Nález Ústavního soudu Jménem České republiky
Ústavní soud rozhodl dne 16. června 1999 v plénu o návrhu Okresního soudu v Karviné
na zrušení § 202 odst. 2 zákona č. 65/1965 Sb.
, zákoník práce
, ve znění pozdějších předpisů,
takto:
Ústavní soud obdržel dne 17. února 1999 návrh Okresního soudu v Karviné
na zrušení § 202 odst. 2 zákona č. 65/1965 Sb.
, zákoník práce
, ve znění pozdějších předpisů, (dále jen "zákoník práce
"). Uvedený soud projednává pod sp. zn. 20 C 213/97 spor mezi M. D. a
OKD a. s. Ostrava o náhradu nákladů na výživu pozůstalých podle § 199 zákoníku práce
.
Navrhovatelce v řízení před obecnými soudy byla stanovena po smrti jejího
manžela náhrada nákladů na výživu pozůstalých až do výše 6 922 Kč.
Ke dni úmrtí manžela byla navrhovatelce vypočtena náhrada ve výši 2
542 Kč měsíčně, neboť její příjmy, invalidní a vdovský důchod, dosahovaly
výše 4 380 Kč. V důsledku valorizace jejích důchodů se odpočítávaná
částka jejího příjmu zvyšuje a náhrada nákladů na výživu snižuje,
takže v současné době dosahuje výše jen 122 Kč měsíčně. Navrhovatelka
nesouhlasí s uvedeným mechanizmem výpočtu náhrady, a to zejména v
důsledku zvyšování životních výdajů. Podle jejího názoru by odpůrce neměl
brát zřetel na valorizaci jejích příjmů anebo by měl postupovat
analogicky podle valorizačních předpisů platících pro náhradu za ztrátu
na výdělku podle § 195 zákoníku práce
.
Okresní soud v Karviné rozsudkem ze dne 2. prosince 1997 žalobu v celém
rozsahu zamítl, přičemž poukázal na § 202 odst. 2 zákoníku práce
a na něj navazující valorizační předpisy, které stanoví možnost úpravy
výše a způsobu náhrady toliko za ztrátu na výdělku po skončení pracovní
neschopnosti vzniklé pracovním úrazem nebo nemocí z povolání, ale
nikoliv náhrady nákladů na výživu pozůstalých podle § 199 zákoníku práce
.
Krajský soud v Ostravě rozsudek Okresního soudu v Karviné usnesením ze
dne 17. září 1998 zrušil a vrátil mu věc k dalšímu řízení. Jediným důvodem
zrušení rozsudku bylo zjištění, že se Okresní soud v Karviné věcí
nezabýval z hlediska možného rozporu právního předpisu s Ústavou
České republiky (dále jen "Ústava"). Podle odvolacího soudu je § 202 odst. 2 zákoníku práce
zmocňovacím ustanovením pro vládu, aby upravila podmínky výše a způsobu
náhrady za ztrátu na výdělku příslušející zaměstnancům po skončení
pracovní neschopnosti vzniklé pracovním úrazem nebo nemocí z povolání,
a to s ohledem na změny, které nastaly ve vývoji mzdové úrovně. V
rámci tohoto zmocňovacího ustanovení vláda vydala řadu valorizačních
předpisů, jimiž upravila podmínky a výši náhrady za ztrátu na výdělku
po skončení pracovní neschopnosti tím, že provedla valorizaci průměrného
výdělku rozhodného pro výpočet této náhrady. Ve vztahu k náhradám
nákladů na výživu pozůstalých podle § 199 zákoníku práce
však takováto právní úprava neexistuje. Dochází tak k paradoxní situaci,
kdy se skrytě vlivem inflace a na základě valorizace důchodů náhrada
nákladů na výživu pozůstalých podle § 199 zákoníku práce
reálně snižuje a dosahuje zcela zanedbatelných hodnot. Současně tak dochází
ke značným disproporcím mezi odškodňováním zaměstnanců náhradou
za ztrátu na výdělku po skončení pracovní neschopnosti podle § 195 zákoníku práce
oproti odškodňování pozůstalých podle § 199 zákoníku práce,
byť se toto odškodňování děje shodně na základě pracovních úrazů či nemocí
z povolání.
