Nález Ústavního soudu Jménem České republiky
Ústavní soud rozhodl dne 18. dubna 2001 v plénu o návrhu skupiny senátorů na zrušení některých ustanovení zákona č. 301/2000 Sb. , o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů,takto:
Dne 20. listopadu 2000 podala skupina 18 senátorů Senátu Parlamentu České
republiky návrh na zrušení následujících ustanovení zákona č. 301/2000 Sb.
, o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů,
(dále jen "zákon o matrikách"):
ustanovení vyjádřeného v § 2 odst. 1 písm. a)
zákona o matrikách slovy: ",které určí a jejich správní obvody vymezí
Ministerstvo vnitra (dále jen "ministerstvo") prováděcím právním předpisem,"
ustanovení vyjádřeného v § 3 odst. 2 písm. a)
zákona o matrikách slovy: ", a dále pro obce patřící do jeho správního
obvodu vymezeného prováděcím právním předpisem [§ 2 odst. 1 písm. a)
],"
ustanovení vyjádřeného v § 3 odst. 3
zákona o matrikách slovy: ", a pro další městské části nebo městské obvody
ve svém správním obvodu vymezeném prováděcím právním předpisem
[§ 2 odst. 1 písm. a)
]," a
ustanovení vyjádřeného v § 96 písm. a)
zákona o matrikách slovy: "matriční úřady a jejich správní obvody,".
In eventum je navrhováno zrušit celý text ustanovení § 2 odst. 1 písm. a)
, § 3 odst. 2 písm. a)
, § 3 odst. 3
a § 96 písm. a)
zákona o matrikách.
V odůvodnění podání navrhovatelé uvedli, že citovaná ustanovení zákona
o matrikách svěřují prováděcímu předpisu Ministerstva vnitra, jakožto
právnímu předpisu sekundárnímu a podzákonnému určit, které z obecních
úřadů, městských úřadů, případně úřadů městských částí či úřadů městských
obvodů budou pověřeny výkonem působnosti na úseku matrik. Podle čl. 105 Ústavy
České republiky (dále jen "Ústava") však lze výkon státní správy svěřit
orgánům samosprávy jen tehdy, stanoví-li to zákon. Podle čl. 100 odst. 1
věty druhé Ústavy zákon stanoví, kdy jsou územní samosprávné celky správními
obvody. Tím je Ústavou stanoven požadavek, aby svěření věcné
i územní působnosti orgánům samosprávy při výkonu státní správy bylo
provedeno formou zákona. Ústava za orgán samosprávy určuje pouze zastupitelstvo.
Zákon č. 128/2000 Sb.
, o obcích (obecní zřízení), dále jen "zákon o obcích", vymezuje všechny
orgány obce, kterými jsou zastupitelstvo obce, rada obce, starosta,
orgány rady obce a obecní úřad. Obecní úřad je orgánem obce, tzn. je
orgánem samosprávy a výkon státní správy mu lze podle čl. 105 Ústavy
svěřit pouze tehdy, stanoví-li to zákon. Podle § 61 odst. 1
zákona o obcích obec vykonává na svém území státní správu ve věcech,
které stanoví zákon; působnost v těchto věcech je přenesenou působností
obce. Podle § 64 odst. 1
zákona o obcích pověřený obecní úřad je orgánem obce, který vykonává
přenesenou působnost pro více obcí ve správních obvodech a v rozsahu
stanoveném zvláštními zákony. Obecní úřad pověřený výkonem působnosti
na úseku matrik je tak pověřeným obecním úřadem podle § 64
zákona o obcích.
