Nález Ústavního soudu Jménem České republiky
Ústavní soud rozhodl dne 31. ledna 2001 v plénu o návrhu na zrušení § 44 odst. 2 zákona č. 141/1961 Sb. , o trestním řízení soudním (trestní řád ), ve znění pozdějších předpisů, takto:
Ustanovení § 44 odst. 2 zákona č. 141/1961 Sb. , o trestním řízení soudním (trestní řád ), ve znění pozdějších předpisů, se zrušuje dnem vyhlášení nálezu ve Sbírce zákonů.
Krajský soud v Praze svým usnesením v trestní věci obžalovaného L. Š.
nepřipustil podle § 44 odst. 2 zákona č. 141/1961 Sb.
, o trestním řízení soudním (trestní řád
), účast poškozených - Komerční banky, Banky Bohemia, M. Č., Ing. R. V.
a stěžovatelky N. K. - u hlavního líčení.
V odůvodnění tohoto usnesení Krajský soud v Praze zejména uvedl, že Krajský
státní zástupce v Praze podal na L. Š. obžalobu pro čtyři trestné
činy podvodu podle § 250 odst. 1
a 4 trestního zákona
, jichž se měl dopustit - mimo jiné - tím, že si od stěžovatelky dne 25.
3. 1993 vypůjčil částku 25 000 Kč proti slibu zajistit půjčku zastavením
z ní pořízených pozemků v katastrálním území Karlovy Vary. Tuto
půjčku však nezajistil a pozemky dal posléze do zástavy Agrobance,
a. s. Příbram k zajištění dalších úvěrů.
Protože však usnesením Krajského obchodního soudu v Praze ze dne 8. 11.
1996 sp. zn. 92 K 39/96 ve spojení s usnesením Vrchního soudu v Praze
ze dne 2. 4. 1997 sp. zn. 4 Ko 396/96 byl na majetek dlužníka L. Š.
prohlášen konkurz a v konkurzním řízení své pohledávky v postavení
konkurzních věřitelů přihlásili všichni uvedení poškození, nepřipustil
Krajský soud v Praze jejich účast u hlavního líčení s ohledem na § 14 zákona č. 328/1991 Sb.
, o konkurzu a vyrovnání, ve znění pozdějších předpisů. [Pozn.: z ustanovení § 14 odst. 1 písm. c)
tohoto zákona o prohlášení konkurzu plyne - mimo jiné - že řízení o nárocích,
které se týkají majetku patřícího do konkurzní podstaty nebo
které mají být uspokojeny z tohoto majetku, jejichž účastníkem je úpadce,
se přerušují, ledaže jde o trestní řízení, "v němž však nelze rozhodnout o náhradě škody"].
V ústavní stížnosti proti uvedenému usnesení stěžovatelka zejména namítla,
že jím byla porušena její ústavní práva vyplývající z čl. 36 odst. 1
, čl. 37 odst. 3
a čl. 38 odst. 2 Listiny základních práv a svobod
(dále jen "Listina" ) a z čl. 1 Ústavy České republiky
(dále jen "Ústava"). K protiústavnosti prý došlo "v důsledku ustanovení § 44 odst. 2 trestního řádu
", které je s uvedenými ustanoveními Listiny
a Ústavy
v rozporu.
Stěžovatelka v prvé řadě poukázala na ustanovení § 43 odst. 1 trestního řádu
, podle něhož ten, komu bylo trestným činem ublíženo na zdraví, způsobena
majetková, morální nebo jiná škoda (poškozený), má právo činit návrhy
na doplnění dokazování, nahlížet do spisů, zúčastnit se hlavního
líčení a veřejného zasedání konaného o odvolání a před skončením řízení
se k věci vyjádřit. Podle odstavce 2
téhož ustanovení je poškozený oprávněn také navrhnout, aby soud v odsuzujícím
rozsudku uložil obžalovanému povinnost nahradit škodu. Podle
(napadeného) ustanovení § 44 odst. 2 trestního řádu
v řízení o trestných činech náležejících do příslušnosti krajského soudu
rozhodne o účasti poškozeného soud podle povahy projednávané věci.
