Vyhláška o bezpečnostní letové normě
Ministerstvo dopravy stanoví podle § 22a odst. 1 zákona č. 49/1997 Sb. , o civilním letectví a o změně a doplnění zákona č. 455/1991 Sb. , o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění zákona č. 225/2006 Sb. :
Touto vyhláškou se stanoví pravidla pro určení maximální doby ve službě, doby letové služby, doby letu, minimální požadavky na odpočinek včetně odpočinku při překračování více časových pásem, principy dělené služby, principy pro použití zesílené a zdvojené posádky a pravidla pro určování letové zálohy členů posádek letadel (dále jen "bezpečnostní letová norma"):
a) leteckého dopravce vykonávajícího svou činnost letouny,
b) leteckého dopravce vykonávajícího svou činnost vrtulníky a provozovatele leteckých prací,
c) provozovatele letecké záchranné služby.
ČÁST DRUHÁ BEZPEČNOSTNÍ LETOVÁ NORMA LETECKÉHO DOPRAVCE VYKONÁVAJÍCÍHO SVOU ČINNOST LETOUNY
Pro účely části druhé této vyhlášky se rozumí
a) blokovou dobou letu doba mezi prvním pohybem letadla při opouštění parkovacího stání s cílem vzletět až k zastavení na určeném parkovacím stání a po zastavení všech motorů nebo vrtulí,
b) časovým rozdílem časový posun mezi dvěma časovými pásmy podle zimního času,
c) částečným odpočinkem doba bez jakýchkoli služebních povinností, která se započítává jako služba a která je kratší než doba odpočinku,
d) členem aktivní posádky letadla člen posádky letadla v době, kdy plní své povinnosti na palubě letadla během letu,
e) členem letové posádky pilot, palubní technik a letecký navigátor, určený do služby v letadle během doby letu,
f) členem posádky letadla člen letové posádky a palubní průvodčí,
g) dělenou letovou službou letová služba sestávající ze dvou částí, které jsou od sebe odděleny částečným odpočinkem,
h) dnem časový úsek dvaceti čtyř hodin po sobě jdoucích začínající v 0.00 hod. jednotného světového času,
i) dnem volna kalendářní den vyznačený v rozpisu služeb domovského letiště, kdy nejsou členu posádky letadla uloženy leteckým dopravcem služební povinnosti,
j) dobou letové služby je jakákoli doba, během níž člen posádky letadla plní své povinnosti na palubě letadla jako člen jeho posádky, která začíná v čase, kdy letecký dopravce od člena posádky letadla požaduje, aby se přihlásil k letu nebo sériím letů, a která končí okamžikem skončení poletové činnosti po posledním letu, během něhož člen posádky letadla plní své povinnosti jako člen jeho posádky,
k) dobou služby doba, která začíná okamžikem, ke kterému letecký dopravce požaduje od člena posádky, aby nastoupil do služby, a končí, jakmile člen posádky letadla nemá žádné další služební povinnosti,
l) domovským letištěm letiště v místě určeném členu posádky letadla leteckým dopravcem, v němž člen posádky obvykle začíná službu nebo sérii služeb,
m) intervalem cirkadiánního útlumu časový úsek od 2.00 hod. do 5.59 hod. místního času, který se v rámci tří časových pásem vztahuje k času domovského letiště, při překročení tří a více časových pásem se do 48 hodin vztahuje k času domovského letiště a po jejich uplynutí k místnímu času,
n) kalendářním dnem časový úsek dvaceti čtyř hodin po sobě jdoucích začínající v 0.00 hod. místního času,
o) letovou zálohou plánovaný časový úsek, během něhož může letecký dopravce nasadit člena posádky letadla k letu, nařídit přemístění, případně jinou službu, nezasahující do doby odpočinku,
p) místní nocí nepřetržitý časový úsek osmi hodin mezi 22.00 hod. až 8.00 hod. místního času,
q) přemístěním přesun člena posádky letadla z jednoho místa výkonu služby do druhého, s výjimkou jeho přepravy,
r) přepravou přesun člena posádky letadla z místa výkonu služby do místa vhodného ubytování nebo částečného odpočinku a zpět,
s) sektorem úsek letu mezi vzletem a následným přistáním,
t) službou plnění povinností nařízených členu posádky letadla leteckým dopravcem v souvislosti s jeho podnikáním jako držitelem osvědčení leteckého dopravce,
u) vhodnou místností pro částečný odpočinek a letovou zálohu přiměřeně vybavený prostor, umístěný v nehlučném prostředí a nepřístupný veřejnosti,
v) vhodným ubytováním samostatná místnost pro každého člena posádky letadla, umístěná v nehlučném prostředí, vybavená lůžkem, s dostatečnou ventilací, popřípadě zařízením pro regulaci teploty a intenzity světla,
w) základním odpočinkem nepřetržitá doba, během níž nejsou členu posádky letadla uloženy žádné služební povinnosti ani nevykonává letovou zálohu,
x) základní posádkou letadla posádka letadla, jejíž složení a počet členů stanoví letecký dopravce ve své provozní příručce,
y) zdvojenou posádkou letadla posádka, v níž jsou všechny funkce základních členů posádky stanovené leteckým dopravcem pro daný typ letadla zdvojeny tak, že každý člen posádky letadla může opustit své místo a být nahrazen jiným členem posádky letadla s odpovídající kvalifikací, a
z) zesílenou posádkou letadla posádka, která má více členů než základní posádka letadla, ale méně než zdvojená posádka letadla.
c) dobu přemístění nebo přepravy,
e) dobu školení, povinného přezkušování a výcviku,
f) dobu povinného posuzování zdravotní způsobilosti,
g) dobu výkonu jiné činnosti vyžadované leteckým dopravcem, zejména činnost související s výkonem řídících a kontrolních funkcí oprávněných osob, např. administrativní práce v kanceláři, účast na poradách vedení nebo mezinárodních konferencích, zastupování leteckého dopravce vůči kontrolním pracovníkům, která se započítává do doby služby plně, není-li v § 7 odst. 4 a v § 13 odst. 4 stanoveno jinak.