Zákon o matrikách zmocňuje Ministerstvo vnitra k vydání podzákonného prováděcího
předpisu, kterým by mělo být určeno, které z obecních úřadů
budou pověřeny výkonem působnosti na úseku matrik (tzn. stanovilo jim
jejich věcnou působnost), jakož i vymezeny jejich správní obvody (tzn.
vymezilo jejich územní působnost). Tato právní úprava je dle názoru
navrhovatelů v rozporu s čl. 100 odst. 1
a čl. 105
Ústavy, které pro svěření výkonu státní správy orgánům samosprávy, jakož
i pro vymezení jejich správních obvodů (čl. 100 odst. 1 Ústavy
a § 64 odst. 1
zákona o obcích) vyžadují formu zákona. Napadené ustanovení je také dle
jejich názoru v rozporu s čl. 2 odst. 3 Ústavy
a čl. 2 odst. 2 Listiny
základních práv a svobod (dále jen "Listina"), jež stanoví zásadu, že
státní moc lze uplatňovat jen v případech a mezích stanovených zákonem,
a to způsobem, který zákon stanoví.
Výkon státní správy je výkonem státní moci, přestože v daném případě je
státní správa vykonávána orgány samosprávy.
Dále navrhovatelé uvedli, že pokud by Ústavní soud dospěl k závěru, že
matriční úřady podle zákona o matrikách nejsou orgány samosprávy pověřené
výkonem státní správy, ale že byly zřízeny matriční úřady jako
jiné správní úřady podle čl. 79 odst. 1 Ústavy
, pak z tohoto ustanovení vyplývá nepochybně požadavek, aby matriční úřady
jakožto správní úřady byly zřízeny zákonem a aby jejich působnost,
a to jak věcná, tak místní byla stanovena pouze zákonem. V takovém
případě by úprava obsažená v § 2 odst. 1 písm. a)
zákona o matrikách byla rovněž v rozporu s čl. 2 odst. 2
a čl. 79 odst. 1 Ústavy
a čl. 2 odst. 3 Listiny
. Z tohoto důvodu navrhují, aby Ústavní soud napadená ustanovení zrušil.
Po zjištění, že nejsou dány důvody ani pro odmítnutí návrhu podle § 43 zákona č. 182/1993 Sb.
, o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, (dále jen "zákon o Ústavním
soudu") ani pro zastavení řízení podle § 67
zákona o Ústavním soudu, byl návrh v souladu s ustanovením § 69
zákona o Ústavním soudu zaslán Poslanecké sněmovně a Senátu Parlamentu
České republiky s výzvou k písemnému vyjádření.
Poslanecká sněmovna prostřednictvím svého předsedy uvedla, že zákon o
matrikách svěřuje výkon státní správy na úseku matrik v přenesené působnosti
úřadům obecních a městských samospráv. Výjimku tvoří jen vojenské
újezdy, ve kterých tuto působnost vykonávají újezdní úřady zřízené
podle zákona č. 222/1999 Sb.
, o zajišťování obrany České republiky. Zákon o matrikách zavádí pro úřady
obecních a městských samospráv a pro újezdní úřady legislativní
zkratku "matriční úřad"; nezřizuje tedy žádný správní úřad, respektive
úřad veřejné správy, neboť všechny již jsou zřízeny zvláštními zákony.
