Nález Ústavního soudu Jménem České republiky
Ústavní soud rozhodl dne 6. března 2002 v plénu o návrhu Vrchního soudu v Praze na zrušení
druhé, třetí a čtvrté věty § 10 zákona č. 266/1994 Sb.
, o dráhách,
takto:
Návrhu se vyhovuje a druhá, třetí a čtvrtá věta § 10 zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, se s účinností od 31. 12. 2002 zrušují.
Dne 2. 4. 2001 byl Ústavnímu soudu předložen návrh senátu Vrchního soudu
v Praze (senát 6 A) ze dne 28. 3. 2001 na zrušení druhé, třetí a čtvrté
věty § 10 zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách. Podle čl. 95 odst. 2 Ústavy České republiky (dále jen "Ústava") tak obecný soud učiní, dojde-li k závěru, že zákon,
jehož má být při řešení věci použito, je v rozporu s ústavním zákonem.
V návrhu, podepsaném předsedou tohoto senátu JUDr. Bohuslavem Hnízdilem,
je konstatováno, že vrchní soud vede pod sp. zn. 6 A 44/98 řízení
o správní žalobě žalobce JUDr. V. S. proti žalovanému Ministerstvu
dopravy a spojů, jíž se žalobce domáhá zrušení dále označených rozhodnutí
žalovaného a Drážního úřadu Praha jako správního orgánu prvního
stupně. Předmětem řízení před Vrchním soudem v Praze byla skutečnost,
že Drážní úřad Praha nařídil žalobci, aby ze svého lesního pozemku
odstranil zdroj ohrožení dráhy pokácením čtyř stromů. Učinil tak poté,
když na jeden ze stromů, který z pozemku žalobce spadl na koleje,
narazil osobní vlak. Drážní úřad uvedl, že hrozí opakování havarijní
situace, což bylo potvrzeno místním šetřením i znaleckým posudkem,
který zjistil, že k pádu stromu došlo za normálních povětrnostních podmínek.
Majitel pozemku proti tomuto rozhodnutí uplatnil námitky, o nichž
4. 11. 1997 správní orgán prvního stupně rozhodl. Rozhodnutím ze
dne 4. 11. 1997 č. j. 1112-97-DÚ/S/Su nařídil drážní úřad Českým dráhám
odstranění zdroje ohrožení dráhy na náklady žalobce, který nevyhověl
jeho předchozí výzvě k pokácení 4 stromů na svém pozemku. Ministerstvo
dopravy a spojů dne 12. 1. 1998 pod č. j. 16 178/98-0210 odvolání
žalobce proti tomuto rozhodnutí zamítlo a napadené rozhodnutí potvrdilo.
Vrchní soud v Praze při projednávání správní žaloby v dané věci
dospěl k závěru, že § 10 zákona o dráhách, podle něhož správní orgány postupovaly, je v rozporu s ústavním
pořádkem České republiky, pokud zmocňuje drážní správní úřad nařídit
majiteli nebo provozovateli zdroje ohrožení dráhy jeho odstranění,
resp. rozhodnout o odstranění zdroje ohrožení na náklady jeho vlastníka
nebo provozovatele. Proto v souladu s § 109 odst. 1 písm. c) občanského soudního řádu věc předložil Ústavnímu soudu s návrhem na zrušení předmětného ustanovení
v jeho větě druhé, třetí a čtvrté.
Vrchní soud v Praze argumentuje ve svém návrhu takto: Má-li vlastník nebo
provozovatel zdroje ohrožení dráhy k výzvě drážního úřadu povinnost
odstranit zdroj ohrožení, musí mu zákon rovněž ukládat odpovídající
povinnost pečovat o svůj majetek, zejména pozemek nebo stavbu, tak,
aby riziko vzniku zdroje ohrožení bylo co nejnižší, což zákon o dráhách
nečiní. V této skutečnosti spatřuje navrhovatel rozpor s čl. 2 odst. 3 a čl. 4 odst. 1 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina"). Zákon o dráhách ani jiný zákon upravující povinnosti
vlastníků nemovitostí totiž neurčuje, že vlastník nemovitosti je
povinen provádět na své nemovitosti zásahy k ochraně cizího pozemku,
stavby nebo zařízení, popřípadě tyto zásahy strpět a nést jejich náklady.
