Nález Ústavního soudu Jménem České republiky
Ústavní soud rozhodl dne 1. prosince 1999 v plénu o návrhu skupiny poslanců na zrušení zákona č. 144/1999 Sb., kterým se mění zákon č. 42/1992 Sb. , o úpravě majetkových vztahů a vypořádání majetkových nároků v družstvech, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 586/1992 Sb. , o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 569/1991 Sb. , o Pozemkovém fondu České republiky, ve znění pozdějších předpisů, takto:
Ustanovení § 13 odst. 4
, 5, 6, 7, 8, 9 a 10, § 13a až 13c a § 18 odst. 4 zákona č. 42/1992 Sb., o úpravě majetkových vztahů a vypořádání majetkových nároků v družstvech,
ve znění pozdějších předpisů, § 4 odst. 1 písm. zd)
, § 24 odst. 2 písm. zi)
, § 34 odst. 3 písm. f) a § 40 odst. 25 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, § 2 odst. 5
(správně 7) zákona č. 569/1991 Sb.
, o Pozemkovém fondu České republiky, ve znění pozdějších předpisů, a čl. IV zákona č. 144/1999 Sb. se zrušují dnem vyhlášení tohoto nálezu ve Sbírce zákonů.
Ve zbytku se návrh zamítá.
Dne 19. července 1999 byl Ústavnímu soudu doručen návrh skupiny poslanců
podle § 64 odst. 1 písm. b) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu. Soudce zpravodaj shledal, že podání splňuje formální
náležitosti návrhu na zrušení zákona s petitem, aby Ústavní soud nálezem
rozhodl, že zákon č. 144/1999 Sb., kterým se mění zákon č. 42/1992 Sb., o úpravě majetkových vztahů a vypořádání majetkových nároků v družstvech,
ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 569/1991 Sb., o Pozemkovém fondu České republiky, ve znění pozdějších předpisů, vyhlášený
ve Sbírce zákonů (částka 51) dne 15. července 1999, se zrušuje
dnem vyhlášení nálezu.
Poslanci Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky v počtu 77 potvrdili
svými podpisy předložený návrh na zrušení zákona a pověřili poslance
Marka Bendu, aby za ně jednal před Ústavním soudem.
Skupina poslanců poukazuje na rozpor napadeného zákona s těmito ústavními
články:
čl. 1 Listiny základních práv a svobod,
čl. 2 odst. 3 Listiny základních práv a svobod,
čl. 4 odst. 3 a 4 Listiny základních práv a svobod,
čl. 11 odst. 1 a 4 Listiny základních práv a svobod,
čl. 1 odst. 1 Dodatkového protokolu k evropské Úmluvě o ochraně lidských
práv a základních svobod.
Navrhovatelé se soustřeďují na právní úpravy nakládání s majetkem členů
družstva při jeho transformaci, protože právě v této oblasti podle
nich došlo k základním zásahům do ústavních práv občanů, resp. členů
družstva. K tomu účelu konfrontují především ustanovení § 13 odst. 2 a 3 zákona č. 42/1992 Sb., o úpravě majetkových vztahů a vypořádání majetkových nároků v družstvech,
ve znění pozdějších předpisů, která stanovila nároky oprávněných
osob s nároky, jak je stanovila napadená novela tohoto zákona vydaná
pod č. 144/1999 Sb.
§ 13 odst. 2 zákona č. 42/1992 Sb. uvádí:
Pokud se oprávněná osoba nestane účastníkem právnické osoby podle transformačního
projektu a je podnikatelem v oboru předmětu činnosti výrobního
nebo spotřebního družstva nebo provozuje zemědělskou výrobu v případě
zemědělského družstva, musí jí být majetkový podíl vydán do 90
dnů ode dne, kdy oprávněná osoba o vydání písemně požádala.