(2) Letecký dopravce zajistí, aby celková doba služby člena posádky letadla nepřesáhla
a) 60 hodin v průběhu sedmi kalendářních dnů po sobě jdoucích,
b) 190 hodin v průběhu dvaceti osmi kalendářních dnů po sobě jdoucích, pokud možno rovnoměrně rozložených na stanovené období,
c) 2000 hodin v průběhu dvanácti kalendářních měsíců po sobě jdoucích.
Letecký dopravce zajistí, aby celková bloková doba letu všech letů, na které je člen posádky letadla určen jako člen aktivní posádky, nepřekročila
a) 100 hodin v průběhu dvaceti osmi kalendářních dnů po sobě jdoucích,
b) 280 hodin v průběhu devadesáti kalendářních dnů po sobě jdoucích,
c) 900 hodin v kalendářním roce.
(1) Doba letové služby zahrnuje
a) dobu letu včetně předletové přípravy,
b) dobu čekání na odlet letadla při zpoždění letu,
c) dobu stání letadla při mezipřistání,
e) dobu výkonu činností uvedených v § 3 odst. 1 , následuje-li po nich let bez předcházejícího základního odpočinku.
(2) Letecký dopravce stanoví čas zahájení letové služby tak, aby umožnil provedení dostatečné předletové přípravy podle typu letadla a druhu provozu. Předletovou přípravou se rozumí kontrola stavu letadla před provedením letu a navigační a jiná příprava na let prováděná v souladu se schválenou Provozní příručkou leteckého dopravce. Délka předletové přípravy činí nejméně 60 minut na domovském letišti a 45 minut na ostatních letištích.
(3) Letecký dopravce stanoví dobu poletové činnosti po skončení posledního letu dané služby podle typu letadla a druhu provozu. Poletovou činností se rozumí uvedení letadla do stavu schopného předání pozemním technickým složkám po skončení všech aktivit na jeho palubě, rozbor letu s posádkou a podání hlášení o průběhu letu a mimořádných událostech, které během něho nastaly. Délka doby poletové činnosti činí alespoň 30 minut.
(4) Maximální základní denní limit doby letové služby pro posádku letadla je 13 hodin.
(5) Jestliže letovou službu tvoří tři a více sektorů, sníží letecký dopravce maximální denní limit doby letové služby pro posádku letadla počínaje třetím absolvovaným sektorem za každý další sektor o 30 minut, nejvýše však o 2 hodiny.
(6) Jestliže doba letové služby začíná v intervalu cirkadiánního útlumu, letecký dopravce dále sníží maximální denní limit doby letové služby pro posádku letadla o dobu, kterou do tohoto intervalu zasahuje, nejvýše však o 2 hodiny.
(7) Jestliže doba letové služby končí v intervalu cirkadiánního útlumu, nebo jej plně zahrnuje, letecký dopravce dále sníží maximální denní limit doby letové služby pro posádku letadla o polovinu doby, kterou do tohoto intervalu zasahuje.
§ 6 Plánované prodloužení doby letové služby
(1) Letecký dopravce může v rozpisu služeb nejvýše dvakrát v období sedmi po sobě následujících kalendářních dnů plánovaně navýšit maximální denní limity doby letové služby stanovené dle § 5 , a to nejvýše o jednu hodinu za dodržení těchto podmínek:
a) doba základního odpočinku se zvyšuje
1. před prodlouženou letovou službou a po ní o 2 hodiny, nebo
2. po prodloužené letové službě o 4 hodiny,
b) jestliže doba prodloužené letové služby zasahuje do intervalu cirkadiánního útlumu
1. dvěma hodinami a méně, může prodloužená letová služba zahrnovat nejvýše 4 sektory,
2. více než dvěma hodinami, může prodloužená letová služba zahrnovat nejvýše 2 sektory,
c) doba prodloužené letové služby může být nejvýše 12 hodin 15 minut, jestliže začíná v intervalu od 22.00 hod. do 4.59 hod.
(2) Maximální denní limit doby letové služby pro posádku letadla nelze zvýšit, jestliže letovou službu tvoří 6 a více sektorů.
(1) Letecký dopravce může stanovit letovou službu jako dělenou letovou službu za dodržení těchto podmínek:
a) částečný odpočinek nesmí být kratší než 3 hodiny,
b) letecký dopravce zajistí členům posádky letadla k odpočinku vhodnou místnost, je-li však délka částečného odpočinku alespoň 4 hodiny nebo zasahuje-li částečný odpočinek alespoň třemi hodinami do intervalu od 22.00 hod. do 6.00 hod. místního času v místě částečného odpočinku, zajistí letecký dopravce členům posádky letadla vhodné ubytování,
c) jestliže celková doba přepravy v obou směrech mezi místem výkonu služby a místem vhodného ubytování překročí jednu hodinu, musí být doba přesahující jednu hodinu odečtena od doby částečného odpočinku, přičemž se započítává do doby letové služby,
d) časový rozdíl mezi místem zahájení dělené letové služby a místem částečného odpočinku nepřekračuje 3 hodiny a
e) do doby částečného odpočinku není leteckým dopravcem zahrnuta doba jedné hodiny sloužící k provedení poletové činnosti po posledním letu před částečným odpočinkem a předletové přípravy před letem, který po něm následuje.
