Nález Ústavního soudu Jménem České republiky
Ústavní soud rozhodl dne 19. prosince 2000 v plénu o návrhu přednosty Okresního úřadu v Písku na zrušení ustanovení čl. 2 odst. 2 písm. a), čl. 3 odst. 1 písm. a) a odst. 2 a čl. 4 obecně závazné vyhlášky města Písku ze dne 10. 11. 1998 č. 8/1998 o některých omezujících opatřeních k zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku
takto:
Přednosta Okresního úřadu v Písku (dále jen "navrhovatel") podáním ze
dne 2. 2. 2000 navrhl zrušení uvedených ustanovení obecně závazné vyhlášky
města Písku č. 8/1998.
Podle čl. 2 odst. 2 písm. a) předmětné vyhlášky činnosti, kterými je nebo
může být ve městě narušován veřejný pořádek, jsou především:
"pořádání veřejných hudebních produkcí v podobě živé i reprodukované (například
taneční zábavy, plesy, diskotéky), pokud jsou spojeny s možností
konzumace alkoholu".
Podle čl. 3 odst. 1 písm. a) této vyhlášky omezující opatření k zabezpečení
místních záležitostí veřejného pořádku spočívají
"ve vymezení místa a času, na nichž lze některé činnosti vykonávat".
Podle odstavce 2 stejného ustanovení:
"Pro pořádání veřejných hudebních produkcí dle čl. 2 odst. 2 písm. a)
této vyhlášky platí časové omezení - lze je pořádat v době od 6.00 do 22.00 hodin, tedy mimo dobu nočního klidu (časové omezení).
".
Čl. 4 předmětné vyhlášky stanoví:
"Výjimky
(1) Z ustanovení čl. 3 odst. 2 této vyhlášky může na písemnou žádost udělit výjimku městská rada.
a) na pořádání konkrétní akce,
b) na určité časové období, je-li činnost (akce) pravidelně opakována, ne však na dobu přesahující jeden rok.
(3) Žadatel o výjimku doloží žádost
a) přesným označením činnosti, dobou a místem konání, určením pořadatele, uvedením druhu hudební produkce a jejím provozovatelem,
b) předpokládaným počtem osob, které se akce zúčastní,
c) identifikací osoby odpovědné za zajištění pořadatelské služby.
(4) Městská rada může udělení výjimky a stanovení její účinnosti podmínit splněním určitých doplňujících podmínek směřujících k zajištění veřejného pořádku.
(5) Městská rada může udělenou výjimku v průběhu jejího trvání odejmout, narušuje-li činnost v době nočního klidu veřejný pořádek.
(6) Povinnost žádat o výjimku se nevztahuje na akce pořádané městem nebo organizacemi jím k pořádaní těchto akcí zřízenými. ".
Navrhovatel uvedl, že na "základě" porušení povinností stanovených předmětnou
vyhláškou byla městskou radou v Písku dne 21. 2. 1999 uložena
pokuta podle § 50 zákona č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení). Okresní úřad toto rozhodnutí v odvolacím
řízení potvrdil, nicméně Krajský soud v Českých Budějovicích rozsudkem
ze dne 27. 10. 1999 č. j. 10 Ca 213/99-28 rozhodnutí o udělení pokuty
zrušil. V odůvodnění rozsudku soud uvedl, že schválením předmětné
vyhlášky, v níž je omezena provozní doba pohostinských zařízení, jejichž
vlastníkem není město Písek, městské zastupitelstvo překročilo svou
pravomoc. Podle čl. 2 odst. 3 Ústavy České republiky
(dále jen "Ústava") a podle čl. 4 odst. 1 Listiny základních práv a svobod
(dále jen "Listina") mohou prý být povinnosti ukládány toliko na základě
zákona a v jeho mezích, a protože neexistuje zákon umožňující omezit
provozní dobu pohostinských zařízení oprávněných provozovat taneční
zábavy, nemůže obec tuto provozní dobu omezit.
Dne 1. 12. 1999 vyzval přednosta Okresního úřadu v Písku starostu města
Písku, aby platnost napadené vyhlášky projednal v městském zastupitelstvu.
Městské zastupitelstvo v Písku dne 16. 12. 1999 předmětnou vyhlášku
projednalo, avšak rozhodlo se ji nezrušit. Proto přednosta Okresního
úřadu v Písku dne 4. 1. 2000 pozastavil výkon napadených ustanovení
předmětné vyhlášky a stanovil termín zjednání nápravy do 20. 1.
