Nález Ústavního soudu Jménem České republiky
Ústavní soud rozhodl dne 22. března 2000 v plénu o návrhu Krajského soudu
v Hradci Králové na zrušení § 78 odst. 1 zákona č. 50/1976 Sb.
, o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších
předpisů,
takto:
Ustanovení § 78 odst. 1 zákona č. 50/1976 Sb.
, o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, se zrušuje dnem 31. prosince 2000.
Odůvodnění Krajský soud v Hradci Králové přerušil řízení ve věci žaloby
proti rozhodnutí Okresního úřadu v Pardubicích, kterým bylo zamítnuto jako nepřípustné odvolání občana proti kolaudačnímu rozhodnutí Magistrátu města
Pardubic. V žalobě občan namítal, že nová komunikace vybudovaná zčásti
na pozemcích, které jsou jeho vlastnictvím, byla schválena k užívání
ve stavu, kdy natolik převyšuje terén, že znemožňuje přístup na část
jeho pozemků, resp. jsou tyto pozemky přístupné jen z jiného místa
a přes pozemky třetích osob. Kromě toho nebyly splněny ani další podmínky stanovené v řízení o umístění stavby. Stavba proto podle názoru občana
byla zkolaudována se závadami, které bránily kolaudaci dle § 81 odst. 1 zákona č. 50/1976 Sb.
, o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, (dále jen "stavební zákon"), což stavebnímu úřadu opakovaně sdělil. Ten však jeho připomínky, stejně
jako odvolací orgán, odmítl s odůvodněním, že není účastníkem kolaudačního řízení podle § 78 odst. 1 stavebního zákona .
Krajský soud v Hradci Králové po přerušení řízení předložil věc podle čl. 95 odst. 2 Ústavy
Ústavnímu soudu. Názor, že ustanovení § 78 odst. 1 stavebního zákona, které je pro posouzení věci rozhodující, je v rozporu s čl. 1 Listiny
základních práv a svobod (dále jen "Listina"), odůvodnil následujícím způsobem.
Stavební zákon označuje v § 78 odst. 1
za účastníka kolaudačního řízení výslovně jen stavebníka, vlastníka stavby
a případně též uživatele (provozovatele), pokud je v době zahájení
řízení znám. Přitom před novelizací, která byla provedena zákonem č. 83/1998 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon č. 50/1976 Sb.
, o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, a o změně a doplnění některých dalších zákonů, tedy v době rozhodné pro posuzovanou věc, bylo znění tohoto ustanovení
takové, že za účastníka řízení byl označen pouze stavebník, popřípadě
uživatel (provozovatel), byl-li v době zahájení řízení znám. Je tedy
zřejmé, že zákonodárce si byl vědom nedostatečnosti tehdejší úpravy, novelizací však rozšířil
účastenství v kolaudačním řízení pouze v tom směru, že vzal na zřetel
skutečnost, že stavebníkem může být i jiná osoba než vlastník stavby - např. nájemce (§ 58 odst. 3 stavebního zákona). Ani novelizované znění zákona však nepamatuje na to, že stejně tak je možné, aby stavebníkem byla osoba odlišná od vlastníka pozemku. Vlastník pozemku je sice účastníkem řízení o povolení stavby,
vyloučením z kolaudačního řízení však ztrácí možnost, aby v kolaudačním
řízení mohl přímo uplatnit námitky proti eventuálnímu nerespektování svých požadavků a připomínek uplatněných v řízení o povolení
stavby. Taková situace nastala i v konkrétním případě, kdy byla
kolaudována komunikace situovaná na pozemcích ve vlastnictví občana,
který sice dal souhlas ke stavbě, stanovil si však jako podmínku takové
řešení sjezdů z komunikace na přilehlé pozemky, které by mu umožnilo
jejich obhospodařování.
Podle názoru soudu se vyloučením z kolaudačního řízení vlastník pozemků
ocitá v nerovnoprávném postavení, když bez rozumných důvodů je mu přiznáno
méně práv než stavebníkovi. Znamená to, že vlastník pozemků, který vyhoví požadavkům stavebníka a souhlasí se stavbou (neboť bez tohoto souhlasu by stavba zahájena být nemohla), ztrácí možnost účastnit
se řízení, ve kterém, mimo jiné, má být orgánem státu kvalifikovaně
posouzeno, zda stavba byla provedena v souladu s dokumentací.
