Nález
Ústavního soudu České republiky
Jménem České republiky
Ústavní soud České republiky rozhodl v plénu dne 12. října 1994 o návrhu skupiny poslanců na zrušení ustanovení § 55 odst. 2 , ustanovení vyjádřeného v § 74 odst. 1 slovy "(§ 68 , 69 , 72 , 73 , 73a ), s výjimkou rozhodnutí o jejím prodloužení (§ 71 odst. 2 , 5 )," a ustanovení § 209 zákona č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád ), ve znění pozdějších předpisů,
takto:
Dnem 1. března 1995 se zrušují ustanovení § 55 odst. 2
, § 209
a ustanovení vyjádřené v § 74 odst. 1
slovy "(§ 68
, 69 , 72 , 73
, 73a ), s výjimkou rozhodnutí o jejím prodloužení (§ 71 odst. 2
, 5
)," zákona č. 141/1961 Sb.
, o trestním řízení soudním (trestní řád
), ve znění zákona č. 57/1965 Sb.
, zákona č. 58/1969 Sb.
, zákona č. 149/1969 Sb.,
zákona č. 48/1973 Sb., zákona č. 29/1978 Sb., zákona č. 43/1980 Sb., zákona č. 159/1989 Sb., zákona č. 178/1990 Sb., zákona č. 303/1990 Sb., zákona č. 558/1991 Sb.,
zákona České národní rady č. 25/1993 Sb.
, zákona č. 115/1993 Sb. a zákona č. 292/1993 Sb.
Dne 23. února 1994 obdržel Ústavní soud České republiky návrh skupiny
44 poslanců Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky na zahájení
řízení o zrušení ustanovení § 55 odst. 2
, části ustanovení § 74 odst. 1
vyjádřené slovy "s výjimkou rozhodnutí o jejím prodloužení (§ 71 odst. 2
, 5)
" a ustanovení § 209 trestního řádu,
ve znění zákona č. 292/1993 Sb.
Podle § 42 odst. 3
a § 69 zákona č. 182/1993 Sb.
, o Ústavním soudu, zaslal Ústavní soud České republiky předmětný návrh
k vyjádření Poslanecké sněmovně. Předseda Poslanecké sněmovny Dr. Milan
Uhde potvrdil stanovisko Poslanecké sněmovny, vyjádřené jejím hlasováním
o návrhu zákona, a zdůvodnil závažnost přijaté novely trestního řádu
. Ve svém vyjádření předseda Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky
zároveň potvrdil, a to v souladu s požadavky obsaženými v ustanovení § 68 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb.
, že zákon č. 292/1993 Sb.
byl schválen potřebnou většinou poslanců Poslanecké sněmovny dne 10.
listopadu 1993, podepsán příslušnými ústavními činiteli a řádně vyhlášen.
Podle § 42 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb.
si Ústavní soud České republiky vyžádal jako listinné důkazy od Poslanecké
sněmovny příslušný tisk a záznam sněmovního projednávání zákona č. 292/1993 Sb.
(Parlament České republiky, Poslanecká sněmovna, 1993, I. volební období,
tisk č. 535, těsnopisecká zpráva o schůzi Poslanecké sněmovny, I.
volební období, 14. schůze, 9. -11. listopadu 1993).
1. V souvislosti s ustanoveními § 55 odst. 2
a § 209 trestního řádu,
ve znění zákona č. 292/1993 Sb.
, navrhovatelé namítají jejich rozpor s čl. 38 odst. 2 Listiny základních práv a svobod
, dále s čl. 14 odst. 3 písm. e) Mezinárodního paktu o občanských a politických
právech a konečně s čl. 6 odst. 3 písm. d) Úmluvy o ochraně lidských
práv a základních svobod. Podle názoru navrhovatelů citovaná ustanovení trestního řádu
jsou v rozporu s uvedenými ustanoveními Listiny základních práv a svobod
a mezinárodních smluv podle čl. 10 Ústavy České republiky
, protože "anonymní výslech svědka vylučuje provedení důkazu postavením
obviněného tváří v tvář svědkovi, jestliže jeho výpověď v závažných
okolnostech nesouhlasí s výpovědí svědka a rozpor nelze vyjasnit jinak....
