zaměstnavatele neodpracuje hodiny přímé vyučovací činnosti nebo přímé výchovné činnosti v rozsahu podle odstavce 1 , ale vykonává práce podle § 2 písm. b) tohoto nařízení, se považuje povinnost stanovená v odstavci 1 za splněnou.
(17) Na školách a školských zařízeních, na nichž se projevuje rozdílná potřeba výchovně vzdělávací práce v průběhu roku, může zaměstnavatel rozvrhnout týdenní pracovní dobu, včetně přímé vyučovací činnosti nebo přímé výchovné činnosti, nerovnoměrně.
(18) Zaměstnavatel může pedagogickému pracovníkovi ve výjimečných případech nařídit nebo s ním sjednat práci přesčas až do výše 8 hodin týdně v jednotlivých týdnech a 150 hodin v kalendářním roce. V rámci uvedených podmínek může zaměstnavatel stanovit rozsah přímé vyučovací činnosti nebo přímé výchovné činnosti nad stanovený počet hodin v příloze tohoto nařízení.
(19) Při sjednání nebo povolení kratší než stanovené týdenní pracovní doby7) se úměrně tomu sníží rozsah přímé vyučovací činnosti nebo přímé výchovné činnosti podle § 2 písm. a) tohoto nařízení.
§ 4 Počet tříd rozhodný pro stanovení přímé vyučovací činnosti nebo přímé výchovné činnosti
(1) Do počtu tříd rozhodného pro stanovení přímé vyučovací činnosti nebo přímé výchovné činnosti se započítávají:
a) ředitelům základních škol včetně speciálních základních škol, zvláštních škol a pomocných škol třídy ve škole, oddělení školních družin a školních klubů zřízených při škole a speciálně pedagogické centrum,
b) ředitelům základních škol při zdravotnických zařízeních ze tříd pro děti chodící plně jen třídy, které mají učební plán alespoň 15 hodin týdně, při nižším učebním plánu se počítají vždy dvě třídy jako jedna třída. U dětí ležících (s individuálním vyučováním) se považuje za jednu třídu skupina deseti dětí, ředitelům zvláštních škol při zdravotnických zařízeních ze tříd pro děti chodící plně jen třídy, které mají učební plán alespoň 15 hodin týdně, při nižším učebním plánu se počítají vždy dvě třídy jako jedna třída. U dětí ležících (s individuálním vyučováním) se považuje za jednu třídu skupina osmi dětí,
c) ředitelům, kteří vedou internátní speciální školu, a jejich zástupcům, ředitelům školských zařízení pro výkon ústavní výchovy a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče a jejich zástupcům třídy ve škole, výchovné skupiny a speciálně pedagogické centrum,
d) ředitelům středních škol, vyšších odborných škol, speciálních středních škol, odborných učilišť, učilišť a praktických škol a jejich zástupcům třídy studia denního a studia při zaměstnání,
e) ředitelům středních odborných škol s výtvarnými a výtvarně technickými obory a jejich zástupcům, ředitelům základních uměleckých škol, konzervatoří a sportovních škol a jejich zástupcům v kursech ve školách uměleckého směru, ve státních jazykových školách a ve státním těsnopisném ústavu 24 vyučovacích hodin týdně jako jedna třída,
f) ředitelům a zástupcům ředitelů sloučených škol, předškolních a školských zařízení6) všechny třídy, výchovné skupiny a speciálně pedagogické centrum.
(2) Je-li ve škole ustanoveno více zástupců ředitele, určí se každému z nich přímá vyučovací činnost podle poměrného počtu tříd; to neplatí, pokud mají přidělen určitý počet tříd.
Zrušuje se nařízení vlády č. 503/1992 Sb., kterým se stanoví míra vyučovací povinnosti učitelů a míra povinnosti výchovné práce ostatních pedagogických pracovníků.
Toto nařízení nabývá účinnosti dnem 1. září 1997.
Předseda vlády:
Prof. Ing. Klaus CSc. v. r.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy:
Ing. Pilip v. r.