To vlastníku uloží drážní úřad, když jej vyzve ke splnění této
neexistující povinnosti, a pokud výzvě není vyhověno, rozhodne o provedení
zásahu na náklady vlastníka. Přitom však § 10 zákona o dráhách nedává správnímu orgánu možnost uvážení: ze slov "nařídí" a
"rozhodne" vyplývá povinnost úřadu při zjištění zdroje ohrožení dráhy
postupovat pouze výše uvedeným způsobem. Dochází tím k takovému omezení
vlastnického práva majitele "zdroje ohrožení", jež nemá zákonný
podklad a není prováděno za náhradu, jestliže vlastník sám nese náklady.
Povinnost ukládaná podle napadeného ustanovení je ukládána ve veřejném
zájmu a neslouží k ochraně soukromého práva. Odstranění zdroje ohrožení
dráhy by se proto nemělo provádět na náklad majitele zdroje ohrožení.
Úpravou práv a povinností vlastníků sousedících nemovitostí se zabývá občanský zákoník v § 127. Tato povinnost je však soukromoprávního charakteru a nezakládá pravomoc
správního úřadu řešit situaci vydáním správního aktu ukládajícího
vlastníku nemovitosti povinnosti.
II. Vyjádření Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky
Ústavní soud zaslal v souladu s § 42 odst. 3 a 4 a § 69 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, předmětný návrh k vyjádření Poslanecké sněmovně a Senátu Parlamentu České republiky a vyžádal si i písemné stanovisko Ministerstva dopravy a spojů. Ve vyjádření Poslanecké sněmovny Parlamentu ze dne 15. 6. 2001, podepsaném jejím předsedou, prof. Ing. Václavem Klausem, CSc., je uvedeno, že posláním napadených zákonných ustanovení je ochrana dopravní cesty dráhy (především kolejového svršku, trolejového vedení a signalizačního či zabezpečovacího zařízení) před různými zdroji ohrožování, které se v řadě případů vyskytují právě na nemovitostech v ochranném pásmu dráhy (§ 8 a 9 zákona o dráhách), kde je provádění některých činností omezeno, aby nekolidovalo s potřebou bezpečného provozu dráhy. Tím podle názoru Poslanecké sněmovny zákon o dráhách stanoví potřebnou míru prevence, aby nedocházelo ke vzniku zdrojů ohrožení dráhy. Povinnost provozovatele nebo vlastníka zdroje ohrožení dráhy je v souladu s čl. 4 odst. 1 Listiny uložena zákonem. Drážní správní úřady, v jejichž působnosti je zjišťovat zdroje ohrožení dráhy, jsou zřízeny v souladu s čl. 79 odst. 1 Ústavy. Napadená právní úprava je tradičním veřejnoprávním institutem, který obsahoval již zákon č. 86/1937 Sb. z. a n., o drahách (železniční zákon), a poté jej v zásadě převzaly i právní úpravy z poválečného období. Obdobná ustanovení obsahují i některé další zákony z oblasti dopravy a energetiky. Poslanecká sněmovna jednala v přesvědčení, že zákon je v souladu s ústavním pořádkem České republiky, a uzavřela, že ponechává na Ústavním soudu, aby věc posoudil a vydal příslušný nález.