Vyloučením tohoto důkazního prostředku se omezuje zjištění skutkového
stavu věci a pečlivé objasnění okolností, svědčících ve prospěch
i v neprospěch obviněného (podle novelizovaného § 2 odst. 5 trestního řádu)
." Navrhovatelé na podporu svého základního argumentu poukazují dále na
neurčitost rozlišovacího znaku přípustnosti anonymního svědectví vyjádřeného
příslovcem "zjevně", a tedy na možnou zneužitelnost napadených
ustanovení trestního řádu
. V souvislosti s namítaným rozporem s Úmluvou o ochraně lidských práv a základních svobod navrhovatelé argumentují
i judikaturou Evropského soudu pro lidská práva.
Předseda Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky ve svém vyjádření
k návrhu k odůvodnění citovaných napadených ustanovení trestního řádu
uvádí: "Podle důvodové zprávy je smyslem navrhované novely trestního řádu
kromě jiného poskytnout větší ochranu svědkům, vystaveným pro jejich
výpověď nebo jen pro odhodlání svědčit verbálním i násilným útokům. V
souladu s převažující tendencí i v evropských právních řádech se posiluje
kontradiktornost řízení v procesu dokazování a více se přihlíží
k zásadě rovnosti stran soudního procesu. ... Ze shora uvedeného vyplývá,
že přijatá právní úprava vyjadřuje snahu sladit vzájemná práva
a postavení na jedné straně svědka a na Jedné straně obžalovaného. Zákon
vychází z toho, že je třeba poskytnout svědkovi dostatečnou ochranu
v případě, že mu hrozí reálné nebezpečí za to, že plní svoji zákonnou
povinnost, aniž by tím na druhé straně bylo nějakým zásadním způsobem
ohroženo právo obžalovaného na obhajobu."
2. Jelikož návrh argumentuje rozporem citovaných ustanovení trestního řádu
nejen s Listinou základních práv a svobod
, nýbrž také s mezinárodními smlouvami podle čl. 10 Ústavy České republiky
, nutno v první řadě poukázat na existující mezinárodní judikaturu k danému
problému:
V případech, když byl navrhovatel odsouzen na základě svědectví anonymních
svědků, jež obhajoba nemohla vyslechnout [Kostowski v. Netherlands
(1989), Windisch v. Austria (1990)], Evropský soud pro lidská práva
opakovaně konstatoval porušení čl. 6 odst. 3 písm. d) Úmluvy o ochraně lidských práv a základních
svobod.
V těchto případech došlo na národní úrovni k odsuzujícímu rozsudku na
základě svědectví anonymního informátora, přičemž tento, pro výrok soudu
stěžejní, důkaz už nebylo možno vykonat při ústním jednání. Uvedená
rozhodnutí Evropského soudu pro lidská práva umožňují tudíž dvojí
interpretaci: První je odmítnutí anonymního svědectví v postavení možného
usvědčujícího důkazu pro jeho rozpor s právem na obhajobu a s principy spravedlivého
trestního procesu vyjádřenými v čl. 6 Úmluvy o ochraně lidských
práv a základních svobod, druhou je aplikace obecného principu ústnosti
a veřejnosti zavazujícího vykonat všechny důkazy v ústním jednání
a umožnit tak obviněnému uplatnění jeho práv podle čl. 6 odst. 3 písm.
d) Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod.
3. Vývoj práv a svobod, zaručujících nedotknutelnost osobní svobody, byl
nerozlučně spojen s vývojem jejich procesních garancí. Tento vývoj vedl
k utvoření procesních principů nestranného řízení (práva na řádný
proces).
Ústavní rámec procesních práv je obsažen jak v Listině základních práv a svobod
, tak v mezinárodních smlouvách podle čl. 10 Ústavy České republiky
.
