Jménem České republiky
Ústavní soud rozhodl dne 2. října 2002 v plénu o návrhu skupiny senátorů
na zrušení zákona č. 501/2001 Sb., kterým se mění zákon č. 513/1991 Sb.
, obchodní zákoník
, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 40/1964 Sb.
, občanský zákoník
, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 99/1963 Sb.
, občanský soudní řád
, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 591/1992 Sb.
, o cenných papírech, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 358/1992 Sb.
, o notářích a jejich činnosti (notářský řád), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 370/2000 Sb.
, kterým se mění zákon č. 513/1991 Sb.
, obchodní zákoník
, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 358/1992 Sb.
, o notářích a jejich činnosti (notářský řád), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 15/1998 Sb.
, o Komisi pro cenné papíry a o změně a doplnění dalších zákonů, ve znění
zákona č. 30/2000 Sb.
, zákon č. 200/1990 Sb.
, o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 99/1963 Sb.
, občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 328/1991 Sb.
, o konkursu a vyrovnání, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 219/2000 Sb.
, o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve
znění pozdějších předpisů, a zákon č. 455/1991 Sb.
, o živnostenském podnikání (živnostenský zákon
), ve znění pozdějších předpisů,
takto:
1. Zákon č. 501/2001 Sb., kterým se mění zákon č. 513/1991 Sb. , obchodní zákoník , ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 40/1964 Sb. , občanský zákoník , ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 99/1963 Sb. , občanský soudní řád , ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 591/1992 Sb. , o cenných papírech, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 358/1992 Sb. , o notářích a jejich činnosti (notářský řád), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 370/2000 Sb. , kterým se mění zákon č. 513/1991 Sb. , obchodní zákoník , ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 358/1992 Sb. , o notářích a jejich činnosti (notářský řád), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 15/1998 Sb. , o Komisi pro cenné papíry a o změně a doplnění dalších zákonů, ve znění zákona č. 30/2000 Sb. , zákon č. 200/1990 Sb. , o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 99/1963 Sb. , občanský soudní řád , ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 328/1991 Sb. , o konkursu a vyrovnání, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 219/2000 Sb. , o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 455/1991 Sb. , o živnostenském podnikání (živnostenský zákon ), ve znění pozdějších předpisů, se zrušuje ke dni 31. 3. 2003.
2. Návrh na zrušení ustanovení § 183b odst. 3 písm. a) zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník , ve znění pozdějších předpisů, se odmítá.
Odůvodnění I.
Skupina 22 senátorů jako oprávněný navrhovatel [§ 64 odst. 1 písm. b) zákona č. 182/1993 Sb.
, o Ústavním soudu] navrhla zrušení zákona č. 501/2001 Sb., kterým se mění zákon č. 513/1991 Sb.
, obchodní zákoník
, ve znění pozdějších předpisů, etc.; podle odůvodnění návrhu procesní
postup, v němž byl napadený zákon přijat, vykazuje protiústavní vady,
neboť poté, co byl jako tisk č. 824 na 39. schůzi Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky ve druhém čtení s přijatým pozměňovacím
návrhem poslance Ivana Pilipa [ve formulaci ustanovení § 183b odst. 3 písm. a)] a následně ve třetím čtení s přijatým pozměňovacím návrhem (usnesením
č. 1828) schválen dne 31. října 2001, v další schůzi, totiž na mimořádné
42. schůzi Poslanecké sněmovny bylo schvalovací usnesení "revokováno",
a posléze - za vypuštění pozměňovacího návrhu poslance Pilipa
- byl takto upravený návrh zákona nově schválen dne 15. listopadu 2001
(usnesením č. 1859) a s tímto usnesením v "opraveném" (revokovaném)
znění byl postoupen Senátu.
Na tento podle navrhovatelů protiústavní postup Senát Parlamentu České
republiky na své jedenácté schůzi dne 22. listopadu 2001 reagoval konstatováním,
že Poslaneckou sněmovnou předložený návrh zákona (a jeho
schvalovací usnesení) jako tisk č. 150 není "návrhem zákona dle čl.
45 Ústavy ČR", a z tohoto důvodu se jím dále nezabýval.
Podle tvrzení navrhovatelů Poslaneckou sněmovnou zvolený postup byl odůvodněn
údajnou snahou "zabránit vážným hospodářským škodám, ke kterým
(pro omyl Poslanecké sněmovny) by mohlo dojít"; navrhovatelé však mají
za to, že takový postup, ať by již byl zdůvodněn jakkoli, je v "rozporu
s právem". V posuzovaném případě šlo totiž o "revokaci konečného
a meritorního usnesení Poslanecké sněmovny", jímž byl (definitivně)
návrh zákona schválen a v takto schváleném znění měl být postoupen
Senátu, neboť schvalovací usnesení se stalo "perfektní okamžikem odhlasování,
které nebylo bezprostředně zpochybněno".