Z žádného ustanovení trestního řádu
prý nelze zjistit, proč zákon "umožňuje soudu ve věcech náležejících
do příslušnosti krajského soudu libovolným a nepřezkoumatelným způsobem
rozhodovat o tom, zda připustí, či nepřipustí účast poškozeného v
trestním řízení, což se děje bez předem stanovených jakýchkoliv kritérií
pro takové rozhodnutí, navíc bez možnosti opravného prostředku" (§ 141 odst. 2 trestního řádu
). Stěžovatelka v napadeném ustanovení spatřuje i určitou nekonzistentnost,
neboť možnost nepřipustit účast poškozeného se týká toliko řízení
před krajským soudem po podání obžaloby, zatím co do podání obžaloby
nelze práva poškozeného omezovat.
Stěžovatelka připouští, že podle § 14 odst. 1 písm. c) zákona o konkurzu a vyrovnání
(pozn.: jehož se krajský soud v napadeném usnesení dovolal) po prohlášení
konkurzu nelze v trestním řízení rozhodnout o náhradě škody , nicméně
"toto omezení se nijak nedotýká ostatních práv poškozeného podle § 43 odst. 1 trestního řádu
, která takovým rozhodnutím zůstávají nedotčena". Práva podle tohoto ustanovení
totiž přísluší každému poškozenému bez ohledu na to, zda může uplatňovat
nárok na náhradu škody. I když tedy poškozený neučiní návrh na
náhradu škody, musí mu být soudem poskytnuta plná procesní možnost (srov.
Sborník NS č. II/62, R 8/74 Sb. tr.r.).
Napadené usnesení krajského soudu prý neobsahuje žádné přesvědčivé důvody,
pro které by poškození v souzené věci nemohli vykonávat práva uvedená
v ustanovení § 43 odst. 1 trestního řádu
, a to navíc za situace, kdy zákon toto rozhodnutí vylučuje z možnosti
přezkumu soudem vyššího stupně na základě řádného opravného prostředku.
Proto stěžovatelka navrhla, aby uvedené usnesení Krajského soudu v Praze
bylo zrušeno, a současně navrhla i zrušení § 44 odst. 2 zákona č. 141/1961 Sb.
, trestní řád
, ve znění pozdějších předpisů.
Podle § 74 zákona č. 182/1993 Sb.
, o Ústavním soudu, může být spolu s ústavní stížností podán návrh na
zrušení zákona nebo jiného právního předpisu anebo jejich jednotlivých
ustanovení, jejichž uplatněním nastala skutečnost, která je předmětem
ústavní stížnosti, jestliže podle tvrzení stěžovatele jsou v rozporu
s ústavním zákonem nebo mezinárodní smlouvou podle čl. 10 Ústavy
, popř. se zákonem, jedná-li se o jiný právní předpis.
Vzhledem k tomu, že stěžovatelka spolu s ústavní stížností podala podle
tohoto zákonného ustanovení i návrh na zrušení ustanovení § 44 odst. 2 trestního řádu
a že uplatněním tohoto ustanovení nastala skutečnost, která je předmětem
ústavní stížnosti, Ústavní soud podle § 78 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb.
řízení o ústavní stížnosti přerušil a návrh na zrušení tohoto ustanovení
zákona postoupil plénu Ústavního soudu k rozhodnutí podle čl. 87 odst. 1 písm. a) Ústavy
.
K návrhu na zrušení zákonného ustanovení se vyjádřil účastník řízení,
jímž je podle § 69 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb.
Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky, která uvedla, že podle § 44 odst. 2 trestního řádu
by krajský soud - v praxi - neměl připustit poškozeného k řízení jen
z důležitého důvodu, např. je-li to nutné v zájmu ochrany utajovaných
skutečností nebo jedná-li se o věc, v níž mohou být stovky nebo tisíce
poškozených, a jestliže by respektování všech procesních práv poškozených
mohlo nepřiměřeně ztížit nebo až zmařit průběh celého trestního
řízení. Určitých problémů s aplikací uvedeného ustanovení v praxi
si je prý vědoma i vláda, neboť ve svém návrhu novely trestního řádu
navrhla, aby bylo zrušeno omezení vztahující se k účasti poškozeného
ve věcech projednávaných v prvním stupni krajským soudem. Podle tohoto
návrhu by o uvedeném omezení mohlo být rozhodnuto pouze v řízeních
s mimořádně vysokým počtem poškozených, kde by tito poškození mohli svá
práva vykonávat pouze prostřednictvím omezeného počtu společných zmocněnců.