Okresní soud v Karviné se ztotožnil s argumentací odvolacího soudu a ve
svém návrhu podaném Ústavnímu soudu uvedl, že smyslem a účelem předpisů
o úpravě náhrady za ztrátu na výdělku po skončení pracovní neschopnosti,
vydaných na základě § 202 odst. 2 zákoníku práce,
je zajistit reálnou hodnotu náhrady za ztrátu na výdělku po skončení
pracovní neschopnosti po celou dobu trvání nároku na ni, tj. zajistit,
aby zaměstnanec byl po celou dobu trvání nároku odškodňován do takového
průměrného výdělku, jehož výše odpovídá změnám mzdových poměrů v
ekonomice. Stejně tak se jeví žádoucím zajistit reálnou hodnotu náhrady
nákladů na výživu pozůstalých. Byl by tak důsledně respektován ústavní
princip rovnosti. Zásada rovnosti znamená, že žádná skupina občanů
ani jednotlivci nesmějí být zvýhodňováni či diskriminováni, ať již
přijímanými právními předpisy, či při výkonu státní moci. Vzhledem
k tomu, že dosavadní § 202 odst. 2 zákoníku práce
zvýhodňuje občany, jimž je poskytována náhrada podle § 195 zákoníku práce,
oproti občanům, jimž je poskytována náhrada podle § 199 zákoníku práce,
navrhuje Okresní soud v Karviné, aby toto ustanovení jako neústavní Ústavní
soud zrušil.
Podle § 42 odst. 3 zákona č. 182/1993 Sb.
, o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, a § 69
téhož zákona zaslal Ústavní soud návrh Poslanecké sněmovně Parlamentu
České republiky k vyjádření.
Poslanecká sněmovna ve svém vyjádření vyložila důvody, které vedly zákonodárce
k rozdílnému přístupu k valorizaci průměrného výdělku u obou
institutů odškodnění, takto:
Při odškodnění ztráty na výdělku po skončení dočasné pracovní neschopnosti
má zaměstnanec, který utrpěl pracovní úraz nebo u něhož byla zjištěna
nemoc z povolání, nárok na náhradu za ztrátu na výdělku, jestliže
u něho došlo po pracovním úrazu nebo zjištění nemoci z povolání k
poklesu výdělku, neboť podstatou odškodnění je hmotné zmírnění újmy,
která se zaměstnanci přihodila a jejímž projevem jsou spíše dlouhodobější
nebo trvalé následky. Z tohoto důvodu nabývá na významu reálná hodnota
odškodnění, a je proto namístě předcházet jejímu snižování vlivem
inflace pravidelnými valorizacemi. Institut náhrady nákladů na výživu
pozůstalých rovněž sleduje zmírnění hmotné újmy, nikoliv však zaměstnance,
ale pozůstalých, kterým zemřelý poskytoval nebo byl povinen
poskytovat výživu. Charakteristickým rysem tohoto institutu je potřeba
poskytovat hmotné zabezpečení pozůstalým bezprostředně v době ztráty
jejich živitele, neboť náhlá změna poměrů v zabezpečování výživy
a obstarávání domácnosti si takové opatření vyžaduje. Ovšem tak, jak
se postupně konsolidují společenské vazby pozůstalých, a to též pravidelným
zvyšováním dávek důchodového pojištění, hmotná stránka tohoto
zabezpečení ustupuje do pozadí a přestává mít charakter bezprostředního
zajištění pozůstalých. Vzhledem k tomu, že důchody pozůstalých poskytované
z důvodu úmrtí zaměstnance - živitele jsou pravidelně valorizovány,
nejeví se potřebnou jiná pravidelná valorizace, a to valorizace
průměrného měsíčního výdělku, z něhož se při výpočtu výše náhrady
nákladů na výživu pozůstalých vychází.
