Nález Ústavního soudu Jménem České republiky
Ústavní soud rozhodl dne 22. března 2000 v plénu o návrhu M. M. na zrušení § 139 písm. c) zákona č. 50/1976 Sb.
, o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších
předpisů,
takto:
Dnem vyhlášení tohoto nálezu ve Sbírce zákonů se zrušuje ustanovení § 139 písm. c) zákona č. 50/1976 Sb. , o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů.
Odůvodnění
I.
Dne 20. května 1999 podala M. M. ústavní stížnost proti usnesení Krajského soudu v Hradci Králové ze dne 4. března 1999 č. j. 30 Ca 3/99-19. Tímto rozhodnutím soud zastavil řízení o jejím návrhu na přezkoumání rozhodnutí Okresního úřadu v Chrudimi, kterým bylo potvrzeno rozhodnutí odboru výstavby a územního plánování Městského úřadu v Hlinsku. Ve své správní žalobě stěžovatelka uvedla, že nesouhlasí s rozhodnutími, kterými byla dodatečně povolena stavba řadových garáží na pozemku, se kterým sousedí její pozemek. Ač původně bylo řízení zahájeno za účelem odstranění garáže (tzv. černé stavby), bylo nakonec vydáno dodatečné povolení ke stavbě řadových garáží, přitom nebylo dbáno jejích námitek, že nebude mít přístup na vlastní pozemek a nebude moci s ním naložit tak, jak původně zamýšlela, tj. darovat ho vnukovi ke stavbě domu. Obdobné byly i námitky druhého žalobce, třetí pak namítal, že nebyl k stavebnímu řízení vůbec přizván, ač je vlastníkem pozemku, který je oddělen od pozemků určených pro stavbu garáží pouze potokem.
Krajský soud v Hradci Králové řízení zastavil s odůvodněním, že podle § 250 odst. 2 občanského soudního řádu (dále jen "o. s. ř.") je k podání žaloby ve správním soudnictví legitimován pouze ten, kdo byl účastníkem již proběhlého správního řízení (ať již s ním tak bylo skutečně zacházeno, či nikoliv). Z ustanovení § 88 a § 97 odst. 1 zákona č. 50/1976 Sb. , o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), (dále jen "stavební zákon") sice vyplývá, že účastníky řízení o odstranění stavby jsou mj. osoby, které mají vlastnická nebo jiná práva k sousedním pozemkům a stavbám na nich, pokud jejich práva mohou být rozhodnutím přímo dotčena, avšak to, co se rozumí pod pojmem "sousední pozemek" vymezuje stavební zákon v § 139 písm. c) tak, že se tím rozumí pouze "pozemky, které mají společnou hranici s pozemkem, který je předmětem správního řízení vedeného podle tohoto zákona, a stavby na těchto pozemcích". Vzhledem k tomu, že bylo zjištěno, že mezi pozemky žalobců a parcelami, na nichž byly stavby řadových garáží dodatečně povoleny, je ještě parcela ve vlastnictví obce, nejde o sousedství ve smyslu uvedeného ustanovení stavebního zákona, a proto žalobci nebyli účastníky správního řízení a nejsou tedy legitimováni k podání žaloby. Podle názoru soudu na tom nic nemůže změnit ani okolnost, že jejich pozemky jsou od hranice pozemku, na kterém byla prováděna stavba, vzdáleny pouze 40 cm. Z tohoto důvodu bylo řízení o žalobě zastaveno podle § 250d odst. 3 o. s. ř.
S ohledem na uvedené skutečnosti podala stěžovatelka spolu s ústavní stížností návrh na zrušení § 139 písm. c) stavebního zákona. Čtvrtý senát Ústavního soudu po konstatování, že napadené usnesení vychází z tohoto ustanovení stavebního zákona, rozhodl usnesením ze dne 8. října 1999 sp. zn. IV. ÚS 248/99 o přerušení řízení o ústavní stížnosti a postoupení návrhu na zrušení uvedeného ustanovení stavebního zákona plénu Ústavního soudu.