Proto Poslanecká sněmovna připouští, že napadené ustanovení
"vyžaduje určité změny", jež by však měly být eventuálně provedeny až
v návaznosti na přijetí odpovídající nové právní úpravy této problematiky.
Ustanovení § 44 odst. 2 trestního řádu
bylo podle sdělení Poslanecké sněmovny schváleno potřebnou většinou poslanců
zákonodárného sboru, zákon byl podepsán příslušnými ústavními
činiteli a byl řádně vyhlášen ve Sbírce zákonů.
Závěrem Poslanecká sněmovna uvádí, že je na Ústavním soudu, aby v souvislosti
s podaným návrhem na zrušení uvedeného ustanovení posoudil jeho
ústavnost a vydal o tom příslušné rozhodnutí.
Podle § 48 odst. 2
a § 49 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb.
požádal Ústavní soud o vyjádření k návrhu Ministerstvo spravedlnosti
- legislativní odbor. Ministerstvo uvedlo, že stěžovatelka svůj návrh
na zrušení § 44 odst. 2 trestního řádu
blíže nezdůvodnila, takže prý "lze na toto obecné tvrzení reagovat pouze
tak, že § 44 odst. 2 trestního řádu
není s uvedenými články Listiny
v rozporu a neodporuje tak ani čl. 1 Ústavy
". Adhezní řízení je součástí trestního řízení a projednává se v něm nárok
poškozeného proti obžalovanému na náhradu škody způsobené trestným
činem. Podstata adhezního řízení spočívá v tom, že poškozený může
uplatňovat své nároky na náhradu škody v trestním řízení a soud může
tento nárok přiznat nebo poškozeného odkázat na řízení ve věcech občanskoprávních,
nikoliv však nárok zamítnout. Jestliže tedy soud podle § 44 odst. 2 trestního řádu
rozhodne o účasti poškozeného záporně, nemůže sice poškozený již v dalším
řízení vystupovat jako strana, nijak mu to však nebrání v uplatnění
nároku na náhradu škody v občanskoprávním nebo jiném řízení. Poškozenému
je při tom stále v plné míře zachováno právo domáhat se stanoveným
postupem svého práva u nezávislého a nestranného soudu podle čl. 36 Listiny
a je zachována rovněž rovnost účastníků řízení (čl. 37 odst. 3 Listiny
) a zásada veřejnosti (čl. 38 odst. 2 Listiny
). Proto se Ministerstvo spravedlnosti domnívá, že návrh na zrušení § 44 odst. 2 trestního řádu
není důvodný.
Ještě předtím, než se Ústavní soud zabýval podaným návrhem meritorně,
se zaměřil na otázku, zda jsou pro to dány všechny předpoklady po stránce
formální.
Ústavní soud shledal, že v daném případě byl dán důvod k zahájení řízení
o tzv. konkrétní kontrole norem ve smyslu ustanovení § 64 odst. 1 písm. d)
ve spojení s ustanovením § 74 zákona č. 182/1993 Sb.
, neboť napadené zákonné ustanovení bylo v dané věci obecnými soudy skutečně
aplikováno, tedy jeho uplatněním nastala skutečnost, která je
předmětem ústavní stížnosti. Ústavní soud dále shledal, že v daném případě
byl zákon vydán dříve, než Ústava nabyla účinnosti, a že mu proto
nepřísluší přezkoumávat ústavnost procedury jeho vzniku a dodržení
normotvorné pravomoci, nýbrž toliko jeho obsahový soulad se soudobým
ústavním pořádkem (srov. usnesení Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 5/98
Sbírka nálezů a usnesení Ústavního soudu ČR, sv. 14, str. 309 nebo
nález Ústavního soudu č. 261/2000 Sb.
).
Ústavní soud konstatuje, že mu nic nebrání v meritorním projednání a rozhodnutí věci samé.
1. Navrhovatelka uvádí, že napadené ustanovení § 44 odst. 2 trestního řádu
je v rozporu s čl. 36 odst. 1
, s čl. 37 odst. 3
, s čl. 38 odst. 2 Listiny
a s čl. 1 Ústavy
.