1) § 6 odst. 1 , § 12 odst. 3 , § 14 odst. 2 a 6 zákona ČNR č. 564/1990 Sb. , o státní správě a samosprávě ve školství, ve znění zákona č. 139/1995 Sb.
2) Zákon ČNR č. 76/1978 Sb. , o školských zařízeních, ve znění zákona ČNR č. 31/1984 Sb., zákona ČNR č. 390/1991 Sb. a zákona č. 138/1995 Sb.
3) § 9 odst. 2 vyhlášky Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR č.
291/1991 Sb., o základní škole.
§ 10 odst. 2 vyhlášky Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR
č. 399/1991 Sb., o speciálních školách a speciálních mateřských školách.
§ 14 odst. 2 , § 15 odst. 2 a § 16 odst. 2 vyhlášky Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR
č. 354/1991 Sb., o středních školách.
4) Pracovní řád pro zaměstnance škol a školských zařízení č. j. 16 969/96-42 ze dne 15. dubna 1996.
5) § 83 zákoníku práce
.
Vyhláška Ministerstva práce a sociálních věcí č. 63/1968 Sb., o zásadách pro zkracování týdenní pracovní doby a pro zavádění provozních
a pracovních režimů s pětidenním pracovním týdnem, ve znění pozdějších
předpisů.
Vyhláška Federálního ministerstva práce a sociálních věcí č. 121/1982 Sb., o některých úpravách pracovní doby.
5a) § 2 vyhlášky č. 362/1991 Sb. , o organizaci školního roku v základních školách, středních školách a speciálních školách, ve znění vyhlášky č. 99/2002 Sb.
6) § 2 odst. 2 zákona č. 29/1984 Sb.
, o soustavě základních škol, středních škol a vyšších odborných škol
(školský zákon
), ve znění zákona č. 138/1995 Sb.
§ 1 odst. 1 zákona č. 76/1978 Sb.
, ve znění zákona ČNR č. 390/1991 Sb.
a zákona č. 138/1995 Sb.
§ 45 školského zákona
.
7) § 86 zákoníku práce .
Příloha Rozsah přímé vyučovací činnosti a přímé výchovné činnosti pedagogických pracovníků
Pedagogičtí pracovníci |
počet tříd, výchovných skupin nebo počet dětí a žáků ve škole nebo školském zařízení |
počet hodin přímé vyučovací činnosti nebo přímé výchovné činnosti týdně |
||
1. Mateřské školy a speciální mateřské školy |
||||
učitel mateřské školy nebo speciální mateřské školy |
31 |
|||
ředitel mateřské školy nebo speciální mateřské školy |
1 |
24 |
||
zástupce ředitele |
5 až 6 |
2017 |
||
ředitel internátní mateřské školy nebo internátní speciální mateřské školy |
1 |
16 |
||
zástupce ředitele |
3 a více |
16 |
||
ředitel internátní mateřské školy s nepřetržitým provozem nebo internátní speciální mateřské školy s nepřetržitým provozem nebo speciální mateřské školy se speciálním pedagogickým centrem |
5 |
|||
ředitel stálé mateřské školy v přírodě |
do 100 dětí |
108 |
||
2. Základní školy |
||||
učitel základní školy |
22 |
|||
učitel základní školy v 1. ročníku |
20 až 22 |
|||
ředitel základní školy s 1. stupněm nebo základní školy s 1. stupněm a oddělením ročníků 2. stupně základní školy |
1 až 2 |
16 |
||
ředitel základní školy s 2. stupněm nebo základní školy s 1. a 2. stupněm |
do 9 |
8 |
||
zástupce ředitele |
do 14 |
11 |
||
3. Speciální základní školy, zvláštní školy a pomocné školy |
||||
učitel speciální základní školy nebo zvláštní školy nebo pomocné školy |
22 |
|||
učitel speciální základní školy v 1. ročníku nebo zvláštní školy v 1. stupni nebo pomocné školy v 1. a 2. stupni nebo v přípravném stupni pomocné školy |
20 až 22 |
|||
ředitel speciální základní školy s 1. stupněm nebo speciální základní školy s 1. stupněm a oddělením ročníků 2. stupně speciální základní školy nebo zvláštní školy s 1. stupněm nebo školy při zdravotnickém zařízení |
