Nález Ústavního soudu Jménem České republiky
Ústavní soud rozhodl dne 10. března 2004 v plénu o návrhu Krajského soudu v Ústí nad Labem, pobočky v Liberci, na zrušení části ustanovení § 106 odst. 2 zákona č. 50/1976 Sb. , o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění zákona č. 83/1998 Sb., takto:
Slova "od 200 000 Kč" v § 106 odst. 2 zákona č. 50/1976 Sb. , o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění zákona č. 83/1998 Sb., se zrušují dnem vyhlášení nálezu ve Sbírce zákonů.
Ústavní soud obdržel dne 27. 5. 2003 návrh Krajského soudu v Ústí nad
Labem, pobočky v Liberci, podle čl. 95 odst. 2 Ústavy
České republiky (dále jen " Ústava") na zrušení části ustanovení § 106 odst. 2 zákona č. 50/1976 Sb.
, o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění zákona č. 83/1998 Sb., (dále jen "stavební zákon"), a to slov "od 200 000 Kč", pro rozpor s čl. 1 Ústavy
, čl. 1
a čl. 11 odst. 1 Listiny
základních práv a svobod (dále jen "Listina") a čl. 1 Dodatkového protokolu k Úmluvě o ochraně lidských práv a základních svobod (dále
jen "Dodatkový protokol").
Krajský soud v návrhu rekapituluje řízení, které předcházelo jeho návrhu.
Ve stavebním řízení byla Fondu dětí a mládeže "v likvidaci" uložena
pokuta 200 000 Kč za nedokončení neodkladných zabezpečovacích prací
spočívajících v oplocení a částečné stabilizaci krovu a jejich "zavětrování",
jakož i další zabezpečovací práce, označené jako porušení
povinnosti vymezené § 106 odst. 2 písm. g)
stavebního zákona. Fond dětí a mládeže "v likvidaci" ve správním řízení
a v žalobě proti správním rozhodnutím o uložení pokuty namítal, že
provedl práce v mezích svých možností, a že zřícení části střechy vyvolalo
mimořádně nepříznivé počasí. Upozornil, že jako státní organizace
v likvidaci nemá peníze na nové investiční akce. Krajský soud má
za to, že dolní hranice pokuty 200 000 Kč neumožňuje přihlédnout k uvedeným
poměrům a zejména k tomu, že podle čl. I bodu 4 zákona č. 364/2000 Sb.
, o zrušení Fondu dětí a mládeže a o změnách některých zákonů, likvidátor
jednající jménem tohoto fondu může nové závazky převzít jen v přímé
souvislosti s "ukončením nevyřízených závazků". Krajský soud se domnívá,
že slova "od 200 000 Kč" v § 106 odst. 2
stavebního zákona, stanovující nejnižší pokutu pro vymezené delikty v
oblasti staveb, jsou neslučitelná s uvedenými články Ústavy, Listiny
a Dodatkového protokolu. Argumentaci nachází v závěrech nálezu Ústavního
soudu ze dne 13. 8. 2002 vyhlášeného pod č. 405/2002 Sb.
Soud upozorňuje na nerovnost mezi zněním odstavce 2
a 3
§ 106 stavebního zákona. V přílohách soud předkládá žalobu a jí napadená rozhodnutí
orgánů stavební správy.
Ústavní soud vyzval dne 4. 6. 2003 k vyjádření Poslaneckou sněmovnu a
Senát Parlamentu České republiky a požádal krajský soud o zapůjčení spisu.
Poslanecká sněmovna ve svém vyjádření rekapituluje návrh soudu včetně
odkazu na dosavadní judikaturu Ústavního soudu a průběh legislativního
procesu. Nynější znění § 106 odst. 2
stavebního zákona bylo novelizováno zákonem č. 83/1998 Sb., předkladatelem návrhu byla vláda České republiky. Podle důvodové zprávy
vedla k úpravě § 105
a 106
potřeba zásadné změnit výše pokut za stavební delikty zjištěná v připomínkovém
řízení a stanovit rozmezí sazeb za přestupky i správní delikty.
Zpřísnění postihů bylo podporováno některými městy, která mají největší
zkušenosti se stavební nekázní. Návrh zákona byl schválen předepsanou
většinou poslanců dne 13. 2. 1998, Senát jej schválil dne 18.