Vyjádření Senátu Parlamentu České republiky
Za Senát Parlamentu České republiky se dne 22. 6. 2001 vyjádřil jeho předseda doc. JUDr. Petr Pithart, který konstatoval, že zákon o dráhách byl doposud čtyřikrát novelizován, žádná z novel se však nedotkla ustanovení, které je předmětem návrhu Vrchního soudu v Praze. Senát jako druhá komora Parlamentu projednal všechny čtyři novely, přičemž v rámci projednávání druhé z nich, později vyhlášené ve Sbírce zákonů pod č. 23/2000 Sb., se na své 12. schůzi konané dne 9. 12. 1999 zabýval napadeným ustanovením. Přijal k němu pozměňovací návrh a vrátil návrh novely zákona o dráhách Poslanecké sněmovně, která však při jeho opětovném projednávání senátní návrh nepřijala a setrvala na jeho původně schváleném znění. Senát navrhoval § 10 doplnit o nový odstavec stanovící, že vlastník pozemku, na kterém se vyskytuje zdroj ohrožení dráhy, odpovídá za škody způsobené tímto zdrojem jen v případě, že vznik a působení tohoto zdroje sám vyvolal, a nikoliv tehdy, pokud k němu došlo působením přírodních sil nebo nahodilých událostí. Návrh vycházel z principu stanovení povinnosti provedení nezbytných opatření k zabránění vzniku škod tomu subjektu, v důsledku jehož jednání (činnosti nebo nečinnosti) by případné škody mohly vzniknout. Rovněž Senát své vyjádření uzavřel konstatováním, že je na Ústavním soudu, aby předmětný návrh Vrchního soudu v Praze posoudil a s konečnou platností o něm rozhodl.
Stanovisko Ministerstva dopravy a spojů České republiky
Ministerstvo dopravy a spojů (dále jen "ministerstvo") ve svém stanovisku
ze dne 26. 6. 2001 k návrhu Vrchního soudu v Praze uvedlo, že provozování
dráhy, drážní dopravy a služeb s tím spojených představují složitý
mechanismus staveb a zařízení, jejichž smyslem je vytvoření potřebné
technické základny splňující přísná bezpečnostní kritéria. Jejich
prostřednictvím plní stát jeden ze svých základních úkolů, kterým
je vytvoření podmínek pro zajištění dopravních potřeb a dopravní obslužnosti
na náležité kvalitativní úrovni za nutné garance předepsaných
bezpečnostních parametrů. Tato povinnost vyplývá nejen ze samotného
zákona o dráhách, kde se např. v § 20 ukládá vlastníku dráhy pečovat o její rozvoj a modernizaci v rozsahu
nezbytném pro zajištění dopravních potřeb státu, ale i z příslušné komunitární
legislativy, kterou se v rámci harmonizace našeho právního
řádu s právními předpisy ES zavazuje Česká republika promítnout do svých
předpisů. Vlastnictví dráhy je spojeno s řadou zvláštních povinností,
které jsou odůvodněny zvláštním charakterem předmětu tohoto vlastnictví.
Aby na konkrétní dráze mohla být provozována bezpečná drážní doprava,
musí být respektovány určité záruky bezpečnosti. K tomuto cíli slouží
jednak v zákoně o dráhách vymezené zvláštní právní instituty obvodu
dráhy jako zvláštního území určeného k umístění a údržbě dráhy a jednak
ochranné pásmo dráhy, kde je odůvodněn zvláštní režim činností (§ 9 zákona o dráhách), které se zde mohou vykonávat pouze se souhlasem drážního
správního úřadu a za podmínek jím stanovených. Provoz dráhy však může
být ohrožen, poškozen nebo rušen zdroji, které není možno předem obecně
vymezit, v důsledku čehož nelze zákonem přímo stanovit konkrétní
povinnost vlastníkům nebo provozovatelům těchto zdrojů. Je zde ovšem
veřejný zájem na tom, aby mechanismus dráhy a jejího provozu nebyl ohrožován.