Ustanovení § 55 odst. 2
a § 209 trestního řádu,
ve znění zákona č. 292/1993 Sb.
, zavádějí v trestním procesu možnost použití anonymního svědectví jako
usvědčujícího důkazu.
Smyslem práva na veřejné projednání věci, ve spojení s právem vyjádřit
se ke všem prováděným důkazům, je poskytnout obžalovanému v trestním
procesu možnost verifikace důkazů směřujících vůči němu, a to před tváří
veřejnosti. Tato verifikace v případě svědecké výpovědi obsahuje
dva komponenty: prvním je prověření pravdivosti skutkových tvrzení,
druhým je potom možnost prověření věrohodnosti svědka. Instituce anonymních
svědků tudíž omezuje možnost obžalovaného verifikovat pravdivost
vůči němu směřující svědecké výpovědi, protože vylučuje možnost vyjádřit
se k osobě svědka a k jeho věrohodnosti. Omezuje tedy jeho práva
na obhajobu, je v rozporu s principem kontradiktornosti procesu, s
principem rovnosti účastníků, protože stejné omezení nezavádí pro obžalobu,
a je tedy v rozporu s principy spravedlivého procesu.
Ústavní úprava základního práva či svobody v některých případech výslovně
zmocňuje zákonodárce, aby za určitých podmínek, resp. z hlediska
ústavně vymezených cílů zákonem základní právo či svobodu omezil. V případě čl. 37 odst. 3
a čl. 38 odst. 2 Listiny základních práv a svobod
, jakož i v případě čl. 14 odst. 3 písm. e) Mezinárodního paktu o občanských a politických
právech a čl. 6 odst. 3 písm. d) Úmluvy o ochraně lidských práv a základních
svobod tomu tak ale není. To znamená, že citovaná ustanovení Ústavy České republiky
a mezinárodních smluv podle čl. 10 Ústavy České republiky
neposkytují zákonodárci prostor k omezení v nich obsažených základních
práv a svobod.
K omezení základních práv či svobod, i když jejich ústavní úprava omezení
nepředpokládá, může dojít v případě jejich kolize. V těchto situacích
je nutné stanovit podmínky, za splnění kterých má prioritu jedno
základní právo či svoboda, a za splnění kterých jiné. Základní je v
této souvislosti maxima, podle které základní právo či svobodu lze omezit
pouze v zájmu jiného základního práva či svobody.
Z argumentace, obsažené ve vyjádření předsedy Poslanecké sněmovny Parlamentu
České republiky, lze dovodit, že do kontrapozice k základním právům,
vyplývajícím ze spravedlivého procesu, klade práva na nedotknutelnost
osoby svědka.
Při posuzování možnosti omezení základního práva či svobody ve prospěch
jiného základního práva, resp. svobody lze stanovit tyto podmínky,
za jejichž splnění má prioritu jedno základní právo či svoboda:
První podmínkou je jejich vzájemné poměřování, druhou je požadavek šetření
podstaty a smyslu omezovaného základního práva, resp. svobody (čl. 4 odst. 4 Listiny základních práv a svobod
).
Vzájemné poměřování ve vzájemné kolizi stojících základních práv a svobod
spočívá v následujících kritériích:
Prvním je kritérium vhodnosti, tj. odpověď na otázku, zdali institut,
omezující určité základní právo, umožňuje dosáhnout sledovaný cíl (ochranu
jiného základního práva). V daném případě lze přisvědčit zákonodárci,
že institut anonymního svědka umožňuje dosáhnout cíl, tj. zabezpečit
ochranu nedotknutelnosti jeho osoby.
Druhým kritériem poměřování základních práv a svobod je kritérium potřebnosti
spočívající v porovnávání legislativního prostředku omezujícího
základní právo, resp. svobodu s jinými opatřeními umožňujícími dosáhnout
stejného cíle, avšak nedotýkajícími se základních práv a svobod.