II.
Navrhovatelka ve svém návrhu na zrušení zákonného ustanovení uvedla, že ustanovení § 139 písm. c) stavebního zákona bylo doplněno novelizací provedenou zákonem č. 83/1998 Sb. a že tato novelizace zredukovala účastníky stavebního řízení pouze na vlastníky pozemků hraničících. Tato redukce vyloučila ze stavebního řízení okruh osob, které se právem mohou cítit být stavbou dotčeny ve svých právech. Tím byly i vyloučeny z práva napadnout stavební rozhodnutí u nezávislého soudu. Navrhovatelka uvádí, že takové omezení účastníků stavebního řízení považuje za neústavní, neboť není sporu o tom, že účastníkem by měl být každý, jehož práva mohou být zamýšlenou stavbou dotčena, omezena, případně i zrušena. Napadené ustanovení navíc přímo vybízí ke zneužití, neboť pokud vlastník pozemku, na kterém má být zřízena kontroverzní stavba, převede např. pás v minimální šíři na někoho jiného (např. obec), a tím se oddělí od souseda, vyloučí ze stavebního řízení tohoto bývalého souseda, a tím mu i znemožní uplatňovat jakékoliv námitky již ve stavebním řízení a také ho vyloučí z práva obrátit se na nezávislý soud. Z těchto důvodů považuje stěžovatelka napadené ustanovení za rozporné s čl. 11 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina"), jakož i s právem na soudní ochranu podle čl. 36 a 38 této Listiny, resp. s právy vyplývajícími z čl. 6 odst. 1 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod (dále jen "Úmluva"), jakož i s čl. 1 Dodatkového protokolu k ní.
III.
Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky ve svém vyjádření uvedla, že pojem "sousední pozemky a stavby na nich" se vyskytuje ve stavebním zákoně ve spojení s více ustanoveními. Vzhledem k tomu, že z § 140 stavebního zákona vyplývá, že tam, kde stavební zákon stanoví výslovně něco jiného, nelze použít zákon č. 71/1967 Sb. , o správním řízení (správní řád), je zřejmé, že pokud jde o definici účastníků jednotlivých řízení podle stavebního zákona, je třeba vycházet z tohoto zákona, a nikoliv ze správního řádu. Účelem vymezení pojmu "sousední pozemky a stavby na nich" byla eliminace neúměrného a nežádoucího počtu účastníků stavebního řízení. Jde tedy o legální vymezení pojmu, a nikoliv o záměr vyloučit z řízení osoby, jejichž zájmy mohou být tímto řízením dotčeny. Zákon navíc umožňuje, aby stavební úřad přizval k řízení i jiné osoby než účastníky, přičemž je dokonce povinen v rámci tohoto řízení řádně posoudit jejich připomínky a vypořádat se s nimi. Každý vlastník stavby nebo pozemku, jehož vlastnická práva jsou přímo dotčena, se pak může dovolat ochrany prostřednictvím soudu, což mu umožňuje jeho základní právo zakotvené v Listině. Pak již není rozhodující charakter jeho procesní způsobilosti v probíhajícím správním (stavebním) řízení, ale povaha porušení jeho práv. V tomto kontextu tedy podle názoru Poslanecké sněmovny úprava § 139 stavebního zákona není úpravou bezprostředně zasahující či omezující základní lidská práva nebo svobody. V závěru svého podání Poslanecká sněmovna potvrdila, že zákon č. 83/1998 Sb., kterým se mění zákon č. 50/1976 Sb. , o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, a o změně a doplnění některých dalších zákonů, byl schválen potřebnou většinou poslanců zákonodárného sboru, podepsán příslušnými ústavními činiteli a řádně vyhlášen ve Sbírce zákonů, a současně vyjádřila stanovisko, že zákonodárný sbor jednal v přesvědčení, že přijatý zákon je v souladu s Ústavou České republiky, ústavním pořádkem a naším právním řádem, je však na Ústavním soudu, aby v souvislosti s podaným návrhem posoudil ústavnost napadeného ustanovení zákona a vydal příslušné rozhodnutí.