(2) Dělenou letovou službu nelze v rozpisu služeb plánovat pro zesílenou posádku letadla a zdvojenou posádku letadla.
(3) Jestliže letecký dopravce stanoví letovou službu jako dělenou letovou službu, součet doby letové služby před a po částečném odpočinku nesmí překročit 12 hodin.
(4) Do doby služby započte letecký dopravce polovinu doby částečného odpočinku trvajícího alespoň 8 hodin.
(1) Letecký dopravce může určit zesílenou posádku letadla do letové služby, která zahrnuje nejvýše 4 sektory.
(2) Složení zesílené posádky letadla musí umožňovat, aby každý její člen mohl být na část doby letové služby vystřídán jiným členem posádky letadla.
(3) Denní limit doby letové služby pro zesílenou posádku letadla je 16 hodin.
(4) Při výkonu letové služby zesílenou posádkou letadla letecký dopravce zajistí splnění těchto podmínek:
a) každý člen zesílené posádky letadla odpočívající za letu má během odpočinku k dispozici sedadlo s nastavitelným sklonem opěradla v kabině cestujících pokud možno vyšší třídy než ekonomické, nachází-li se v letadle,
b) v jedné skupině spojených sedadel sedí člen zesílené posádky letadla odpočívající za letu samostatně, případně jen vedle jiných odpočívajících členů zesílené posádky letadla a
c) sedadla v ekonomické třídě určená odpočívajícím členům zesílené posádky letadla jsou oddělena od ostatních řad sedadel cestujících a pilotní kabiny přepážkou nebo jiným vhodným způsobem.
(1) Letecký dopravce může určit zdvojenou posádku letadla do letové služby, která zahrnuje nejvýše 6 sektorů.
(2) Složení zdvojené posádky letadla musí umožňovat, aby každý její člen mohl být přibližně v polovině doby letové služby vystřídán jiným členem posádky letadla.
(3) Denní limit doby letové služby pro zdvojenou posádku letadla je 18 hodin.
(4) Při výkonu letové služby zdvojenou posádkou letadla letecký dopravce kromě splnění podmínek podle § 8 odst. 4 zajistí, aby každý člen zdvojené posádky letadla odpočívající za letu měl k dispozici prostor vybavený lůžkem, který je umístěn mimo kabinu cestujících a pilotní kabinu.
§ 10 Změny v plánování posádek
Letecký dopravce musí rozpis letových služeb sestavovat reálně tak, aby každý jednotlivý let mohl být dokončen při dodržení maximálních denních limitů letové služby. V případě, že v plánovaném sezonním období dojde ve skutečném provozu k překročení maximální denní doby letové služby u více než 33 % stejně plánovaných jednotlivých letů, musí letecký dopravce přijmout tomu odpovídající změny v plánování posádek.
(1) Letecký dopravce zajistí, aby byl členu posádky letadla před zahájením letové služby poskytnut základní odpočinek v délce doby předcházející služby, zvýšený o dobu částečného odpočinku, byla-li předchozí služba dělená, nejméně však v délce jedenácti hodin. Bylo-li členu posádky letadla během částečného odpočinku zajištěno vhodné ubytování s možností odpočinku na lůžku po dobu alespoň osmi hodin, tak se doba částečného odpočinku pro účely stanovení základního odpočinku nezapočítává.
(2) Letecký dopravce prodlouží dobu základního odpočinku o dobu, o kterou doba přepravy překročila 2 hodiny.
(3) Letecký dopravce může zkrátit dobu základního odpočinku o dobu, o kterou je doba přepravy kratší než 2 hodiny, pokud doba přepravy nepřekročila jednu hodinu třicet minut na cestu tam a zpět, přičemž však doba odpočinku stráveného členem posádky letadla v místě vhodného ubytování nesmí být kratší než 10 hodin.
(4) Letecký dopravce prodlouží dobu základního odpočinku
a) na 36 hodin zahrnujících 2 místní noci v období sedmi kalendářních dnů po sobě jdoucích, které začíná v 0.00 hod. jednotného světového času ve dni následujícím po dni, v němž člen posádky letadla nastoupil do služby po ukončení předchozího prodlouženého základního odpočinku podle tohoto ustanovení nebo podle písmene b) ,
b) na 60 hodin zahrnujících 3 místní noci v období deseti kalendářních dnů po sobě jdoucích, které začíná v 0.00 hod. jednotného světového času ve dni následujícím po dni, v němž člen posádky letadla nastoupil do služby po ukončení předchozího prodlouženého základního odpočinku podle písmene a) nebo podle tohoto ustanovení.
(5) Jestliže časový rozdíl mezi místem zahájení a místem ukončení letové služby je 4 a více hodin, prodlouží letecký dopravce dobu základního odpočinku na 14 hodin a za každé překročené časové pásmo, počínaje pátým časovým pásmem, o dalších 30 minut.