Taková úprava navíc znamená, že majitel pozemku je vyloučen též z práva domáhat se soudní ochrany, neboť není-li účastníkem správního řízení, není ani aktivně legitimován k podání správní žaloby [§ 250 odst. 2 občanského soudního řádu
(dále jen "o. s. ř.")]. Takový stav je dle názoru soudu v rozporu s principem rovnosti v právech dle čl. 1 Listiny.
Ve vyjádření Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky se připomíná
znění důvodové zprávy k § 78 až 80 stavebního zákona, ve kterém se zdůrazňuje nezbytnost odchylného vymezení účastníků kolaudačního
řízení od obecné úpravy účastenství dle § 14 odst. 1 zákona č. 71/1967 Sb.
, o správním řízení (správní řád), přičemž jako důvod je uváděno, že kolaudační
řízení musí probíhat tak, aby se zbytečně nezdržovalo zahájení užívání stavby. Uplatňuje se proto zásada koncentrace řízení a kolaudační řízení by mělo u staveb prováděných
dodavatelsky bezprostředně navazovat na odevzdání a převzetí
stavby.
Dále se ve vyjádření Poslanecké sněmovny upozorňuje, že napadené ustanovení § 78 odst. 1
je třeba chápat v kontextu celé části druhé stavebního zákona - Stavební řád. Kolaudačnímu řízení totiž vždy předchází řízení, u něhož zákonná úprava klade důraz na ochranu práv a zájmů osob, které mohou být zamýšlenou
stavbou dotčeny. Stavební řízení probíhá podle projednané a schválené
územně plánovací dokumentace a jeho výsledkem je vydání rozhodnutí
o povolení stavby. Kolaudační řízení pak je, na rozdíl od řízení předcházejících, řízením, jehož účelem je ověřit, zda byla splněna kritéria,
která stavební úřad určil v řízení předcházejícím, tedy v řízení o povolení stavby (resp. v územním rozhodnutí).
Těchto řízení se účastní vždy i vlastník pozemku, který má možnost
se k věci vyjádřit. Vzhledem k tomu, že v kolaudačním řízení jde především
o kontrolu splnění podmínek stanovených pravomocným rozhodnutím
stavebního úřadu, je především věcí tohoto orgánu státní správy, aby
splnění svého rozhodnutí ověřil. Rozšíření okruhu účastníků kolaudačního
řízení tedy nepovažuje zákonodárce za účelné, neboť by mohlo zdržovat užívání dokončených staveb. Kromě toho se ve vyjádření
připomíná, že zákon stavebnímu úřadu umožňuje, aby podle povahy věci přizval k řízení i jiné
osoby než jen výslovně určené účastníky řízení. Vyjádření Poslanecké
sněmovny je zakončeno vyslovením názoru, že napadené ustanovení stavebního zákona není úpravou ohrožující nebo bezprostředně omezující základní lidská
práva nebo svobody.
Senát Parlamentu České republiky ve svém vyjádření vyslovil pochybnost
o tvrzeném rozporu napadeného ustanovení stavebního zákona s čl. 1 Listiny. Blíže pak uvádí, že vlastník pozemku je účastníkem řízení
o povolení stavby a v rámci tohoto řízení má dostatečný prostor
k uplatnění svých připomínek. Tyto připomínky se stanou součástí stavebního
povolení. Stavební úřad vykonávající státní správu podle § 81 stavebního zákona mimo jiné zkoumá, zda při realizaci stavby byly podmínky stanovené v
územním rozhodnutí a ve stavebním povolení dodrženy. Tato koncepce by
měla dostatečně garantovat ochranu práv vlastníka pozemku, který není
stavebníkem, aniž by tento vlastník nutně musel být účastníkem kolaudačního
řízení. Proto také Senát při projednávání návrhu zákona č. 83/1998 Sb., kterým byla provedena i změna ustanovení § 78 odst. 1 stavebního zákona, neshledal důvody, pro které by s novelou nesouhlasil. Ponechává proto na uvážení Ústavního soudu,
jak posoudí tvrzený rozpor tohoto ustanovení s ústavním pořádkem.