Článek 36 odst. 1 Listiny
stanoví, že každý se může domáhat stanoveným postupem svého práva u nezávislého
a nestranného soudu a ve stanovených případech u jiného orgánu. Článek 37 odst. 3 Listiny
stanoví, že všichni účastníci jsou si v řízení rovni. Článek 38 odst. 2 Listiny
praví, že každý má právo, aby jeho věc byla projednána veřejně, bez zbytečných
průtahů a v jeho přítomnosti a aby se mohl vyjádřit ke všem
prováděným důkazům. Veřejnost může být vyloučena jen v případech stanovených
zákonem. Článek 1 Ústavy
praví, že Česká republika je svrchovaný, jednotný a demokratický právní
stát, založený na úctě k právům a svobodám člověka a občana.
Ústavní soud se proto soustředil na otázku, zda napadené ustanovení § 44 odst. 2 trestního řádu
není s citovanými ústavními kautelami v rozporu. V souvislosti s tím
považoval za nezbytné zabývat se - alespoň v základních rysech - otázkou
postavení poškozeného v trestním řízení a smyslem napadeného ustanovení § 44 odst. 2 trestního řádu
.
2. A) V tomto směru Ústavní soud v první řadě konstatuje, že napadené ustanovení umožňuje soudu v řízení o trestných činech náležejících do příslušnosti krajského soudu rozhodnout o účasti poškozeného podle povahy projednávané věci. Přitom trestné činy náležející do příslušnosti krajského soudu vymezuje trestní řád (§ 17 ) jako takové trestné činy, za něž zákon stanoví trest odnětí svobody, jehož dolní hranice činí nejméně pět let, anebo za něž lze uložit výjimečný trest. O trestném činu teroru, záškodnictví, sabotáže a o trestných činech podle zákona na ochranu míru koná v prvním stupni řízení krajský soud i tehdy, je-li dolní hranice trestu nižší. Je tedy zřejmé, že řízení o trestných činech náležejících do příslušnosti krajského soudu se týká těch trestných činů, které je možno charakterizovat vyšším stupněm společenské nebezpečnosti. Proti rozhodnutí o nepřipuštění účasti poškozeného v trestním řízení není přípustná stížnost (srov. § 141 odst. 2 trestního řádu a contrario).
B) Ústavní soud se dále věnoval - se zřetelem na napadené ustanovení trestního řádu - vlastnímu postavení poškozeného v trestním řízení. V tomto směru je určující zejména ustanovení § 43 trestního řádu , jež poškozeného definuje jako osobu, které bylo trestným činem ublíženo na zdraví, způsobena majetková, morální nebo jiná škoda. Poškozený má právo činit návrhy na doplnění dokazování, nahlížet do spisů, zúčastnit se hlavního líčení a veřejného zasedání konaného o odvolání a před skončením řízení se k věci vyjádřit. Poškozený, který má podle zákona proti obviněnému nárok na náhradu škody, jež mu byla trestným činem způsobena, je oprávněn také navrhnout, aby soud v odsuzujícím rozsudku uložil obžalovanému povinnost nahradit tuto škodu. Navíc trestní stíhání některých taxativně uvedených činů lze zahájit a v již zahájeném trestním stíhání pokračovat pouze se souhlasem poškozeného, přičemž souhlas s trestním stíháním může poškozený výslovným prohlášením vzít kdykoliv zpět, a to až do doby, než se odvolací soud odebere k závěrečné poradě (§ 163a trestního řádu ).
C) Koncepce trestního řízení v České republice tedy - ohledně postavení
poškozeného - vychází z toho, že poškozený je samostatnou stranou řízení
s poměrně širokými procesními právy (§ 12 odst. 6 trestního řádu
). Přitom je třeba mít na zřeteli, že poškozený neztrácí své postavení
v trestním řízení tím, že mu byla již škoda plně nahrazena (např. před
zahájením trestního stíhání nebo v jeho průběhu), a pojem poškozeného
je proto širší než pojem subjektu adhezního řízení, neboť zahrnuje
i takového poškozeného, který není oprávněn uplatnit nárok na náhradu
škody v trestním řízení. Přestože tedy adhezní řízení, v němž se projednává
nárok poškozeného na náhradu škody, je součástí trestního řízení
a splývá s ním (srov. Šámal/Král/Baxa/Púry: Trestní řád - komentář,
1. vyd., C. H. Beck, 1995, str. 171 a násl.), je možno učinit dílčí závěr, že procesní práva poškozeného, jakožto strany trestního řízení, se neredukují
toliko na právo na náhradu škody.