(6) Letecký dopravce stanoví členu posádky letadla, který vykonal jednu nebo více letových služeb, během níž časový rozdíl mezi místy začátku a konce služeb činil nejméně 4 hodiny, a který ukončil výkon letové služby v místě s časovým rozdílem menším než jedna hodina od místa jeho domovského letiště, dobu základního odpočinku za dodržení těchto podmínek:
a) jestliže doba strávená členem posádky letadla mimo domovské letiště byla 60 hodin nebo kratší, činí doba základního odpočinku nejméně 24 hodin nebo čtyřnásobek časového rozdílu mezi časem v místě domovského letiště a časem v místě, které se nachází v nejvzdálenějším časovém pásmu, v němž člen posádky letadla absolvoval základní odpočinek, podle toho, která hodnota je vyšší,
b) jestliže doba strávená členem posádky letadla mimo domovské letiště byla delší než 60 hodin, činí doba základního odpočinku nejméně 48 hodin nebo osminásobek časového rozdílu mezi časem v místě domovského letiště a časem v místě, které se nachází v nejvzdálenějším časovém pásmu, v němž člen posádky letadla absolvoval základní odpočinek, podle toho, která hodnota je vyšší,
c) jestliže doba základního odpočinku absolvovaného členem posádky letadla mimo domovské letiště činila alespoň 48 hodin a odpočinek byl absolvován v místě s časovým rozdílem menším než 4 hodiny od místa domovského letiště, může zkrátit letecký dopravce dobu základního odpočinku stanoveného podle písmene b) čtyřnásobně.
(7) Jestliže nebyla letová služba, během níž rozdíl při překročení časových pásem činil nejméně 4 hodiny, a jejíž výkon byl ukončen v místě s časovým rozdílem menším než jedna hodina od místa domovského letiště, ukončena na domovském letišti, umožní letecký dopravce na žádost velitele letadla po vyjádření členů posádky letadla vykonat navíc jednu letovou službu tak, aby její výkon byl ukončen v místě jejich domovského letiště, kde musí být členu posádky letadla poskytnut odpočinek v souladu s odstavcem 6 .
(8) Letecký dopravce stanoví v rozpisu služeb členu posádky letadla dny volna v rozsahu
a) 7 dnů v kalendářním měsíci, do kterých lze zahrnout dobu základního odpočinku, a
b) 24 dnů v kalendářním čtvrtletí, do kterých lze zahrnout dobu základního odpočinku.
(9) Den volna musí zahrnovat dvě místní noci. Den volna stanovený v rozpisu služeb, který nebyl z provozních důvodů poskytnut, musí být členu posádky letadla v nejbližším možném termínu nahrazen jiným dnem volna.
(10) Nad rámec dnů volna podle odstavce 8 může letecký dopravce poskytnout členu posádky letadla další dny volna, do kterých lze zahrnout dobu základního odpočinku.
Letecký dopravce zajistí členu posádky letadla vhodné ubytování, jestliže
a) za domovské letiště člena posádky letadla dočasně stanoví základnu v zahraničí,
b) člen posádky letadla tráví dobu odpočinku mimo domovské letiště na základě příkazu leteckého dopravce, nebo
c) na domovském letišti aplikuje pravidla stanovená pro použití dělené služby.
(1) Letecký dopravce může členu posádky letadla stanovit letovou zálohu
b) v místě vhodného ubytování, nebo
(2) Letecký dopravce může členu posádky letadla stanovit letovou zálohu nejvýše v délce
a) 12 hodin v rámci jedné služby,
b) 72 hodin v období dvaceti osmi kalendářních dnů po sobě jdoucích,
c) 400 hodin v kalendářním roce.
(3) Do doby letové služby započte letecký dopravce dobu letové zálohy
a) polovinou, jde-li o letovou zálohu na pracovišti,
b) nezapočítává se, jde-li o letovou zálohu v místě vhodného ubytování nebo v místě bydliště.
(4) Do doby služby započte letecký dopravce dobu letové zálohy
a) plně, jde-li o letovou zálohu na pracovišti,
b) polovinou její délky, jde-li o letovou zálohu v místě vhodného ubytování, nebo
c) po uplynutí prvních čtyř hodin polovinou její délky, jde-li o letovou zálohu v místě bydliště.
§ 14 Neplánované prodloužení doby letové služby
(1) Jestliže z důvodů nepředvídatelných okolností v letovém provozu po zahájení letové služby hrozí překročení maximálního denního limitu doby letové služby, velitel letadla rozhodne
a) po vyjádření členů posádky letadla o provedení jednoho přistání navíc nad stanovené limity a o prodloužení doby letové služby, přičemž maximální denní limit doby letové služby pro základní posádku letadla lze zvýšit nejvýše o 2 hodiny a pro zesílenou a zdvojenou posádku letadla nejvýše o 3 hodiny,
b) po vyjádření členů posádky letadla o zkrácení doby základního odpočinku nejvýše o 2 hodiny, přičemž doba základního odpočinku musí činit alespoň 10 hodin.
(2) Jestliže během posledního letu v rámci letové služby nastanou v letovém provozu nepředvídané okolnosti a let nebude možné dokončit v rámci stanovených limitů, případně jejich možného prodloužení podle odstavce 1 písm. a) , může velitel letadla rozhodnout o jejich dalším prodloužení za účelem přistání na plánovaném nebo jiném vhodném letišti.
(3) Jestliže byla doba základního odpočinku zkrácena podle odstavce 1 písm. b) , prodlouží letecký dopravce dobu následujícího základního odpočinku o dobu zkrácení základního odpočinku, přičemž dobu následujícího základního odpočinku již nelze zkrátit. Při zkrácení doby základního odpočinku letecký dopravce zajistí členu posádky letadla možnost odpočinku na lůžku po dobu alespoň 8 hodin.
(4) Nastanou-li během doby letové služby okolnosti, za nichž nelze pokračovat ve výkonu letové služby, může velitel letadla letovou službu přerušit a nařídit členu posádky letadla částečný odpočinek. Zbývající část letové služby se považuje za dělenou letovou službu.
(5) Při postupu podle odstavců 1 až 4 upraví letecký dopravce rozpis letových služeb s ohledem na změny doby letové služby.