Poslanecká sněmovna je toho názoru, že rozdílný přístup k valorizaci průměrného
měsíčního výdělku u institutu náhrady za ztrátu na výdělku
po skončení pracovní neschopnosti nebo při uznání invalidity nebo částečné
invalidity a u institutu náhrady nákladů na výživu pozůstalých
je věcného rázu a není zapříčiněn rozdílným přístupem k jedné skupině
občanů před druhou.
V závěru svého vyjádření Poslanecká sněmovna uvedla, že napadené ustanovení zákoníku práce
bylo schváleno potřebnou většinou poslanců zákonodárného sboru, bylo
řádně vyhlášeno a že zákonodárný sbor jednal v přesvědčení, že přijaté
ustanovení je v souladu s Ústavou, ústavním pořádkem a právním řádem.
Poslanecká sněmovna ponechala na Ústavním soudu, aby posoudil ústavnost
napadeného ustanovení a vydal příslušné rozhodnutí.
K ústavní stížnosti se rovněž vyjádřilo na žádost Ústavního soudu podle
ustanovení § 48 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb.
Ministerstvo práce a sociálních věcí, které uvedlo, že nárok na náhradu
za ztrátu na výdělku po skončení pracovní neschopnosti způsobené pracovním
úrazem nebo nemocí z povolání podle § 193 odst. 1 písm. a)
a § 195 zákoníku práce
má za splnění i dalších zákonných podmínek každý zaměstnanec, pokud u
něj dojde v důsledku pracovního úrazu nebo nemoci z povolání k poklesu
výdělku. Napadený § 202 odst. 2 zákoníku práce
je zmocňovacím ustanovením pro vládu, aby vzhledem ke změnám, které nastaly
ve vývoji mzdové úrovně, mohla vydat nařízení, kterým upraví podmínky,
výši a způsob náhrady za ztrátu na výdělku příslušející zaměstnancům
po skončení pracovní neschopnosti vzniklé pracovním úrazem nebo
nemocí z povolání. Od roku 1976 dosud bylo vydáno celkem osm nařízení
vlády, č. 148/1976 Sb., č. 60/1982 Sb.
, č. 191/1993 Sb.
, č. 263/1994 Sb.
, č. 291/1995 Sb.
, č. 298/1996 Sb.
, č. 318/1997 Sb.
a č. 320/1998 Sb.
, když poslední tři byla zároveň vydána i podle § 447 odst. 3 zákona č. 40/1964 Sb.
, občanský zákoník
, ve znění pozdějších předpisů, (dále jen "občanský zákoník
"). Podle Ministerstva práce a sociálních věcí mají tedy všichni zaměstnanci,
kteří utrpěli pracovní úraz nebo u nichž byla zjištěna nemoc
z povolání, při splnění dalších zákonných podmínek stejné právo na odškodnění
a jsou si tudíž podle článku 1 Listiny základních práv a svobod
(dále jen "Listina") v tomto směru rovni.
Nároky pozůstalých po zaměstnanci, který následkem pracovního úrazu nebo
nemoci z povolání zemřel, jsou upraveny v § 197 zákoníku práce.
Některé z nich jsou v podstatě shodné s nároky, které má poškozený zaměstnanec,
např. náhrada účelně vynaložených nákladů spojených s léčením,
náhrada věcné škody, jiné příslušejí jen některým pozůstalým, např.
náhrada přiměřených nákladů spojených s pohřbem, náhrada nákladů
na výživu pozůstalých či jednorázové odškodnění pozůstalých.