Bez ohledu na to, zda se ve vztahu k úřadům obcí a měst jedná o přenesenou
působnost výkonu státní správy, či nikoliv, nedochází k nenaplnění
ústavního požadavku zřídit správní úřad zákonem. Rovněž nevzniká
ústavní problém ve věci zákonného stanovení působnosti ve věcech
matrik, neboť působnost matričních úřadů vymezuje zákon o matrikách dostatečně,
tj. v souladu s čl. 79 odst. 1
a čl. 105 Ústavy
. V souvislosti s tím se dále ve vyjádření Poslanecké sněmovny uvádí,
že výkonem státní správy ve věci matrik pověřil zákon o matrikách v přenesené
působnosti orgány obcí či měst. Pouze v případě stanovení místní
příslušnosti ponechal právní úpravu řádně formulovaným zmocněním
na podzákonné sféře. Nemohlo tak dojít k porušení čl. 105 Ústavy
, neboť tento článek vyžaduje pouze, aby zákon definoval jakou státní
správu (její obsah a rozsah) má orgán územní samosprávy vykonávat. Z
toho Poslanecká sněmovna dovozuje, že ostatní právní úprava podmínek
a způsobu výkonu státní správy již může být dána právním předpisem nižší
právní síly, což je jev v českém právním řádu zcela běžný, a v některých
případech i individuálním správním aktem. Zcela bez nejmenších
výkladových problémů je pak situace u újezdních úřadů, u kterých je
místní příslušnost dána pro veškerou jimi vykonávanou státní správu
hranicemi vojenského újezdu. Současně Poslanecká sněmovna upozornila
Ústavní soud na skutečnost, že pokud by došlo ke zrušení zmocňovacích
ustanovení pro vymezení obvodů matričních úřadů prováděcím právním předpisem,
pak by jednotlivé správní obvody nestanovoval žádný právní
předpis a zákon o matrikách by se stal v zásadě neaplikovatelným, a to
až do eventuální novelizace.
Na základě uvedených důvodů Poslanecká sněmovna neshledává rozpor napadených
ustanovení s ústavním pořádkem České republiky. Zákonodárný sbor
jednal v přesvědčení, že přijatý zákon je v souladu s Ústavou a Listinou.
Zákon o matrikách prošel řádným normotvorným procesem, byl schválen
předepsaným počtem poslanců Poslanecké sněmovny, byl podepsán
ústavními činiteli a řádně publikován ve Sbírce zákonů.
Senát se k návrhu vyjádřil prostřednictvím svého předsedy, který uvedl,
že zákon o matrikách byl po schválení Poslaneckou sněmovnou postoupen
Senátu. Ten jej předepsaným způsobem projednal dne 2. srpna 2000 na
své 21. schůzi 2. funkčního období. Při projednávání zákona o matrikách
byly vzneseny námitky ohledně ústavnosti § 2 odst. 1 písm. a)
zákona o matrikách a dalších souvisejících ustanovení, která zakotvují
oprávnění Ministerstva vnitra stanovit prováděcím právním předpisem,
na které obecní úřady bude přenesen výkon státní správy ve věcech matrik,
jakož i stanovit jejich správní obvody. Argumenty vycházely z
názoru, že obecní úřady jsou sice orgány územní samosprávy, ale při plnění
úkolů v přenesené působnosti, což je i výkon matriční činnosti,
mají postavení správních úřadů, neboť rozhodují o právech a povinnostech
osob při výkonu státní správy. Proto i jejich působnost při výkonu
státní správy (věcná i územní) by měla být stanovena v souladu s čl. 79 odst. 1 Ústavy
toliko zákonem, stejně jako je tomu u státních orgánů vykonávajících
státní správu. K tomuto názoru se však většina senátorů nepřiklonila
a Senát svým usnesením č. 431 návrh zákona o matrikách schválil ve znění
postoupeném mu Poslaneckou sněmovnou, když z přítomných 62 senátorů
jich hlasovalo pro 32 a proti 13 senátorů.
Ústavní soud v řízení o zrušení zákonů a jiných právních předpisů posuzuje
obsah zákona podle hledisek obsažených v § 68 odst. 2
zákona o Ústavním soudu, tedy z hlediska jejich souladu s ústavními zákony
a mezinárodními smlouvami podle čl. 10 Ústavy
.
Ústavní soud nejprve zkoumal, jak mu ukládá § 68 odst. 2
zákona o Ústavním soudu, byl-li napadený zákon přijat a vydán v mezích
Ústavou stanovené kompetence a ústavně předepsaným způsobem.