ČÁST TŘETÍ BEZPEČNOSTNÍ LETOVÁ NORMA LETECKÉHO DOPRAVCE PROVOZUJÍCÍHO OBCHODNÍ LETECKOU DOPRAVU VRTULNÍKY A PROVOZOVATELE LETECKÝCH PRACÍ
Pro účely části třetí této vyhlášky se rozumí
a) časem zahájení služby hodina určená leteckým dopravcem nebo provozovatelem leteckých prací k nástupu člena posádky vrtulníku nebo letadla do služby,
b) členem letové posádky vrtulníku nebo letadla pilot, palubní technik a letecký navigátor, určený do služby ve vrtulníku nebo letadle během doby letu,
c) členem posádky letadla člen letové posádky s příslušným průkazem způsobilosti, který se účastní letu na palubě letadla,
d) členem posádky vrtulníku člen letové posádky a palubní průvodčí s příslušným průkazem způsobilosti, který se účastní letu na palubě vrtulníku,
e) dnem časový úsek dvaceti čtyř hodin po sobě jdoucích začínající v 0.00 hod. jednotného světového času,
f) dnem volna kalendářní den vyznačený v rozpisu služeb domovského letiště, kdy nejsou členu posádky vrtulníku nebo letadla uloženy leteckým dopravcem nebo provozovatelem leteckých prací služební povinnosti,
g) dobou letové služby časový úsek začínající v hodině určené leteckým dopravcem nebo provozovatelem leteckých prací nebo skutečným zahájením služby přihlášením se člena posádky vrtulníku nebo letadla do služby, která zahrnuje let nebo sérii letů, a končící uplynutím doby poletové činnosti po posledním letu této letové služby,
h) dobou letu časový úsek od okamžiku, kdy se rotory vrtulníku začnou otáčet do okamžiku, kdy vrtulník naposledy zastaví na konci tohoto letu a rotory se zastaví, nebo časový úsek od okamžiku zahájení prvního pohybu letadla za účelem provedení vzletu až do okamžiku zastavení letadla na určeném místě stání nebo do vypnutí posledního motoru, nastane-li později,
i) dobou služby časový úsek začínající nástupem člena posádky vrtulníku nebo letadla do služby v hodině a místě nařízeném leteckým dopravcem nebo provozovatelem leteckých prací a končící okamžikem, kdy člen posádky vrtulníku nebo letadla nemá žádné služební povinnosti,
j) domovským letištěm pro letadla letiště v místě určeném členu posádky letadla provozovatelem leteckých prací,
k) domovským letištěm pro vrtulníky územně vymezená plocha nebo plocha vymezená na konstrukci, určená pro vzlety a přistání vrtulníků, nacházející se v místě určeném členu posádky vrtulníku leteckým dopravcem nebo provozovatelem leteckých prací,
l) kalendářním dnem časový úsek dvaceti čtyř hodin po sobě jdoucích začínající v 0.00 hod. místního času,
m) místní nocí nepřetržitý časový úsek osmi hodin mezi 22.00 hod. až 8.00 hod. místního času,
n) přemístěním přesun člena posádky vrtulníku nebo letadla z jednoho místa výkonu služby do druhého, s výjimkou jeho přepravy,
o) přepravou přesun člena posádky vrtulníku nebo letadla z místa výkonu služby do místa vhodného ubytování a zpět,
p) službou plnění povinností nařízených členu posádky vrtulníku nebo letadla leteckým dopravcem nebo provozovatelem leteckých prací souvisejících s jejich podnikáním jako držitele osvědčení leteckého dopravce nebo provozovatele leteckých prací,
q) vhodným ubytováním samostatná místnost pro každého člena posádky vrtulníku nebo letadla, umístěná v nehlučném prostředí, vybavená lůžkem, s dostatečnou ventilací, popřípadě zařízením pro regulaci teploty a intenzity světla a
r) základním odpočinkem nepřetržitá doba, během níž nejsou členu posádky vrtulníku nebo letadla uloženy žádné služební povinnosti.
c) dobu přemístění nebo přepravy,
d) dobu školení, povinného přezkušování a výcviku,
e) dobu povinného posuzování zdravotní způsobilosti,
f) dobu výkonu jiné činnosti vyžadované leteckým dopravcem nebo provozovatelem leteckých prací, zejména administrativní práce v kanceláři, účast na pravidelných hodnotících pohovorech prováděných osobou pověřenou leteckým dopravcem nebo provozovatelem leteckých prací, pravidelné předkládání zápisníků letů ke kontrole prováděné osobou pověřenou leteckým dopravcem nebo provozovatelem leteckých prací, udržování a aktualizace vlastní, leteckými předpisy stanovené, provozní dokumentace, u osob schválených do funkcí Úřadem pro civilní letectví vlastní výkon kontrolních oprávnění a provádění pravidelných školení nebo sekání trávy a další údržba vzletové a přistávací dráhy či místa pro vzlety a přistání.
(2) Letecký dopravce nebo provozovatel leteckých prací zajistí, aby celková doba služby člena posádky vrtulníku nebo letadla nepřekročila
a) 60 hodin v průběhu sedmi kalendářních dnů po sobě jdoucích,
b) 190 hodin v průběhu dvaceti osmi kalendářních dnů po sobě jdoucích,
c) 1800 hodin v průběhu dvanácti kalendářních měsíců po sobě jdoucích.
(1) Letecký dopravce nebo provozovatel leteckých prací zajistí, aby celková doba letu všech letů nebo celkový počet všech startů pro jednopilotní posádku vrtulníku nebo letadla nepřekročily
a) 7 hodin nebo 70 startů v průběhu dvaceti čtyř hodin po sobě jdoucích,
b) 90 hodin v průběhu dvaceti osmi kalendářních dnů po sobě jdoucích,
c) 900 hodin v průběhu dvanácti kalendářních měsíců po sobě jdoucích.
