Nález Ústavního soudu České republiky
Jménem České republiky
Ústavní soud České republiky rozhodl dne 23. listopadu 1994 v plénu o
návrhu skupiny 45 poslanců Parlamentu České republiky na zrušení ustanovení bodů 1, 2, 97, 98, 99 a 100 obsažených v článku I zákona č. 74/1994 Sb.,
kterým se mění a doplňuje zákoník práce č. 65/1965 Sb., ve znění pozdějších
předpisů, a některé další zákony, pokud se jimi zrušují, mění
nebo doplňují základní zásady a ustanovení § 151, 152, § 154 odst. 1
a § 156 odst. 3 zákoníku práce a s tím související ustanovení bodu 38
[§ 37 odst. 1 písm. f)] a bodu 102 (vypuštění slov "152 a" v § 162 větě
první)
takto:
Návrh se zamítá.
Odůvodnění
Dne 24. května 1994 byl Ústavnímu soudu České republiky doručen návrh
skupiny 45 poslanců Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky na
zrušení citovaných ustanovení zákona č. 74/1994 Sb.
Napadený zákon byl Parlamentem České republiky schválen a nabyl účinnosti dnem 1. června
1994 s výjimkou čl. I bodu 90,
který nabyl účinnosti dnem 1. září 1994 a čl. VII bodu 7,
který nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1995.
Zákon byl publikován ve Sbírce zákonů v částce 23, která byla rozeslána
dne 29. dubna 1994, takže tento zákon nabyl platnosti. Tím byla splněna
podmínka přípustnosti návrhu ve smyslu § 66 odst. 1, 2 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu.
Dne 3. listopadu 1994 obdržel Ústavní soud České republiky doplnění navrhovatelů,
které obsahovalo opravu některých chybně uvedených číselných
údajů a zároveň upřesnění textu návrhu, z něhož pro úplnost lze uvést
následující:
Federální shromáždění svým usnesením č. 110 ze dne 15. prosince 1992 sice
nesouhlasilo s ratifikací Úmluvy č. 171 o noční práci z roku 1990,
vyslovilo však souhlas s ratifikací Protokolu z roku 1990 k Úmluvě
(revidované) o noční práci ženy (1948). Podle Bulletinu Official du Bit
(1993) byla listina o ratifikaci uvedeného Protokolu zaregistrována
dne 15. března 1993 s tím, že Protokol vstoupil v platnost 15. března
1994. Navrhovatelé dále uvádějí, že s ohledem na skutečnost, že ratifikovaný
Protokol nebyl dosud vyhlášen ve Sbírce zákonů České republiky, nelze na něj vztáhnout ustanovení čl. 10 Ústavy České republiky.
Jak z doplnění dále vyplývá, poukazují navrhovatelé na rozpor napadených
ustanovení zákoníku práce s ratifikovaným a dosud nevyhlášeným Protokolem z roku 1990 k Úmluvě
o noční práci (ženy) - revidované - z roku 1948.
Ústavní soud České republiky zaslal podle § 42 odst. 3
a § 69 zákona č. 182/1993 Sb.
návrh k vyjádření Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky a vyžádal
si rovněž těsnopiseckou zprávu o schůzi Poslanecké sněmovny, na
níž byl projednáván vládní návrh zákona, kterým se měnil a doplňoval zákoník práce a některé další zákony, včetně společné zprávy výborů Poslanecké sněmovny a důvodové zprávy
k tomuto návrhu.
Za Parlament České republiky se k návrhu vyjádřil místopředseda Poslanecké
sněmovny Ing. Pavel Tollner, který zdůraznil, že přímý zákaz noční
práce žen vyplývá pouze z čl. 3 Úmluvy č. 89, který se však týká jen práce žen v průmyslových podnicích, úzce vymezených
v čl. 1 této úmluvy. Ve srovnání s ostatními mezinárodními pakty
a Úmluvou č. 171 z roku 1990 je Úmluva č. 89 zastaralá a ve své podstatě
zakládá diskriminaci žen. Tato diskriminace se projevuje v možnosti
uzavírání pracovních smluv mužů a žen, zaměstnaných mimo průmyslové
podniky uvedené v Úmluvě č. 89.