3. 1998, prezident republiky podepsal dne 6.4. 1998 a zákon byl řádně
vyhlášen. Zákonodárný sbor jednal v přesvědčení, že přijatý zákon
je v souladu s Ústavou, ústavním pořádkem i mezinárodními smlouvami.
Je na Ústavním soudu, aby posoudil ústavnost napadeného ustanovení.
Senát ve vyjádření k návrhu rovněž uvádí, že jedním z důvodů rozsáhlé
novely stavebního zákona účinné od 1. 7. 1998 byla snaha o zpřísnění
sankcí za porušování jím určených povinností za účelem upevnění kázně
při provádění a užívání staveb. Přijetím novely byl v zájmu dosažení
tohoto cíle sice výrazně zúžen rozsah správního uvážení příslušného
správního orgánu, avšak nebyl odstraněn zcela. Správní orgán má nadále
zvažovat okolnosti případu a vzít je na zřetel při stanovení pokuty.
Senát připomíná, že uvedený záměr navrhovatele akceptoval a dne 18.
3.1998 schválil návrh zákona v podobě přijaté Poslaneckou sněmovnou.
Při projednávání návrhu neshledal, jak již konstatoval ve svém vyjádření
k návrhu vedenému pod sp. zn. Pl. ÚS 3/02, ústavní důvody pro nesouhlas.
Je na Ústavním soudu, aby s přihlédnutím k nálezu publikovanému
pod č. 405/2002 Sb.
, který se týkal dolní hranice pokut podle § 106 odst. 3
stavebního zákona, napadené ustanovení posoudil. Senát v příloze zaslal
část těsnopisecké zprávy o projednávání této novely.
Způsob přijetí zákona č. 83/1998 Sb., kterým byly nově stanoveny pokuty za delikty v oblasti stavební správy,
byl již předmětem zkoumání Ústavního soudu při projednávání věci
sp. zn. Pl. ÚS 3/02. Výsledky opravňují k posouzení návrhu ve věci samé,
neboť Ústavní soud konstatoval, že zákon byl přijat a vydán ústavně
předepsaným způsobem, v mezích Ústavou stanovené kompetence, při dodržení
kvor stanovených v čl. 39 odst. 1
a 2 Ústavy
.
Východiskem pro nález Ústavního soudu jsou, nechce-li se zásadně odchýlit
od své dřívější judikatury, závěry vyjádřené v již citovaném nálezu
ze dne 13. 8. 2002 ve věci sp. zn. Pl. ÚS 3/02 (vyhlášen pod č. 405/2002 Sb.
a uveřejněn také ve Sbírce nálezů a usnesení Ústavního soudu, svazek
27, nález č. 105) o návrhu Krajského soudu v Hradci Králové na zrušení
slov "od 500 000 Kč" v § 106 odst. 3
stavebního zákona.
V citovaném nálezu Ústavní soud konstatoval, že zakotvení minimální výše pokuty do zákona
v zásadě sleduje legitimní cíl, neboť daleko zřetelnějším způsobem, než
by tomu bylo pouze při stanovení horní sazby, umožňuje odlišit závažnost
či nebezpečnost těch kterých typů protiprávních jednání. Vedlejším
dopadem tohoto kroku je, že se omezuje prostor pro správní uvážení
příslušných státních orgánů, což má své pozitivní důsledky např. v
tom, že do určité míry sjednocuje výši ukládaných trestů, případně omezuje
prostor pro svévolné či korupcí ovlivněné jednání správních orgánů.
Může se tak jevit jako určitý prostředek ochrany před eventuální
diskriminací, na druhé straně však větší či menší měrou paušalizuje
závažnost protiprávního jednání, což vede k omezení možnosti správního
orgánu přihlédnout ke konkrétním okolnostem případu, osobě delikventa
a k jeho poměrům.
Ústavní soud dospěl k závěru, že pokuta může za určitých okolností představovat
zásah zejména do základního práva podle čl. 11 odst. 1 Listiny. Pokutu lze považovat za zásah s ústavněprávní dimenzí, a to v případě,
pokud zasahuje do majetkových poměrů jedince se značnou intenzitou.
Ústavní soud proto posuzoval účel zásahu ve vztahu k použitým prostředkům,
přičemž měřítkem pro toto posouzení byla zásada proporcionality.