Tento veřejný zájem je podle názoru ministerstva nepochybně
nadřazen vlastnickému právu. Po provedení potřebných odborných zjištění,
která odhalí zdroj ohrožení provozu dráhy, není možno vystačit se
soukromoprávními prostředky řešení sporu, tj. domáhat se ochrany u soudu,
neboť veřejný zájem na zachování bezpečnosti provozu dráhy si vyžaduje
operativní zásah vydáním správního aktu ukládajícího provozovateli
nebo vlastníku zdroje ohrožení okamžité povinnosti k odstranění
tohoto stavu. Uvedená operativa je uvedena právě ve větě druhé § 10 zákona o dráhách. Ministerstvo se dále odvolalo na čl. 11 odst. 3 Listiny, přičemž zdůraznilo zásadu "vlastnictví zavazuje" a konstatovalo, že
nelze vytrhovat jednotlivá ustanovení zákona o dráhách z kontextu, koncepce
a cíle celého zákona. Drážní doprava je provozována za účasti
veřejných rozpočtů, a tím se do ní promítá výrazný veřejnoprávní prvek.
Zrušení napadených ustanovení by podle ministerstva mělo za následek
nejen zatížení státního rozpočtu, ale také zvýhodnění soukromého vlastnictví
na úkor ochrany veřejných statků ve veřejném zájmu.
Ústavní soud nejdříve v souladu s § 68 odst. 2 zákona o Ústavním soudu zkoumal, zda zákon, u kterého navrhovatel namítá protiústavnost
jeho ustanovení, byl přijat a vydán v mezích Ústavou stanovené
kompetence a ústavně předepsaným způsobem. Z vyjádření Poslanecké
sněmovny Parlamentu České republiky, jakož i ze zaslaných příslušných
sněmovních tisků a údajů o průběhu hlasování je zřejmé, že zákon
o dráhách byl přijat a vydán ústavně předepsaným způsobem a v mezích
Ústavou stanovené kompetence při dodržení kvor stanovených v čl. 39 odst. 1 a 2 Ústavy.
Po věcném projednání návrhu a zvážení všech okolností dospěl Ústavní soud
k rozhodnutí napadená ustanovení zákona zrušit, i když z důvodů nikoli
zcela shodných s názorem navrhovatele.
Ustanovení § 10 zákona o dráhách, jehož druhou, třetí a čtvrtou větu navrhuje Vrchní soud v
Praze zrušit, upravuje tzv. "zdroj ohrožení dráhy", který definuje jako
zdroje ohrožování, poškozování nebo rušení provozování drah, drážní
dopravy, drážních telekomunikačních zařízení a vedení a drážních zabezpečovacích
zařízení, jež zjišťuje drážní správní úřad (věta první).
Napadená ustanovení (věta druhá, třetí a čtvrtá) znějí doslovně takto:
"Při zjištění zdroje ohrožení nařídí provozovateli nebo majiteli zdroje
ohrožení jeho odstranění. Nevyhoví-li provozovatel nebo majitel zdroje
ohrožení, drážní správní úřad rozhodne o odstranění zdroje ohrožení
na jeho náklady. Odvolání proti tomuto rozhodnutí nemá odkladný účinek."
Obsahem těchto ustanovení je tedy právo a povinnost drážního správního
úřadu zjistit a nařídit odstranění zdroje ohrožení a v případě neuposlechnutí
rozhodnout o jeho odstranění na náklady provozovatele či majitele.
Čtvrtá věta již jen odnímá tomuto rozhodnutí odkladný účinek.
Navrhovatelova ústavněprávní argumentace se opírá především o názor,
že zákon o dráhách ani žádný jiný zákon upravující povinnosti vlastníků
nemovitostí neukládá vlastníku nemovitosti povinnost k preventivním
opatřením zabraňujícím vzniku možného ohrožení cizího pozemku, stavby
nebo zařízení, resp. povinnost strpět zásahy k jejich ochraně a nést
náklady na jejich odstranění.
S navrhovatelovým názorem, že drážní zákon ani žádný jiný zákon neukládá
vlastníku nemovitosti povinnost odstraňovat zdroj ohrožení dráhy,
nelze souhlasit. Ochranné pásmo dráhy (60, příp. 100 m od osy krajní
koleje na obě strany) má veřejnoprávně stanovený zcela specifický režim,
v němž jsou práva vlastníků přilehlých nemovitostí v obecném zájmu
nesrovnatelně omezenější, než je tomu u lesního zákona (§ 9 zákona o dráhách - srovnatelně např. s § 23 odst. 3 a 4 německého zákona o železnicích z 27. 12. 1993, ve znění pozdějších předpisů).