Ze sněmovních tisků a těsnopiseckých zpráv bylo zjištěno, že vládní návrh
zákona o matrikách byl schválen Poslaneckou sněmovnou dne 30. června
2000 (když pro něj ze 169 přítomných poslanců hlasovalo 157 a 4 poslanci
hlasovali proti), Senátem pak dne 2. srpna 2000 (když ze 62 přítomných
senátorů pro něj hlasovalo 32 a 13 hlasovalo proti). Zákon
o matrikách byl podepsán příslušnými ústavními činiteli a byl řádně vyhlášen
pod č. 301 v částce 85 Sbírky zákonů, která byla rozeslána dne
7. září 2000. Na základě těchto zjištění Ústavní soud konstatuje, že
zákon o matrikách byl přijat a vydán v mezích Ústavou stanovené kompetence
a ústavně předepsaným způsobem.
Základem namítané protiústavnosti zákonného zmocnění Ministerstva vnitra
k vydání podzákonného prováděcího předpisu určujícího, které z obecních
úřadů budou pověřeny výkonem působnosti na úseku matrik, jakož
i vymezeny jejich správní obvody, je výtka vybočení zákonodárce z mezí
stanovených čl. 100 odst. 1
a čl. 105 Ústavy
. Svěřuje-li ústavodárce pravomoc stanovení přenesené působnosti obce
a stanovení toho, kdy jsou obce správními obvody toliko zákonodárci,
odvisí posouzení dané námitky od stanovení povahy uvedeného zákonného
zmocnění a dále od posouzení, dochází-li vydáním příslušného podzákonného
právního předpisu ke svěření výkonu státní správy orgánům samosprávy
(čl. 105 Ústavy
) a ke stanovení toho, kdy jsou obce správními obvody (čl. 100 odst. 1 Ústavy
) anebo tomu tak není.
Z hlediska práva ústavního, jakož i práva jednoduchého na předmětnou věc
dopadají čl. 105
a čl. 100 odst. 1 Ústavy
, § 61 odst. 1
, § 109 odst. 3 písm. b)
, § 64 odst. 1
, 2
zákona o obcích, § 31, 32
, § 104 odst. 3 zákona č. 131/2000 Sb.
, o hlavním městě Praze, a § 2 odst. 1 písm. a)
, § 3 odst. 2 písm. a)
, § 3 odst. 3
a § 96 písm. a)
zákona o matrikách.
Dle čl. 105 Ústavy
výkon státní správy lze svěřit orgánům samosprávy jen tehdy, stanoví-li
to zákon, přičemž toliko zákon stanoví (čl. 100 odst. 1 Ústavy
), kdy jsou obce správními obvody.
Promítnutí Ústavou založené možnosti svěřit orgánům územní samosprávy
i výkon státní správy pak v rovině obecné představují v posuzovaném kontextu
příslušná ustanovení zákona o obcích a jim analogická ustanovení
zákona č. 131/2000 Sb.
Dle § 61 odst. 1
zákona o obcích obec vykonává na svém území státní správu ve věcech,
které stanoví zákon, přičemž působnost v těchto věcech je její přenesenou
působností. Na základě § 109 odst. 3 písm. b)
zákona o obcích v oblasti přenesené působnosti obce vykonává státní správu
obecní úřad, a to s výjimkou věcí, které patří do působnosti zastupitelstva
obce, rady obce a zvláštních orgánů obce, případně komisí.
Ustanovení § 64 odst. 1
, 2
zákona o obcích pak zakotvuje institut pověřeného obecního úřadu, jímž
je orgán obce, který vykonává přenesenou působnost pro více obcí ve
správních obvodech a v rozsahu stanoveném zvláštními zákony, přičemž
sídla a správní obvody jednotlivých pověřených obecních úřadů stanoví
prováděcí Právní předpis.