Stupňování represe představované zvýšením horní hranice sankce může
naplnit zamýšlený cíl a vzhledem k dostatečnému prostoru pro zohlednění
okolností konkrétního případu umožňuje dostát i podmínce přiměřenosti
zásahu. Stanovování a zvyšování dolní hranice sankce minimalizující
tento prostor neumožňuje přirozeně vždy uplatnit zásah přiměřený,
poněvadž může mít ve vztahu k subjektům, jimž je sankce v podobě pokuty
ukládána, někdy i charakter likvidační. Ze shora uvedených důvodů
Ústavní soud část ustanovení § 106 odst. 3
stavebního zákona nálezem ve věci sp. zn. Pl. ÚS 3/02 zrušil.
Ústavní soud v citovaném nálezu respektoval vázanost petitem, a nemohl
tak zrušit nyní napadenou část ustanovení § 106 odst. 2
. Poukázal však na možné narušení systémové vazby a nastolení nerovnosti
s ustanovením § 106 odst. 2
stavebního zákona, v jehož případě spodní hranice pokuty zůstala zachována.
Nepřímo také vyjádřil očekávání, že zákonodárce posoudí i jeho
ústavnost.
Hodnocení návrhu podaného Krajským soudem v Ústí na Labem; pobočkou v
Liberci, nemůže být tedy ve své podstatě odlišné. Nejnižší zákonem stanovené
pokuty za zákonodárcem vymezená "středně" závažná porušení stavebních
předpisů podle § 106 odst. 2
stavebního zákona mohou představovat v takových případech, který řeší
krajský soud, stejný neústavní zásah, jenž byl už Ústavním soudem shledán.
Rozdíl mezi nejnižší sazbou pokuty ve výši 500 000 Kč v již vyřešeném
případě a 200 000 Kč v případě právě řešeném se nejeví podstatný.
Pokuta minimálně 200 000 Kč za delikty vymezené v § 106 odst. 2
stavebního zákona může být v mnoha individuálních případech stejně likvidační
jako pokuta 500 000 Kč za delikty zákonodárcem hodnocené jako
"závažnější", vymezené v § 106 odst. 3
stavebního zákona. Další existence nyní napadeného ustanovení by nadto
potvrzovala nerovnováhu mezi postihy za jinak závažné delikty proti
stavebnímu právu předvídané stavebním zákonem ve znění po zásahu Ústavního
soudu v roce 2002.
Nad rámec předchozí argumentace Ústavní soud podotýká, že neposuzoval
okolnosti individualizace správního trestání, k němuž v předchozím správním
řízení došlo, neboť řízení o návrhu na zrušení části zákona ve
smyslu čl. 87 odst. 1 písm. a) Ústavy
je prostředkem abstraktní kontroly norem. Závěr, k němuž Ústavní soud
dospěl, nepředjímá výsledek konkrétního přezkumu a řízení o deliktním
jednání Fondu dětí a mládeže "v likvidaci", které v současné době probíhá
před Krajským soudem v Ústí nad Labem, pobočkou v Liberci. Ústavní
soud se rovněž jen okrajově může vyjádřit k poukazu na omezení správce
fondu podle právní úpravy dané zvláštním zákonem (obdobné je to
ovšem např. u správců konkursních podstat). Zákaz vstupovat do nových
závazků nemůže bránit plnění povinností v důležitém veřejném zájmu.
Povinnosti vyplývající z předpisů zajišťujících důležité veřejné zájmy
(zde stavební zákon) musí mít přednost před úpravou určující nakládání
s majetkem, eventuálně tato úprava musí být vykládána takovým způsobem,
aby splnění uvedených povinností připouštěla. Argumentace spočívající
v přijetí názoru, že právnická osoba v likvidaci má menší míru
odpovědnosti za stav a správu věcí, jichž je vlastníkem, by mohla
závislostí na momentálních majetkových a organizačních poměrech založit
faktickou nerovnost mezi obsahem vlastnického práva jednotlivých
vlastníků.
Vzhledem k uvedeným argumentům, z velké části v judikatuře Ústavního soudu
již artikulovaným, má Ústavní soud za to, že napadené ustanovení,
resp. jeho část je neslučitelné s principy právního státu, Listiny
a čl. 1 Ústavy
a představuje rozpor s čl. 1
a čl. 11 odst. 1 Listiny
a čl. 1 Dodatkového protokolu. Proto Ústavnímu soudu nezbylo, než je podle § 70 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb.
, o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, zrušit.
Předseda Ústavního soudu:
JUDr. Rychetský v. r.