Odpověď na splnění kritéria potřebnosti v daném případě není jednoznačná:
stát kromě legislativní konstrukce, umožňující anonymitu svědka,
může k jeho ochraně použít i jiné prostředky (např. využití anonymní
výpovědi pouze jako kriminalistického prostředku pro další vyšetřování,
poskytnutí ochrany svědkovi atd.).
Třetím kritériem je porovnání závažnosti obou v kolizi stojících základních
práv. V posuzovaném případě jedním z nich je právo na řádný proces
zabezpečující právo na osobní svobodu, druhým je právo na osobní
nedotknutelnost. Tato základní práva jsou prima facie rovnocenná.
Porovnávání závažnosti v kolizi stojících základních práv (po splnění
podmínky vhodnosti a potřebnosti) spočívá ve zvažování empirických, systémových,
kontextových i hodnotových argumentů. Empirickým argumentem
lze chápat faktickou závažnost jevu, jenž je spojen s ochranou určitého
základního práva (v posuzovaném případě jde o nárůst případů vyhrožování
a zastrašování svědků ze strany organizovaného zločinu). Systémový
argument znamená zvažování smyslu a zařazení dotčeného základního
práva či svobody v systému základních práv a svobod (právo na řádný
proces je v této souvislosti součástí obecné institucionální ochrany
základních práv a svobod). Kontextovým argumentem lze rozumět další
negativní dopady omezení jednoho základního práva v důsledku upřednostnění
jiného (v daném případě možnost zneužití institutu anonymního
svědka v trestním procesu). Hodnotový argument představuje zvažování
pozitiv v kolizi stojících základních práv vzhledem k akceptované hierarchii
hodnot.
Součástí porovnávání závažnosti v kolizi stojících základních práv je
rovněž zvažování využití právních institutů minimalizujících argumenty
podložený zásah do jednoho z nich.
Tak kupříkladu argument v neprospěch omezení jednoho základního práva
možností zneužití této úpravy lze eliminovat minimalizováním tohoto negativního
důsledku zakotvením dalších procesních podmínek rozhodování
o něm.
Lze tudíž konstatovat, že v případě závěru o opodstatněnosti priority
jednoho před druhým ze dvou v kolizi stojících základních práv je nutnou
podmínkou konečného rozhodnutí rovněž využití všech možností minimalizace
zásahu do jednoho z nich. Tento závěr lze odvodit i z ustanovení čl. 4 odst. 4 Listiny základních práv a svobod
, a sice v tom smyslu, že základních práv a svobod musí být šetřeno nejenom
při používání ustanovení o mezích základních práv a svobod, nýbrž
analogicky rovněž v případě jejich omezení v důsledku jejich vzájemné
kolize.
V posuzovaném případě řada argumentů vypovídá ve prospěch institutu anonymních
svědků: zejména argument empirický (nárůst organizované kriminality
a s tím spojených případů ohrožování svědků), systémový (narušení
akceschopnosti justice v důsledku ohrožování svědků), hodnotový
(ochrana života a majetku občanů).
Při závažném zásahu do práva obviněného na obhajobu, a tím i do principů
spravedlivého procesu, bylo tudíž povinností zákonodárce hledat rovněž
možnosti minimalizace takového zásahu a zakotvit tomu odpovídající
nástroje. Příklady takových nástrojů mohou být již zmíněné procesní
mechanizmy nebo stanovení výjimky z obecného principu volného hodnocení
důkazu soudcem uložením povinnosti soudu při hodnocení výpovědi
anonymního svědka zvlášť zkoumat, zdali byla soudu a účastníkům dána
dostatečná příležitost se vypořádat s věrohodností svědka a s důkazní
silou jeho výpovědi atd. Tyto příklady dokumentují skutečnost, že v
rámci úpravy institutu anonymního svědka má zákonodárce prostor pro úpravu
nástrojů minimalizujících zásah do práva na obhajobu a práv vyplývajících
ze spravedlivého procesu. Volba nástroje minimalizujícího
zásah do základního práva, resp. svobody je již v kompetenci demokratického
zákonodárce.