Podle § 9 odst. 1 zákona o dráhách v ochranném pásmu dráhy lze zřizovat a provozovat stavby a
provádět dále vyjmenované činnosti jen se souhlasem drážního správního
úřadu a za podmínek jím stanovených, přičemž odstavec 2 téhož ustanovení umožňuje provozovateli dráhy a dopravci vstupovat na
cizí pozemky za účelem odstraňování jiných překážek omezujících provozování
drážní dopravy. Z § 10 zákona o dráhách pak vyplývá povinnost provozovatele nebo majitele zdroje ohrožení
tento zdroj ohrožení odstranit.
Také navrhovatelovu názoru, že ani jiné právní předpisy nezakládají odpovídající
povinnosti a omezení vlastníků, nelze přisvědčit. Vzhledem
k rozmanitosti možných ohrožení provozu dráhy mají zásadní význam obecná
ustanovení občanského zákoníku. Ústavní soud proto poukazuje na tyto právní předpisy:
a) Ustanovení § 127 občanského zákoníku, podle něhož vlastník věci se musí zdržet všeho, čím by vážně ohrožoval výkon práv jiného, např. i úpravami pozemku, porostem na pozemku, ale např. i světlem (jež by v daném případě mohlo podstatně snížit viditelnost signalizačního zařízení dráhy).
b) Ustanovení § 415 občanského zákoníku, jež přikazuje každému počínat si tak, aby nedocházelo ke škodám, přičemž komentář občanského zákoníku (Jehlička, Švestka a kol., Občanský zákoník, komentář, 3. vydání 1996, C. H. Beck) na str. 251 - 252 uvádí, že "každý je povinen počínat si tak, aby nedocházelo ke škodám", a proto i "nepočínání si tak je neplněním své právní povinnosti a je konáním protiprávním. Je tedy každý odpovědný za škodu, která v důsledku toho vznikne". Tato koncepce odpovídá evropskému právu. V německém právu např. mohou porušit své povinnosti subjekty jak jednáním, tak i opomenutím - např. tím, že neudržovaly svůj majetek v náležitém stavu. Vlastník pozemku se nemůže zbavit odpovědnosti např. za stromy na svém pozemku tvrzením, že je nezasadil a že vyrostly samy.
c) Ustanovení § 417 občanského zákoníku stanoví přímo povinnost každého, komu škoda hrozí, "zakročit způsobem přiměřeným okolnostem ohrožení" tak, aby byla škoda odvrácena, u vědomí toho, že existence zdroje ohrožení nevznikne až nařízením k jeho odstranění. Nařízení pouze zjišťuje, že zdroj ohrožení již existuje a že dosud nebyl odstraněn. Taxativní výčet zdrojů ohrožení a priori není možný, proto je na drážním správním orgánu, který disponuje potřebnou odborností, aby připomněl povinnost, kterou vlastník sám nevnímá. Podle § 419 občanského zákoníku pak ten, kdo odvracel hrozící škodu, má právo na náhradu účelně vynaložených nákladů.
Přístup zákona o dráhách k ochraně veřejného zájmu na bezpečném provozu
není v našem řádu ojedinělý.
Tematicky nejbližší zákonu o dráhách je úprava zákonem č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění novely č. 102/2000 Sb. Novelizované znění tohoto zákona diferencuje odpovědnost za ohrožení
silniční dopravy a omezuje odstranění zdroje ohrožení na náklady vlastníka
nebo provozovatele na případy, kdy vznikne toto nebezpečí z jednání
vlastníků pozemků v sousedství komunikace samých.