Senát Parlamentu České republiky na výzvu Ústavního soudu k věci uvedl,
že jedním z hlavních důvodů rozsáhlé novely stavebního zákona, provedené s účinností od 1. července 1998 zákonem č. 83/1998 Sb., byla snaha o snížení administrativní náročnosti některých procesních úkonů a postupů souvisejících s řízením o stavbách. V části zákona upravující stavební řád byla proto provedena řada změn a zjednodušení
zaměřených na formálně byrokratickou stránku tohoto předpisu. Pro dosažení tohoto cíle byl zákon doplněn o výklad pojmu "sousední pozemek", čímž došlo i ke zpřesnění výčtu účastníků stavebního řízení uvedených v § 59 a 97 stavebního zákona. Záměr přesného vymezení okruhu účastníků jako vlastníků pouze sousedních
pozemků a staveb na nich byl proveden především s cílem zjednodušit
průběh stavebního řízení tím, že takto vymezený okruh účastníků bude
určován podle stavu v katastru nemovitostí. Tento způsob by neměl
vyvolávat nutnost dalšího vyhledávání vlastníků jiných pozemků. Toto jasné vymezení účastníků by mělo zabezpečit definitivní okruh
účastníků stavebního řízení a mělo by se pozitivně odrazit na právní
jistotě a právní moci rozhodnutí. Senát také vyjadřuje pochybnosti
o tom, zda v daném případě bylo stěžovatelčino vlastnické právo porušeno
v rozsahu chráněném Listinou. Stěžovatelka není omezena ve svém právu něco vlastnit ani není ve vztahu k jiným vlastníkům diskriminována, neboť její pozice je stejná jako v případě jiných vlastníků, jejichž pozemek
nehraničí s jiným pozemkem. Nejde zde ani o případ vyvlastnění, ani o omezení vlastnického práva. V úvahu přichází možnost,
že stěžovatelka je ve výkonu svého vlastnického práva nějakým způsobem
rušena a mohlo by tedy jít podle čl. 1 Dodatkového protokolu k Úmluvě
o zásah do pokojného užívání majetku. Toto posouzení však závisí na
konkrétních okolnostech případu, neboť čl. 11 Listiny, stejně jako její ostatní ustanovení, upravuje obdobně
jako Úmluva vztahy mezi veřejnou mocí a jedincem, a nikoliv mezi fyzickými
osobami navzájem. K námitce stěžovatelky, že ustanovení stavebního zákona o vymezení sousedních pozemků a z toho vyplývající určení účastníků stavebního
řízení lze lehce obejít a vyloučit tak možnost účinné obrany
některých vlastníků, se ve vyjádření uvádí, že předmětná novela stavebního zákona vložila do § 32 stavebního zákona s výčtem územních rozhodnutí i rozhodnutí o dělení nebo scelování pozemků.
Tím, že k dělení nebo scelování pozemků je třeba územního rozhodnutí,
ke kterému je příslušný stavební úřad, je dána záruka, že nebude
docházet ke spekulativnímu dělení nebo scelování pozemků ve prospěch
jednotlivých vlastníků pozemků. Takové dělení nebo scelování by vždy
mělo být provedeno v souladu se záměry a cíli územního plánování nebo k zajištění přístupu k pozemkům a stavbám. Senát
při projednávání zákona neshledal důvody, pro které by s touto novelou stavebního zákona nemohl vyslovit souhlas.