Lze tudíž konstatovat, že v § 55 odst. 2
a § 209 trestního řádu,
ve znění zákona č. 292/1993 Sb.
, obsažené omezení práva na obhajobu nesplňuje podmínky, které nutno vyžadovat
při kolizi dvou základních práv pro omezení jednoho z nich,
zejména požadavek minimalizace zásahu, a je tudíž v rozporu s čl. 4 odst. 4
, čl. 37 odst. 3
, čl. 38 odst. 2 Listiny základních práv a svobod
.
Podle ustanovení § 70 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb.
se zákon nebo jeho jednotlivá ustanovení, u kterých Ústavní soud dojde
k závěru o jejich rozporu s ústavním zákonem nebo mezinárodní smlouvou
podle čl. 10 Ústavy České republiky
, zrušuje dnem, který Ústavní soud v nálezu určí. Uvedený institut umožňuje
posunout den, kterým se zrušuje určité ustanovení zákona, za den
vyhlášení nálezu ve Sbírce zákonů, a tím poskytnout zákonodárci prostor
k tomu, aby parciální nedostatek zákonné úpravy napravil. Z tohoto
důvodu Ústavní soud České republiky stanovil den zrušení ustanovení § 55 odst. 2
a § 209 trestního řádu,
ve znění zákona č. 292/1993 Sb.
, na 1. březen 1995, a tím zákonodárci poskytl časový prostor k novelizaci trestního řádu
a k jeho doplnění o jím zvolený mechanizmus minimalizující zásah do práva
obviněného na obhajobu a současně tím umožnil, aby trestní proces
nezůstal po zrušujícím rozhodnutí Ústavního soudu České republiky bez
institutu chránícího svědka.
1. V souvislosti s ustanovením § 74 odst. 1 trestního řádu,
ve znění zákona č. 292/1993 Sb.
, navrhovatelé namítají jeho rozpor s čl. 38 odst. 2 Listiny základních práv a svobod
, dále s čl. 14 odst. 3 písm. e) Mezinárodního paktu o občanských a politických
právech a konečně s čl. 6 odst. 3 písm. d) Úmluvy o ochraně lidských
práv a základních svobod. Podle názoru navrhovatelů citované ustanovení trestního řádu
je v rozporu s uvedenými ustanoveními Listiny základních práv a svobod
a mezinárodních smluv podle čl. 10 Ústavy České republiky
, protože Listina základních práv a svobod
"v žádném svém ustanovení, především v čl. 8
, zaručujícím osobní svobodu, ani v čl. 41
, delegujícím omezení některých základních práv a svobod do zákonné oblasti,
nepřipouští omezení práva obviněného podávat stížnosti proti rozhodnutí,
jímž ho soud zbavuje osobní svobody. Postupná rozhodnutí o
prodlužování vazby, znamenající dvojnásobek až osminásobek "nezbytně
nutné" maximálně šestiměsíční vazby, jsou ekvivalentní rozhodnutí o
vzetí do vazby, neboť i při rozhodování o prodloužení vazby je soud povinen
zkoumat, zda trvají nebo zda se nezměnily důvody vazby." Návrh
v této souvislosti dále argumentuje právem na příslušnou právní ochranu,
resp. soudní ochranu vyplývajícím z čl. 2 odst. 3 písm. b) Mezinárodního paktu o občanských a politických
právech a z čl. 5 odst. 4 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních
svobod.
Předseda Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky ve svém vyjádření
k návrhu na zrušení části § 74 odst. 1 trestního řádu,
ve znění zákona č. 292/1993 Sb.
, k odůvodnění uvedeného napadeného ustanovení uvádí: "Pokud jde o § 74 odst. 1
důvodová zpráva konstatuje, že nejde o nové ustanovení, nýbrž pouze o
úpravu, která odstraňuje přetrvávající výkladové pochybnosti."