Skutečnost, že zákoník práce
rozlišuje jednotlivé příjemce náhrady škody z důvodu pracovního úrazu
nebo nemoci z povolání a určité náhrady přiznává pouze zaměstnanci,
např. náhradu za bolest a za ztížení společenského uplatnění, zatímco
jiné nároky přiznává jen pozůstalým, např. jednorázové odškodnění, nevyvolává
podle Ministerstva práce a sociálních věcí nerovnost. Náhrady
poskytované jednotlivým skupinám poškozených, tedy poškozeným zaměstnancům
na straně jedné a pozůstalým po nich na straně druhé, je třeba
posuzovat v celém komplexu. Například jednorázové odškodnění pozůstalého
dítěte představuje vedle sirotčího důchodu částku nejméně 25 000
Kč, zatímco zaměstnanci, který utrpěl pracovní úraz a pobírá invalidní
důchod a náhradu za ztrátu na výdělku, žádná "částka navíc" poskytnuta
není. Pokud návrh poukazuje na skutečnost, že v důsledku zvyšování
pozůstalostních důchodů (vdovských, vdoveckých nebo sirotčích) dochází
u pozůstalých ke snížení náhrady nákladů na výživu pozůstalých,
Ministerstvo práce a sociálních věcí podotýká, že stejná situace nastává
i u zaměstnanců, kteří pobírají náhradu za ztrátu na výdělku po
skončení pracovní neschopnosti vzniklé pracovním úrazem nebo nemocí
z povolání, v případě, že u nich dojde ke zvýšení plného nebo částečného
invalidního důchodu nebo ke zvýšení výdělku po úrazu. V závěru svého
vyjádření Ministerstvo práce a sociálních věcí poukázalo na problematičnost
aplikace § 199 odst. 2 zákoníku práce
v soudní praxi. Podle tohoto ustanovení náhrada nákladů na výživu všech
pozůstalých nesmí úhrnem převýšit částku, do které by příslušela zemřelému
náhrada za ztrátu na výdělku podle § 195 zákoníku práce.
Podle rozhodnutí Nejvyššího soudu ČSR publikovaného v Bulletinu Nejvyššího
soudu ČSR pod č. 16/1987 je nárok na náhradu nákladů na výživu
pozůstalých nárokem odvozeným od nároku zaměstnance, jenž utrpěl pracovní
úraz, přičemž za změnu poměrů na straně poškozeného je třeba v souvislosti
s tímto nárokem považovat i změnu v rozsahu schopností a možností
zaměstnance, pokud by přežil pracovní úraz, poskytovat náklady
na výživu pozůstalých. Ministerstvo práce a sociálních věcí nevylučuje,
že při výkladu § 199 odst. 2 zákoníku práce
je možno vycházet ze zvýšeného průměrného výdělku rozhodného pro výpočet
náhrady za ztrátu na výdělku i pro účely náhrady nákladů na výživu
pozůstalých.
Ministerstvo práce a sociálních věcí upozornilo ve svém vyjádření na to,
že obdobné zmocnění jako v § 202 odst. 2 zákoníku práce
je obsaženo v § 447 odst. 3 občanského zákoníku,
který rovněž umožňuje pouze vydání nařízení upravujícího výši náhrady
za ztrátu na výdělku nebo při invaliditě, jakož i na to, že podle § 448 občanského zákoníku
náhrada nákladů na výživu náleží pozůstalým a že při výpočtu náhrady
se vychází z průměrného výdělku zemřelého. V případě zrušení § 202 odst. 2 zákoníku práce
by vznikla vážná nerovnost mezi poškozenými, kterým je poskytována náhrada
za ztrátu na výdělku podle § 195 zákoníku práce,
a poškozenými, kterým je náhrada poskytována podle § 447 občanského zákoníku,
neboť vláda by byla zmocněna vydat nařízení o zvýšení náhrad za ztrátu
na výdělku občanům odškodňovaným podle občanského zákoníku
, zatímco zaměstnancům, kteří utrpěli pracovní úraz nebo u nichž byla
zjištěna nemoc z povolání, by zvýšit náhradu za ztrátu na výdělku nemohla.
Od roku 1996 je vydáváno vždy jen jedno nařízení vlády, kterým
se zvyšují jak náhrady poskytované podle zákoníku práce
, tak i náhrady poskytované podle občanského zákoníku
. Ze všech uvedených důvodů zastává Ministerstvo práce a sociálních věcí
názor, že § 202 odst. 2 zákoníku práce
není v rozporu s principem rovnosti, a s návrhem na jeho zrušení zásadně
nesouhlasí.