§ 13 odst. 3 téhož zákona stanoví:
Pokud se oprávněná osoba nestane účastníkem právnické osoby podle transformačního
projektu a není podnikatelem ve smyslu odstavce 2, může jí být vydán majetkový podíl v plné výši po sedmi letech od schválení
transformačního projektu, pokud se oprávněná osoba po schválení
transformačního projektu nedohodne s družstvem nebo jeho právním nástupcem
jinak.
Naproti tomu podle nově doplněných ustanovení § 13 odst. 4 až 10 napadeného zákona - novely byl zaveden nový způsob "vypořádání" majetkového
podílu vydáním majetkových listů družstva nebo jeho právního nástupce.
Oprávněná osoba, jejíž nárok nebyl ke dni 31. března 1999 uspokojen,
obdrží na vyrovnání svého nároku v hotovosti 10 % nevypořádaného
majetkového podílu, nejvýše však částku 10 000 Kč z prostředků Pozemkového
fondu České republiky (dále jen "Pozemkový fond"), pokud svůj
nárok řádně uplatní do 31. března 2000. Požádá-li oprávněná osoba
o vypořádání majetkového podílu dluhopisem Pozemkového fondu, je družstvo
nebo jeho právní nástupce povinno s ní uzavřít dohodu o vypořádání
tímto způsobem. Dluhopis má dobu splatnosti 20 let s úrokovou sazbou
2 % ročně. Nedojde-li při tomto postupu k vypořádání, např. proto,
že oprávněná osoba o vypořádání nároku na vydání majetkového podílu
dluhopisem nepožádala, je družstvo nebo jeho právní nástupce povinno
vypořádání provést vydáním majetkových listů v celkové jmenovité hodnotě
znějících na jméno oprávněné osoby. Předáním majetkových listů splňujících
stanovené náležitosti je pohledávka oprávněné osoby vůči družstvu
nebo jeho právnímu nástupci vypořádána. Pokud první oprávněná
osoba, které byly vydány majetkové listy družstva, je po dobu 15 let
nezcizí nebo nevloží do majetku družstva či jiné kapitálové společnosti,
Pozemkový fond tyto majetkové listy odkoupí po 15 letech od doby
jejich vydání za nominální cenu bez úročení.
Navrhovatelé po této konfrontaci dospívají k závěru, že smyslem napadeného
zákona je změna ve způsobu vypořádání majetkových podílů a omezuje
jejich vlastníky takovým způsobem, který není srovnatelný s užívacími
a požívacími právy vlastníků jiných cenných papírů (akcií, dluhopisů,
směnek aj.) a navíc jim nezajišťuje ekvivalentní vyrovnání ani zajištění
jejich práv. Na druhé straně zcela nepřiměřeně zvýhodňuje dlužníky,
tj. povinné osoby (družstva a jejich právní nástupce) užívající
bez náhrady již od doby transformace družstva majetkové podíly oprávněných
osob. Pokládají proto za nepochybné, že změna ve způsobu vydání
majetkových podílů oprávněným osobám, tj. jejich vlastníkům, zakotvená
v napadeném zákoně omezuje práva těchto vlastníků neústavním způsobem,
zejména pokud jde o ústavně nepřípustné omezení vlastníka majetkového
podílu na transformovaném družstvu nebo jeho právního nástupce,
a porušují tak čl. 1 Listiny základních práv a svobod.
Další námitkou navrhovatelů je, že napadeným zákonem byla vytvořena norma,
jež má charakter pravé zpětné účinnosti. Nároky na vypořádání majetkových
podílů oprávněných osob v § 13 odst. 3 až 10 zákona vznikly již podle podmínek zákona č. 42/1992 Sb., tj. při transformaci družstva, tedy dlouhou dobu před účinností napadeného
zákona. Původní § 13 odst. 3 vycházející z původního způsobu vydání majetkového podílu ztratil však
jakýkoliv smysl vedle nově zavedeného způsobu vypořádání. Stal se obsoletním,
a tak i důkazem o zpětné účinnosti spolu s čl. IV napadeného zákona, který stanoví, že se jím řídí i vypořádání majetkových
podílů, na jejichž vypořádání vznikl nárok přede dnem jeho účinnosti.
