Nález Ústavního soudu České republiky Jménem České republiky
Ústavní soud České republiky rozhodl dne 9. dubna 1997 v plénu o návrhu Okresního
soudu v Kutné Hoře na zrušení části ustanovení § 171 odst. 1 písm. d) trestního zákona č. 140/1961 Sb., v platném znění,
takto:
Dnem vyhlášení tohoto nálezu ve Sbírce zákonů se zrušuje část ustanovení § 171 odst. 1 písm. d) zákona č. 140/1961 Sb.
, trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů, vyjádřená slovem "ústavní".
Ve zbývající části, pokud bylo navrhováno zpětné zrušení části tohoto
ustanovení ke dni 1. září 1995, se návrh zamítá.
Odůvodnění
Ústavní soud obdržel dne 21. října 1996 návrh Okresního soudu v Kutné
Hoře na zrušení části ustanovení § 171 odst. 1 písm. d) trestního zákona č. 140/1961 Sb., v platném znění, vyjádřené slovem "ústavní". Uvedený soud projednává
pod sp. zn. 6 T 13/96 trestní věc proti obžalovanému, mladistvému P.
H., nar. 9. května 1979, svěřenci Výchovného ústavu mládeže Kamenná
Lhota, na kterého byla podána obžaloba pro trestný čin maření výkonu
úředního rozhodnutí podle § 171 odst. 1 písm.d) trestního zákona, kterého se měl dopustit tím, že dne 26. září 1995 odjel z ústavu na
dovolenou s termínem návratu do 20 hodin dne 28. září 1995, přičemž ve
stanovené lhůtě se do ústavu nevrátil, ačkoliv rozsudkem Okresního
soudu v Liberci ze dne 12. listopadu 1986 sp. zn. P 514/78 mu byla nařízena
ústavní výchova, čímž se dle obžaloby měl dopustit závažného jednání,
aby zmařil účel ústavní výchovy, která mu byla soudem uložena.
Okresní soud v Kutné Hoře usnesením ze dne 19. září 1996 trestní stíhání
vedené proti mladistvému P. H. podle § 224 odst. 5 trestního řádu
přerušil, když se v podstatě ztotožnil s argumentací obhájce obžalovaného
o protiústavnosti ustanovení § 171 odst. 1 písm. d) trestního zákona
v té jeho části, podle níž je trestné i maření účelu ústavní výchovy.
V odůvodnění svého návrhu Okresní soud v Kutné Hoře uvedl, že vychází
především z toho, že ve smyslu ustanovení čl. 9 Úmluvy o právech dítěte
(dále jen "Úmluva") je možno dítě oddělit od jeho rodičů proti jejich
vůli pouze v případě, že je takovéto oddělení potřebné v zájmu dítěte.
Uvedené ustanovení Úmluvy je pak v právním řádu České republiky
realizováno právě institutem ústavní výchovy, která tudíž může být nařízena
pouze v zájmu dítěte. Jestliže je tedy možno ústavní výchovu
nařizovat výlučně v zájmu dítěte, pak se ustanovení § 171 odst. 1 písm. d) trestního zákona
, ve znění zákona č. 152/1995 Sb., kterým bylo do citovaného ustanovení vloženo slovo "ústavní", příčí
obecné zásadě, podle které nemůže být pachatelem ani účastníkem trestného
činu ten, na jehož ochranu je příslušné ustanovení, o jehož porušení
jde, určeno. Takovéto trestní stíhání dítěte, které se odmítá podrobit
výlučně v jeho zájmu nařízené ústavní výchově, má podle navrhovatele
stejnou logiku jako trestní stíhání osoby, která se pokusila o
sebevraždu, za návod k trestnému činu účasti na sebevraždě podle § 230 trestního zákona
, či stíhání mladistvého, který byl soudním rozhodnutím svěřen do výchovy
jednoho z rodičů a požádá druhého z rodičů, aby toto rozhodnutí nerespektoval
a v rozporu s takovýmto rozhodnutím ho odňal z výchovy toho
rodiče, do jehož výchovy byl mladistvý svěřen, za návod k trestnému
činu únosu podle § 216 trestního zákona
. V této souvislosti poukazuje navrhovatel i na pochybnosti o vhodnosti
uvedeného ustanovení vyjádřené v komentáři k trestnímu zákonu
, který byl vydán v roce 1995 v nakladatelství C. H. Beck/SEVT. Soud je
proto přesvědčen o tom, že napadená část ustanovení trestního zákona
je v rozporu s ústavním pořádkem České republiky, zejména s čl. 9 Úmluvy,
navrhuje proto jeho zrušení dnem 1. září 1995, a to vzhledem k tomu,
že z napadeného ustanovení žádné osoby nenabyly žádných práv, a
proto v souladu s principem právní jistoty by mělo dojít k jeho zrušení
ke stejnému datu, k jakému zákon č. 152/1995 Sb. nabyl účinnosti.
Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky, jejíž vyjádření si Ústavní
soud vyžádal podle § 69 zákona č. 182/1993 Sb.
, o Ústavním soudu, ve svém písemném vyjádření podepsaném předsedou Ing.
Milošem Zemanem v podstatě poukazuje na Úmluvu, která stanoví zásadu,
že dítě nemá být odděleno od svých rodičů proti jejich vůli, Úmluva
však připouští takové oddělení dítěte od rodičů, které je potřebné
v zájmu dítěte a jež je určeno příslušným úřadem na základě soudního
rozhodnutí v souladu s platným právem v příslušném řízení. Obdobně Listina
základních práv a svobod (dále jen "Listina") uvádí, že nezletilé
děti mohou být od rodičů odloučeny proti jejich vůli jen rozhodnutím
soudu, na základě zákona. Tyto základní zásady Úmluvy i Listiny jsou
provedeny zákonem o rodině
, občanským soudním řádem
, zákonem o školských zařízeních a dalšími normami nižší právní síly,
zejména vyhláškami Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Ústavní
výchova přichází v úvahu tehdy, kdy výchova dítěte je vážně ohrožena
nebo ji nelze z jiných vážných důvodů zabezpečit, a rovněž tehdy,
kdy má za cíl poskytnout dětem a mládeži s negativními jevy chování
preventivně výchovnou péči. Zákon č. 152/1995 Sb. doplnil ustanovení § 171 trestního zákona
tak, že se rozšířila ochrana soudních rozhodnutí proti maření účelu nebo
ztěžování výkonu též o ochranu soudního rozhodnutí nařizujícího ústavní
výchovu. V odůvodnění návrhu zákona č. 152/1995 Sb. k dotčenému ustanovení předkladatel uvedl, že podle dosud platného ustanovení § 171 odst. 1 písm. d) trestního zákona
bylo trestným činem jen maření nebo ztěžování ochranného léčení nebo
ochranné výchovy. Maření nebo podstatné ztěžování výkonu ústavní výchovy
osobou, vůči níž toto opatření směřuje, nebylo postižitelné, a to
ani podle § 171 odst. 3 trestního zákona
. Přitom z hlediska obsahu těchto institutů a věcných důvodů pro jejich
uložení není v praxi mezi ochrannou a ústavní výchovou výraznější rozdíl
a nebezpečí, které pro společnost představují mladiství na útěku
z ochranné nebo ústavní výchovy, je rovněž stejné. Z tohoto důvodu
předkladatel návrhu zákona č. 152/1995 Sb. navrhl stejně postihovat případy závažného ztěžování nebo maření ochranné
i ústavní výchovy. Je nepopiratelné, že předkladatel návrhu měl
na mysli pouze a zejména ústavní výchovu určenou pro problematickou mládež,
i když vedle takové ústavní výchovy existuje i ústavní výchova
pro opuštěné nebo osiřelé děti. Ve vyjádření se připouští, že toto ne
úplně citlivé rozlišení typů ústavní výchovy v trestním zákoně
může skutečně vést k domněnce, že jakýkoliv útěk z dětského domova musí
být stejně kvalifikován jako útěk z výchovného ústavu pro mládež se
zvýšenou výchovnou péčí. Určitým východiskem z tohoto stavu, který
nastal přijetím novely ustanovení § 171 odst. 1 písm. d) trestního zákona
, je nezbytnost, aby všechny dotčené orgány pečlivě zkoumaly okolnosti,
pohnutky, následky jednání nezletilého a podnět k trestnímu řízení
z důvodu maření nebo ztěžování výkonu úředního rozhodnutí dávaly jen
v případech, kdy je naplněna skutková podstata trestného činu maření
ústavní výchovy nařízené nezletilému z výchovných důvodů. Při případném
vyhovění návrhu na zrušení části napadeného ustanovení se pak ve vyjádření
nedoporučuje jeho zrušení zpětně k 1. září 1995 s ohledem na
nevhodnost zavádění zpětné působnosti právních norem do našeho právního
řádu. Vyjádření také potvrzuje, že zákon č. 152/1995 Sb. byl schválen potřebnou většinou poslanců zákonodárného sboru dne 29.