Úprava podmínek, výše a způsobu náhrady za ztrátu na výdělku příslušející
pracovníkům po skončení pracovní neschopnosti vzniklé pracovním úrazem
nebo nemocí z povolání byla včleněna do zákoníku práce
zákonem č. 20/1975 Sb.
, kterým se měnila a doplňovala některá ustanovení zákoníku práce
, jako odstavec 2 § 202
. Toto ustanovení bylo novelizováno zákonem č. 188/1988 Sb.
a zákonem č. 3/1991 Sb.
a poté bylo s účinností od 31. července 1991 zrušeno zákonem č. 297/1991 Sb.
, o úpravě náhrady za ztrátu na výdělku po skončení pracovní neschopnosti
vzniklé pracovním úrazem nebo nemocí z povolání. Zákonem č. 37/1993 Sb.
byl zákoník práce
opět doplněn v § 202
odstavcem 2 v tomto znění: "Vláda České republiky může vzhledem ke změnám, které nastaly
ve vývoji mzdové úrovně, upravit podmínky, výši a způsob náhrady
za ztrátu na výdělku příslušející pracovníkům po skončení pracovní
neschopnosti vzniklé pracovním úrazem nebo nemocí z povolání."
Toto ustanovení nabylo účinnosti dne 1. ledna 1993. Lze konstatovat, že
bylo přijato a vydáno v mezích ústavně stanovené kompetence a ústavně
předepsaným způsobem (§ 68 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb.
), neboť z těsnopiseckého přepisu zprávy o 16. zasedání České národní
rady konaném ve dnech 20. až 22. prosince 1992 vyplynulo, že zákon č. 37/1993 Sb.
, o změnách v nemocenském a sociálním zabezpečení a některých pracovněprávních
předpisů, byl přijat dne 22. prosince 1992 potřebnou většinou
hlasů (104 poslanci byli pro, nikdo nebyl proti) a vyhlášen v částce
11/1993 Sb. rozeslané dne 31. prosince 1992.
Dle § 197 odst. 1 písm. c) zákoníku práce
je institut náhrady nákladů na výživu pozůstalých rentou vyplácenou zaměstnavatelem
pozůstalým jako jedno z odpovědnostních plnění v důsledku
smrti zaměstnance následkem pracovního úrazu nebo nemoci z povolání.
Ustanovení § 199 zákoníku práce
pak stanoví okruh oprávněných osob, způsob výpočtu této náhrady a vztah
náhrady nákladů na výživu pozůstalých k dávkám důchodového zabezpečení
poskytovaným z téhož důvodu.
Základní otázkou, kterou byl Ústavní soud při posuzování návrhu na zrušení § 202 odst. 2 zákoníku práce
nucen řešit, je, zdali tím, že ve zmocňovacím ustanovení zákonodárce
vytvořil prostor pro valorizaci náhrady za ztrátu na výdělku příslušející
zaměstnancům po skončení pracovní neschopnosti vzniklé pracovním
úrazem nebo nemocí z povolání, neporušil ústavní princip rovnosti, pokud
tak neučinil rovněž v případě náhrady nákladů na výživu pozůstalých.
Zodpovězení této základní otázky závisí na posouzení toho, zda mezi § 195 zákoníku práce
upravujícím náhradu za ztrátu na výdělku příslušejícího zaměstnanci po
skončení pracovní neschopnosti vzniklé pracovním úrazem nebo nemocí
z povolání a § 199 zákoníku práce
upravujícím náhradu nákladů na výživu pozůstalých existuje korelativní
souvztažnost, jinými slovy, zda oba tyto nároky mají určitého společného
jmenovatele umožňujícího aplikaci a respektování principu rovnosti.