Rovněž zákon č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších
předpisů, svěřuje stavebnímu úřadu právo nařídit ve veřejném zájmu
provedení nezbytných úprav na stavbě vlastníku stavby a obdobně
vlastníku pozemku. Nařízené úpravy je vlastník povinen provést na svůj
náklad (§ 94 odst. 1, obdobně § 94 odst. 4). Podle § 94 nařídí stavební úřad ve veřejném zájmu za podmínek odstavce 1 vlastníku stavby provedení neodkladných zabezpečovacích prací, popř.
podle odstavce 2 zajistí jejich okamžité provedení na náklady vlastníka.
Jistá omezení výkonu vlastnických práv obsahují i další zákony, jako např.
lesní zákon, energetický zákon, horní zákon, vodní zákon, zákon
o životním prostředí, zákon o požární ochraně. Je přirozené, že demokratický
stát v postkomunistické fázi vývoje zvýšenou měrou dbá na ochranu
svobody vlastnictví, jež byla starým režimem potlačena, resp. podstatně
okleštěna. To však neznamená, že jakékoli omezení výkonu vlastnického
práva je produktem nebo reliktem komunistického režimu. Československý
železniční zákon, tj. zákon o drahách č. 86/1937 Sb. z. a n., který svým textem připomíná rakouskou a německou legislativu
v těchto otázkách, upravuje v § 102 a 103 tzv. zakázané pásmo a požární pásmo a stanoví řadu omezení výkonu vlastnického
práva v tomto prostoru v § 102 odst. 1 a 2, dále v § 104 odst. 1, 2 a 3 a v § 105 o užívání pozemků v okolí dráhy. Podle § 105 odst. 1 "Pozemků v okolí dráhy nesmí býti užíváno tak, že by to mělo za následek
sesouvání půdy, sesypávání kamenů, pád předmětů na trať, zatopování
trati nebo jakékoli jiné ohrožení dráhy a jejího provozu. Železniční
správní úřad může výslovně označiti pozemky, jichž se to týká.". Podle odstavce 2 téhož ustanovení "Užívá-li se pozemků v okolí dráhy způsobem, jenž je
zakázán v odstavci 1, je železniční správní úřad oprávněn naříditi nezbytná opatření, aby
dráha nebyla ohrožena; ... Provedení takového opatření může býti uloženo
i železničnímu podniku na účet uživatele pozemků.".
Úprava současného zákona České republiky o dráhách je však v určitém rozsahu
srovnatelná i s úpravou jiných evropských států. Jak zákonodárce
v důvodové zprávě k zákonu, tak i ministerstvo ve svých vyjádřeních
poukazují na směrnice Rady o rozvoji železnic Společenství z 29. 7.
1991, ve znění směrnic Evropského parlamentu a Rady č. 2001/12/ES, jež
se týkají také zásad zajištění bezpečného provozování dráhy a drážní
dopravy. V Německu např. platí § 23 odst. 3 a 4 spolkového zákona o železnicích z 27. 12. 1993, ve znění platných předpisů,
podle něhož provozovatel dráhy a dopravce je oprávněn v ochranném
pásmu dráhy vstupovat na cizí pozemky, a to i za účelem odstraňování
zdrojů ohrožení veřejné dopravy. Železniční zákon země Baden-Würtemberg
z 8. 6. 1995 stanoví v § 5 o ochranných opatřeních, že vlastníci a držitelé pozemků sousedících
s dráhou musí strpět opatření nezbytná k ochraně železnice před účinky
přírody, jako jsou sněhové závěje, padání kamene, závaly, záplavy.