Ve stanovisku Ministerstva pro místní rozvoj se uvádí, že stavební zákon jako norma veřejného práva zavazuje každého, kdo chce stavět, aby až
na zákonem povolené výjimky měl rozhodnutí o umístění stavby a stavební povolení. Pokud někdo poruší zákonem stanovenou povinnost a provede stavbu bez stavebního povolení a bez ohlášení,
stavební úřad mu nařídí její odstranění. Odstranění se nenařídí
jen tehdy, pokud stavebník prokáže, že stavba je v souladu s veřejnými
zájmy, zejména s územně plánovací dokumentací, cíli a záměry územního plánování, obecnými technickými požadavky na výstavbu,
technickými požadavky na stavby, zájmy chráněnými zvláštními předpisy,
a jestliže stavebník v řízení o odstranění stavby požádá o její
dodatečné povolení a předloží podklady a doklady vyžádané stavebním úřadem ve stanovené lhůtě
a rozsahu jako k žádosti o stavební povolení. Vymezení okruhu účastníků řízení ve stavebním zákoně [§ 34 odst. 1
, § 59 odst. 1 písm. b)
a § 97 odst. 1
] souvisí také s vymezením pojmu "sousední pozemky a stavby na nich" v § 139 písm. c) stavebního zákona. Pro účely řízení vedených podle stavebního zákona byl tento pojem výslovně definován zákonem č. 83/1998 Sb. Novela vycházela z ustáleného výkladu a desítky let trvající právní a
soudní praxe, že sousedním pozemkem je pozemek, který má společnou hranici
s pozemkem, na němž se má stavět. Uvedený výklad podle názoru
ministerstva nezpochybnil ani Ústavní soud, když svým usnesením z 10. března 1996 sp. zn. IV. ÚS 53/95 odmítl ústavní stížnost podanou vlastníky nemovitostí nacházejících
se v Rakousku směřující proti rozhodnutí bývalého Ministerstva
hospodářství z 3. června 1994 č. j. MH-482/94 týkající se stavebního
povolení na mezisklad vyhořelého paliva v Dukovanech a usnesení Vrchního soudu v Praze z 30. prosince 1994 sp. zn. 6 A 121/94, kterým bylo zastaveno
řízení o žalobě stěžovatelů proti tomuto rozhodnutí. Z důvodu větší právní jistoty byl tento ustálený výklad výslovně vyjádřen v zákonu. Tato skutečnost nesnižuje v řízeních vedených podle stavebního zákona ochranu před zásahem do práv a právem chráněných zájmů
a povinností. Vlastnické právo a jiná práva a zájmy fyzických a právnických
osob odlišných od stavebníka a dalších účastníků řízení chrání svými instituty stavební zákon sám již tím, že ke stavbě je třeba povolení (dodatečné povolení). Práva
těchto osob jsou chráněna i souvisejícími předpisy veřejného práva
(a to předběžně,
když se posuzuje přípustnost stavby vůbec a dopad navrhované stavby před
její realizací) tím, že stavební úřad nemůže umístit či povolit stavbu
bez souhlasu nebo dohody s orgány veřejné správy, které hájí veřejný
zájem podle těchto předpisů. Sledováním veřejných zájmů v řízeních
vedených stavebními úřady podle stavebního zákona je dána ochrana před zásahem do práv a právem chráněných zájmů nad přípustnou
míru zakotvenou ve veřejnoprávních předpisech (§ 4 odst. 1 vyhlášky č. 132/1998 Sb.
, kterou se provádějí některá ustanovení stavebního zákona) i osobám, které účastníky řízení nejsou, tedy i těm, kdo nemají vlastnická
nebo jiná práva k sousedním pozemkům a stavbám na nich. Přípustná
míra zásahů do práv a právem chráněných zájmů a povinností je dána
veřejnoprávními normami a spočívá v určitém obtěžování, které je nutným
důsledkem hromadného soužití více osob. Povaha a předmět hmotněprávních
úprav ve správním právu - různorodost situací, které musí řešit
- objektivně vyžaduje adekvátní procesní řešení včetně vymezení okruhu
účastníků řízení, tedy také osob, kterým zákon přiznává veřejná subjektivní sousedská práva. Okruh osob, které před
umístěním a povolením stavby mohou ve veřejnoprávních řízeních vedených stavebním úřadem uplatňovat své námitky,
ani nemůže mít takovou šíři, kterou přiznává občanský zákoník
v soukromoprávní sféře (každého proti každému), kde se lze dovolávat
ochrany proti již existujícím zásahům do výkonu vlastnického práva nad
míru přiměřenou poměrům (§ 127 občanského zákoníku).