Podle názoru Ústavního soudu taková korelativní souvztažnost je
u obou uvedených nároků evidentní. V základu obou těchto nároků je vazba
na pracovní poměr (obecná platnost je omezena pouze určitými výjimkami)
a v jeho rámci vzniklý pracovní úraz či nemoc z povolání, jež
má za následek pokles výdělku zaměstnance postihující jej samotného nebo
v případě jeho smrti pozůstalé odkázané na něj výživou. Nárok na
náhradu nákladů na výživu pozůstalých podle § 199 zákoníku práce
je odvozen od stejné škodní události, jaká opravňuje k uplatnění nároku
na náhradu za ztrátu na výdělku po skončení pracovní neschopnosti
podle § 195 zákoníku práce,
když právě při výpočtu této náhrady se výslovně odkazuje na § 195 zákoníku práce,
speciálně pak i na § 195 odst. 4 zákoníku práce.
Jinak vyjádřeno, pozůstalí zde nejsou odškodňováni jen proto, že zemřel
ten, kdo jim přispíval na jejich výživu, ale právě z toho důvodu,
že tato osoba zemřela následkem pracovního úrazu nebo nemoci z povolání,
tedy za podmínek, kdy existovala objektivně vzniklá odpovědnost zaměstnavatele
za škodu podle § 190 odst. 1 zákoníku práce,
objektivně vzniklá právě proto, že zaměstnanec je v průběhu pracovního
procesu vystavován určitým rizikům, posléze případně ovlivňujícím i
osudy dalších členů jeho rodiny. Názor Ústavního soudu v této souvislosti
respektuje i judikaturu obecných soudů, dle níž nárok na náhradu
nákladů na výživu pozůstalých je nárokem odvozeným od nároku pracovníka,
jenž utrpěl pracovní úraz (rozsudek NS ČSR sp. zn. 6 Cz 18/83),
když v uplynulé době nedošlo ke změně legislativní koncepce obou náhrad
ani ke změně interpretace judiciální, resp. doktrinární. Uvedené
rozhodnutí přitom předpokládá i nutnost odvinutí výše náhrady nákladů
na výživu pozůstalých i od změny v rozsahu schopností a možností pracovníka,
pokud by přežil pracovní úraz, poskytovat náklady na výživu
pozůstalých. Je nepochybné, že takovouto změnou je i zvýšení mzdy v důsledku
její valorizace.
Poukaz Ministerstva práce a sociálních věcí na to, že náhrady poskytované
jednotlivým skupinám poškozených, tedy poškozeným zaměstnancům na
straně jedné a pozůstalým po nich na straně druhé, je třeba posuzovat
v celém komplexu, je nepochybně namístě, neboť v některých případech
se tyto náhrady vztahují pouze k jedné z uvedených sociálních skupin,
aniž by zde existoval prostor pro nároky druhé sociální skupiny. Přesto
však lze stěží souhlasit s názorem tohoto ministerstva jednostranně
akcentujícím roli a význam jednorázového odškodnění pozůstalých,
a to dokonce v tom směru, že tento nárok je uváděn v relevantní souvislost
i s náhradou nákladů na výživu, když přitom je současně zdůrazňováno,
že žádná taková "částka navíc" zaměstnanci naopak poskytována
není. Podle názoru Ústavního soudu lze totiž stěží pochybovat naopak
o tom, že tento nárok na jednorázové odškodnění zakotvený v § 197 odst. 1 písm. d) zákoníku práce
má vedle materiálního podtextu i podtext imateriální vyjadřující ztrátu
blízké osoby pozůstalých, participující na rodinných vztazích, a to
nejen "svým výdělkem". Rovněž tak nelze souhlasit s názorem Poslanecké
sněmovny, podle kterého charakteristickým rysem tohoto institutu,
tj. náhrady nákladů na výživu pozůstalých, je potřeba poskytovat hmotné
zabezpečení pozůstalým bezprostředně v době ztráty jejich živitele,
přičemž tak, jak se postupně konsolidují společenské vazby pozůstalých,
hmotná stránka tohoto zabezpečení ustupuje do pozadí a přestává
mít charakter bezprostředního zajištění pozůstalých, a to také s přihlédnutím
k pravidelné valorizaci důchodů pozůstalých. Pojem "bezprostřední"
nemá totiž v ustanoveních zakládajících tyto nároky vůbec oporu
(fakt případné podstatné změny v poměrech poškozeného a jeho dopad
na nárok poškozeného je předvídán a upraven v § 202 odst. 1 zákoníku práce)
a také odkaz na valorizaci důchodů pozůstalých jde zcela stranou smyslu
a účelu poskytovaného odškodnění sledujícího náhradu skutečné škody
odpovídající v dané době reálně existujícím ekonomickým poměrům.