Ministerstvo pro místní rozvoj, do jehož kompetence otázky stavebního
řízení spadají, ve stanovisku, které bylo Ústavním soudem vyžádáno, především
zdůraznilo, že u některých staveb předchází stavebnímu povolení
ještě územní rozhodnutí o umístění stavby, které je výsledkem správního
řízení, jehož se účastní kromě navrhovatele i další účastníci. Účastníkem tohoto řízení je i vlastník pozemku, na kterém se stavba umisťuje a realizuje. Má tedy dostatečný prostor účinně hájit svá práva a právem
chráněné zájmy, a to v řízení prvoinstančním a odvolacím, ale i
s využitím dalších prostředků, které mu právní řád poskytuje.
Podle stanoviska ministerstva stavební zákon respektuje zásady vztahu obecného a zvláštního právního předpisu, podle nichž je zvláštní
právní úprava přijímána tam, kde ji vyžaduje samotná hmotněprávní povaha upravovaných vztahů. Kolaudačním rozhodnutím se povoluje užívání stavby
k určenému účelu, a je-li to zapotřebí, stanoví se podmínky pro užívání stavby. Tento deklaratorní akt je výsledkem správního řízení,
ve kterém je (podle § 81 odst. 1 stavebního zákona) stavební úřad povinen zkoumat, zda stavba byla provedena podle dokumentace
ověřené ve stavebním řízení a zda byly dodrženy podmínky stanovené
v územním rozhodnutí a stavebním povolení. Povinností stavebního
úřadu je zkoumat i to, zda skutečné provedení stavby nebo její užívání
nebude ohrožovat veřejné zájmy. Zjištění těchto skutečností není závislé
na účastnících řízení. Pokud stavebník postupoval v souladu se zákonem, má na kolaudaci stavby nárok a v kolaudačním rozhodnutí mu nelze ukládat
podmínky, které by překračovaly rámec daný stavebním povolením.
Z tohoto pohledu není účelem kolaudačního řízení, aby v něm byly opakovány
námitky vlastníka pozemku, o kterých již bylo pravomocně rozhodnuto ve stavebním řízení, nebo aby své požadavky nad jejich rámec rozšiřoval. Stavba není podle § 120 odst. 2 občanského zákoníku
součástí pozemku, stavba provedená na cizím pozemku tedy zůstává i po
kolaudaci ve vlastnictví stavebníka, případně jeho právních nástupců.
Tyto osoby musí plnit všechny povinnosti, které stavební zákon s vlastnictvím stavby spojuje. Odpovídají např. za technický stav stavby,
nesou náklady na její údržbu i odstranění, jim se nařizují a na jejich náklady se provádějí nezbytné úpravy a zabezpečovací práce na stavbě,
jsou povinny uchovávat dokumentaci stavby, jim nařizuje stavební úřad pořízení dokumentace skutečného provedení stavby
nebo pasportu stavby. Vlastníku pozemku, na kterém je stavba umístěna,
stavební zákon žádné takové povinnosti neukládá; není vlastníkem kolaudované stavby, nemá k ní žádná práva, a proto její kolaudací nemohou být ani jeho
práva omezena, uvádí se dále ve stanovisku ministerstva. Z těchto důvodů
byl do okruhu účastníků kolaudačního řízení novelou zařazen vlastník stavby v
případech, kdy stavebníkem je jiná osoba. Jestliže například nájemce
stavby se souhlasem jejího vlastníka (pronajímatele) provede stavební
úpravy nebo nástavbu, nemění se tím nic na vlastnictví stavby ani na
povinnostech jejího vlastníka. Postavení vlastníka pozemku, na kterém
se kolauduje cizí stavba, proto nelze srovnávat s postavením vlastníka kolaudované stavby. Kromě toho stavební zákon upravuje práva účastníků řízení v případech, kdy byla stavba provedena v rozporu se stavebním povolením. Nejenže takové jednání trestá citelnými pokutami [§ 105 odst. 2 písm. b)
a odst. 3 písm. a) a § 106 odst. 2 písm. b)
a odst. 3 písm. a)], ale v řízeních, ve kterých se rozhoduje o těchto změnách, přiznává
postavení účastníka i dalším osobám, jejichž práv a oprávněných zájmů
či povinností by se povolení dotklo. Ochrana jejich práv je zajištěna
a vůči stavebníkovi nejsou v nerovném postavení.