Zrušení ustanovení § 139 písm. c) stavebního zákona by ztížilo vymezení okruhu účastníků řízení vedených stavebním úřadem.
Směřovalo by k přiznání právního postavení účastníka řízení o umístění stavby, stavebního řízení, řízení podle § 85 až 96 stavebního zákona blíže neohraničenému, neomezenému a neurčitému okruhu osob, které by
tvrdily, že rozhodnutími by mohla být dotčena jejich práva a právem chráněné
zájmy nebo povinnosti. To by vyvolávalo právní nejistotu jak
stavebníka, resp. těch osob, kterým bylo přiznáno rozhodnutím určité
právo nebo uložena povinnost, tak stavebního úřadu. Kromě toho by nutně
přineslo průtahy v řízení a zvyšování jeho nákladů. Proto Ministerstvo
pro místní rozvoj navrhované zrušení ustanovení § 139 písm. c) stavebního zákona nedoporučuje.
IV.
Navrhovatelčin návrh směřuje ke zrušení ustanovení § 139 písm. c) stavebního zákona, které je pro poměry stavebního zákona legální definicí pojmu "sousední pozemky a stavby na nich". Z hlediska legislativní techniky je možno konstatovat, že používání tzv. legálních definic má jistě své opodstatnění. Je však třeba respektovat (a tomu korespondují i obecně teoretické závěry - srov. Knapp, V. : Teorie práva, C. H. Beck, Praha 1995), že je třeba je používat s mírou a vždy po zvážení jejich výhod a nevýhod v konkrétní situaci, tj. jen tehdy, lze-li spolehlivě soudit, že definice je v daném případě potřebná, aby odstranila eventuální nejasnost, aniž by však zároveň hrozila vyvoláním jiné a aniž by způsobila nežádoucí přílišnou rigidnost právní normy. I pod tímto zorným úhlem bylo třeba posoudit dopady vyplývající z legální definice obsažené de lege lata v § 139 písm. c) stavebního zákona.
Definice "sousední pozemky a stavby na nich" byla do stavebního zákona vložena novelou provedenou zákonem č. 83/1998 Sb. a je právně relevantní ve vztahu k těm ustanovením stavebního zákona, která vymezují okruhy účastníků řízení.
Stavební řízení představuje souhrn řízení více druhů, z nichž nejvýznamnější jsou řízení územní (§ 32 až 42), řízení o povolení staveb, změn staveb a udržovacích prací (§ 54 až 70), řízení o odstranění staveb (§ 88 až 97) a řízení o vyvlastnění (§ 108 až 116). Přitom účastenství osob, které mají vlastnická nebo jiná práva k sousedním pozemkům a stavbám na nich, je připuštěno ve všech těchto řízeních (§ 34 , 59 a 97 ), s výjimkou řízení vyvlastňovacího, a to při splnění společné podmínky, že konkrétním rozhodnutím mohou být dotčena jejich práva, právem chráněné zájmy nebo povinnosti. Problém, který vyvstával v praxi ještě před novelizací, byl v tom, koho považovat za "dotčeného souseda". Praxe - jak na to poukazuje ve svém stanovisku i Ministerstvo pro místní rozvoj - se již před novelou klonila k tomu, že takovým sousedem je pouze vlastník či uživatel mezujícího pozemku. [Jako příklad lze uvést rozsudek Krajského soudu v Ostravě 22 Ca 104/94 publikovaný ve Správním právu 4/95, str. 220 a násl., podle kterého je sousedním pozemkem podle § 34 odst. 1 stavebního zákona pouze takový pozemek, který má s pozemkem, jehož se územní rozhodnutí týká, společnou hranici (mezující pozemek). Současně soud vyslovil, že podle § 250 odst. 2 o. s. ř. není k podání správní žaloby legitimován ten, jemuž správní orgán nad rámec zákona přiznal postavení účastníka řízení].