S odkazem na zásadu politického rozhodování, podle níž meritorní rozhodnutí
ad hoc ustavené většiny přijaté za určité situace tuto (potencionálně
proměnlivou) většinu chrání, a zejména s odkazem na obsah čl. 6
(ve spojení s čl. 39 odst. 1
a 2
) a také na obsah čl. 47 odst. 1
a 3
a čl. 50 odst. 2 Ústavy České republiky
(dále jen "Ústava") a po rozboru možností, za nichž se v intencích ústavních
a zákonných kautel Poslanecká sněmovna k jí přijatému zákonu
může (novým hlasováním) vrátit, dospěli navrhovatelé k závěru, že vytýkaným
postupem Poslanecká sněmovna porušila "relativní nezměnitelnost
usneseného zákona"; tím se při přijímání napadeného zákona ocitla Poslanecká
sněmovna v rozporu s ústavním pořádkem republiky. Usilujíce
především o zrušení celého zákona č. 501/2001 Sb., navrhovatelé alternativním žádáním navrhli zrušení jednak jeho ustanovení § 183b odst. 3 písm. a), jednak dalších novelizovaných ustanovení, která v petitu návrhu přesně
označili a jejichž protiústavnost bez ohledu na protiústavní způsob
jejich přijetí vyvodili (bez bližšího zdůvodnění) z ustanovení čl. 4
a čl. 11 Listiny základních práv a svobod
, resp. čl. 1 odst. 1 Dodatkového protokolu k Úmluvě o ochraně lidských
práv a základních svobod a čl. 26 Mezinárodního paktu o občanských
a politických právech.
Poslanecká sněmovna se k výzvě Ústavního soudu k návrhu skupiny senátorů
jako účastník řízení (§ 69 zákona č. 182/1993 Sb.
, ve znění pozdějších předpisů) vyjádřila podáním svého předsedy; v něm
jednak zrekapitulovala průběh kritických hlasování, včetně hlasování
pléna Poslanecké sněmovny o námitce poslance Pilipa stran (zpravodajem
vyslovené) nemožnosti hlasovat o jeho návrhu o pozměněném ustanovení § 183b
, kteréžto námitce jako námitce "technické změny bez hlubších souvislostí"
posléze vyhověla, jednak zdůraznila, že při tomto hlasování byla
sama uvedena v omyl, jehož důsledkem byla v ustanovení § 183b odst. 3 "existence dvou stejných ustanovení pod jeho písmeny e) i a) a v širší souvislosti pak odstranění výjimky z povinnosti učinit nabídku
převzetí všem majitelům účastnických cenných papírů cílové společnosti".
Zejména posléze uvedená skutečnost, jak ukázala pozdější hlasování
na 42. schůzi Poslanecké sněmovny, dle níž pro návrh poslance Pilipa
ze 110 přítomných poslanců nehlasoval nikdo, zatímco proti němu
hlasovalo 98 poslanců, však byla v rozporu se skutečnou vůlí Poslanecké
sněmovny, a protože - pokud jde o revokaci usnesení, jímž posuzovaný
zákon byl jako celek Poslaneckou sněmovnou schválen - "zásada ne
bis idem, resp. res iudicata není součástí jednacího řádu Poslanecké
sněmovny, bylo na jejím rozhodnutí, jak s takovým návrhem naloží".
Podle závěrečného vyjádření předsedy Poslanecké sněmovny zákonodárný sbor
jednal v přesvědčení, že přijatý (tj. posuzovaný) zákon i postup,
který vedl k jeho přijetí, je v souladu s ústavním pořádkem a právním
řádem České republiky, a je proto na Ústavním soudu, aby návrh skupiny
senátorů na zrušení tohoto zákona posoudil a vydal příslušné rozhodnutí.
Rovněž za Senát se vyjádřil jeho předseda. Také on, poté co podal zestručněný
přehled námitek vznesených skupinou senátorů, provedl rekapitulaci
kritických hlasování v Poslanecké sněmovně a poukázal na to, že
"O ústavně předepsaném způsobu schvalování zákonů Senát zevrubně diskutoval"
a na rozdíl od opačného stanoviska Poslanecké sněmovny dospěl
k přesvědčení, že "usnesení, jímž komora Parlamentu schválí návrh zákona,
je konečné a k takovému návrhu se lze vrátit jen způsoby danými
Ústavou", což pro posuzovanou věc znamená, že "chce-li Parlament měnit
svou vůli vyjádřenou v zákonodárném procesu, nemůže tak učinit jinak
než cestou novelizace přijatého zákona"; Senát tak "dospěl většinově
k závěru, že nedostatky návrhů zákonů schválených v Poslanecké sněmovně
lze v rámci zákonodárného procesu řešit buď v orgánech Senátu
nebo zahájením nové legislativní procedury, nikoli však změnou již perfektního
usnesení Poslanecké sněmovny", přesto "posouzení toho, zda
byl zákon přijat ústavně předepsaným způsobem, je však zcela na Ústavním
soudu".
Vzhledem k povaze věci bylo vyžádáno také stanovisko vlády (§ 48 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb.