2000. Protože však Městské zastupitelstvo v Písku usnesením č. 43/00
ze dne 20. 1. 2000 rozhodlo tak, že citovaná ustanovení předmětné vyhlášky
nezrušilo, navrhl přednosta okresního úřadu, aby z výše uvedených
důvodů napadená ustanovení zrušil Ústavní soud.
Ve svém vyjádření k návrhu město Písek (starosta JUDr. Luboš Průša) uvedlo,
že předmětná vyhláška byla schválena na zasedání Městského zastupitelstva
v Písku dne 10. 11. 1998, když pro její přijetí hlasovalo
20 z celkového počtu 27 zastupitelů. Poté byla vyhláška podepsána starostou
a jeho zástupcem a dne 11. 11. 1998 byla vyvěšena na úřední desce
městského úřadu pod pořadovým číslem 502 a sejmuta z ní byla dne
26. 11. 1998. Tím prý byly splněny všechny formální náležitosti nutné
pro účinnost předmětné vyhlášky.
K obsahu vyhlášky účastník řízení uvedl, že byla vydána v souladu se zmocněním
obsaženým v § 17 zákona o obcích, ve znění pozdějších předpisů. Stanovisko navrhovatele se údajně
opírá o nesprávnou interpretaci vyhlášky uvedeným rozsudkem Krajského
soudu v Českých Budějovicích, protože vyhláška neomezuje provozní
dobu pohostinských zařízení ve městě, nýbrž pouze stanoví časové rozmezí
pro pořádání veřejných hudebních produkcí jako činností, jež by
mohly narušit veřejný pořádek. Takový přístup je podle názoru města
v souladu s úmyslem zákonodárce. Město Písek navíc poukazuje na nový
zákon o obcích, který v § 10 zakotvuje právo obce vydat vyhlášku k zajištění veřejného pořádku, jež
určí podmínky pro pořádání veřejně přístupných hudebních produkcí.
Napadená vyhláška nebyla přijata svévolně za účelem omezení svobody podnikání,
nýbrž jako reakce na konkrétní chování narušující veřejný pořádek,
a v praxi se prý ukázala vůči těmto negativním případům chování
jako účinná. Město Písek konečně uvádí, že v daném případě právo obce
na vydání vyhlášky za účelem zajištění veřejného pořádku plně koresponduje
její odpovědnosti za věci v samostatné působnosti obce, zejména
podle § 14 odst. 1 písm. o) zákona o obcích. Názor Ústavního soudu, který v některých případech vyjádřil,
že obec má sice povinnost zajistit místní veřejný pořádek, nicméně
nemá za tím účelem být vybavena příslušnými prostředky, je prý neudržitelný.
Ze všech uvedených důvodů město Písek navrhlo, aby byl návrh přednosty
okresního úřadu zamítnut.
Podle § 68 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb.
, o Ústavním soudu, Ústavní soud v první řadě zjišťuje, zda byl příslušný
(napadený) právní předpis přijat a vydán v mezích Ústavou stanovené
kompetence a ústavně předepsaným způsobem.
Ze zápisu z pokračování zasedání Městského zastupitelstva v Písku ze dne
10. 11. 1998 Ústavní soud zjistil, že na tomto zasedání bylo z celkového
počtu 27 členů zastupitelstva přítomno 26. Vyhláška č. 8/1998
byla na tomto zasedání schválena 20 hlasy z celkového počtu právě přítomných
zastupitelů. Proti nebyl žádný zastupitel a 1 se hlasování zdržel.
Ze zápisu ze zasedání Městského zastupitelstva v Písku ze dne 16. 12.
1999 vyplývá, že městské zastupitelstvo, jehož zasedání se účastnilo
26 zastupitelů, poměrem hlasů 20 pro, 2 proti a 2 se zdrželi (hlasování),
vyslovilo nesouhlas se zrušením vyhlášky č. 8/1998 a souhlasilo
s podáním ústavní stížnosti [poznámka: jednalo se o ústavní stížnost
proti uvedenému rozsudku Krajského soudu v Českých Budějovicích. Tuto
ústavní stížnost Ústavní soud usnesením ze dne 8. 2. 2000 sp. zn. II.