Retroaktivita vyplývá i z toho, že podle původní verze, jak je
uvedena v citaci § 13 odst. 2 a 3 zákona č. 42/1992 Sb., se vlastník mohl rozhodnout mezi dvěma způsoby vydání majetkového podílu:
buď že se stane členem družstva, bude provozovat zemědělskou výrobu,
a tak získá právo na vydání majetkového podílu neprodleně, anebo
že zemědělskou výrobu provozovat nebude a získá právo na vydání svého
majetkového podílu po uplynutí sedmi let od schválení transformačního
projektu. Z tohto vyplývá, že pokud se rozhodl pro druhou možnost,
zákonodárce v napadeném zákoně jeho nárok, pokud jde o způsob vydání
majetkového podílu, zásadně změnil, a to v jeho neprospěch. Tím byl
dle stanoviska navrhovatelů porušen čl. 2 odst. 3 Listiny základních práv a svobod.
Navrhovatelé vyjadřují dále své pochybnosti k náležitostem a právní povaze
majetkových listů, jak jsou definovány v napadeném zákoně. Naplňují
znaky listiny definované v § 4 odst. 4 zákona č. 591/1992 Sb., o cenných papírech, ve znění pozdějších předpisů, neboť mají být vydávány
v souvislosti s převzetím povinnosti k vypořádání majetkového podílu
oprávněné osoby na transformovaném družstvu, je s nimi spojeno
právo na vyplacení majetkového podílu a jsou převoditelné. V takovém
případě však musí obsahovat i náležitosti uvedené v § 3 zákona č. 530/1990 Sb., o dluhopisech, tedy mimo jiné závazek emitenta splatit jmenovitou hodnotu
dluhopisu v určeném termínu, vyplácet určený výnos dluhopisu ve
stanovených termínech či způsob stanovení takového výnosu. Tím se vytvářejí
instituty, pravidla a situace, které jsou v rozporu s obchodním zákoníkem a předpisy souvisejícími v oblasti platného soukromého práva.
V další části svého podání navrhovatelé vycházejí z toho, že oprávněná
osoba se stala vlastníkem majetkového podílu již před jeho vydáním ve
smyslu § 9 odst. 7 zákona č. 42/1992 Sb., tj. poté, co byl majetkový podíl družstvem vypočten a oprávněná osoba
s ním byla seznámena. Zdůrazňují, že napadeným zákonem dochází k podstatné
redukci obsahu vlastnictví k tomuto majetku, a to jednak omezením
práva tento majetek užívat, jednak na dobu 15 let zbavením práva
požívat jeho plody a užitky. Nepřímým důsledkem je pak omezení dispozičního
práva k takovému majetku. Navrhovatelé mají za to, že zákonodárce
se při ochraně dlužníka - transformovaného družstva či jeho právního
nástupce - ocitl mimo rámec působnosti čl. 11 odst. 2 a 4 Listiny základních práv a svobod, neboť těmto subjektům "daroval" právo bez náhrady užívat po dobu nejméně
15 let cizí majetek, přičemž vlastníkům tohoto majetku nepřiznal
ani právo na přiměřené výnosy z tohoto majetku plynoucí. Přitom již
podle původní verze zákona č. 42/1992 Sb. poskytl zákonodárce transformovaným družstvům sedmiletou lhůtu k vydání
majetkových podílů oprávněným osobám (i když bez výnosů) a současnou
právní úpravou těm, kdož z podstatné části nedostáli svým závazkům
vyplývajícím z původní verze transformačního zákona, prakticky prodloužil
jejich zvýhodnění o dvojnásobek. Z toho navrhovatelé dospívají
k názoru, že tím byl porušen jak čl. 11 odst. 1 a 4 Listiny základních práv a svobod, tak čl. 1 odst. 1 Dodatkového protokolu k evropské Úmluvě o ochraně lidských
práv a základních svobod.