1 až 2 |
16 |
||
ředitel zvláštní školy s 1. stupněm a s méně než 4 samostatnými třídami pro žáky 2. a 3. stupně nebo pomocné školy s 1. až 6. ročníkem |
1 až 2 |
14 |
||
ředitel speciální základní školy s 1. a 2. stupněm nebo zvláštní školy s 1., 2. a 3. stupněm nebo pomocné školy s 1. až 10. ročníkem |
do 9 |
7 |
||
zástupce ředitele |
do 14 |
11 |
||
ředitel školy v přírodě |
9 |
|||
4. Střední školy, speciální střední školy, odborná učiliště, učiliště, praktické školy a vyšší odborné školy |
||||
učitel střední školy nebo speciální střední školy nebo odborného učiliště nebo učiliště nebo praktické školy nebo vyšší odborné školy |
21 |
|||
ředitel střední školy nebo speciální střední školy nebo odborného učiliště nebo učiliště nebo praktické školy nebo vyšší odborné školy |
do 8 |
6 |
||
zástupce ředitele (mimo zástupce pro praktické vyučování) |
do 8 |
14 |
||
vedoucí učitel odloučeného pracoviště teoretického vyučování středních škol nebo speciálních středních škol nebo odborných učilišť nebo učilišť |
16 |
|||
učitel řídící provoz dílen nebo praktické vyučování ve střední odborné škole a střední zdravotnické škole |
do 120 žáků |
14 |
||
učitel řídící provoz dílen nebo odborný výcvik ve speciálním středním odborném učilišti a odborném učilišti |
do 42 žáků |
14 |
||
učitel předmětu praxe na středních školách |
.... 21 až 25 |
|||
učitel odborného výcviku ve speciální střední škole nebo odborném učilišti nebo praktické škole |
21 |
|||
mistr odborné výchovy |
30 až 35 |
|||
5. Státní jazykové školy a státní těsnopisný ústav |
||||
učitel státní jazykové školy nebo státního těsnopisného ústavu |
21 |
|||
ředitel státní jazykové školy nebo státního těsnopisného ústavu |
do 8 |
6 |
||
zástupce ředitele |
do 8 |
14 |
||
6. Základní umělecké školy |
||||
učitel základní umělecké školy |
|
|||
ředitel základní umělecké školy |
do 9 |
9 |
||
zástupce ředitele |
do 14 |
12 |
||
7. Sportovní školy |
||||
trenér sportovní školy |
21 až 26 |
|||
8. Školní družiny a školní kluby |
||||
vychovatel školní družiny nebo školního klubu |
28 až 30 |
|||
vedoucí vychovatel školní družiny nebo školního klubu |
2 až 3 |
25 |
||
ředitel školní družiny nebo školního klubu, které nejsou součástí školy |
do 4 |
20 |
||
zástupce ředitele |
2 až 3 |
25 |
||
9. Speciální mateřské školy internátní |
||||
vychovatel speciální mateřské školy internátní |
28 až 30 |
|||
10. Školská zařízení pro výkon ústavní výchovy a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče, přípravné stupně pomocných škol |
||||
vychovatel školského zařízení pro výkon ústavní výchovy a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče nebo přípravného stupně pomocné školy |
25 až 27 |
|||
ředitel školského zařízení pro výkon ústavní výchovy a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče |
do 9 |
8 |
||
zástupce ředitele |
5 až 14 |
11 |
||
vedoucí vychovatel |
15 až 17 |
|||
11. Internátní speciální školy a speciální školy |
||||
vychovatel internátní speciální školy nebo speciální školy |
27 až 28 |
|||
vedoucí vychovatel |
15 až 17 |
|||
ředitel internátní speciální školy |
do 9 |
8 |
||
zástupce ředitele internátní speciální školy |
5 až 14 |
11 |
||
12. Domovy mládeže |
||||
vychovatel |
30 až 32 |
|||
ředitel |
10 |
|||
zástupce ředitele nebo vedoucí vychovatel |
17 až 20 |