Komentář k napadenému ustanovení trestního řádu
uvádí (cit. dílo, str. 185), že důvody umožňující krajskému soudu rozhodnout
o nepřipuštění poškozených - a tedy i smysl ustanovení § 44 odst. 2 trestního řádu
- mohou spočívat např. v tom, že se v řízení projednávají otázky státního
tajemství, jedná se o závažnou, složitou a rozsáhlou trestní věc,
kde rozhodování o náhradě škody může přesahovat rámec účelu trestního
stíhání nebo kde krajský soud může mít potíže s doručováním s ohledem
na velký počet poškozených, kteří jsou jako osoby fyzické cizími
státními příslušníky nebo cizími právnickými osobami, čímž by mohlo dojít
k porušení zásady rychlosti řízení apod.).
2. Na základě uvedených východisek dospěl Ústavní soud k následujícím závěrům.
A) Ústavní soud při svých úvahách vycházel v první řadě ze skutečnosti,
že postavení poškozeného je rozdílně upraveno v řízení o trestných činech
náležejících do příslušnosti krajského soudu oproti řízení o trestných
činech náležejících do příslušnosti okresního soudu. Jestliže
totiž v prvním případě krajský soud má podle ustanovení § 44 odst. 2 trestního řádu
možnost o účasti poškozeného v trestním řízení rozhodnout "podle povahy
projednávané věci", v řízení o trestných činech v kompetenci okresního
soudu trestní řád
soudu takovouto pravomoc nepřiznává. Rozdílnost postavení poškozeného
v řízení před uvedenými soudy - v tomto směru - nepovažuje Ústavní soud
za odůvodněnou a smysluplnou, neboť stejně jako v řízení před krajským
soudem může také v řízení před soudem okresním dojít např. k tomu,
že se v něm projednávají otázky státního tajemství, jedná se o závažnou,
složitou a rozsáhlou trestní věc, kde rozhodování o náhradě škody
může přesahovat rámec účelu trestního stíhání nebo kde soud může
mít potíže při doručování s ohledem na velký počet poškozených, kteří
jsou jako osoby fyzické cizími státními příslušníky nebo cizími právnickými
osobami, čímž by mohlo dojít k porušení zásady rychlosti řízení
apod. Především z tohoto důvodu dospěl Ústavní soud k závěru, že
napadené ustanovení je protiústavní, neboť ve svých důsledcích vyvolává
neodůvodněnou nerovnost účastníků řízení při uplatňování jejich práv
v řízení před okresním a krajským soudem. Tím porušuje čl. 1
a čl. 3 odst. 1 Listiny
ve spojení s čl. 36 odst. 1 Listiny
.
B) Ústavní soud dále vycházel z toho, že poškozený je podle právní úpravy
trestního řízení České republiky samostatnou stranou řízení s poměrně
rozsáhlými procesními právy, jež se neomezují pouze na právo na
náhradu škody. Z toho vyplývá, že má právo se trestního řízení účastnit
a v jeho rámci uplatňovat procesní práva vymezená trestním řádem
. Ustanovení § 44 odst. 2 trestního řádu
dává krajskému soudu právo o účasti poškozeného rozhodovat "podle povahy
projednávané věci". Přestože v konkrétním případě jistě může nastat
situace, kdy účast poškozeného (poškozených) v trestním řízení skutečně
může ohrožovat jeho samotný smysl a vést k negativním důsledkům,
není možné - z ústavněprávního hlediska - bez pochybností plně akceptovat
takovou zákonnou úpravu, která umožňuje krajskému soudu rozhodnout
o nepřípustnosti účasti poškozeného v trestním řízení i v těch případech,
kdy jeho účastí žádný z účelů trestního řízení ohrožen být
nemůže. Nelze totiž přehlédnout ani skutečnost, že proti usnesení, kterým
je krajský soud oprávněn o nepřipuštění poškozeného rozhodovat,
nelze podat stížnost a toto usnesení je tedy nepřezkoumatelné.