Závěrem navrhovatelé poukazují na to, že podle čl. 1 Ústavy České republiky je Česká republika právním státem a k jeho definičním
znakům patří také princip právní jistoty a ochrany důvěry občanů v právo
a z toho vyplývá i zákaz retroaktivity právních norem. Retroaktivita
stanovená čl. IV napadeného zákona je proto narušením nabytých práv přesahujících účel
zákona č. 42/1992 Sb. a narušuje i princip ochrany důvěry v právo, a je tak v rozporu s čl. 1 Ústavy České republiky.
Ústavní soud si k ústavní stížnosti vyžádal vyjádření Poslanecké sněmovny
i Senátu Parlamentu České republiky.
Dopisem ze dne 15. září 1999 sdělil předseda Poslanecké sněmovny prof.
Ing. Václav Klaus, CSc. Ústavnímu soudu, že zákon č. 144/1999 Sb. byl schválen potřebnou většinou poslanců Poslanecké sněmovny dne 1. dubna
1999. Dne 28. dubna 1999 byl zamítnut Senátem, dne 19. května 1999
byl znovu schválen Poslaneckou sněmovnou. Prezidentem republiky byl
vrácen dne 2. června 1999 a dne 29. června 1999 Poslanecká sněmovna
svým hlasováním na vráceném zákonu setrvala. Poté byl zákon podepsán
předsedou Poslanecké sněmovny a předsedou vlády a byl řádně vyhlášen.
Pokud jde o obsahovou stránku zákona, předseda Poslanecké sněmovny
uvádí, že důvodem k úvahám novelizovat tento zákon je obava z možných
vážných důsledků hromadného vypořádání podílů z transformace, které
se očekává na přelomu let 1999 a 2000. Dnes je zcela zřejmé, že zemědělská
družstva, popřípadě jejich právní nástupci v postavení dlužníků
nejsou a do stanovené doby ani nebudou schopna transformační podíly
vypořádat. Cílem novely zákona je tedy ochrana těchto subjektů před konkursem.
Při projednávání návrhu zákona v Poslanecké sněmovně byly uplatňovány
zásadní a výrazně protichůdné názory, přičemž argumentace
odpůrců návrhu zákona byla v zásadě totožná s návrhem podaným skupinou
poslanců Ústavnímu soudu. Závěrem předseda Poslanecké sněmovny uvádí,
že je na Ústavním soudu, aby v souvislosti s podaným návrhem posoudil
ústavnost tohoto zákona a vydal příslušné rozhodnutí.
Dopisem ze dne 30. září 1999 zaslala Ústavnímu soudu vyjádření k návrhu
skupiny poslanců předsedkyně Senátu PhDr. Libuše Benešová. Konstatovala,
že předloha napadeného zákona byla předmětem obsáhlých diskusí
v Senátu a v průběhu projednávání byly předloze vytýkány nedostatky spočívající
zejména v rozporu mezi původním pojetím zákona, který upravoval
vydání majetkového podílu, zatímco ustanovení novely zákona nahrazuje
slovo vydání významově odlišným slovem vypořádání; v situaci,
kde nedojde mezi věřitelem a zemědělským družstvem k dohodě o vypořádání
majetkového podílu a kde se navrhuje stav řešit vydáním majetkových
listů v hodnotě vypořádávaného majetku a kde majetkový podíl je vypořádán
dnem, kdy družstvo majetkové listy vydá; tímto dnem také zaniká
pohledávka oprávněné osoby vůči zemědělskému družstvu. Reálný majetkový
podíl se tedy z důvodu pouhého neuzavření dohody účastníků mění
jen na majetkový list, který podíl na reálném majetku nepředstavuje;
je tedy skutečností, že
- majetkový list se nevydává dohodou účastníků;
- zákon přenáší povinnost uhradit značnou část závazků dlužníků na Pozemkový
fond a odčerpává tak veřejné prostředky určené k jiným účelům;
- obecná ustanovení zákona se týkají všech typů družstev a projednávaný
návrh zákona se zabývá pouze zemědělskými družstvy;
- novela poškozuje dosud nevypořádané soukromé zemědělce, kterým mělo
majetek vydat družstvo nebo jeho právní nástupce již před 6 lety, a preferuje
povinné osoby, kterým umožňuje vydat majetkové listy, a tak
se zbavit veškerých závazků, zejména pak preferuje skupinu povinných
osob, která dosud dobrovolně nesplnila povinost vypořádat své závazky
vůči skupině povinných osob, která tak již učinila atd.