); ta ve svém podání vyjádřila přesvědčení, že posuzovaným postupem, v
souvislosti s problematickým pozměňovacím návrhem poslance Pilipa, který
ve své podstatě znamenal faktické zrušení dosavadní právní úpravy
dané ustanovením § 183b odst. 3 písm. a) a navíc byl vůči návrhu hospodářského výboru zjevně duplicitní, "nebyla
splněna povinnost vyplývající z ustanovení § 72 odst. 4 zákona č. 90/1995 Sb.
, o jednacím řádu Poslanecké sněmovny", dle něhož "před hlasováním se
zopakuje přesné znění návrhu, pokud nebylo poslancům předáno jeho písemné
vyhotovení", nicméně jakkoli Ústava možnost revokace usnesení Poslanecké
sněmovny o návrhu zákona (zákazem) neupravuje a toliko její
jednací řád stanoví, že každý poslanec může při hlasování nebo bezprostředně
po něm vznést proti průběhu nebo výsledku hlasování námitku,
o které rozhodne Poslanecká sněmovna bez rozpravy, a jestliže jí vyhoví,
musí se hlasování opakovat, nejedná se o ustanovení taxativní, a
proto má vláda za to, že "jakýkoli jiný případ opakování hlasování není
jednacím řádem vyloučen" a že vzhledem ke všem okolnostem, za nichž
ke skupinou senátorů napadenému postupu v Poslanecké sněmovně došlo,
je "namístě tolerovat i relativně problematickou revokaci usnesení,
došlo-li k ní především v zájmu jasnosti a srozumitelnosti zákonné úpravy
a v zájmu vytvoření možnosti poslanců projevit uvědoměle svoji
vůli". S přihlédnutím k těmto okolnostem pokládá vláda návrh na zrušení
všech posuzovaným zákonem novelizovaných ustanovení "za zcela neadekvátní",
neboť by tím došlo ke značným problémům např. v oblasti kapitálového
trhu a vyvolalo by "proces protikladný privatizační tendenci
- mj. by došlo ke znevýhodnění subjektů podílejících se na privatizaci...
a vedlo by nepochybně i k rozsáhlému snížení výnosů státu z privatizace
jednotlivých společností". Ostatně, uvádí vláda závěrem, "právní
úprava nabídky převzetí" (tj. ustanovení § 183b
napadeného zákona) byla do obchodního zákoníku
zařazena na základě návrhu přepracované třinácté směrnice Evropských
společenství, která z takové nabídky nedovoluje nijaké výjimky, takže
platnost onoho ustanovení je "omezena dnem vstupu smlouvy o přistoupení
České republiky k Evropské unii v platnost".
Závěrem svého vyjádření vláda doporučila, aby návrh skupiny senátorů na
zrušení posuzovaného zákona, příp. na zrušení jím novelizovaných předpisů
byl zamítnut.
II.
Z písemných materiálů (sněmovních tisků a stenografických záznamů o průběhu
39. a 42. schůze Poslanecké sněmovny), které byly Ústavnímu soudu
na jeho žádost kanceláří Poslanecké sněmovny předloženy, je patrno,
že
1. pokud jde o průběh 39. schůze Poslanecké sněmovny:
a) posuzovaný zákon byl projednán z podnětu skupiny poslanců a jako sněmovní tisk č. 824 byl přikázán k projednání výborům hospodářskému a ústavněprávnímu a iniciativně byl současně projednán také výborem rozpočtovým; podle navrhovatelů zákona šlo v něm o "technickou novelu, jejíž jádro spočívalo v odstranění legislativně-technických chyb",
b) k původnímu návrhu zákona byla jak ve zmíněných výborech, tak v podrobné rozpravě v průběhu druhého čtení na plénu Poslanecké sněmovny projednána řada pozměňovacích návrhů (sněmovní tisky 824/2 - 5), z nichž některé byly hlasováním pléna Poslanecké sněmovny přijaty, některé byly odmítnuty,
c) v průběhu třetího čtení vznesl poslanec Pilip námitku stran údajné "nehlasovatelnosti" jeho pozměňovacího návrhu přijatého ve druhém čtení [šlo o úpravu znění § 183b odst. 3 písm. a)], která byla jako "akceptace technické změny" přijata a hlasováním (pod číslem 531, ze 177 přítomných 97 pro, 12 proti) byl jeho pozměňovací návrh přednesený dříve ve druhém čtení přijat,
d) usnesení, jímž Poslanecká sněmovna "vyslovila souhlas se sněmovním tiskem č. 824 ve znění pozměňovacích návrhů", bylo pod číslem 1828 přijato potřebnou většinou (v hlasování pořadového čísla 532, ze 177 přítomných 159 pro, 2 proti); při hlasování ani bezprostředně po něm nikdo z poslanců námitku proti průběhu nebo výsledku hlasování nevznesl (§ 76 odst. 5 a 6 zákona č. 90/1995 Sb. );