Dotčená osoba je oprávněna potřebná opatření ve shodě s příslušným úřadem
provést sama. Podle odstavce 2 porost a ploty, jakož i stohy, hromady a jiná zařízení, jež nejsou pevně
spojena s pozemkem, nesmějí ohrožovat bezpečnost a plynulost kolejové
dopravy. Na písemnou žádost příslušného úřadu musí být na náklady
dotčeného odstraněny. Švýcarský zákon o železnicích z 20. 12. 1957
umožňuje v § 21 odst. 1 rovněž, aby v naléhavých případech železniční podnik činil i na pozemcích
třetích osob sám opatření k odvrácení nebezpečí. Podle odstavce 2 náklady na odstranění zdroje nebezpečí nese majitel nebo provozovatel
pozemku, aniž by mu náležel nárok na odškodnění. Z tohoto principu však
existuje výjimka: jsou-li zdrojem ohrožení stromy, nese náklady na
odstranění ohrožení železniční podnik, pokud neprokáže zavinění jiné
osoby. Slovenská úprava těchto otázek je téměř identická s úpravou
českou.
Současná úprava § 10 zákona o dráhách postihuje srovnatelným způsobem právě ty případy, při nichž
k ohrožení provozu dráhy došlo činností nebo opomenutím majitele, resp.
provozovatele zdroje ohrožení, a tím porušení povinností vlastníka
podle § 127, resp. § 415 - 420a občanského zákoníku a § 4a, jakož i § 8 - 10 zákona o dráhách. Jestliže tuto svou povinnost vlastník ke dráze přilehlé nemovitosti
opomenul, připadá podle § 10 zákona o dráhách drážnímu správnímu úřadu, aby majiteli nebo provozovateli zdroje
ohrožení jeho odstranění nařídil a - jestliže tak neučiní - rozhodl
o odstranění zdroje ohrožení na jeho náklady. Zákon přitom nemůže
definovat všechny jednotlivé kroky, úkony, způsoby chování a jednání
majitele přilehlých nemovitostí, jež pokládá vzhledem k rozmanitosti
konkrétních situací za potřebné, předpokládá však, že majitel nemovitosti
sám - vědom si své povinnosti - sleduje na svém pozemku předměty
a děje, jež by mohly ohrozit provoz dráhy, a stará se o jejich odstranění.
Nesplněním této povinnosti nemusí být pouze konání (např. vysazení
stromu na nevhodném místě), ale i opomenutí (např. ponechání stromu,
který sám bez přičinění vlastníka na nevhodném místě vyrostl).
Právo drážního správního úřadu nařídit majiteli nutná opatření, popř.
rozhodnout o odstranění zdroje ohrožení na jeho náklady je pouze nezbytnou
operativní zárukou prioritní ochrany bezpečného provozu dráhy,
a tím eminentního veřejného zájmu.
V takových případech je namístě ustanovení o odstranění zdroje ohrožení
na náklady majitele nebo provozovatele pozemku, který nevyhověl nařízení
o jeho odstranění. I toto "zvýhodnění" veřejného zájmu je v zájmu
ochrany vlastnického práva kompenzováno určitými právy vlastníků,
jež je chrání před zvůlí správních orgánů, a to tím, že náhrada nákladů
a škod vzniklých nezbytnými opatřeními k odstranění zdroje ohrožení
dráhy se řeší v souladu s principem přiměřenosti. Základní význam v
tomto směru má ustanovení § 419 občanského zákoníku (na které odkazuje § 9 odst. 2 zákona o dráhách), podle něhož "Kdo odvracel hrozící škodu, má právo na náhradu
účelně vynaložených nákladů a na náhradu škody, kterou přitom utrpěl,
i proti tomu, v jehož zájmu jednal, a to nejvýše v rozsahu odpovídajícím
škodě, která byla odvrácena.". Komentář k občanskému zákoníku zdůrazňuje, že právo na náhradu škody a vynaložených nákladů směřuje
i vůči tomu, v jehož zájmu tento subjekt jednal (Jehlička, Švestka a
kol., Občanský zákoník, komentář, 3. vydání 1996, C. H. Beck).