Ústavní soud České republiky v řadě svých rozhodnutí vyložil obsah ústavního
principu rovnosti. Ztotožnil se v nich [a to zejména v nálezech
ve věcech vedených pod sp. zn. Pl. ÚS 16/93 (ÚS, 1, 194-195, 205-206),
Pl. ÚS 36/93 (ÚS, 1, 179), Pl. ÚS 5/95 (ÚS, 4, 218), Pl. ÚS 9/95
(ÚS, 5,137)] s chápáním ústavního principu rovnosti, jak byl vyjádřen
Ústavním soudem České a Slovenské Federativní Republiky (ÚS ČSFR, 1992,
R 11): "Je jistě věcí státu, aby v zájmu zajištění svých funkcí rozhodl,
že určité skupině poskytne méně výhod než jiné. Ani zde však
nesmí postupovat zcela libovolně. … Pokud zákon určuje prospěch jedné
skupiny a zároveň tím stanoví neúměrné povinnosti jiné, může se tak
stát pouze s odvoláním na veřejné hodnoty." Ústavní soud tímto odmítl
absolutní chápání principu rovnosti, přičemž dále konstatoval: "rovnost
občanů nelze chápat jako kategorii abstraktní, nýbrž jako rovnost
relativní, jak ji mají na mysli všechny moderní ústavy" [Pl. ÚS 36/93
(ÚS, 1, 179)]. Obsah principu rovnosti tím posunul do oblasti ústavněprávní
akceptovatelnosti hledisek odlišování subjektů a práv. Hledisko
první spatřuje tudíž ve vyloučení libovůle.
Hledisko druhé vyplývá z právního názoru vyjádřeného v nálezu ve věci
vedené pod sp. zn. Pl. ÚS 4/95 (ÚS, 3, 209): "nerovnost v sociálních
vztazích, má-li se dotknout základních lidských práv, musí dosáhnout
intenzity, zpochybňující, alespoň v určitém směru, již samu podstatu
rovnosti. To se zpravidla děje tehdy, je-li s porušením rovnosti spojeno
i porušení jiného základního práva, např. práva vlastnit majetek
podle čl. 11 Listiny
základních práv a svobod, některého z politických práv podle čl. 17
a násl. Listiny ……. apod. " [shodně Pl. ÚS 5/95 (ÚS, 4, 217-218)]. Hlediskem
druhým při posuzování protiústavnosti právního předpisu zakládajícího
nerovnost je tedy tímto založené dotčení některého ze základních
práv a svobod.
Vycházeje z dosavadní interpretace ústavního principu rovnosti Ústavním
soudem, jakož i předchozího rozboru dotčených ustanovení zákoníku práce
, mezi § 195
tohoto zákoníku upravujícím náhradu za ztrátu na výdělku příslušejícího
zaměstnanci po skončení pracovní neschopnosti vzniklé pracovním úrazem
nebo nemocí z povolání a § 199 zákoníku práce
upravujícím náhradu nákladů na výživu pozůstalých existuje srovnatelnost
umožňující aplikaci a respektování principu rovnosti. Ústavní soud
mezi uvedenými instituty neshledal ústavněprávně akceptovatelná hlediska
odlišování subjektů a práv. V případné absenci valorizace náhrady
nákladů na výživu pozůstalých při valorizaci náhrady za ztrátu na
výdělku příslušejícího zaměstnanci po skončení pracovní neschopnosti
vzniklé pracovním úrazem nebo nemocí z povolání proto spatřuje porušení
ústavního principu rovnosti ve smyslu vyloučení libovůle v odlišování
subjektů a práv.