června 1995, byl podepsán příslušnými ústavními činiteli a byl řádně
vyhlášen. V závěru vyjádření je pak vyjádřeno stanovisko, že zákonodárný
sbor jednal v přesvědčení, že přijatý zákon je v souladu s Ústavou
České republiky (dále jen "Ústava"), ústavním pořádkem České republiky
a naším právním řádem, a je na Ústavním soudu, aby posoudil ústavnost
napadeného ustanovení a vydal příslušné rozhodnutí.
Z těsnopisecké zprávy o 32. schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky (sněmovní tisk 1675 a 1803), konané ve dnech 20. - 30. června 1995, vyplývá, že zákon č. 152/1995 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon č. 140/1961 Sb. , trestní zákon, ve znění pozdějších Předpisů, zákon č. 141/1961 Sb. , o trestním řízení soudním (trestní řád ), ve znění pozdějších předpisů, zákon České národní rady č. 283/1991 Sb. , o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 189/1994 Sb. , o vyšších soudních úřednících, a zákon č. 59/1965 Sb., o výkonu trestu odnětí svobody, ve znění pozdějších předpisů, jímž mimo jiné bylo novelizováno ustanovení § 171 odst. 1 písm. d) trestního zákona , byl dne 29. června 1995 přijat potřebnou většinou hlasů, totiž 126 hlasy (3 poslanci hlasovali proti, 29 se zdrželo hlasování). Uvedený zákon byl vyhlášen v částce 40/1995 Sb. rozeslané dne 2. srpna 1995, lze tedy konstatovat, že byl přijat a vydán v mezích ústavně stanovené kompetence a ústavně předepsaným způsobem (§ 68 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb. ).
Objektem trestného činu maření výkonu úředního rozhodnutí, jehož formální
znaky skutkové podstaty vymezuje ustanovení § 171 trestního zákona
, je zájem na řádném výkonu rozhodnutí státních orgánů. Již v úvodu je
třeba zdůraznit, že nikoliv všechna rozhodnutí soudů či jiných státních
orgánů jsou rozhodnutími, jejichž výkon je tímto ustanovením chráněn.
Novela trestního zákona
provedená zákonem č. 152/1995 Sb. doplnila s účinností od 1. září 1995 napadené ustanovení tak, že rozšířila
ochranu soudních rozhodnutí proti maření účelu nebo ztěžování jejich
výkonu též o ochranu soudního rozhodnutí nařizujícího ústavní výchovu.
Do účinnosti uvedené novely trestního zákona
bylo trestným činem podle ustanovení § 171 odst. 1 písm. d) jen takové jednání, které mařilo nebo ztěžovalo účel ochranného léčení
nebo ochranné výchovy - tedy účel ochranných opatření ukládaných podle trestního zákona
.
Ústavní výchova na rozdíl od ochranných opatření je institutem rodinného
práva. Jde o výchovné opatření ukládané podle § 45 odst. 3 zákona o rodině
. Podle tohoto ustanovení může soud nařídit ústavní výchovu, jestliže
je výchova dítěte vážně ohrožena nebo vážně narušena a jiná výchovná
opatření nevedla k nápravě nebo jestliže z jiných závažných důvodů nemohou
rodiče výchovu dítěte zabezpečit. Jestliže je to v zájmu nezletilého
nutné, může soud nařídit ústavní výchovu i v případě, že jiná výchovná
opatření nepředcházela. Z důležitých důvodů může soud prodloužit
ústavní výchovu až na jeden rok po dosažení zletilosti.