(2) Letecký dopravce nebo provozovatel leteckých prací může zvýšit limit podle odstavce 1 písm. a) nejvýše o jednu hodinu nebo 10 startů, a to maximálně třikrát v sedmi kalendářních dnech po sobě jdoucích.
(3) Letecký dopravce nebo provozovatel leteckých prací zajistí, aby celková doba letu všech letů nebo celkový počet všech startů pro vícepilotní posádku vrtulníku nebo letadla nepřekročily 8 hodin nebo 80 startů v průběhu dvaceti čtyř hodin po sobě jdoucích.
(4) Letecký dopravce nebo provozovatel leteckých prací může zvýšit limit podle odstavce 1 písm. b) se souhlasem člena posádky vrtulníku nebo letadla nejvýše o 10 hodin, a to maximálně čtyřikrát v období dvanácti kalendářních měsíců po sobě jdoucích. Tento limit nelze zvýšit ve dvou po sobě jdoucích kalendářních měsících.
(1) Doba letové služby zahrnuje
a) dobu letu včetně předletové přípravy,
b) dobu prostojů po započetí služby,
c) dobu stání vrtulníku nebo letadla při mezipřistání,
d) dobu bezpečnostních přestávek,
f) dobu výkonu činností uvedených v § 16 odst. 1 , následuje-li po nich let bez předchozího základního odpočinku.
(2) Letecký dopravce nebo provozovatel leteckých prací stanoví čas zahájení letové služby tak, aby umožnil provedení dostatečné předletové přípravy podle typu vrtulníku nebo letadla a druhu provozu. Předletovou přípravou se rozumí kontrola stavu vrtulníku nebo letadla před provedením letu a navigační a jiná příprava na let prováděná v souladu se schválenou Provozní příručkou leteckého dopravce nebo provozovatele leteckých prací. Délka doby předletové přípravy činí nejméně 15 minut.
(3) Letecký dopravce nebo provozovatel leteckých prací stanoví dobu poletové činnosti po skončení posledního letu dané služby podle typu vrtulníku nebo letadla a druhu provozu. Poletovou činností se rozumí uvedení vrtulníku nebo letadla do stavu schopného předání pozemním technickým složkám po skončení všech aktivit na jejich palubě, rozbor letu s posádkou a podání hlášení o průběhu letu a mimořádných událostech, které během něho nastaly. Délka doby poletové činnosti činí alespoň 15 minut.
(4) Maximální denní limit doby letové služby je 12 hodin.
(5) Letecký dopravce nebo provozovatel leteckých prací poskytne členu posádky vrtulníku nebo letadla bezpečnostní přestávku v délce alespoň 30 minut nejdéle po čtyřech hodinách třiceti minutách doby letu.
(6) Jestliže počet přistání během doby letové služby přesáhne 4 přistání za hodinu, poskytne letecký dopravce nebo provozovatel leteckých prací členu posádky vrtulníku nebo letadla bezpečnostní přestávku po každých třech hodinách doby letu. Bezpečnostní přestávka slouží výhradně k odpočinku.
(7) Nastanou-li během doby letové služby podle odstavce 3 okolnosti, za nichž nelze poskytnout po třech hodinách doby letu bezpečnostní přestávku, lze bezpečnostní přestávku zahájit z důvodu dokončení letu později, nejdéle však po třech hodinách patnácti minutách.
(8) Letecký dopravce nebo provozovatel leteckých prací může stanovit letovou službu jako dělenou letovou službu. Stanoví-li letecký dopravce nebo provozovatel leteckých prací letovou službu jako dělenou letovou službu, může zvýšit maximální denní limit doby letové služby na 15 hodin.
(1) Letecký dopravce nebo provozovatel leteckých prací zajistí, aby byl členu posádky vrtulníku nebo letadla poskytnut základní odpočinek před zahájením letové služby v délce alespoň jedenácti hodin s možností odpočinku na lůžku nejméně osmi hodin.
(2) Letecký dopravce nebo provozovatel leteckých prací může zkrátit dobu základního odpočinku až na 9 hodin, jestliže doba následujícího základního odpočinku bude o dobu zkrácení prodloužena.
(3) Letecký dopravce nebo provozovatel leteckých prací prodlouží dobu základního odpočinku
a) na 36 hodin zahrnujících 2 místní noci v období sedmi kalendářních dnů po sobě jdoucích, které začíná v 0.00 hod. jednotného světového času ve dni následujícím po dni, v němž člen posádky vrtulníku nebo letadla nastoupil do služby po ukončení předchozího prodlouženého základního odpočinku podle tohoto ustanovení nebo podle písmene b) ,
b) na 60 hodin zahrnujících 3 místní noci v období deseti kalendářních dnů po sobě jdoucích, které začíná v 0.00 hod. jednotného světového času ve dni následujícím po dni, v němž člen posádky vrtulníku nebo letadla nastoupil do služby po ukončení předchozího prodlouženého základního odpočinku podle písmene a) nebo podle tohoto ustanovení.
(4) Letecký dopravce nebo provozovatel leteckých prací stanoví v rozpisu služeb členu posádky vrtulníku nebo letadla dny volna v rozsahu
a) 7 dnů v kalendářním měsíci, do kterých lze zahrnout dobu základního odpočinku, a
b) 24 dnů v kalendářním čtvrtletí, do kterých lze zahrnout dobu základního odpočinku.