Ústavní soud v řízení o zrušení zákonů nebo jiných právních předpisů vychází
z principu priority ústavně konformní interpretace před derogací,
dle něhož v situaci, kdy určité ustanovení právního předpisu umožňuje
dvě různé interpretace, přičemž jedna je v souladu s ústavními zákony
a mezinárodními smlouvami podle čl. 10 Ústavy
, a druhá je s nimi v rozporu, není dán důvod zrušení tohoto ustanovení.
Při jeho aplikaci je úkolem všech státních orgánů interpretovat dané
ustanovení ústavně konformním způsobem [viz nálezy ve věcech sp. zn.
Pl. ÚS 48/95 (ÚS, 5, 171) a Pl. ÚS 5/96 (ÚS, 6, 203)].
V předmětné věci se tudíž zabýval otázkou, je-li dán prostor pro ústavně
konformní výklad § 202 odst. 2 zákoníku práce,
jenž by respektoval princip rovnosti mezi instituty náhrady za ztrátu
na výdělku příslušejícího zaměstnanci po skončení pracovní neschopnosti
vzniklé pracovním úrazem nebo nemocí z povolání a náhrady nákladů
na výživu pozůstalých.
Dle § 202 odst. 2 zákoníku práce
může vláda vzhledem ke změnám, které nastaly ve vývoji mzdové úrovně,
upravit podmínky, výši a způsob náhrady za ztrátu na výdělku příslušející
zaměstnancům po skončení pracovní neschopnosti vzniklé pracovním
úrazem nebo nemocí z povolání. Uvedené zákonné zmocnění tudíž umožňuje
vládě nařízením valorizovat náhrady za ztrátu na výdělku příslušející
zaměstnancům po skončení pracovní neschopnosti vzniklé pracovním
úrazem nebo nemocí z povolání.
Mechanizmus stanovení celkové výše náhrady na výživu pozůstalých se přitom
dle § 199 odst. 2 zákoníku práce
odvíjí od určení částky, do které by příslušela zemřelému náhrada za
ztrátu na výdělku podle § 195 zákoníku práce,
která je ale podle § 202 odst. 2 zákoníku práce
valorizována (pokud vláda své oprávnění dané zákonným zmocněním využije).
Propojení uvedených ustanovení § 199 odst. 2
, § 195
a § 202 odst. 2 zákoníku práce
pak vede k ústavně konformní interpretaci § 202 odst. 2 zákoníku práce,
dle níž valorizace náhrady dle § 195 zákoníku práce
má podle § 199 odst. 2 zákoníku práce
za následek i zvýšení částky vymezující náhradu nákladů na výživu pozůstalých.
Uvedený závěr lze podepřít i poukazem na rozdíl ve stanovení výše náhrady
za ztrátu na výdělku a náhrady nákladů na výživu pozůstalých. Náhrada
za ztrátu na výdělku se stanoví přesně stanoveným způsobem výpočtu
(§ 195 zákoníku práce
) odvisícím od přesně kvantifikovaných parametrů, v důsledku čehož je
možné ji valorizací přímo upravovat. Na rozdíl od ní náhrada nákladů
na výživu pozůstalých je určena řadou apriori přesně nekvantifikovatelných,
uvážení vyžadujících parametrů (obdobně jako je tomu u institutu
výživného v občanském právu), v důsledku čehož je rozumné valorizovat
pouze celkovou částku pro náhradu nákladů na výživu všech pozůstalých.
Takto interpretovanému smyslu a účelu analyzovaných obou právních
institutů odpovídá i ústavně konformní interpretace § 199 odst. 2
, § 195
a § 202 odst. 2 zákoníku práce
.
V situaci, kdy Ústavní soud dospěl k závěru o možnosti ústavně konformní
interpretace § 202 odst. 2 zákoníku práce,
nezbylo mu, než návrh Okresního soudu v Karviné na zrušení tohoto zákonného
ustanovení zamítnout.
Předseda Ústavního soudu:
JUDr. Kessler v. r.