ÚS 16/2000 odmítl jako zjevně neopodstatněný návrh, především z toho
důvodu, že krajský soud posoudil napadenou obecně závaznou vyhlášku
města Písku jako rozpornou se zákonem, nadále postupoval "jako by tento
jiný předpis neexistoval" a o jeho zrušení nerozhodoval, takže postupoval
v souladu s čl. 95 odst. 1 Ústavy
a s čl. 87 odst. 1 písm. b) Ústavy
.].
Z rozhodnutí přednosty Okresního úřadu v Písku ze dne 4. 1. 2000 KP č.
j. 4/00 vyplývá, že okresní úřad pozastavil výkon napadených ustanovení
vyhlášky č. 8/1998. S tímto rozhodnutím se podle zápisu ze zasedání
Městského zastupitelstva v Písku ze dne 20. 1. 2000, jehož se účastnilo
25 členů zastupitelstva, městské zastupitelstvo seznámilo, avšak
poměrem hlasů 18 pro, žádný proti a 6 se zdrželo (hlasování), vydalo
usnesení č. 43/00, jímž se rozhodlo předmětnou vyhlášku nezrušit a
vyčkat rozhodnutí Ústavního soudu v této věci.
Z vyjádření města Písku a z "výtisku realizace obecně závazné vyhlášky
č. 8/1998", který Ústavnímu soudu zaslal Městský úřad v Písku - odbor
vnitřních věcí přípisem ze dne 28. 8. 2000, Ústavní soud zjistil, že
předmětná vyhláška byla v souladu s § 16 odst. 3 a 4 zákona o obcích dne 11. 11. 1998 vyvěšena na úřední desce městského úřadu
pod pořadovým číslem 502 a sejmuta z ní byla dne 26. 11. 1998. Vyhláška
nabyla, jak se zjišťuje z jejího čl. 6 odst. 4, účinnosti dnem 1. ledna 1999.
Za těchto okolností Ústavní soud dospěl k závěru, že napadená obecně závazná
vyhláška byla přijata a vydána způsobem, který je ústavně předepsán.
Ústavní soud se dále zabýval otázkou, zda napadená vyhláška byla vydána
v samostatné nebo v přenesené působnosti obce. V tomto směru Ústavní
soud konstatoval, že předmětná obecně závazná vyhláška byla schválena
ještě za účinnosti dnes již zrušeného zákona č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení). Podle jeho ustanovení § 21 odst. 1 "Obec vykonává státní správu v rozsahu stanoveném zvláštními zákony".
Podle § 14 odst. 1 písm. o) zákona o obcích, ve znění pozdějších předpisů, do oblasti samostatné
působnosti obce výslovně patřily "místní záležitosti veřejného pořádku
a zřizování obecní (městské) policie, s výjimkou rozhodování o přestupcích".
Toto ustanovení bylo dále konkretizováno ustanovením § 17 stejného zákona, podle něhož obec může k zabezpečení místních záležitostí
veřejného pořádku obecně závaznou vyhláškou stanovit, které činnosti,
jež by mohly narušit veřejný pořádek v obci, lze vykonávat pouze
na místech a v čase vyhláškou určených, nebo stanovit, že na některých
veřejně přístupných místech v obci jsou takové činnosti zakázány.
Je tedy zřejmé, že podle právní úpravy platné v době schvalování této
obecně závazné vyhlášky se jednalo o vyhlášku v samostatné působnosti
obce.
Na této skutečnosti nic nezměnila ani nová (současná) právní úprava, jelikož
podle § 35 odst. 1 zákona č. 128/2000 Sb.
, o obcích (obecní zřízení), do samostatné působnosti obce patří spravování
záležitostí, které jsou v zájmu obce a jejích občanů, pokud nejsou
svěřeny zákonem krajům nebo pokud nejde o výkon přenesené působnosti,
a dále záležitosti, které do samostatné působnosti obce svěří zvláštní
zákon. V rámci své samostatné působnosti jsou obce oprávněny vydávat
obecně závazné vyhlášky obce [§ 84 odst. 2 písm. i) zákona č. 128/2000 Sb.
].
Ústavní soud dospěl k závěru, že napadená obecně závazná vyhláška byla
vydána v samostatné působnosti obce a že proto nic nebrání jejímu projednání
a rozhodnutí o ní (§ 64 odst. 3 zákona č. 182/1993 Sb.
).