Dle stanoviska ministerstva je návrhu Krajského soudu v Hradci Králové
dále třeba vytknout, že posuzuje izolovaně pouze ustanovení odstavce 1 § 78 stavebního zákona a přehlíží ustanovení odstavce 2, který zajišťuje v kolaudačním řízení účast a ochranu práv i dalším osobám.
V případech, kdy stavba byla provedena s nepodstatnými odchylkami
oproti dokumentaci ověřené ve stavebním řízení a stavební úřad sloučil
řízení o jejich povolení s řízením kolaudačním, jsou účastníky
řízení také ti, kterým náleželo toto postavení ve stavebním řízení. Změny,
které jsou větší než nepodstatné, mohou vést i k odstranění stavby
dle § 88 odst. 1 písm. b) stavebního zákona. Okruh účastníků tohoto řízení je vymezen v § 97 odst. 1 stavebního zákona a vlastníci pozemků a staveb jsou do něj výslovně zahrnuti.
Uvedené skutečnosti vedou ministerstvo k závěru, že nejsou dány důvody
pro zrušení § 78 odst. 1 stavebního zákona, neboť není v rozporu s čl. 1 Listiny. V případě zrušení tohoto ustanovení by byl okruh účastníků kolaudačního řízení dán pouze § 14 správního řádu. Takovou situaci považuje ministerstvo vzhledem k účelu
kolaudačního řízení za nepřijatelnou, zbytečně byrokratizující správní
řízení, zatěžující veřejnou správu neodůvodněnými výdaji a nijak
nepřispívající k ochraně práv.
Na uvedená vyjádření a stanovisko reagoval navrhovatel replikou, ve které
zejména uvedl, že se nelze ztotožnit se stanoviskem, že by kolaudační
řízení bylo jen řízením ověřovacím, ke kterému by vlastník pozemku zastavěného cizí stavbou neměl co říci. Navrhovatel upozornil,
že při výstavbě dojde téměř vždy k řadě změn různého významu. Vyhláška č. 132/1998 Sb.
, kterou se provádějí některá ustanovení stavebního zákona, v § 32 odst. 1 písm. c) stanoví, že stavební úřad sepíše při kolaudačním řízení protokol, který
obsahuje porovnání skutečného provedení dokončené stavby s projektovou
dokumentací ověřenou stavebním úřadem a soupis zjištěných odchylek,
nedostatků a nedodělků. Podle § 81 odst. 4 stavebního zákona může být s kolaudačním řízením spojeno řízení o změně stavby (dle § 68), pokud se skutečné provedení podstatně neodchyluje od dokumentace. Zákon ani prováděcí předpisy však nestanoví, co je "nepodstatná odchylka", a tento neurčitý právní pojem je pak na základě volné úvahy stavebního
úřadu aplikován na konkrétní stav. Závisí tedy jen na jeho uvážení, zda změny vezme jako nepodstatné pouze na vědomí, nebo zda o nich nařídí řízení, např. i řízení o odstranění stavby. Stavební úřad je tedy v konkrétní věci vždy postaven před řešení řady
možných situací, a má-li z nich vyvodit adekvátní závěry, nemůže se
podle navrhovatelova názoru obejít bez součinnosti s vlastníkem pozemku.
Proto tvrzení, že kolaudací stavby nemohou být dotčeny práva a povinnosti
vlastníka pozemku, považuje navrhovatel za nepřijatelné. V závěru
repliky navrhovatel připomíná, že návrhem na zrušení § 78 odst. 1 stavebního zákona nesleduje navození stavu, kdy by okruh účastníků řízení byl vymezen obecným
ustanovením § 14 správního řádu
, ale jde mu o vytvoření podmínek pro novelizaci tohoto ustanovení.