Úmluvou č. 171 z roku 1990, která se rovněž týká noční práce žen, je zpravidla
dáno ženě na výběr, kdy a za jakých okolností se rozhodne využít
ochrany, která je jí zákazem noční práce poskytována a garantována
ve formě jejího souhlasu.
Práva žen na zvláštní ochranu stanovená v čl. 29 a 32 Listiny základních
práv a svobod je třeba porovnávat s právem každého člověka na svobodnou
volbu povolání (čl. 26 odst. 1 Listiny základních práv a svobod
a § 1 odst. 3 zákona o zaměstnanosti
) a se zaručeným právem žen na stejné podmínky v zaměstnání, jaké mají
muži [čl. 2, čl. 6 odst. 1, čl. 7 písm. a) a e) Mezinárodního paktu o hospodářských, sociálních a kulturních právech,
uveřejněného pod č. 120/1976 Sb.].
Zákon č. 74/1994 Sb.
nadále zaručuje ženě dostatečnou ochranu před zařazením na noční práci
proti její vůli.
Česká republika není vázána žádnou mezinárodní úmluvou, Ústavou ani Listinou
základních práv a svobod k absolutnímu zákazu vysílat těhotné
ženy a ženy pečující o malé děti na pracovní cesty. Proto stejně jako
u noční práce i v tomto případě by setrvání na absolutním zákazu vysílat
tyto ženy na pracovní cesty i v případě jejich souhlasu znamenalo
jejich diskriminaci z hlediska pracovních příležitostí a podmínek pro
výkon zaměstnání.
Zákon č. 74/1994 Sb.
byl přijat potřebnou většinou poslanců Parlamentu, řádně podepsán a vyhlášen
ve Sbírce zákonů.
Zákonodárný sbor jednal s přesvědčením, že přijatý zákon je zcela v souladu s Ústavou, Listinou základních práv a svobod, právním
řádem a mezinárodními smlouvami, kterými je naše republika vázána.
Potud citace Poslanecké sněmovny České republiky.
Z hlediska odborného posouzení dané problematiky si Ústavní soud České
republiky vyžádal rovněž stanoviska:
1. Ministerstva zahraničních věcí České republiky,
2. Ministerstva zdravotnictví České republiky,
3. Ministerstva práce a sociálních věcí České republiky.
ad 1. Ministerstvo zahraničních věcí České republiky k věci sdělilo, že
vypuštěním § 151 a 152 v dříve platné úpravě zákoníku práce dochází k omezení zákazů vztahujících
se k noční práci žen. Novelou zákoníku práce (zákonem č. 74/1994 Sb.)
dochází naopak k rozšíření práv žen, možnost výběru se ponechává na jejich
zvážení. Podobně je tomu rovněž u ustanovení § 153
a § 154 odst. 1 zákoníku práce
. Obecně lze tedy říci, že nová právní úprava jde nad rámec mezinárodních
závazků v oblasti lidských práv, přičemž s mezinárodními úmluvami nekoliduje.
ad 2. Ministerstvo zdravotnictví České republiky se odvolalo na závěry
hlavního hygienika České republiky s tím, že podle jeho názoru zákaz
noční práce žen a současná právní úprava pracovních podmínek žen, daná
ustanoveními § 149 až 156 zákoníku práce v platném znění, není v rozporu se zákonem č. 20/1966 Sb.,
o péči o zdraví lidu, ve znění změn a doplňků. Problém ochrany zdraví
pracujících žen, včetně žen těhotných a jejich nenarozených dětí, je
nutno chápat zejména v souvislosti s určením druhů prací, které ženy
mohou vykonávat, a charakterem pracoviště. Ochrana zdraví pracujících
žen bude podle názoru Ministerstva zdravotnictví České republiky odpovídajícím
způsobem zajištěna příslušnou vyhláškou, která stanoví práce
a pracoviště vhodné pro všechny ženy, těhotné ženy a matky do konce
devátého měsíce po porodu.