(5) Den volna musí zahrnovat dvě místní noci. Den volna stanovený v rozpisu služeb, který nebyl z provozních důvodů poskytnut, musí být členu posádky vrtulníku nebo letadla v nejbližším možném termínu nahrazen jiným dnem volna.
(6) Nad rámec dnů volna podle odstavce 4 může letecký dopravce nebo provozovatel leteckých prací poskytnout členu posádky vrtulníku nebo letadla další dny volna, do kterých lze zahrnout dobu základního odpočinku.
Letecký dopravce nebo provozovatel leteckých prací zajistí členu posádky vrtulníku nebo letadla vhodné ubytování, jestliže
a) dočasně změní členu posádky vrtulníku nebo letadla domovské letiště,
b) poskytne členu posádky vrtulníku nebo letadla částečný odpočinek, nebo
c) člen posádky vrtulníku nebo letadla tráví dobu odpočinku mimo domovské letiště na základě příkazu leteckého dopravce nebo provozovatele leteckých prací.
ČÁST ČTVRTÁ BEZPEČNOSTNÍ LETOVÁ NORMA PROVOZOVATELE LETECKÉ ZÁCHRANNÉ SLUŽBY
Pro účely části čtvrté této vyhlášky se rozumí
a) časem zahájení služby hodina určená provozovatelem letecké záchranné služby k nástupu člena posádky vrtulníku do služby,
b) členem letové posádky vrtulníku pilot, palubní technik a letecký navigátor, určený do služby ve vrtulníku během doby letu,
c) členem posádky vrtulníku člen letové posádky a palubní průvodčí s příslušným průkazem způsobilosti, který se účastní letu na palubě vrtulníku,
d) dnem časový úsek dvaceti čtyř hodin po sobě jdoucích začínající v 0.00 hod. jednotného světového času,
e) dnem volna kalendářní den vyznačený v rozpisu služeb domovského letiště, kdy nejsou členu posádky vrtulníku uloženy provozovatelem letecké záchranné služby žádné služební povinnosti,
f) dobou letové služby letecké záchranné služby časový úsek začínající v hodině, v níž člen posádky vrtulníku v průběhu své služby na základně letecké záchranné služby přijal výzvu k letu nebo sérii letů letecké záchranné služby, a končící uplynutím doby poletové činnosti související s tímto letem,
g) dobou letu časový úsek od okamžiku, kdy se rotory vrtulníku začnou otáčet do okamžiku, kdy vrtulník naposledy zastaví na konci tohoto letu a rotory se zastaví,
h) dobou služby časový úsek začínající nástupem člena posádky vrtulníku do služby v hodině a místě nařízeném provozovatelem letecké záchranné služby a končící okamžikem, kdy člen posádky vrtulníku nemá žádné služební povinnosti,
i) domovským letištěm územně vymezená plocha nebo plocha vymezená na konstrukci, určená pro vzlety a přistání vrtulníků, nacházející se v místě určeném členu posádky vrtulníku provozovatelem letecké záchranné služby,
j) kalendářním dnem časový úsek dvaceti čtyř hodin po sobě jdoucích začínající v 0.00 hod. místního času,
k) místní nocí nepřetržitý časový úsek osmi hodin mezi 22.00 hod. až 8.00 hod. místního času,
l) přemístěním přesun člena posádky vrtulníku z jednoho místa výkonu služby do druhého, s výjimkou jeho přepravy,
m) přepravou přesun člena posádky vrtulníku z místa výkonu služby do místa vhodného ubytování a zpět,
n) službou plnění povinností nařízených členu posádky vrtulníku provozovatelem letecké záchranné služby a souvisejících s jeho podnikáním jako držitele osvědčení leteckého dopravce,
o) službou letecké záchranné služby služba zajišťující provádění letu letecké záchranné služby včetně doby připravenosti vrtulníku a členů posádky vrtulníku reagovat na výzvu k letu letecké záchranné služby,
p) vhodným ubytováním samostatná místnost pro každého člena posádky vrtulníku, umístěná v nehlučném prostředí, vybavená lůžkem, s dostatečnou ventilací, popřípadě zařízením pro regulaci teploty a intenzity světla,
q) základním odpočinkem nepřetržitá doba, během níž nejsou členu posádky vrtulníku uloženy žádné služební povinnosti,
r) základnou pro leteckou záchrannou službu územně vymezená plocha nebo plocha vymezená na konstrukci, určená pro vzlety a přistání vrtulníků, na které členové posádky vrtulníku vykonávají leteckou záchrannou službu.
a) dobu výkonu služby letecké záchranné služby,
b) dobu přemístění nebo přepravy,
c) dobu školení, povinného přezkušování a výcviku,
d) dobu povinného posuzování zdravotní způsobilosti,
e) dobu výkonu jiné činnosti vyžadované provozovatelem letecké záchranné služby, zejména administrativní práce v kanceláři, udržování a aktualizace vlastní, leteckými předpisy stanovené, provozní dokumentace, sekání trávy a další údržba místa pro vzlety a přistání, úklid hangáru, mytí vrtulníku a další údržba techniky, která se započítává do doby služby plně, není-li v § 25 odst. 1 stanoveno jinak.
(2) Provozovatel letecké záchranné služby zajistí, aby celková doba služby člena posádky vrtulníku nepřekročila
a) 60 hodin v průběhu sedmi kalendářních dní po sobě jdoucích,
b) 200 hodin v průběhu dvaceti osmi kalendářních dní po sobě jdoucích,
c) 1800 hodin v průběhu dvanácti kalendářních měsíců po sobě jdoucích.