2. pokud jde o průběh 40. schůze Poslanecké sněmovny konané dne 15. listopadu 2001, ze stenografického záznamu vyplývá, že
a) tato schůze Poslanecké sněmovny byla jejím předsedou svolána podle ustanovení § 51 odst. 4 jednacího řádu, a to k žádosti 41 poslanců, a její jednání bylo podřízeno režimu zákonodárného procesu ve stavu legislativní nouze (§ 99 zákona č. 90/1995 Sb. ), který byl vyhlášen na dobu od 14. do 21. listopadu 2001; o něm Sněmovna hlasováním po rozpravě rozhodla (pod č. 4, ze 161 přítomných 110 pro, 48 proti), že trvá i v průběhu této schůze (§ 99 odst. 4 zákona č. 90/1995 Sb. ),
b) jako druhý bod programu byl k projednání zařazen návrh poslaneckého klubu sociální demokracie na revokaci usnesení Poslanecké sněmovny č. 1828 ze dne 31. října 2001,
c) návrh byl zástupcem navrhovatelů odůvodněn - stručně shrnuto - tím, že hlasováním o "nehlasovatelném" pozměňovacím návrhu poslance Pilipa (k § 183b ) jednak byla "v rámci procesu schvalování jednotlivých pozměňovacích návrhů porušena pravidla jednání Poslanecké sněmovny", jednak - s přihlédnutím ke všem okolnostem, za nichž k hlasování o tomto návrhu došlo - byla Poslanecká sněmovna ve svém jednání natolik iritována, že "je zřejmé, že zcela zřetelně nevěděla, o kterém návrhu hlasuje", načež
d) po rozpravě Poslanecká sněmovna hlasováním
aa) (pod pořadovým číslem 11, ze 108 přítomných 84 pro, 16 proti) revokovala své usnesení č. 1828 ze dne 31. října 2001, jímž vyslovila souhlas s návrhem skupiny poslanců na vydání posuzovaného zákona,
bb) (pod pořadovým číslem 15, ze 110 přítomných pro nikdo, proti 98) pozměňovací návrh poslance Pilipa (k § 183b ) nepřijala a posléze
cc) (pod pořadovým číslem 16, ze 105 přítomných 92 pro, 4 proti) přijala (pod číslem 1859) usnesení, jímž "vyslovila souhlas s návrhem skupiny poslanců na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 513 z roku 1991 Sb., obchodní zákoník , ve znění pozdějších předpisů, etc., podle sněmovního tisku č. 824, ve znění schválených pozměňovacích návrhů", a
dd) v takto nově přijatém znění postoupila návrh zákona k dalšímu opatření Senátu; protože ten se k němu věcně nevyjádřil, po uplynutí předepsané lhůty (§ 97 odst. 2 zákona č. 90/1995 Sb. ) předložil jej předseda Poslanecké sněmovny k podpisu prezidentu republiky (§ 98 odst. 1 zákona č. 90/1995 Sb. ).
Lze tedy shrnout a uzavřít, že posuzovaný zákon v zákonodárném procesu
v Poslanecké sněmovně prošel třemi fázemi; v prvé byl (po projednání
pozměňovacích návrhů) přijat usnesením č. 1828 ze dne 31. října 2001,
v druhé byl dne 15. listopadu 2001 revokován a posléze (poté co dříve
přijatý pozměňovací návrh poslance Pilipa byl v novém hlasování odmítnut)
byl opět jako celek usnesením č. 1859 ze dne 15. listopadu 2001
schválen a v tomto novém znění (za vypuštění textu pozměňovacího návrhu
poslance Pilipa k § 183b
) byl postoupen Senátu a později prezidentovi republiky k podpisu; publikován
byl ve Sbírce zákonů v částce 180 pod č. 501 s datem rozeslání
31. prosince 2001.
III.
Výrazně většinový názor Poslanecké sněmovny má za to, že jakkoli Poslanecká
sněmovna s posuzovaným zákonem v závěrečném hlasování dne 31. října
2001 vyslovila souhlas, samotný legislativní proces tím ještě nebyl
skončen, neboť takto Poslaneckou sněmovnou schválený zákon nebyl
do dne konání 42. schůze postoupen Senátu, ani nebyl předložen prezidentovi
republiky k podpisu, a protože "pro projednání návrhu na revokaci
usnesení Poslanecké sněmovny, jímž byl s návrhem zákona vysloven
souhlas" (přesněji pro nezměnitelnost schvalovacího usnesení), není ústavně
ani právním předpisem nižší právní síly (zákonem č. 90/1995 Sb.
) stanovena závazná lhůta, je cesta k revokaci schvalovacího usnesení
a k novému projednání zákona otevřena".
Naproti tomu navrhovatelé, dovolávajíce se zásady "relativní nezměnitelnosti
(jednou platně přijatého) zákona" s odkazem na čl. 6 ve spojení
s čl. 39 odst. 1
a 2
, čl. 47 odst. 1
a 3 a čl. 50 odst. 2 Ústavy
, pokládají jimi napadený procesní postup Poslanecké sněmovny za protiústavní.