Je však třeba uvést, že v odborné literatuře se již před novelizací vyskytovaly názory, že uvedený postup se příčí dobrým mravům, když např. soused, kterého dělil půlmetrový potůček či metrová pěšina od pozemku, na kterém se mělo stavět, byl vyloučen z možnosti uplatnit své oprávněné námitky. Současně bylo uváděno, že ústavnost takového postupu je přinejmenším sporná (viz doc. JUDr. P. Průcha, CSc.: K některým procesním aspektům stavebně-právního režimu, Bulletin Stavební právo č. 3/1996). Proto již v době před novelizací lze zaznamenat názory, že není vyloučeno subsidiární použití definice účastenství podle správního řádu (§ 14 odst. 1), která je podstatně širší, přičemž bylo argumentováno tím, že vyloučení použití správního řádu tak, jak je upraveno v § 140 stavebního zákona, tedy slovy "není-li stanoveno výslovně jinak", by mělo být vykládáno restriktivně, a to kdykoli by takový výklad byl bližší reálnému životu. Z novelizace a legálního vymezení pojmu "sousední pozemky a stavby na nich" však je zřejmé, že zákonodárce takové úvahy vyloučil, neboť při současném znění stavebního zákona by širší a pro "souseda" výhodnější interpretace narazila přinejmenším na pravidla formální logiky.
Na tomto místě je třeba připomenout i praxi prvorepublikového Nejvyššího
správního soudu (dále jen "NSS"), který (a to dokonce s použitím judikatury bývalého Nejvyššího správního soudu rakouského) vykládal pojem "soused" ve stavebním řízení daleko liberálněji. Např. v nálezu z 22. června 1938
(Boh. A 14314/38) NSS vyslovil, že sousedem je nejen ten, jehož nemovitý
majetek bezprostředně souvisí se staveništěm, ale i majitel vzdálenější
nemovitosti, zejména také pozemku ležícího naproti projektované
stavbě přes cestu, jestliže projekt může mít na jeho nemovitý majetek
stavebně-policejní reflex. V tomto případě NSS přiznal stěžovateli
legitimaci k odvolání ve správním řízení. Stejně tak v nálezu Boh.
A 9764/32 judikoval NSS, že sousedy podle stavebního řádu jsou nejen
majitelé nemovitostí sousedících bezprostředně se staveništěm, ale
i majitelé objektů vzdálenějších, jsou-li tyto objekty v takovém vztahu
ke staveništi, že stavba může mít na zájmy vlastníka onoho objektu
účinky, které požívají ochrany stavebního řádu. Je ovšem třeba uvést,
že NSS měl i ustálenou judikaturu o tom, že ne každá námitka sousedova
může být považována za způsobilou soudní ochrany ("správní soud je povolán chránit jen subjektivní veřejná práva" - Boh. A 7679/29).
Je tedy zřejmé, že současný stav vymezení účastníků stavebního řízení
v době, kdy jsou, či mají být ctěna lidská práva, je pro "sousedy" podstatně horší nežli stav na začátku století. Tento stav není ovšem
dán jen napadeným ustanovením § 139 písm. c) stavebního zákona, ale také vymezením aktivní legitimace k podání správní žaloby podle
250 odst. 2 o. s. ř. Z tohoto ustanovení totiž vyplývá, že ne každý "kdo tvrdí, že byl na svých právech zkrácen rozhodnutím orgánu veřejné
správy" se může obrátit na soud. K podání správní žaloby je oprávněn podstatně
užší okruh fyzických či právnických osob - žalobce musel být účastníkem správního řízení (a to de lege,
nikoli de facto). S ohledem na specifickou povahu správního procesu
tím ovšem dochází k situaci, že zdaleka ne všechny osoby, které mohou
být pravomocným správním rozhodnutím dotčeny v právech či povinnostech,
mohou být v soudním řízení účastníky.