Byla vyslovena i obava, zda se navržená úprava nedostává do rozporu s čl. 11 Listiny základních práv a svobod (odnětí vlastnického práva bez existence veřejného zájmu).
Projednávané předloze byla vytýkána i retroaktivita, neboť upravuje nakládání
s majetkovými listy v momentě, kdy režim zákona trvá již 7 let
v neprospěch nevyřízených případů.
Důsledkem bylo, že Senát zamítl dne 28. dubna 1999 v hlasování, při kterém
ze 65 přítomných senátorek a senátorů se vyslovilo 39 pro zamítnutí
a 21 proti zmítnutí návrhu zákona. Proto je nyní na základě podaného
návrhu skupiny poslanců na Ústavním soudu posoudit ústavnost tohoto
zákona.
Ústavní soud se též seznámil s obsahem přípisu prezidenta republiky ze
dne 2. června 1999, jímž byl zákon podle čl. 50 Ústavy České republiky vrácen Poslanecké sněmovně. V odůvodnění se uvádí, že
oprávněné osoby, v souladu s platnou právní úpravou, od roku 1992 předpokládaly,
že jim po 7 letech od schválení transformačního projektu
družstva bude vydán jejich majetkový podíl v plné výši. Těsně před uplynutím
této poměrně dlouhé doby, kdy byl jejich podíl "zablokován",
má být režim vydávání podílů v plné výši nahrazen režimem vypořádání
nároků, který podstatně zhoršuje jejich ekonomické postavení. Zákon
tímto způsobem porušuje jeden ze základních principů právního státu,
a to princip důvěry v právo, a ve svých důsledcích oslabuje Ústavou České
republiky zaručenou ochranu vlastnických práv. Přijatý zákon prohlubuje
nerovnost mezi jednotlivými skupinami oprávněných osob, založenou
už v roce 1992, konkrétně mezi osobami, které začaly provozovat
zemědělskou výrobu (těm musel být majetkový podíl vydán do 90 dnů od
podání žádosti), a mezi osobami, které nezačaly zemědělskou výrobu provozovat.
Ústavní soud si vyžádal též stanovisko vlády, které v této věci předložil
předseda vlády Ing. Miloš Zeman dne 2. prosince 1998 Poslanecké sněmovně
Parlamentu České republiky. V něm se uvádí, že vláda s návrhem
zákona vyslovila souhlas, ale současně upozornila na to, že v nejbližší
době projedná vlastní rozsáhlejší návrh novely zákona č. 42/1992 Sb., v jehož rámci bude navrženo i řešení způsobu vypořádání majetkových
podílů v družstvech. Vláda zároveň upozornila, že předložený návrh zákona
má některé nedostatky, jako:
- z navržených ustanovení není vždy jednoznačně zřejmé, jakou povahu by
měl mít majetkový list v tom smyslu, zda má jít o dluhopis nebo o cenný
papír typu akcie,
- návrh (§ 13 odst. 5), aby stejným způsobem, jakým je navrhováno vypořádat majetkové podíly
nečlenů družstev, byly vypořádány i majetkové podíly členů družstev,
nekoresponduje s faktickým stavem, neboť vypořádání majetkových podílů
členů družstev zpravidla řeší stanovy družstev,
- pochybnosti vyvolává též návrh (§ 13a odst. 3), aby majetkový list byl veřejně obchodovatelným přímo ze zákona, tj.