Ústavní limity pro vydávání obecně závazných vyhlášek obcí v jejich samostatné
působnosti určuje především čl. 104 odst. 3 Ústavy
, podle něhož "Zastupitelstva mohou v mezích své působnosti vydávat obecně
závazné vyhlášky". Působnost obcí v tomto směru vyplývala zejména
z § 13 odst. 2 již zrušeného zákona č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení), podle něhož se obec při výkonu samostatné
působnosti řídí jen zákony a obecně závaznými právními předpisy vydanými
ústředními orgány k jejich provedení. I obecně závazné vyhlášky
proto musely být v souladu se zákony a s obecně závaznými právními předpisy
vydanými ústředními orgány státní správy k jejich provedení (§ 16 odst. 2 dřívějšího zákona o obcích).
Ústavní soud přitom v některých svých dřívějších nálezech judikoval, že
výčet obsažený v § 14 odst. 1 (dříve platného) zákona o obcích č. 367/1990 Sb., nutno z hlediska jeho interpretace ve smyslu zákonného zmocnění k vydání
obecně závazných vyhlášek obcí považovat za výčet taxativní. Jeho
demonstrativní dikci, jakož i všeobecnost vymezení samosprávné působnosti
obce obsaženou v § 14 odst. 2 zákona o obcích nutno vztáhnout toliko na tu samosprávnou působnost obce,
"ve které obec nevystupuje jako subjekt, určující pro občana povinnosti
jednostrannými příkazy a zákazy" (nález Pl. ÚS 5/93, Ústavní
soud České republiky: Sbírka nálezů a usnesení - sv. 1., C. H. Beck,
Praha, 1994, str. 35). Ústavní soud již také několikrát judikoval, že
podle čl. 4 odst. 1 Listiny
mohou být povinnosti ukládány toliko na základě zákona a v jeho mezích
a že podle čl. 2 odst. 4 Ústavy
a podle čl. 2 odst. 3 Listiny
nesmí být nikdo nucen činit, co zákon neukládá. Podle stávající judikatury
z těchto ustanovení pro oblast působnosti obce vyplývá, že v případech,
kdy obec vystupuje jako subjekt určující pro občana povinnosti
jednostrannými zákazy a příkazy, tj. jestliže zejména vydává obecně
závazné vyhlášky, jejichž obsahem jsou právní povinnosti, může tak
činit jenom v případě výslovného zákonného zmocnění (srov. např. uvedený
nález Pl. ÚS 5/93 nebo nález Pl ÚS 26/93, tamtéž, str. 35 a 87).
V posuzované věci však je Ústavní soud nucen reflektovat legislativní
vývoj, k němuž došlo účinností zákona č. 128/2000 Sb.
, a to i s vědomím toho, že napadená vyhláška byla schválena ještě za
účinnosti zákona č. 367/1990 Sb. Podle § 10 písm. c) zákona č. 128/2000 Sb.
je totiž obec zmocněna v samostatné působnosti obecně závaznou vyhláškou
ukládat povinnosti "pro pořádání, průběh a ukončení veřejnosti přístupných
sportovních a kulturních podniků, včetně tanečních zábav a
diskoték, stanovením závazných podmínek v rozsahu nezbytném k zajištění
veřejného pořádku". Kromě toho zákon č. 258/2000 Sb.
, o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
který nabude účinnosti dne 1. 1. 2001, v § 96
stanoví, že "Obec může obecně závaznou vyhláškou nařídit pro území obce
nebo jeho část k ochraně zdraví před vznikem a šířením infekčních
onemocnění provedení speciální ochranné dezinsekce a deratizace a k ochraně
před hlukem a vibracemi konec veřejné produkce hudby, provozní
doby hostinských provozoven, heren a obdobných provozoven služeb, pokud
jejich produkcí nebo provozem dochází k neúměrnému obtěžování občanů.".
Je zřejmé, že podle uvedených zákonů již důvod ke zrušení napadené vyhlášky
dán není. Předmětná vyhláška je totiž konformní s dnes platným
a účinným zákonem o obcích č. 128/2000 Sb.
, který obce k vydání takovéto obecně závazné vyhlášky v samostatné působnosti
výslovně zmocňuje a není tedy v rozporu ani s citovanými články
Ústavy a Listiny.
Proto Ústavní soud návrh přednosty Okresního úřadu v Písku na zrušení čl. 2
odst. 2 písm. a), čl. 3 odst. 1 písm. a) a odst. 2 a čl. 4 obecně závazné vyhlášky města Písku ze dne 10. 11. 1998 č. 8/1998 o některých omezujících
opatřeních k zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku
zcela zamítl.
Předseda Ústavního soudu: JUDr. Kessler v. r.