ad 3. K dané problematice se rovněž vyjádřilo Ministerstvo práce a sociálních
věcí České republiky, které uvedlo, že pokud se týká noční práce
žen, je Česká republika z hlediska ratifikovaných mezinárodních úmluv
Mezinárodní organizace práce dosud vázána Úmluvou č. 89 o noční
práci žen z roku 1948 - revidovanou a Protokolem z roku 1990 k této úmluvě.
Zmiňovaná Úmluva č. 171 z roku 1990 o noční práci nebyla vládou České a Slovenské Federativní Republiky ani České republiky a ani parlamenty obou republik schválena. Vláda České republiky uložila tomuto ministerstvu připravit další legislativní práce tak, aby bylo dosaženo souladu právního řádu České republiky (dříve České a Slovenské Federativní Republiky) s ustanoveními Úmluvy č. 171 z roku 1990. Podle názoru ministerstva se jedná o žádoucí proces harmonizace právních aktů Evropského společenství s vnitrostátními právními akty České republiky. Ministerstvo práce a sociálních věcí České republiky zastává názor, že jak z hlediska vnitřního členění Mezinárodní organizace práce, tak i z hlediska mezinárodního práva není Úmluva č. 89 úmluvou o lidských právech a základních svobodách ve smyslu čl. 10 Ústavy České republiky.
Podle čl. 87 odst. 1 písm. a) Ústavy České republiky
Ústavní soud rozhoduje o zrušení zákonů nebo jejich jednotlivých ustanovení, jsou-li v rozporu s ústavním zákonem nebo mezinárodní smlouvou podle čl. 10 Ústavy České republiky.
Ve smyslu čl. 10 Ústavy České republiky
se rozumí takovými smlouvami pouze ratifikované a vyhlášené mezinárodní
smlouvy o lidských právech a základních svobodách. Těmi je Česká republika
vázána, jsou bezprostředně závazné a mají přednost před zákonem. Při rozporu mezi smlouvou a zákonem platí smlouva.
K základním mezinárodním dokumentům, které se zabývají základními právy
v oblasti pracovního práva a sociálního zabezpečení, patří jen:
Všeobecná deklarace lidských práv,
Mezinárodní pakt o občanských a politických právech,
Úmluva o odstranění všech forem rasové diskriminace, Úmluva o odstranění
všech forem diskriminace žen.
K evropským dokumentům v téže oblasti patří:
Úmluva o ochraně lidských práv a základních svobod,
Evropská sociální charta.
Podle interní klasifikace úmluv samotné Mezinárodní organizace práce lze
řadit mezi úmluvy o základních lidských právech a svobodách pouze:
1. úmluvy o diskriminaci,
2. úmluvy o zákazu nucené práce,
3. úmluvy o odborových svobodách.
Úmluva č. 89 z roku 1948 - revidovaná, o noční práci, není tedy, jak je
ze shora uvedeného zřejmé, mezinárodní smlouvou o lidských právech
a základních svobodách podle čl. 10 Ústavy České republiky,
ale je, a to i samotnou Mezinárodní organizací práce, řazena mezi úmluvy
o pracovních podmínkách zaměstnávání žen.
Pokud se týká dalších v návrhu uvedených mezinárodních úmluv, lze mezi
dokumenty, které splňují podmínky již citovaného ustanovení čl. 10 Ústavy České republiky,
řadit pouze Úmluvu o odstranění všech forem diskriminace žen (vyhlášenou
pod č. 62/1987 Sb.