Po zvážení obsahu návrhu, vyjádření účastníků řízení a po posouzení odborného stanoviska Ministerstva pro místní rozvoj, jakož i po zvážení přednesů stran
učiněných při jednání dne 22. března 2000 dospělo plénum Ústavního soudu k závěru, že návrhu je třeba vyhovět, a to z následujících
důvodů.
Ústavní soud si především byl nucen položit otázku, zda specifická definice
okruhu účastníků určitého veřejnoprávního řízení vylučuje obecné
vymezení účastníků správního řízení podle § 14 odst. 1 správního řádu
. Na tuto otázku pak odpověděl kladně a v tomto směru tedy plénum Ústavního
soudu korigovalo názor vyslovený v nálezu I. ÚS 279/95 publikovaném pod č. 73, sv. 8 Sbírky nálezů a usnesení ÚS ČR. Každý jiný výklad by totiž
některá správní řízení činil nepřehlednými a mnohdy i časově neohraničenými.
Obecnou definici účastníka správního řízení podle správního
řádu lze tedy aplikovat pouze v těch případech, kde to zvláštní úprava
zcela nepochybně nevylučuje.
Uvedený závěr o poměru obecné a zvláštní definice účastníků správního
řízení pak nutně musí vést k závěru, že je třeba trvat na tom, aby zákonodárce při specifickém vymezení účastenství nevyloučil a priori subjekty,
u kterých lze možnost zásahu do jejich práv z povahy řízení důvodně
předpokládat. Pokud jde o zde projednávané řízení kolaudační, nutno souhlasit
s názorem, že je záležitostí výsostného uvážení stavebního úřadu,
zda bude konstatovat, že podmínky územního rozhodnutí a rozhodnutí
o povolení stavby byly splněny. Pak užívání stavby k určenému účelu povolí, a je-li to zapotřebí, stanoví podmínky pro užívání stavby. Zjistí-li
nedostatky, určí přiměřenou lhůtu k jejich odstranění. Kolaudační rozhodnutí nemá vydat, pokud jde o nedostatky, které by ohrožovaly zdraví a bezpečnost osob či bránily ve svém
souhrnu řádnému a nerušenému užívání stavby k určenému účelu. V případě
zjištění nedostatků bránících užívání stanoví stavební úřad lhůtu
k jejich odstranění a řízení přeruší. Již z tohoto popisu možných faktických situací vyplývá, že vlastník pozemku, na kterém stavba
stojí, může pouze spoléhat na to, že orgán veřejné správy bude ochraňovat
nejen zájmy veřejné, ale i zájmy jeho. Přitom dle názoru Ústavního
soudu se zdá být nesporné, že připuštění účasti vlastníka pozemku
by nemohlo řízení nikterak vážně komplikovat a případně i nedůvodně
prodlužovat. Především by taková účast byla účelná z důvodů praktických,
poněvadž patrně nelze očekávat, že ten, kdo o kolaudaci žádá, bude
sám upozorňovat na něco, co mu nevadí. Pohled státních orgánů pak může
být samozřejmě jiný než pohled vlastníka pozemku, případně jiné dotčené
osoby, aniž by se muselo jednat ze strany tohoto orgánu o záměr
či nedbalost. Jinak řečeno, pokud stavební úřad zkolauduje něco, co
zkolaudovat neměl, či co měl zkolaudovat s konstatováním drobných závad
a s určením lhůt pro jejich odstranění, není zde nikdo legitimován
k podání odvolání ani k vyvolání případného soudního řízení. Z těchto
důvodů tedy Ústavní soud také na otázku, zda vlastník pozemku, na
kterém je zhotovena stavba, může být ve svých subjektivních právech dotčen
kolaudačním rozhodnutím, odpověděl pozitivně. Jinými slovy to,
že vlastník pozemků je vyloučen z řízení správního, a v důsledku toho
též z práva na soudní ochranu, považuje Ústavní soud za pochybení zákonodárce, které má ústavní rozměr.