bez povolení příslušného státního orgánu, což by mohlo vést k tomu,
že na kapitálový trh by se dostaly další nebonitní a nelikvidní cenné
papíry, jakož i návrh (čl. II) na rozsah daňového osvobození,
- norma, kterou je navrženo (čl. III) rozšířit práva Pozemkového fondu,
je nepřiměřeně obecná,
- návrh zákona postrádá důvodovou zprávu včetně vyčíslení hospodářského
a finančního dosahu navrhované úpravy.
Ústavní soud zhodnotil návrh na zrušení zákona č. 144/1999 Sb. a dospěl k závěru, že návrh je důvodný. Přitom porušení ústavněprávních
ustanovení hodnotil v některých případech od návrhu odlišně.
Z konstantní judikatury Ústavního soudu sice vyplývá, že je věcí státu,
aby rozhodl, že jedné skupině poskytne méně výhod než jiné, nesmí však
postupovat libovolně a z jeho rozhodnutí musí vyplývat, že tak činí
ve veřejném zájmu, a nikoli např. proto, aby zakryl nedostatky ve
správě věcí veřejných.
Ústavní soud jako orgán ochrany ústavnosti se nejprve rozhodl, že se nebude
zabývat odůvodněním návrhu, týkajícím se námitky, že napadený zákon
zavedl nové instituty, např. majetkové listy, a i některými dalšími
ustanoveními se dostal do rozporu s obchodním zákoníkem či předpisy souvisejícími. Tím nemá být řečeno, že vznesené námitky nejsou
oprávněné, ale Ústavní soud přistoupil k předloženému návrhu především
z hlediska, zda jím byly porušeny ústavněprávní normy, které
navrhovatelé ve svém návrhu uvedli.
Po prostudování předložených podkladů včetně parlamentních tisků a s přihlédnutím
k důvodům, které byly uplatněny ze strany prezidenta republiky
a Senátu Parlamentu České republiky, dospěl Ústavní soud k závěru,
že novela transformačního zákona porušuje jeden ze základních principů
právního státu, a to princip právní jistoty a důvěry v právo, jak
vyplývá z čl. 1 Ústavy České republiky. Oprávněné osoby, v souladu s právní úpravou, od roku
1992 předpokládaly, že jim po 7 letech od schválení transformačního
projektu bude vydán jejich majetkový podíl v plné výši. Těsně před uplynutím
této dosti dlouhé doby však novela přinesla zcela odlišné řešení,
a to vypořádání (nikoliv již vydání) majetkového podílu buď dluhopisem
splatným do 20 let s 2% úrokem nebo majetkovým listem, který povinně
odkoupí za nominální hodnotu Pozemkový fond po 15 letech bez úročení
od první oprávněné osoby, které byl majetkový list družstva vydán.
Novela tedy na jedné straně poškozuje, zhoršuje ekonomické postavení
a popírá vlastnická práva oprávněných osob k majetkovým podílům
a na druhé straně legalizuje právo družstev či obchodních společností
nakládat s cizím majetkem podle jejich vlastních dispozic. Tím dochází
i k porušení čl. 11 odst. 1 a 4 Listiny základních práv a svobod, že vlastnické právo všech vlastníků má stejný zákonný obsah i ochranu.
Též nucené omezení vlastnického práva je možné jen ve veřejném zájmu,
a to na základě zákona a za náhradu.