Z toho, co bylo uvedeno, vyplývá, že ústavní výchova, přesněji řečeno
rozhodnutí soudu o nařízení ústavní výchovy, se svou povahou vymykají
z rámce ustanovení § 171 odst. 1 trestního zákona
, v platném znění, které v zásadě chrání výkon těch rozhodnutí soudu,
případně jiných státních orgánů, která jsou vydávána v souvislosti s
trestním řízením, kdy jde v podstatě o postih jednání, které maří účel
vazby nebo trestu, porušování režimu stanoveného některými druhy trestů
či ochranných opatření. Ochranná opatření, mezi která patří kromě
zabrání věci také ochranné léčení a ochranná výchova, na něž se vztahuje
ochrana napadeného ustanovení § 171 odst. 1 písm. d) trestního zákona
, jsou jedním z druhů trestněprávní sankce a jejich uložení je tedy podmíněno
již spáchaným trestným činem a odsouzením za něj, popřípadě činem,
který by byl, nehledě k osobě pachatele, činem trestným. (Jsou
také ukládána buď samostatně jako jediný možný prostředek, nebo namísto
trestu, popřípadě vedle trestu - vždy však v souvislosti s již spáchaným
trestným činem.)
Při posuzování důvodnosti návrhu navrhovatele na vypuštění slova "ústavní"
z ustanovení § 171 odst. 1 písm. d) trestního zákona
, v platném znění, je tedy třeba mít na zřeteli odlišný charakter právního
institutu ústavní výchovy oproti institutu ochranné výchovy, k němuž
jak Poslanecká sněmovna ve svém vyjádření, tak i důvodová zpráva
k vládnímu návrhu zákona č. 152/1995 Sb. ústavní výchovu v podstatě přirovnává. Základní podmínkou pro uložení
ochranné výchovy mladistvému podle § 84 trestního zákona
je jeho odsouzení za trestný čin, který spáchal. Osobám mladším 15 let
se ochranná výchova sice ukládá v řízení občanskoprávním, avšak opět
jen za podmínky, že taková osoba spáchala již čin, který by byl - nehledě
k věku pachatele - činem trestným (§ 86 trestního zákona)
. Ochranná výchova tedy jako jedno z ochranných opatření (§ 71 trestního zákona
), které má sloužit k dosažení účelu trestního zákona
, je druhem trestněprávní sankce. Naproti tomu ústavní výchova představuje
výchovné opatření, které má vytvořit co nejpříznivější podmínky
pro výchovu nezletilého dítěte a je především výchovným, nikoliv represivním
opatřením. Je také v mnoha případech nařizována tehdy, když se
výchovu dítěte nepodařilo zajistit jinou individuální péčí, například
i v situaci vyvolané faktickou absencí vhodné osoby, která by mohla
výchovu zajistit. Reálně tedy přicházejí v úvahu i situace, kdy nezletilý
svým chováním nemusel před nařízením ústavní výchovy sám zavdat
příčinu k tomuto opatření, kterým pak soud řeší v zájmu dítěte zajištění
jeho řádné výchovy. Ústavní výchovu tedy nelze chápat jako formu
sankce nebo povinnosti dítěti uložené, přitom pominou-li podmínky,
které si nařízení ústavní výchovy vynutily, soud ústavní výchovu zruší.
Na ústavní výchovu je proto třeba nahlížet jako na krajní případ řešení
řádně nezajištěné výchovy dítěte tak, jak to má na mysli Úmluva,
z hlediska jejíchž ustanovení je třeba podle názoru Ústavního soudu
napadené ustanovení posuzovat. Tato Úmluva, která je nepochybně mezinárodní
smlouvou o lidských právech a základních svobodách, byla formou
sdělení Federálního ministerstva zahraničních věcí ve Sbírce zákonů
vyhlášena pod č. 104/1991 Sb.