). V návrhu uvedený čl. 23
této úmluvy praví: "Nic z této úmluvy nebude na újmu ustanovení, jež
mohou ještě lépe vést k dosažení rovnoprávnosti mezi muži a ženami, jež
mohou být obsažena:
a) v zákonodárství státu, smluvní strany; nebo
b) v jakékoli jiné mezinárodní úmluvě, smlouvě nebo dohodě, jež je pro
tento stát platná".
Odkaz na uvedený článek však odporuje smyslu a účelu zdůvodnění návrhu,
neboť je nepochybné, že právě zrušení dříve platného zákazu noční práce
žen je naplněním shora citovaného ustanovení Úmluvy. V případech
ostatních úmluv splňujících podmínku danou čl. 10 Ústavy České republiky
dospěl Ústavní soud k názoru, že s projednávanou problematikou nesouvisí.
Návrh skupiny poslanců Parlamentu České republiky byl podán ve smyslu čl. 87 odst. 1 písm. a)Ústavy České republiky
a § 70 zákona č. 182/1993 Sb.,
neboť, jak navrhovatelé uvádějí, napadená ustanovení zákona č. 74/1994 Sb.
jsou v přímém rozporu s mezinárodními smlouvami, kterými je Česká republika
vázána na základě ustanovení čl. 5 odst. 2 zákona České národní rady č. 4/1993 Sb.,
a mají Přednost před zákonem.
Svůj návrh dále odůvodňují tvrzením, že Česká republika jako právoplatný
člen Mezinárodní organizace práce je povinna dodržovat její Ústavu
a jí přijaté a naší republikou ratifikované úmluvy.
Je nutno uvést, že v návrhu citovaná Úmluva č. 89 o noční práci žen (z
roku 1948) - revidovaná, vstoupila pro Československou republiku v
platnost dnem 12. června 1951 (vyhlášena ve Sbírce zákonů pod č. 17/1991 Sb.
).
Je pravdou, že podle usnesení vlády České a Slovenské Federativní Republiky
č. 453 ze dne 6. listopadu 1991 tehdejší vláda České republiky
vznesla požadavek ratifikace Úmluvy č.171 Mezinárodní organizace práce
o noční práci, která nově upravuje některé pojmy týkající se zejména
noční práce žen. Vzhledem k tomu, že tehdy nebyly vytvořeny legislativní
předpoklady ratifikace Úmluvy (tj. novela příslušných ustanovení zákoníku práce), vláda České a Slovenské Federativní Republiky od návrhu ratifikace
upustila. Návrh na ratifikaci Úmluvy č. 171 byl připravován současně
s textem vládního návrhu na novelizaci zákoníku práce.
Důvodem ke zrušení zákazu noční práce žen byla podle důvodové zprávy k
návrhu zákona potřeba harmonizace práva České republiky s příslušnými právními akty
Evropského společenství, zejména pak s uzavřenou Evropskou dohodou o
přidružení České republiky k Evropskému společenství (čl. 69 a 70 Evropské
dohody).
Podle programového prohlášení vlády České republiky patřilo mezi její
hlavní úkoly též předložení návrhu novely zákoníku práce. Novela zpracovaná k zákoníku práce reaguje na zásadní změny právních vztahů v oblasti ekonomického
systému České republiky a bylo proto nutné, aby existujícím trendům
hospodářského vývoje nebránily současné pracovněprávní vztahy, ale aby
je podpořily a usnadnily jejich realizaci.
Proto vláda navrhla zejména úpravu výkonů noční práce. Ve stávající úpravě
se tak dosáhlo zrušení rozdílu mezi mužem a ženou při noční práci
a odstranila se tak centralizovaná agenda povolování výjimek ze zákazu
noční práce žen. Tento zákaz, ačkoliv dosud prezentovaný jako projev
péče o ženy, byl v praxi pociťován jako diskriminace žen.