Provozovatel letecké záchranné služby zajistí, aby celková doba letu všech letů pro člena posádky vrtulníku nepřekročila
a) 7 hodin v průběhu dvaceti čtyř hodin po sobě jdoucích,
b) 90 hodin v průběhu dvaceti osmi kalendářních dní po sobě jdoucích,
c) 900 hodin v průběhu dvanácti kalendářních měsíců po sobě jdoucích.
Doba letové služby zahrnuje
a) dobu letu včetně předletové přípravy,
b) dobu čekání na odlet vrtulníku po výzvě k letu letecké záchranné služby,
c) dobu stání vrtulníku při mezipřistání,
§ 25 Doba výkonu služby letecké záchranné služby
(1) Doba výkonu služby letecké záchranné služby zahrnuje
b) dobu připravenosti k okamžitému vzletu k letu letecké záchranné služby, která se započítává do doby služby polovinou své délky.
(2) Provozovatel letecké záchranné služby stanoví čas zahájení výkonu služby letecké záchranné služby tak, aby umožnil provedení dostatečné předletové přípravy alespoň 15 minut před první možnou výzvou k letu letecké záchranné služby. Předletovou přípravou se rozumí kontrola stavu vrtulníku před provedením letu a navigační a jiná příprava na let prováděná v souladu se schválenou Provozní příručkou provozovatele letecké záchranné služby.
(3) Provozovatel letecké záchranné služby stanoví dobu poletové činnosti po ukončení posledního letu dané služby letecké záchranné služby podle typu vrtulníku a druhu provozu. Poletovou činností se rozumí uvedení vrtulníku do stavu schopného předání pozemním technickým složkám po skončení všech aktivit na jeho palubě, rozbor letu s posádkou a podání hlášení o průběhu letu a mimořádných událostech, které během něho nastaly. Doba poletové činnosti činí alespoň 15 minut.
(4) Provozovatel letecké záchranné služby zajistí, aby celková doba výkonu služby letecké záchranné služby člena posádky vrtulníku nepřesáhla 15 hodin v průběhu dvaceti čtyř hodin po sobě jdoucích.
(5) Dobu výkonu služby letecké záchranné služby podle odstavce 1 lze prodloužit, jestliže člen posádky vrtulníku v jejím průběhu obdrží výzvu k letu letecké záchranné služby, a to o dobu nezbytnou k jeho provedení.
(6) Maximální denní limit doby letové služby pro vícepilotní posádku vrtulníku je
a) u letů prováděných podle pravidel pro lety za viditelnosti 12 hodin a
b) u letů prováděných podle pravidel pro lety podle přístrojů 10 hodin.
(7) Maximální denní limit doby letové služby pro jednopilotní posádku vrtulníku je 10 hodin.
(8) Maximální denní limit doby letové služby pro člena letové posádky vrtulníku, který vykonává jednu letovou službu ve vícepilotní i jednopilotní posádce vrtulníku, se stanoví podle odstavce 4 .
(1) Provozovatel letecké záchranné služby zajistí, aby byl členu posádky vrtulníku poskytnut základní odpočinek před zahájením letové služby v délce alespoň jedenácti hodin s možností odpočinku na lůžku nejméně osmi hodin.
(2) Provozovatel letecké záchranné služby může členu posádky vrtulníku zkrátit dobu základního odpočinku až na 9 hodin za dodržení těchto podmínek:
a) provozovatel letecké záchranné služby zajišťuje službu letecké záchranné služby pouze v denní době od východu do západu slunce,
b) provozovatel letecké záchranné služby zajistí členu posádky vrtulníku v době základního odpočinku vhodné ubytování přímo na základně pro leteckou záchrannou službu.
(3) Provozovatel letecké záchranné služby prodlouží dobu základního odpočinku
a) na 36 hodin zahrnujících 2 místní noci v období sedmi kalendářních dnů po sobě jdoucích, které začíná v 0.00 hod. jednotného světového času ve dni následujícím po dni, v němž člen posádky vrtulníku nastoupil do služby po ukončení předchozího prodlouženého základního odpočinku podle tohoto ustanovení nebo podle písmene b) ,
b) na 60 hodin zahrnujících 3 místní noci v období deseti kalendářních dnů po sobě jdoucích, které začíná v 0.00 hod. jednotného světového času ve dni následujícím po dni, v němž člen posádky vrtulníku nastoupil do služby po ukončení předchozího prodlouženého základního odpočinku podle písmene a) nebo podle tohoto ustanovení.
(4) Provozovatel letecké záchranné služby stanoví v rozpisu služeb členu posádky vrtulníku dny volna v rozsahu
a) 7 dnů v kalendářním měsíci, do kterých lze zahrnout dobu základního odpočinku, a
b) 24 dnů v kalendářním čtvrtletí, do kterých lze zahrnout dobu základního odpočinku.
(5) Den volna musí zahrnovat dvě místní noci. Den volna stanovený v rozpisu služeb, který nebyl z provozních důvodů poskytnut, musí být členu posádky vrtulníku v nejbližším možném termínu nahrazen jiným dnem volna.
(6) Nad rámec dnů volna podle odstavce 4 může provozovatel letecké záchranné služby poskytnout členu posádky vrtulníku další dny volna, do kterých lze zahrnout dobu základního odpočinku.
(1) Provozovatel letecké záchranné služby zajistí členu posádky vrtulníku vhodné ubytování na základně pro leteckou záchrannou službu.
(2) Provozovatel letecké záchranné služby zajistí členu posádky vrtulníku vhodné ubytování také v případě, že člen posádky vrtulníku nemůže z provozních důvodů trávit dobu základního odpočinku v místě bydliště.
Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. listopadu 2006.
Ministr:
Mgr. Řebíček v. r.