Za těchto zcela protichůdných stanovisek bylo na plénu Ústavního soudu,
aby posoudilo a rozhodlo, zda
a) lze ze stávajícího ústavního pořádku, případně z oblasti obyčejného práva (zákona č. 90/1995 Sb. ) odvodit časovou nebo věcnou hranici, za níž již Poslaneckou sněmovnou přijaté rozhodnutí, jímž po konečném (závěrečném) hlasování byl s návrhem zákona vysloven souhlas, nelze měnit, nebo zda po revokaci schvalovacího usnesení lze v legislativním procesu pokračovat a dříve schválený zákon v něm znovu projednat a v nové (opravené) verzi přijmout, a
b) je-li taková hranice, jaký je z hlediska ochrany ústavnosti její význam a jaké důsledky z jejího překročení plynou, jinými slovy řečeno, zda posuzovaný zákon č. 501/2001 Sb., kterým se mění obchodní zákoník , ve znění pozdějších předpisů, etc., byl přijat ústavně předepsaným způsobem.
Z takto vymezeného tématu decidendi jsou podle přesvědčení Ústavního soudu
již pro svou povahu vyloučena všechna již dříve zmíněná tvrzení
Poslanecké sněmovny směřující k objasnění okolností, za nichž k posuzované
revokaci došlo, resp. k důvodům, které k ní Poslaneckou sněmovnu
vedly, neboť jde o tvrzení z hlediska posouzení merita věci nerozhodná.
Ostatně jak vyjádření Poslanecké sněmovny, tak argumentace vlády
jsou zaměřeny výlučně jen k otázkám spojeným s jednacím řádem Poslanecké
sněmovny, a protože v obou případech zcela opomíjejí podmínky ústavně
předepsaného postupu přijímání zákonů (§ 68 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb.
, ve znění pozdějších předpisů), jde o stanoviska bez praktického významu.
Záměry zákonodárce, pokud nejsou vyjádřeny v přiměřené formě a rozsahu
v samotné právní normě (zákoně) jako motivy zákonodárcova jednání, na
její obsah a platnost (účinnost) nemají vliv a v souvislosti s nimi
nemohou být (samostatně) posuzovány, přesněji, nemohou z nich být vyvozeny
exkulpační důvody pro porušení procedurálních pravidel (zásad),
jestliže k němu v průběhu zákonodárného procesu došlo, a to bez ohledu
na to, zda vady zákona zjištěné ex post přivodila nepozornost zákonodárce
při hlasování nebo jeho nedostatečná znalost materie, která
s projednáním návrhu zákona byla spojena.
Tyto okolnosti proto zůstaly stranou pozornosti Ústavního soudu, stejně
jako byly vědomě pominuty otázky spojené s tvrzeným omylem poslanců,
důvody případné omluvitelnosti takového omylu a podobně, nebo tvrzená
nelogičnost pozměňovacího návrhu (poslance Pilipa k ustanovení § 183b
), který byl v původním hlasování pléna Poslanecké sněmovny přijat a který
se posléze stal zřejmým důvodem k revokaci závěrečného usnesení
o schválení projednaného zákona, po níž byl v novém hlasování tento pozměňovací
návrh odmítnut a z konečného a nově schváleného textu zákona
byl vypuštěn.
IV.
Postup v zákonodárném procesu upravený zákonem o jednacím řádu Poslanecké
sněmovny (zákon č. 90/1995 Sb.
) není sice vybudován na zásadě neomylnosti zákonodárců, nicméně z různých
(teoreticky) možných variant mechanismů opakovaného hlasování a
důvodů pro ně současně platný zákon určuje podmínky pro ně tak, že vyhrazuje
každému poslanci právo, aby při hlasování nebo bezprostředně
po něm, tedy poté, co předsedající schůze předepsaným způsobem vyhlásil
výsledek hlasování a ohlásil, že návrh byl přijat (§ 76 odst. 1 zákona č. 90/1995 Sb.
), vznesl námitku buď proti průběhu hlasování nebo proti jeho výsledku
(dtto odstavec 5), a jen tehdy, je-li takto uplatněná námitka plénem
Poslanecké sněmovny přijata, lze (bez revokace předchozího hlasování)
hlasování opakovat, nikoli však se k návrhu zákona novým projednáním
vrátit.