Na základě § 2 odst. 1 písm. a)
zákona o matrikách jsou výkonem státní správy na úseku matrik pověřeny
obecní úřady, případně městské úřady, v hlavním městě Praze úřady městských
částí, v územně členěných statutárních městech úřady městských
obvodů nebo úřady městských částí (dále jen "obecní úřady"). Podle § 2 odst. 1 písm. a)
a § 3 odst. 2 písm. a)
zákona o matrikách je obecní úřad pověřený ve vymezeném správním obvodě
výkonem přenesené působnosti na úseku matrik v rozsahu tímto stanovené
působnosti označen názvem matriční úřad [a to z hlediska legislativně
technického zavedením legislativní zkratky v dikci ustanovení § 2 odst. 1 písm. a)
zákona o matrikách]. V daném případě se tudíž nejedná o zřízení správního
úřadu dle čl. 79 odst. 1 Ústavy
. Určení konkrétních obecních úřadů pověřených výkonem přenesené působnosti
na úseku matrik, jakož i odpovídajících správních obvodů pak zákonodárce
v ustanovení § 2 odst. 1 písm. a)
a v § 96 písm. a)
zákona o matrikách svěřuje Ministerstvu vnitra.
K základním principům materiálního právního státu náleží maxima všeobecnosti
právní regulace (požadavek obecnosti zákona, resp. obecnosti právních
předpisů). Všeobecnost obsahu je ideálním, typickým a podstatným
znakem zákona (resp. i právního předpisu vůbec), a to ve vztahu k
soudním rozsudkům, vládním a správním aktům. Smyslem rozdělení státní
moci na moc zákonodárnou, výkonnou a soudní je svěření všeobecné a
prvotní mocenské regulace státu zákonodárství, odvozené všeobecné mocenské
regulace a rozhodování o individuálních případech správě a výlučně
jenom rozhodování o individuálních případech soudnictví. Z uvedeného
vymezení definičního znaku pojmu zákona (resp. právního předpisu)
se pak odvíjí pojem zákona (právního předpisu) v materiálním smyslu,
od něhož nutno odlišovat zákony (právní předpisy) ve smyslu formálním.
Jsou-li zákony ve smyslu formálním akty zákonodárného orgánu, kterými
tento orgán "povoluje, popřípadě schvaluje, určitá konkrétní opatření
výkonných orgánů (státní rozpočet, státní smlouvy a pod.)", přičemž
"tradiční nauka se domnívá, že zákonný orgán v takových případech
vydává - ve formě zákonů - správní akty." (F. Weyr, Československé ústavní
právo, Praha 1937, s. 37), podzákonnými právními předpisy ve smyslu
formálním (a nikoli materiálním) jsou pak právní předpisy vydávané
vládou, ministerstvy a jinými správními orgány, jež stanovují právní
postavení přesně individualizovaných (označených) subjektů. Jakkoli
jsou svojí formou pramenem práva (právním předpisem), svým obsahem
jsou tudíž aplikací práva.
Uvedená obecná konstatování plně dopadají i na posuzovanou věc. Požadavku
Ústavy omezujícímu možnost svěření výkonu státní správy orgánům obce
toliko formou zákona (čl. 105 Ústavy
) a tomu korespondujícímu omezení možnosti stanovení toho, kdy jsou obce
správními obvody, rovněž toliko zákonem (čl. 100 odst. 1 Ústavy
) zákonodárce dostál obecnou úpravou obsaženou v ustanovení § 2 odst. 1 písm. a)
zákona o matrikách.
Podpůrným argumentem pro zmíněný závěr je i skutečnost, že uvedená zákonná
úprava plně koresponduje úpravě obecné obsažené v zákoně o obcích.
Ústavní soud v této souvislosti odkazuje na ustanovení § 64 odst. 1
, 2
zákona o obcích, jež zakotvuje institut pověřeného obecního úřadu, kterým je
orgán obce vykonávající přenesenou působnost pro více obcí ve správních
obvodech a v rozsahu stanoveném zvláštními zákony, přičemž sídla a
správní obvody jednotlivých pověřených obecních úřadů stanoví prováděcí
právní předpis.