Rovněž čl. 10 Mezinárodního paktu o hospodářských, kulturních a sociálních
právech (uveřejněný pod č. 120/1976 Sb.) stanoví pouze právo na zvláštní, zejména sociální ochranu v těhotenství
a mateřství. Z Úmluvy o odstranění všech forem diskriminace žen (čl. 11 odst. 1)vyplývají obecně deklarovaná práva, jako je ochrana zdraví, předporodní
a poporodní péče o ženy, která jsou ženám zaručena jak Ústavou, tak
i dalšími zákonnými a podzákonnými pracovněprávními a zdravotními předpisy. V podstatě stejnou zásadu vyslovuje
i Úmluva o právech dítěte [čl. 24 odst. 2 písm. d)a čl. 41 ].
Neodpovídá skutečnosti, že obecně formulovaná práva a ochrana ženy a rodiny
v čl. 32 Listiny základních práv a svobod jsou provedeny pouze
ustanovením § 154 zákoníku práce
.
V návrhu citovaná ustanovení čl. 26 až 32 Listiny základních práv a svobod
se k dané problematice přímo vztahuje pouze čl. 29 odst. 1
, kde se hovoří o právu žen, mladistvých a osob zdravotně postižených na
zvýšenou ochranu zdraví při práci a zvláštní pracovní podmínky. Tento
článek však zavazuje Českou republiku pouze ke zvýšené ochraně uvedených
subjektů v pracovních podmínkách. Další ustanovení, která přímo
navazují na projednávanou problematiku, je čl. 32 odst. 2 Listiny základních práv a svobod
, který hovoří o zvláštní péči a ochraně v pracovních vztazích žen v těhotenství
a odpovídajících pracovních podmínkách. Ostatní uvedené články
se k projednávané problematice nevztahují.
Mezinárodně uznávaná zásada, že ratifikací mezinárodní úmluvy nejsou dotčena
výhodnější práva, ochrana a podmínky poskytované a zaručené vnitrostátními
předpisy, je obsažena i v čl. 19 odst. 8 Ústavy Mezinárodní organizace práce. Ústavní soud nesdílí názor, že ustanovení bodu 99 novely zákoníku práce je v rozporu se základními právy nabytými na základě Listiny základních
práv a svobod a s lidskými právy nabytými na základě mezinárodního
práva.
Pokud se týká základních zásad, vypuštěných v novelizovaném znění zákoníku práce, představovaly tyto zásady pouze obecná výkladová pravidla, která
byla podpůrně používána při aplikaci konkrétních ustanovení zákoníku práce, ale neměla normativní charakter.
Zrušením čl. III až X základních zásad zákoníku práce
zákonem č. 74/1994 Sb.
nedochází ke zrušení příslušných právních institutů, neboť jsou nadále upraveny
v souladu s čl. 41 odst. 1 Listiny základních práv
a svobod těmito ustanoveními:
Čl. III - Právo na svobodnou volbu povolání a právo získávat prostředky pro své
životní potřeby prací jsou upraveny v zákonech o zaměstnanosti, zákaz nucené práce a zákaz zneužívání práv v § 7 zákoníku práce
.
Čl. IV - Právo na mzdu nebo plat upravuje zákon č. 1/1992 Sb.,
o mzdě, odměně za pracovní pohotovost a o průměrném výdělku, ve znění
pozdějších předpisů, a zákon č. 143/1992 Sb.,
o platu a odměně za pracovní pohotovost v rozpočtových a některých dalších
organizacích a orgánech, ve znění pozdějších předpisů, popř. u
části zaměstnanců dosud § 111 až 123 zákoníku práce. Bezpečnost a ochrana zdraví při práci je upravena v § 132 a násl. zákoníku práce
, odpočinek na zotavení po práci zaručují ustanovení § 100
a násl. Péče o zaměstnance, včetně otázek kvalifikace, je upravena v § 139 a násl. zákoníku práce
.
Čl. V a X - Postavení odborových orgánů jako zástupců zaměstnanců je zakotveno v § 18 zákoníku práce
, právo na kolektivní vyjednávání upravuje zákon č. 2/1991 Sb.