Je evidentní, že důvodem zařazení předmětné legální definice do stavebního zákona bylo posílení principu rychlosti a hospodárnosti příslušných řízení podle stavebního zákona, a to pevným uzavřením okruhu osob, které se účastenství domáhají s odkazem na vlastnická nebo jiná práva k sousedním pozemkům a stavbám na nich. Jakkoli lze tomuto záměru rozumět, nelze z pohledu Ústavního soudu pominout, že uzavřená legální definice, absolutně vylučující možnost pojmout za účastníky řízení i vlastníky jiných sousedních pozemků než pozemků, které mají společnou hranici s pozemkem, který je předmětem řízení (tedy i vlastníky pozemku "za potokem", "za cestou" , "za zjevně bagatelním co do výměry vklíněným pozemkem ve vlastnictví jiné osoby"), jejichž práva mohou být v řízeních dotčena, omezuje prostor pro správní uvážení správních orgánů tam, kde je zjevné, že i přes neexistenci společné hranice mohou být práva nemezujícího souseda dotčena.
Napadené ustanovení tím, že vymezuje pojem "soused" přímo v zákoně, bere správnímu orgánu možnost, aby jako s účastníkem řízení zacházel
též s osobou, která očividně může být rozhodnutím vydávaným ve stavebním
řízení dotčena ve svých právech, a to i v právech ústavně chráněných,
jako je právo na pokojné užívání majetku, případně právo vlastnické (čl. 1 Dodatkového protokolu k Úmluvě, čl. 11 Listiny).
To, že je možno takovou osobu přizvat k řízení (nikoliv však jako účastníka) podle § 59 odst. 3 stavebního zákona, je nedostatečné, neboť s ohledem na dikci § 250 odst. 2
o. s. ř. vyřazuje napadené ustanovení takovou osobu z práva obrátit se na nezávislý soud. V tomto smyslu tedy je napadené ustanovení § 139 písm. c) stavebního zákona zcela evidentně v rozporu s čl. 36 odst. 2 Listiny
, neboť z práva na přístup k soudu a soudní ochranu vylučuje toho, kdo nejen
tvrdí, že může být správním rozhodnutím dotčen ve svých právech, ale
kde takové dotčení může být zcela zřejmé.
Ústavní soud si je vědom možných interpretačních problémů v tom směru, "až kam" - do jaké šíře či vzdálenosti - mohou tzv. sousední pozemky, pokud nebude
platit podmínka společné hranice, sahat. Nezbývá však než konstatovat,
že posouzení této otázky bude vždy věcí individuálních případů
(zřejmě s přihlédnutím k povaze zamýšlených staveb a z ní plynoucích
možných nežádoucích dopadů), a to jak na úrovni rozhodovací praxe stavebních
úřadů, tak na úrovni rozhodování o přezkoumávání těchto rozhodnutí v rámci správního soudnictví. Samotná náročnost takového posuzování
nemůže však být dostatečným důvodem pro postup opačný, který by
spočíval (a tak tomu de lege lata je) v koncipování legální definice, která nebude sice činit žádné interpretační problémy, nicméně její existence může zužovat prostor pro
ochranu ústavně zaručených práv.
Z uvedených důvodů bylo návrhu na zrušení § 139 písm. c) stavebního zákona pro jeho rozpor s čl. 36 odst. 2 Listiny
vyhověno a napadené ustanovení bylo dnem vyhlášení tohoto nálezu ve Sbírce zákonů zrušeno (§ 70 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb.
, o Ústavním soudu).
Pro úplnost Ústavní soud k odkazu Ministerstva pro místní rozvoj na usnesení
Ústavního soudu z 10. března 1996 sp. zn. IV. ÚS 53/95 dodává, že v uvedené věci, specifické tím, že se týkala stavebního
řízení, jehož předmětem byla stavba nikoliv standardní, hrála roli při posouzení otázky účastenství tehdejších stěžovatelů i prostorová
působnost stavebního zákona.
Předseda Ústavního soudu:
JUDr. Kessler v. r.