Opakované hlasování, lhostejno, zda o pozměňovacím návrhu nebo o usnesení,
jímž se s návrhem zákona vyslovuje souhlas jako s celkem, je tak
limitováno dvěma podmínkami, totiž bezprostředně vznesenou námitkou
poslance a kladným rozhodnutím Poslanecké sněmovny o ní, a nadto pro
jejich povahu lze je vztáhnout toliko k vadám (omylům) při vlastním hlasovacím
aktu, tedy v podstatě k technice hlasování nebo ke zjištění
jeho výsledku, nikoli však k meritu projednávaného návrhu (věcné nesprávnosti);
k jejich odstranění jsou totiž ústavně určeny jiné mechanismy
(čl. 47 odst. 2
, čl. 47 odst. 1
a 3
a čl. 50 odst. 2 ústavního zákona č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky), jejichž prostřednictvím se Poslanecká sněmovna,
to však již za změněných procesních podmínek, může k již dříve jí
schválenému návrhu zákona vrátit a o něm - v souvislosti s výhradami
Senátu nebo s jeho pozměňovacími návrhy nebo s výhradami prezidenta
republiky - znovu jednat a opětovným hlasováním o nich rozhodnout. V
takovém případě jde však o proceduru zahájenou nikoli z vlastního rozhodnutí
Poslanecké sněmovny, ale jde o postup, který je procesním důsledkem
nesouhlasu jiného účastníka zákonodárného procesu s návrhem zákona
tak, jak byl Poslaneckou sněmovnou přijat, a jako jeho ústavně
vymezená pravomoc Poslaneckou sněmovnu k opakovanému hlasování (k novému
projednání v intencích vysloveného nesouhlasu) zavazuje. Ve vztahu
ke schválenému návrhu zákona je však vlastní pravomoc Poslanecké sněmovny
tak, jak vyplývá z jejího jednacího řádu a koneckonců i z povahy
zákonodárného procesu jako procesu rozhodovacího vůbec, vyčerpána
přijetím usnesení, jímž s návrhem zákona vyslovila souhlas, tedy - procesně
- nenapadeným vyhlášením výsledku hlasování předsedajícím schůze.
Zákonodárný proces ve fázi, v níž je plénu Poslanecké sněmovny předložen
návrh usnesení, jímž má být s návrhem zákona hlasování vysloven souhlas
jako s celkem (§ 95 odst. 3
al. 2 zákona č. 90/1995 Sb.
), je totiž již jen závěrem rozhodovacího procesu, v němž poslanec již
nemá jiné možnosti, než hlasovat buď pro nebo proti (případně nehlasovat
vůbec), neboť v průběhu předchozích fází tohoto procesu měl natolik
dostatku času a příležitostí k uplatnění svých návrhů (vyjádření
svých politických postojů), aby jeho hlasování vůbec, a zejména v této
závěrečné fázi, bylo výrazem (důsledkem) jeho vlastního politického
rozhodnutí, v němž posléze toto rozhodnutí, jako výsledný celek (kompromis),
vychází z vůle většiny vyjádřené svobodným hlasováním (čl. 6
al. 1 ústavního zákona č. 1/1993 Sb.
).
Na usnesení Poslanecké sněmovny vyslovující s návrhem zákona souhlas je
proto nutno nahlížet jako na rozhodnutí obsahující (v dané procesní
fázi) výrok konečné platnosti, jímž byl zákonodárný proces v Poslanecké
sněmovně ukončen; požadavek zákona, aby (Poslaneckou sněmovnou) schválený
návrh zákona byl předsedou Poslanecké sněmovny zaslán Senátu
bez zbytečného odkladu (§ 97 odst. 1 zákona č. 90/1995 Sb.
), nemá ani věcnou, ani časovou spojitost s vlastním rozhodovacím procesem
Poslanecké sněmovny a vlastně jako pokyn technické povahy, jímž
se má čelit administrativním průtahům mezi (ukončeným) zákonodárným procesem
v Poslanecké sněmovně a rozhodovací pravomocí Senátu (§ 97 odst. 2 až 4 zákona č. 90/1995 Sb.
), nemá na vlastní rozhodovací proces Poslanecké sněmovny žádný vliv,
tím méně by jej pak mohl obnovit.
Pro důvody takto vyložené dospěl Ústavní soud k přesvědčení, že na otázku
položenou sub III písm. a) je nutno odpovědět kladně: jak z ústavního
pořádku České republiky, tak z oblasti obyčejného práva (zákon č. 90/1995 Sb.
) a z povahy věci lze vyvodit, že nenapadené vyhlášení výsledků hlasování
o usnesení, jímž Poslanecká sněmovna vyslovila s návrhem zákona jako
s celkem souhlas, je věcnou i časovou hranicí, za níž již revokace
tohoto usnesení a posléze nové projednání návrhu zákona, jehož se revokace
týká, nejsou přípustné, a to - mimo důvody již vyložené - také
proto, že v tomto novém projednání návrhu posuzovaného zákona nebyly
splněny podmínky řádného legislativního procesu, přesněji a úplněji
vyjádřeno, tento proces v ústavních kautelách scházel vůbec.
V.
Jestliže Poslanecká sněmovna, za okolností zmíněných již dříve, nadto
po delší době a na jiné schůzi, přistoupila k revokaci svého usnesení
(ze dne 31. října 2001, číslo 1828), jímž s návrhem posuzovaného zákona
vyslovila souhlas, a v takto nově otevřeném zákonodárném procesu
již dříve schválený návrh zákona znovu projednala a posléze jej přijala
v jiném jeho znění, zatížila zákonodárný proces vadou, kterou nelze
z hlediska jeho procesní čistoty přehlédnout.