Na druhé straně si však lze představit i řadu jiných situací. Takových,
ve kterých by byla specifická povinnost prevence vlastníka nemovitosti
v oblasti ochranného pásma dráhy (provozovatele nebo majitele zdroje
ohrožení) nad jeho reálné možnosti a jeho následná odpovědnost za
zdroj ohrožení v rozporu s principem přiměřenosti. Nejedná se přitom
pouze o situace "vis maior" (stav vyvolaný událostmi, na které nemohl
mít vlastník vliv). Vždy je nutno každý případ pečlivě posuzovat s
přihlédnutím ke všem jeho okolnostem. Zákon o dráhách takový přístup
v inkriminovaném ustanovení vylučuje, když paušálně ukládá správnímu
úřadu vydat rozhodnutí o odstranění zdroje ohrožení na náklady jeho majitele
či provozovatele.
Ústavní soud poznamenává, že např. citovaný železniční zákon spolkové
země Baden-Würtemberg sice na jedné straně umožňuje drážnímu úřadu rozhodnout
o odstranění porostů, plotů, hromad, stohů a jiných předmětů,
jež nejsou pevně spojeny s pozemkem, na náklady majitele, na druhé
straně však stanoví právo na přiměřené odškodnění těch vlastníků nebo
uživatelů, kterým budou uložena omezení, jež jsou zátěží nepřiměřenou, vůči ostatním
nerovnou a nepřijatelnou (§ 4 odst. 4 zákona). V § 5 téhož zákona se ukládá povinnost strpět zásahy na ochranu dráhy před přírodními
vlivy, jako jsou závěje, padání kamení, závaly apod., přičemž v
těchto případech přísluší postiženému majiteli pozemku přiměřená peněžní
náhrada za vzniklou škodu. Odpovědnosti za zdroj ohrožení se majitel
pozemku může zprostit též, jestliže specifický režim v ochranném
pásmu dráhy mu znemožnil o svůj majetek řádně pečovat.
Z toho je patrno, že úprava českého zákona o dráhách je příliš strohá,
jednoznačná a nediferencovaná, takže paušální ustanovení § 10 o odstranění zdroje ohrožení dráhy na náklady majitele tohoto zdroje nepostihuje
přiměřeně ty případy, kdy nelze po majiteli pozemku úhradu uvedených nákladů spravedlivě požadovat.
Závěrem lze říci, že Ústavní soud respektuje konkretizaci sociální závaznosti
vlastnictví podle čl. 11 odst. 3 Listiny a čl. 1 odst. 2 Dodatkového protokolu k Úmluvě o ochraně lidských práv a základních svobod, podle
něhož právo na ochranu majetku nebrání právu států přijímat zákony,
které považují za nezbytné, aby upravily užívání majetku v souladu s
obecným zájmem. Takové zákonné úpravy platí i v České republice, i když
omezení užívání majetku v souladu s obecným zájmem v občanském zákoníku i jiných zákonech nemají - a vzhledem k rozmanitosti okolností ani nemohou
mít - povahu inventáře jednotlivě konkretizovaných povinností,
nýbrž povinností sice obecně formulovaných, avšak přiměřeně interpretovatelných.
Současně však, pokud jde o paušální povahu ustanovení o odstranění zdroje
ohrožení na náklady jeho majitele či provozovatele, nezbývá Ústavnímu
soudu, než přisvědčit navrhovatelovu názoru. Český zákon o dráhách
dosud v této otázce nepřipouští takovou úpravu, která by byla přiměřená
rozmanitosti okolností spojených s náklady na odstranění zdroje
ohrožení dráhy. Protože ostatní ustanovení věty druhé, třetí a čtvrté
v § 10 zákona o dráhách by po zrušení slov "na jeho náklady" ve třetí větě ztratily
potřebnou jasnost a konzistenci, zrušil Ústavní soud napadené věty v
celém rozsahu, a umožnil tak celkově vyváženou novou úpravu.
Ze všech uvedených důvodů rozhodl Ústavní soud, jak je ve výroku uvedeno.
Účinnost nálezu k 31. 12. 2002 má umožnit novou legislativní úpravu,
která by zejména též přiměřeně diferencovala povinnosti náhrady nákladů
spojených s odstraněním zdroje ohrožení dráhy.
Předseda Ústavního soudu:
JUDr. Kessler v. r.