Takové pochybení lze v zásadě zhojit, s ohledem na platnou právní úpravu, dvojím způsobem. Buď změnou ustanovení § 250 odst. 2
o. s. ř., která by přiznala legitimaci k podání správní žaloby nejen účastníkům
správního řízení, anebo přímou derogací ustanovení části konkrétního
hmotněprávního předpisu veřejného práva, ve kterém je účastenství
vymezeno způsobem rozporným s uvedenými principy. Ústavní soud považuje
za zjevně racionálnější postup druhý, tedy derogaci konkrétního ustanovení hmotného
veřejného práva, která umožní (zpravidla za předpokladu následující
aktivní činnosti zákonodárce) ochranu práv určitých osob již v řízení správním. Cesta první, tedy pouhé přiznání práva podat správní žalobu, by mohla v
řadě případů znamenat, že případné zrušující soudní rozhodnutí by mohlo
být vydáváno v době, kdy by nastalý stav nemohl mnohdy být změněn, resp. by mohl být napraven jen za cenu neúměrných obětí či ztrát na straně jiné, a soudní výrok by tak mohl mít jen význam spíše akademický.
V této souvislosti považuje Ústavní soud za účelné dodat, že již v praxi
prvorepublikového Nejvyššího správního soudu lze zaznamenat tendenci
přiznat ve správním řízení ochranu též tzv. zvláštnímu zájmu (např.
zvláštnímu postavení vlastníků pozemků sousedících s veřejnými statky,
tedy např. s komunikacemi). Slovy tehdejší judikatury "je třeba in concreto jemného odlišení, žádá-li se od soukromníka opravdu zvláštní oběť ve prospěch celku". Podle názoru Ústavního soudu je těžko přijatelné, aby v době dominance
základních lidských práv a svobod bylo kogentní právní úpravou vymezeno postavení některých subjektů ve veřejnoprávním řízení nepříznivěji, než bylo vymezeno
soudní judikaturou v předválečném období. Navíc nelze odhlédnout
od faktu, že tendence k zdánlivě precisní a detailní úpravě de facto
vylučuje interpretaci, která by mohla v konkrétním případě nalézt řešení
bližší zásadě slušnosti a rozumnosti.
Argumentace, že zákon umožňuje, aby stavební úřad přizval i jiné osoby než účastníky (viz vyjádření
Poslanecké sněmovny), nemění nic na tom, že takové přizvání
z nich nečiní účastníky řízení se všemi popsanými důsledky.
Uvedené nepříznivé postavení některých subjektů je umocněno vymezením
subjektů aktivně legitimovaných k podání správní žaloby podle § 250 odst. 2
o. s. ř. Praktický dopad je takový, že ač čl. 36 odst. 1 Listiny
dává každému právo domáhat se stanoveným postupem svých práv u soudu či jiného orgánu a odstavec 2 téhož článku vymezuje okruh osob oprávněných
obrátit se na soud ve správních věcech tak, že to může učinit každý "kdo tvrdí, že byl na svých právech zkrácen rozhodnutím orgánu veřejné
správy", může zjevně v některých případech, v této věci konkrétně v případě kolaudačního rozhodnutí, nastat
situace, kdy ani při zřejmém dopadu rozhodnutí na práva třetích osob
nebudou mít tyto osoby k dispozici žádný prostředek ke zvrácení takového
rozhodnutí (s výjimkou podnětu k přezkoumání rozhodnutí mimo odvolací
řízení dle § 65 správního řádu
, na což ovšem není právní nárok). Jinak řečeno, kogentní úprava neodvratně
znemožňuje realizovat zásadu "nechť si každý střeží svá práva", kterou Ústavní soud opakovaně připomněl (např. nález č. 32, sv. 13, Sbírka nálezů a usnesení ÚS ČR).
Ze všech uvedených důvodů plénum Ústavního soudu přijalo rozhodnutí, kterým
se ustanovení § 78 odst. 1 stavebního zákona zrušuje, a to pro rozpor s čl. 36 odst. 1
a 2 Listiny. Současně Ústavní soud rozhodl o odkladu vykonatelnosti svého
rozhodnutí, vědom si toho, že k odstranění neústavního stavu je nezbytný pozitivní zásah zákonodárce (ať již pouhým doplněním okruhu účastníků kolaudačního řízení o vlastníka
pozemku, či obecnější úpravou).
Předseda Ústavního soudu:
JUDr. Kessler v. r.