2. Dikce ustanovení § 74 odst. 1 trestního řádu
před novelou byla následující: "Proti rozhodnutí o vazbě je přípustná
stížnost." Její interpretaci ve vztahu k rozhodování o prodloužení vazby
podal Nejvyšší soud České republiky v usnesení ze dne 6. března
1992, sp. zn. 2 Tz 21/92, publikovaném pod č. 57 Sbírky soudních rozhodnutí
a stanovisek, 1992, přičemž dospěl k závěru, podle kterého rozhodnutí
o prodloužení vazby není rozhodnutím o vazbě, a tudíž není proti
němu přípustná stížnost:
"Rozhodnutí o návrhu prokurátora na prodloužení vazby znamená rozhodnutí,
že se vazba prodlužuje, nebo rozhodnutí, že se vazba neprodlužuje,
resp. že se návrh prokurátora na prodloužení vazby zamítá. Oba naznačené
způsoby rozhodnutí předpokládají, že jsou dány vazební důvody podle § 67
tr. ř., a v tomto smyslu není existence důvodů vazby kritériem, na kterém
by bylo to či ono rozhodnutí o návrhu prokurátora závislé. Tímto
kritériem je pouze to, zda by propuštěním obviněného na svobodu v důsledku
uplynutí zákonné lhůty, po kterou je vazba přípustná, mohlo být
zmařeno nebo ztíženo dosažení účelu trestního řízení.
K tomu je třeba dodat, že návrh prokurátora na prodloužení vazby není
návrhem na přezkoumání vazebních důvodů. Jestliže soud při plnění úřední
povinnosti, uvedené v první větě ustanovení § 72 odst. 1
tr. ř., zjistí, že důvody vazby neexistují, propustí obviněného z vazby,
a to opět z úřední povinnosti podle třetí věty ustanovení § 72 odst. 1
tr. ř., a nikoli z podnětu návrhu prokurátora na prodloužení vazby. V
takovém případě již nevydává ani rozhodnutí o tom, že se vazba neprodlužuje.
Z uvedeného je zřejmé, že rozhodnutí soudu o návrhu prokurátora na prodloužení
vazby podle § 71 odst. 1
tr. ř., ve znění zákona č. 558/1991 Sb.
, není rozhodnutím o vazbě ve smyslu ustanovení § 74 odst. 1
tr. ř. Nejde tedy o rozhodnutí, proti kterému by byla přípustná stížnost
podle § 74 odst. 1
, § 141 odst. 2
tr. ř."
Novela trestního řádu
tudíž explicitně v nové dikci ustanovení § 74 odst. 1
vyjádřila interpretační závěry judikatury.
Tyto závěry se opírají o dedukci, podle které je zkoumání vazebních důvodů
toliko nutnou podmínkou rozhodování o prodloužení vazby, nikoli
však podmínkou dostatečnou: tou je až posouzení toho, "zda by propuštěním
obviněného na svobodu v důsledku uplynutí zákonné lhůty, po kterou
je vazba přípustná, mohlo být zmařeno nebo ztíženo dosažení účelu
trestního řízení". Otázkou je, zdali při naplnění vazebních důvodů je
možno vůbec dospět k závěru, že by už dosažení účelu trestního řízení
zmařeno nebo ztíženo být nemohlo. Jinými slovy, jestli je slučitelný
závěr, podle kterého jsou současně dány vazební důvody a současně už
není obava ze zmaření nebo ztížení dosažení účelu trestního řízení.
Obsahem právního institutu vazby je vymezení ústavně akceptovatelných
důvodů omezení osobní svobody (po sdělení obvinění - § 68
, 160 trestního řádu
) s cílem tímto nezbytným omezením osobní svobody obviněného znemožnit
zmaření nebo ztížení dosažení účelu trestního řízení. Z toho vyplývá,
že tvrzení o slučitelnosti současné existence vazebních důvodů a neexistence
obavy ze zmaření nebo ztížení dosažení účelu trestního řízení
představuje kontradikci.