Čl. VI - Základní povinnosti zaměstnanců a vedoucích zaměstnanců jsou stanoveny
v § 73 až 75 zákoníku práce.
Čl. VII - Pokud jde o pracovní podmínky žen a matek, zákoník práce obecně nerozlišuje při úpravě pracovněprávních vztahů mezi mužem
a ženou, přihlíží však k fyziologickým předpokladům a mateřské úloze
žen, zejména úpravou mateřské dovolené, možností úpravy pracovní doby,
ochranou před výpovědí a úpravou zákazu prací pro ženy, těhotné ženy
a matky do konce devátého měsíce po porodu (§ 149
a násl.).
Čl. VIII - Úpravu zvláštních podmínek mladistvých obsahují zejména ustanovení § 163
až 168 zákoníku práce.
Čl. IX - Ochrana zdraví zaměstnanců je upravena v § 135
, odpovědnost za škodu v § 170 a násl. zákoníku práce.
Zabezpečení zaměstnanců při pracovní neschopnosti a ve stáří je upraveno
jednak v § 146 a násl. zákoníku práce,
jednak zvláštními zákony upravujícími nemocenské a důchodové pojištění
(zabezpečení). Ochrana pracovněprávních vztahů při nemoci, úrazu, v
těhotenství nebo mateřství je zajištěna ochranou před výpovědí (§ 48 zákoníku práce
). Problematika preventivní a léčebné péče je upravena zvláštními zákony
(např. zákon č. 20/1966 Sb.)
- např. § 99
a 168 zákoníku práce.
Jako nenormativní a nadbytečné byly
zrušeny základní zásady i v občanském zákoníku.
K uvedené problematice se vztahuje i rozsudek soudního dvora Evropského
společenství v Lucemburku z 25. července 1991, který se týká řešení
problematiky rovnoprávnosti v přístupu k mužům a ženám v případě zákazu
noční práce.
Ve věci C 345/89 řešil tento soudní dvůr prejudiciální otázku interpretace čl. 5 Směrnice Rady z 9. února 1976 č. 76/207/CEF vztahující se mimo jiné k rovnoprávnosti přístupu k mužům a ženám i pokud
se týká jejich pracovních podmínek. Podle čl. 5 citované Směrnice mají být mužům i ženám zajištěny stejné podmínky
bez diskriminace založené na pohlaví. Za tímto účelem činí členské
státy potřebná opatření k tomu, aby byla odstraněna (zrušena) ustanovení
odporující této zásadě v případě, že péče o ochranu, která je inspirovala,
již není odůvodněna [§ 2 odst. c) Směrnice].
Podle čl. 9 § 1 citované Směrnice se členské státy zavázaly, že přizpůsobí
své právní předpisy ustanovením Směrnice ve lhůtě 30 měsíců od její
úřední notifikace, a pokud jde o čl. 5 § 2 odst. c) ve lhůtě 4 let.
Tato lhůta vypršela 14. února 1980. Podle rozsudku uvedeného soudního
dvora čl. 5 Směrnice ukládá členským státům povinnost uplatnit v
pracovních podmínkách mužů i žen stejné podmínky bez diskriminace z důvodů
pohlaví a revidovat ty zákony a předpisy, které odporují této zásadě.
ustanovení uvedeného článku je natolik přesné a bezpodmínečné,
že se na ně mohou odvolávat soukromé osoby u národních soudních dvorů.
S ohledem na výše uvedené skutečnosti plénum Ústavního soudu České republiky zamítlo návrh skupiny poslanců Parlamentu České republiky v celém rozsahu, neboť napadená ustanovení nejsou v rozporu s mezinárodními smlouvami podle čl. 10 Ústavy České republiky a Listinou základních práv a svobod.
Předseda Ústavního soudu České republiky: JUDr. Kessler v. r.