Ústavní soud v řadě svých nálezů dotýkajících se kontroly rozhodování
orgánů veřejné moci opakovaně vyložil zásady, pro které - mimo jiné též
z hledisek znaků právního státu - je respekt k procesním (procedurálním)
pravidlům nezbytný; stručně poznamenáno: ustálená rozhodovací
praxe Ústavního soudu dovodila, že jen v procesně bezchybném procesu
(ústavně souladném řízení) lze dospět k zákonnému a ústavně souladnému
výsledku (rozhodnutí), a proto procesní čistotě rozhodovacího procesu
(řízení) je nezbytné věnovat zvýšenou pozornost a poskytnout jí důraznou
ochranu.
Jestliže takto připomenuté zásady vztahují se k ústavnosti řízení před
orgány veřejné moci a k jejich v něm vydaným rozhodnutím (ke stanovenému
postupu podle čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod
), není nijakého rozumného důvodu se od těchto zásad odchýlit ve věcech
kontroly zákonodárného procesu a v něm přijatých aktů (právních norem),
neboť, byť se rozhodovací proces v zákonodárné činnosti do jisté
míry liší od rozhodovacích procesů v řízeních před jinými orgány veřejné
moci - a v tomto smyslu jej lze chápat jako rozhodovací proces sui
generis - vůdčí zásady rozhodování, v němž se dospěje ke konečnému
výsledku, jsou v obou případech identické; nadto nelze ztrácet ze zřetele,
že důsledky plynoucí ze zákonodárných aktů jsou pro svůj celospolečenský
dopad zajisté významnější, než je tomu v případech jednotlivých
(vadných) rozhodnutí jiných orgánů veřejné moci. Vystupuje tedy
- v zákonodárném procesu - do popředí požadavek stálosti, přesvědčivosti
a nezbytnosti právních aktů, na nichž právní stát, a souvztažně
také život občanů v něm, spočívá; takovýchto aktů, a také dosažení potřebné
autority zákonodárných sborů nelze však dosíci jinak než respektem
k pravidlům (zásadám legislativní činnosti), které si ostatně Poslanecká
sněmovna jako významný nositel zákonodárné moci pro tuto svou
činnost zákonem sama stanovila.
S přihlédnutím k tomu, jakož i k důvodům, které v odůvodnění tohoto nálezu
byly již vyloženy, požadavek jednacího řádu směřující vůči předsedovi
Poslanecké sněmovny, totiž aby návrh zákona, s nímž Poslanecká
sněmovna vyslovila souhlas, byl neprodleně zaslán Senátu (§ 97 odst. 1 zákona č. 90/1995 Sb.
), resp. zda a nakolik byl v posuzované věci splněn, je z hlediska ochrany
ústavnosti (čl. 83 ústavního zákona č. 1/1993 Sb.) v dané věci nerozhodný, stejně jako před ním neobstojí ani důvody, jimiž
Poslanecká sněmovna tvrzenou přípustnost své revokace podkládá.
Jakkoli - na rozdíl od předchozích ústav (československého státu) - není
obsah jednacího řádu Poslanecké sněmovny ústavně vymezen, není rozumného
důvodu k pochybnostem, že základní zásady jednání zákonodárných
sborů, a také zásady styku obou sněmoven mezi sebou (jakož i vládou)
a navenek vůbec, nemohou vykročit z ústavního rámce. Obdobně také
tvrzení, že v posuzované věci šlo o výrazně komplikovaný návrh zákona
a že v závěru zákonodárného procesu (ve třetím čtení) byla Poslanecká
sněmovna natolik iritována, že "zcela zřetelně nevěděla, o kterém návrhu
hlasuje", je pod aspekty procesní čistoty rozhodovacího procesu
bez jakéhokoli významu.
Komplikovanost materie, kterou Poslanecká sněmovna projednává, četnost
nebo různorodost pozměňovacích a jiných návrhů, které jsou v průběhu
rozprav vůči předloženému návrhu zákona vznášeny, samy o sobě ani ve
spojení se snahou ex post "napravit omyl a zabránit vážným hospodářským
škodám" nemohou odůvodnit porušení ústavně chráněného postupu v zákonodárném
procesu a již vyložených zásad.