Účelem trestního řízení přitom není jenom "spravedlivé potrestání pachatele",
účelem trestního řízení je rovněž "fair" proces. Existence řádného
procesu je nevyhnutelnou podmínkou existence demokratického právního
státu.
Zákonnou lhůtu vymezující dobu trvání vazby nutno tudíž považovat za lhůtu
nezbytného omezení osobní svobody obviněného (resp. obžalovaného),
u kterého platí presumpce neviny, určenou orgánům činným v trestním
řízení pro ukončení tohoto řízení. Z uvedeného plyne, že při rozhodování
o prodloužení vazby, kromě existence zákonného vazebního důvodu,
nutno prokázat vážné důvody, v důsledku kterých v uplynulé lhůtě nebylo
možno řízení ukončit.
Rozhodování o prodloužení vazby (tj. o dalším omezení osobní svobody osoby,
vůči které se vede trestní řízení a na kterou nutno pohlížet z
hlediska principu presumpce neviny) je tudíž rozhodováním, na které nutno
vztáhnout vyšší požadavky než na rozhodování o vazbě. Pro takové
rozhodování, z hlediska principu rovnosti, musí platit proto vše, co
platí pro rozhodování o vazbě samotné, tedy i právo na přezkoumání.
Evropský soud pro lidská práva při aplikaci čl. 5 odst. 4 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod opakovaně
zdůraznil právo dotčené osoby na přezkoumání rozhodnutí o vazbě.
V této souvislosti nutno řešit také případnou otázku, zdali oprávnění
žádat o přešetření důvodnosti vazby není možno považovat za přezkoumání
rozhodnutí o prodloužení vazby. Negativní odpověď, a tudíž závěr o
neexistenci možnosti přezkoumání rozhodnutí o prodloužení vazby podáním
žádosti o přešetření důvodnosti vazby, lze spatřovat ve skutečnosti,
že oba tyto instituty se týkají odlišného předmětu přezkoumání. Přezkoumání
rozhodnutí o prodloužení vazby, při existenci vazebních důvodů,
může být opodstatněno absencí vážných důvodů, v jejichž důsledku
v uplynulé vazební lhůtě nebylo možno řízení ukončit.
Z uvedeného vyplývá, že ustanovení § 74 odst. 1 trestního řádu,
ve znění zákona č. 292/1993 Sb.
, vylučuje možnost přezkoumání rozhodnutí o vazbě, za které nutno považovat
také rozhodnutí o jejím prodloužení, čímž je v rozporu s ustanovením čl. 5 odst. 4 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod.
Důsledkem zrušení části ustanovení § 74 odst. 1 trestního řádu,
ve znění zákona č. 292/1993 Sb.
, a tudíž zrušení výjimky omezující podání stížnosti proti rozhodnutí
o prodloužení vazby, je absence mechanizmu rozhodování v případech, kdy
o prodloužení vazby podle § 71 odst. 3 trestního řádu
rozhoduje Nejvyšší soud. Za účelem poskytnout zákonodárci časový prostor
pro doplnění uvedeného mechanizmu, obdobně jako v případě zrušení § 55 odst. 2
a § 209 trestního řádu,
ve znění zákona č. 292/1993 Sb.
, Ústavní soud České republiky rozhodl i v případě zrušení části ustanovení § 74 odst. 1 trestního řádu,
ve znění zákona č. 292/1993 Sb.
, o posunutí dne účinnosti nálezu na 1. březen 1995.
Předseda Ústavního soudu České republiky:
JUDr. Kessler v r.
Práva na připojení odlišného stanoviska se svým jménem k rozhodnutí o návrhu na zrušení ustanovení § 55 odst. 2 a části ustanovení § 209 napadeného zákona využila podle ustanovení § 14 zákona č. 182/1993 Sb. , o Ústavním soudu, soudkyně JUDr. Ivana Janů.