poté, co s Úmluvou vyslovilo souhlas Federální shromáždění České a Slovenské
Federativní Republiky a prezident České a Slovenské Federativní
Republiky ji ratifikoval. Ratifikační listina byla uložena u generálního
tajemníka OSN, depozitáře Úmluvy, dne 7. ledna 1991. Po zániku
České a Slovenské Federativní Republiky převzala Česká republika práva
a závazky z uvedené mezinárodní smlouvy podle čl. 5 odst. 2 ústavního zákona České národní rady č. 4/1993 Sb., o opatřeních souvisejících se zánikem České a Slovenské Federativní
Republiky, svou sukcesi do této smlouvy s platností od 1. ledna 1993
oznámila dopisem ministra zahraničních věcí České republiky, který byl
uložen u generálního tajemníka OSN jako depozitáře Úmluvy dne 22. února
1993 a jeho přijetí bylo potvrzeno dne 7. července 1993.
Uvedená Úmluva, jíž je Česká republika ve smyslu čl. 10 Ústavy vázána,
již ve své preambuli zdůrazňuje, že dítě pro svou tělesnou a duševní
nezralost potřebuje zvláštní záruky a péči. V čl. 3 odst. 1 Úmluva stanoví,
že zájem dítěte musí být předním hlediskem při jakékoliv činnosti
týkající se dětí, ať už uskutečňované veřejnými nebo soukromými
zařízeními sociální péče, soudy, správními nebo zákonodárnými orgány.
Toto ustanovení má povahu normy vnitrostátně bezprostředně použitelné
(" self - executing"). K přímému použití je uvedená norma způsobilá
s ohledem na svou dikci (... zájem dítěte... při jakékoliv činnosti),
která je dostatečně a natolik jasná, aby povinné subjekty, jimž je
adresována - subjekty vnitrostátní - byly schopny upravit odpovídajícím
způsobem své chování. Posuzováno z pohledu tohoto článku Úmluvy pak
nelze považovat za zájmu dítěte přiměřenou a vhodnou takovou formu
řešení, která kriminalizuje mladistvého, který se, ať již z jakýchkoliv
důvodů, nedokáže vyrovnat s nařízenou ústavní výchovou. Ústavní soud
proto dospěl k závěru, že řešit případy porušení - jednoznačně v zájmu
nezletilého nařízené ústavní výchovy - trestněprávními prostředky,
tak, jak to činí napadené ustanovení (aniž by navíc jakkoliv rozlišovalo
a bralo v úvahu různé důvody vedoucí k nařízení ústavní výchovy),
a to i při vědomí zvláštní úpravy trestního zákona
vztahující se na mladistvé, je v rozporu s čl. 3 odst. 1 Úmluvy, a proto návrhu navrhovatele na zrušení části napadeného ustanovení vyhověl.
Na uvedeném závěru pak nemohly nic změnit ani důvody, které zákonodárce
vedly k přijetí napadeného ustanovení, totiž ochrana společnosti před
nebezpečím, které pro ni představují mladiství na útěku z ústavní
výchovy, neboť při poměřování dvou v kolizi stojících zájmů, tj. právě
uvedeného zájmu na ochranu společnosti se zájmem na řádné výchově a
harmonickém rozvoji každého nezletilého dítěte, je to právě zájem dítěte,
který je třeba považovat za převažující.
Navrhovatelem navrhovanému zpětnému zrušení části napadeného ustanovení
k datu účinnosti zákona č. 152/1995 Sb., tj. k datu 1. září 1995, Ústavní soud nevyhověl, neboť zpětnému zrušení
brání požadavek na zachovávání právní jistoty, nehledě k tomu, že
v situaci, kdy Ústavní soud zrušuje ustanovení trestního zákona, stejné
účinky, jaké by přineslo zpětné zrušení napadeného ustanovení, v
podstatě zajišťuje ustanovení § 71 odst. 1 a 3 zákona č. 182/1993 Sb.
Pro úplnost a zcela na závěr je třeba dodat, že navrhovatelem namítaný
rozpor napadeného ustanovení s čl. 9 Úmluvy, který v podstatě stanoví podmínky, které musí být dodrženy v případech
oddělení dítěte od rodičů proti jejich vůli, nebyl shledán.
Předseda Ústavního soudu České republiky:
JUDr. Kessler v. r.