I tato okolnost - podle názoru Ústavního soudu - zakládá protiústavnost
napadeného ustanovení trestního řádu
.
Jestliže je totiž podle čl. 1 Ústavy
Česká republika demokratický právní stát, znamená to - mimo jiné - že
její právní řád má odpovídat principu předvídatelnosti
důsledků právního předpisu a jeho určitosti a srozumitelnosti. Pouze takový
zákon, u něhož lze jeho důsledky jasně předvídat, totiž odpovídá
uvedenému pojetí demokratického právního státu. V případě ustanovení § 44 odst. 2 trestního řádu
však dodržení principu předvídatelnosti zákona není nezpochybnitelné,
jelikož toto ustanovení umožňuje krajskému soudu rozhodnout o nepřipuštění
účasti poškozeného v trestním řízení prakticky bez jakýchkoliv
blíže specifikovaných kritérií. Možné riziko je umocněno i tím, že příslušné
rozhodnutí není přezkoumatelné soudem vyššího stupně. Protiústavnost
napadeného ustanovení proto spatřuje Ústavní soud i v tom, že
porušuje právo poškozeného (jakožto strany a tedy účastníka trestního
řízení) na spravedlivý proces podle čl. 36 odst. 1 Listiny
. Blíže nespecifikovanou možností vyloučení účasti poškozeného v řízení
je porušován rovněž ústavní princip rovnosti účastníků řízení podle čl. 37 odst. 3 Listiny
a ve svých důsledcích také čl. 38 odst. 2 Listiny
zaručující každému, aby jeho věc byla projednána v jeho přítomnosti a
aby se mohl vyjádřit ke všem prováděným důkazům.
C) Ústavní soud také nemohl přehlédnout (a ve svém vyjádření k návrhu
na to ostatně upozorňuje i Poslanecká sněmovna), že i sama vláda České
republiky - jsouc si zřejmě vědoma nedostatků ustanovení § 44 odst. 2 trestního řádu
- v rámci návrhu novely trestního řádu
předložila Poslanecké sněmovně (sněmovní tisk č. 383) nové znění tohoto
ustanovení v této dikci: "Je-li počet poškozených mimořádně vysoký
a jednotlivým výkonem jejich práv by mohl být ohrožen rychlý průběh
trestního stíhání, rozhodne předseda senátu a v přípravném řízení na
návrh státního zástupce soudce, že poškození mohou svá práva v trestním
řízení uplatňovat pouze prostřednictvím společného zmocněnce, kterého
si zvolí. Rozhodnutí oznámí v řízení před soudem soud a v přípravném
řízení státní zástupce poškozeným, kteří již uplatnili nárok na náhradu
škody; ostatním poškozeným rozhodnutí oznámí při prvním úkonu
trestního řízení, ke kterému se předvolávají nebo o kterém se vyrozumívají.
V řízení nesmí vystupovat více než pět společných zmocněnců poškozených.
Společný zmocněnec vykonává práva poškozených, které zastupuje,
včetně uplatnění nároku na náhradu škody v trestním řízení." Je
tedy zřejmé, že vláda v citovaném návrhu hodlala odstranit zmíněné ústavněprávní
nedostatky dosavadního znění ustanovení § 44 odst. 2 trestního řádu
. Ústavní soud, jestliže citované ustanovení shledává protiústavním a
z tohoto důvodu je zrušuje, tedy sleduje i legislativní trend v této
oblasti. Na tom nemůže nic změnit ani fakt, že vládní návrh Poslanecká
sněmovna neschválila.
Z uvedených důvodů Ústavní soud ustanovení § 44 odst. 2 trestního řádu
pro jeho rozpor s čl. 1 Ústavy
a s čl. 36 odst. 1
, s čl. 37 odst. 3
a s čl. 38 odst. 2 Listiny
ke dni vyhlášení ve Sbírce zákonů zrušil.
Předseda Ústavního soudu:
JUDr. Kessler v. r.
Podle § 14 zákona č. 182/1993 Sb. , o Ústavním soudu, zaujali k rozhodnutí odlišná stanoviska soudci JUDr. Vlastimil Ševčík a JUDr. Pavel Varvařovský.