Svým rozsahem a koncepcí prohlubuje novela i nerovnost mezi jednotlivými
skupinami oprávněných osob, která byla sice již založena v roce 1992,
a to mezi osobami, které začaly provozovat zemědělskou výrobu a jimž
musel být majetkový podíl vydán do 90 dnů od podání žádosti, a mezi
osobami, které nezačaly zemědělskou výrobu provozovat, jimž mohl (nikoliv
musel) být majetkový podíl vydán podle § 13 odst. 3 zákona č. 42/1992 Sb. Tato nerovnost, jež mohla být z restitučního pohledu snad pokládána za
odůvodněnou, a tím za právní úpravu, která odpovídala veřejnému zájmu,
byla však rozšířena novelou v takovém rozsahu, že ji již za odůvodněnou
pokládat nelze a musí být hodnocena jako porušení čl. 1 Listiny základních práv a svobod vyjadřujícího zásadu, že lidé jsou si rovni v právech.
V souvislosti s uvedeným konstatováním je třeba souhlasit i s tím, že
novelou byl porušen i čl. 1 odst. 1 Dodatkového protokolu k evropské Úmluvě o ochraně lidských
práv a základních svobod, který stanoví, že každá fyzická nebo právnická osoba má právo pokojně
užívat svůj majetek. Nikdo nemůže být zbaven svého majetku, s výjimkou
veřejného zájmu a za podmínek, které stanoví zákon a obecné zásady
mezinárodního práva.
Při zvážení všech uvedených důvodů Ústavní soud rozhodl, že je třeba návrhu
skupiny poslanců vyhovět a novou úpravu zákona č. 42/1992 Sb. a zákonů č. 586/1992 Sb. a č. 569/1991 Sb. zrušit. Po formální stránce musel vyjít z toho, že zákon č. 144/1999 Sb., který byl vyhlášen ve Sbírce zákonů dne 15. července 1999, týmž dnem
změnil ustanovení v původním zákoně č. 42/1992 Sb., kam byla ustanovení napadeného zákona č. 144/1999 Sb., která Ústavní soud pokládal za neústavní, touto cestou vnesena.
Současně považuje Ústavní soud za nutné upozornit jak orgány zákonodárné,
tak exekutivní, že zákon č. 42/1992 Sb. by měl v § 13 odst. 3 upevnit postavení oprávněných osob, které sice z textu vyplývá, ale je
cílevědomě zeslabováno až do té míry, že vydání majetkového podílu,
ač zákonem stanoveného, je v době, kdy má uplynout závazná sedmiletá
lhůta, pro toto vydání zpochybňováno a zákonem č. 144/1999 Sb. bylo prakticky anulováno. Ústavní soud proto neponechal bez povšimnutí
ani vyjádření některých poslanců či senátorů, kteří v návrhu zákona
spatřovali odnětí vlastnického práva bez existence veřejného zájmu či
jako jistou formu vyvlastnění, ne však pro potřebu demokratického státu,
ale pro jinou skupinu osob, která nedostála svým závazkům, které
pro ni již od roku 1992 ze zákona vyplývaly. Zemědělská družstva dostala
tehdy možnost užívat majetek oprávněných osob a výnosů z tohoto
majetku. Některá jednala ekonomicky i právně poctivě, splnila zákonnou
povinnost a vydala majetkové podíly. Vycházela z toho, že majetek
jim byl svěřen do správy, že není jejich a že je nezbytné jej ve stanovené
lhůtě vrátit. Byla však i taková, která o svěřený majetek nepečovala.
Z uvedených důvodů Ústavní soud napadená zákonná ustanovení zrušil podle § 70 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu.
Pokud jde o část novely, podle níž v § 13 odst. 2 a 3 zákona č. 42/1992 Sb. slova "vydán" a "vydání" byla nahrazena slovy "vypořádán" a "vypořádání",
návrh na její zrušení Ústavní soud zamítl podle § 70 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb., neboť dospěl k závěru, že tato legislativní úprava není protiústavní,
když při ústavně konformní interpretaci a aplikaci této právní normy
nedojde k porušení vlastnických práv oprávněných osob.
Předseda Ústavního soudu:
JUDr. Kessler v. r.