Byla již zmínka o tom, že v parlamentní demokracii politická rozhodnutí
vycházejí z vůle většiny vyjádřené svobodným hlasováním; podmínky,
které za kautel ústavou výslovně vyjádřených zajišťují ústavní legitimitu
a legalitu přijatého rozhodnutí a které relevantní většiny v průběhu
zákonodárného procesu vytvářejí, jsou ovšem rozličné a téměř vždy
se upínají nejen k materii, která je předmětem jednání a následného
rozhodnutí, ale samy jsou při vzniku zejména většiny ad hoc ovlivněny
také daným časem, resp. okolnostmi, které z něj plynou. Takto ustavené
většiny pro přijetí rozhodnutí (schválení návrhu zákona) relevantní
jsou (mohou být) ovšem proměnlivé, a to nezřídka natolik, že ve zmíněných
souvislostech v průběhu času svou početní relevanci mohou (mohly
by) ztratit a stát se menšinou, která by však byla vystavena nebezpečí
zvratu dříve přijatého rozhodnutí. Ochrana takto vzniklých většin,
přesněji, jejich dříve přijatých rozhodnutí, je proto nezbytná nejen
z hlediska stálosti právních aktů, ale představuje jako důsledek
dosažené shody v daném čase (kompromisní politické vůle) také jednu ze
záruk ústavnosti, která vylučuje z rozhodování svévoli, pro niž v něm
přirozeně není místa, řečeno jinými slovy: skutečnost, že schválený
návrh zákona nebyl dosud předsedou Poslanecké sněmovny postoupen Senátu,
nezakládá důvod k tomu, aby Poslanecká sněmovna již ukončený rozhodovací
proces o návrhu zákona obnovila a v něm se vrátila k novému
meritornímu rozhodování. Proto okamžik, kdy rozhodovací proces v dané
fázi zákonodárného procesu přijetím rozhodnutí nezvratně skončil, je
nejen pro legalitu přijatého rozhodnutí, ale také pro jeho stálost
natolik významný, že jím daná hranice je ústavně nepřekročitelná, a jako
taková svou podstatou má bránit vzniku potencionálního nebezpečí
usurpace moci, která Poslanecké sněmovně nepřísluší. Opačný většinový
názor Poslanecké sněmovny je mylný také proto, že v právním státě "Státní
moc slouží všem občanům a lze ji uplatňovat jen v případech, v
mezích a způsoby, které stanoví zákon." (čl. 2 odst. 3 ústavního zákona č. 1/1993 Sb.); ne tedy každá vůle parlamentního orgánu, ale toliko taková, která zákon,
ať by již šlo o zákon ústavní nebo prostý (o jejím jednacím řádu),
respektuje a z jeho mezí vychází, se může stát zákonem.
Ústavní soud proto dospěl k přesvědčení, že také na druhou otázku položenou
vpředu sub III písm. b) nutno odpovědět kladně: vykročení z hranic
nezměnitelnosti přijatého rozhodnutí (usnesení, jímž s projednávaným
zákonem byl vysloven souhlas) a ze zásad dříve vyložených je porušením
ústavnosti zákonodárného procesu; posuzovaný zákon č. 501/2001 Sb., kterým se mění zákon č. 513/1991 Sb.
, obchodní zákoník
, ve znění pozdějších předpisů, etc., nebyl proto Poslaneckou sněmovnou
přijat ústavně předepsaným způsobem.
Tento závěr již sám o sobě činí nadbytečným přezkum ústavnosti jednotlivých
ustanovení posuzovaného zákona, na který jako na protiústavní navrhovatelé
v alternativním žádání poukazují, a proto nebylo zapotřebí
se jimi jako jednotlivostmi zabývat.
VI.
Ve svých úvahách Ústavní soud nepřehlédl stanovisko vlády, která, ač není
účastníkem tohoto řízení, má podle vyžádaného vyjádření za to, že
pro možné značné problémy, např. v oblasti kapitálového trhu, a také
pro pochybení ve vedení kritické schůze Poslanecké sněmovny, na níž
byl posuzovaný zákon poprvé přijat, "bylo by namístě tolerovat i relativně
problematickou revokaci, zejména došlo-li k ní v zájmu vytvoření
možnosti poslanců projevit uvědoměle svoji vůli". Jakkoli je třeba
upozornění vlády brát s veškerou vážností a jakkoli není pochyb o tom,
že novelizace obchodního zákoníku
přináší řadu žádoucích změn, tyto skutečnosti však nemohou převážit nad
zásadním postulátem ústavnosti, totiž aby zákony byly zákonodárnými
sbory Parlamentu přijímány způsobem ústavně předepsaným (čl. 1
, čl. 2 odst. 3
, čl. 45 ústavního zákona č. 1/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů).
Protože spornou problematiku ustanovení § 183b odst. 3 písm. a) posuzovaného zákona, proti němuž meritorní výhrady navrhovatelů míří
především, nelze oddělit od ostatní materie, a to již proto, že usnesením
Poslanecké sněmovny ze dne 15. listopadu 2001 (č. 1859) bylo revokováno
předchozí její usnesení ze dne 31. října 2001 (č. 1828), jímž
tento zákon byl schválen jako celek, nezbylo než zákon č. 501/2001 Sb., kterým se mění zákon č. 513/1991 Sb.
, obchodní zákoník
, ve znění pozdějších předpisů, etc., jako přijatý nikoli ústavně předepsaným
způsobem zrušit, a to s přihlédnutím k okolnostem předestřeným
vládou ke dni, jak ze znělky tohoto nálezu je patrno (§ 70 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb.
).
Odmítavý výrok stran návrhu na zrušení ustanovení § 183b odst. 3 písm. a) zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník
, ve znění pozdějších předpisů, je podložen skutečností, že formálně i
obsahově shodný návrh byl podán k Ústavnímu soudu dne 13. prosince 2001,
je projednáván samostatně pod sp. zn. Pl. ÚS 38/01, a je tak odůvodněn
překážkou litispendence (§ 35 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb.
).
Předseda Ústavního soudu:
v z. JUDr. Holeček v. r.
místopředseda