Tímto prováděcím právním předpisem je dle § 2 odst. 1 písm. a)
ve spojení s § 96 písm. a)
zákona o matrikách prováděcí právní předpis vydávaný Ministerstvem vnitra.
Jeho obsahem není obecná právní úprava, nýbrž její aplikace, tj.
vymezení sídla a správních obvodů jednotlivých obecních úřadů vykonávajících
působnost na úseku matrik.
Ústavní soud se v této souvislosti rovněž zabýval otázkou, dle níž tím,
že zákonodárce svěřil aplikaci obecné zákonné úpravy Ministerstvu vnitra
ve formě prováděcího právního předpisu a nikoli ve formě aktu aplikace
práva (správního rozhodnutí), neporušil ústavní princip dělby
moci (čl. 2 odst. 1 Ústavy
) a neodňal tím obcím právo obrátit se na soud, aby přezkoumal zákonnost
takového rozhodnutí (čl. 36 odst. 2 Listiny
).
Zasáhl-li by prováděcí právní předpis vydaný Ministerstvem vnitra na základě § 2 odst. 1 písm. a)
ve spojení s § 96 písm. a)
zákona o matrikách dle přesvědčení obce do Ústavou garantovaného práva
na samosprávu a pokud nutno takový právní předpis interpretovat jako
právní předpis ve smyslu formálním (tj. jako svojí povahou aplikaci
práva), pak obci svědčí oprávnění podat komunální ústavní stížnost dle čl. 87 odst. 1 písm. c) Ústavy
a § 72 odst. 1 písm. b)
zákona o Ústavním soudu, k Ústavnímu soudu a dle § 74
zákona o Ústavním soudu s ní spojit návrh na zrušení tohoto předpisu.
V rámci řízení o kontrole norem pak dle § 64 odst. 2 písm. e)
zákona o Ústavním soudu a § 35 odst. 2 písm. b) zákona č. 129/2000 Sb.
, o krajích (krajské zřízení), přísluší zastupitelství kraje aktivní legitimace
k podání návrhu na zrušení prováděcího právního předpisu, jímž
se stanovují sídla a správní obvody jednotlivých pověřených obecních
úřadů vykonávajících působnost na úseku matrik. Podání takového návrhu
krajem je pak podle § 14 odst. 3 zákona č. 129/2000 Sb.
dáno zákonem zakotvenou maximou vzájemné spolupráce kraje a obcí.
Oba uvedené instituty, tj. jak komunální ústavní stížnost spojená s návrhem
dle § 74
zákona o Ústavním soudu, tak aktivní legitimace kraje v řízení o kontrole
norem, skýtají dostatečnou ústavní garanci soudní ochrany ústavního
práva obce na samosprávu vůči prováděcímu právnímu předpisu vydávanému
Ministerstvem vnitra na základě § 2 odst. 1 písm. a)
ve spojení s § 96 písm. a)
zákona o matrikách, jímž se stanovují sídla a správní obvody jednotlivých
pověřených obecních úřadů vykonávajících působnost na úseku matrik.
Z uvedených důvodů dospěl Ústavní soud k závěru, dle něhož ustanovení § 2 odst. 1 písm. a)
ve spojení s ustanovením § 96 písm. a)
zákona o matrikách nejsou v rozporu s ústavními zákony a mezinárodními
smlouvami dle čl. 10 Ústavy
, a proto návrh na jejich zrušení zamítl. Tyto důvody pak v plném rozsahu
dopadají i na navrhované zrušení části ustanovení § 3 odst. 2 písm. a)
a § 3 odst. 3
zákona o matrikách, jež jsou toliko ustanoveními, která na § 2 odst. 1 písm. a)
zákona o matrikách odkazují.
Předseda Ústavního soudu:
JUDr. Kessler v. r.
Odlišné stanovisko zaujal k rozhodnutí pléna podle § 14 zákona č. 182/1993 Sb. , o Ústavním soudu, soudce JUDr. Antonín Procházka.