NÁLEZ Ústavního soudu Jménem České republiky
Ústavní soud rozhodl dne 23. května 2000 ve věci návrhu III. senátu Ústavního soudu
na zrušení § 17 odst. 5 zákona č. 48/1997 Sb.
, o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících
zákonů, ve znění pozdějších předpisů,
takto:
Ustanovení § 17 odst. 5 zákona č. 48/1997 Sb.
, o veřejném zdravotním pojištění, ve znění pozdějších předpisů, se dnem
31. prosince 2000 zrušuje.
Ústavní stížností se stěžovatelé MUDr. H. F. a spol. domáhají zrušení
čl. 1 a 8 rozhodnutí vlády ze dne 23. června 1999 o hodnotách bodu a
výši úhrad zdravotní péče hrazené z veřejného zdravotního pojištění,
jimiž se cítí být dotčeni ve svých základních právech a svobodách vyplývajících
z čl. 26 odst. 1
a čl. 41 odst. 1
a dále z čl. 1
, čl. 2 odst. 2
a 3, čl. 3 odst. 1
a čl. 4 odst. 1 Listiny základních práv a svobod
(dále jen "Listina"), jakož i z čl. 26 Mezinárodního paktu o občanských
a politických právech (věc je vedena pod sp. zn. III. ÚS 407/99).
Stěžovatelé objasňují svoji aktivní legitimaci poukazem na skutečnost,
že jsou fyzickými a právnickými osobami poskytujícími specializovanou
zdravotní ambulantní péči dle zákona č. 160/1992 Sb.
, o zdravotní péči v nestátních zdravotnických zařízeních, ve znění pozdějších
předpisů. Ústavní stížností napadají uvedené rozhodnutí vlády
vydané na základě ustanovení § 17 odst. 5 zákona č. 48/1997 Sb.
, ve znění pozdějších předpisů, přičemž v něm spatřují zásah orgánu veřejné
moci podle čl. 87 odst. 1 písm. d) Ústavy České republiky (dále jen "Ústava"). Dle jejich názoru jak vláda, tak Ministerstvo zdravotnictví,
a to i ve smyslu dosavadní judikatury Ústavního soudu, v
předmětné věci vystupují v postavení orgánu veřejné moci, když vláda
rozhodnutím určila výši plnění ze smluv o poskytování a úhradě zdravotní
péče mezi stěžovateli a zdravotními pojišťovnami, čímž měla autoritativně
a pravomocně zasáhnout do jejich právní sféry. Dále dle stěžovatelů
uvedené rozhodnutí vlády nelze v žádném případě považovat za
výsledek realizace právotvorné pravomoci, a tedy za podzákonný právní
předpis, zejména proto, že nemá obligatorní právní formu podzákonného
právního předpisu vydávaného vládou, a to formu nařízení (čl. 78 Ústavy),
nesplňuje také základní obsahový znak právního předpisu, protože
nemá normativní, ale pouze jednorázový charakter. I když v úvodu
textu rozhodnutí je uvedeno, že o něm vláda rozhodla usnesením, použití
termínu usnesení v této souvislosti však dle přesvědčení stěžovatelů
neznamená, že jde pouze o interní rozhodnutí nebo rozhodnutí týkající
se vnitřní úpravy chodu vládních prací, protože zasahuje do práv
třetích osob. Z výše uvedeného stěžovatelé ohledně právní povahy napadeného
rozhodnutí vlády dovozují závěr, dle něhož toto rozhodnutí není
ani právním předpisem, ani interním usnesením, nýbrž je správním rozhodnutím
způsobilým zasáhnout do jejich ústavně zaručených práv, pročež
má právní povahu zásahu orgánu veřejné moci dle čl. 87 odst. 1 písm. d) Ústavy
.
Z hlediska dodržení podmínek podání ústavní stížnosti odkazují stěžovatelé
na ustanovení § 248 odst. 3 a přílohu A občanského soudního řádu (dále jen "o. s. ř."), dle kterých
rozhodnutí o regulaci cen dle zákona č. 526/1990 Sb.
o cenách, ve znění pozdějších předpisů, nepodléhají soudnímu přezkumu.
Nadto jsou stěžovatelé přesvědčeni, že ústavní stížnost přesahuje svým
významem jejich vlastní zájmy, když napadeným rozhodnutím vlády mají
být dotčena základní práva a svobody více než 8 500 nestátních zdravotnických
zařízení, a tedy jsou dány podmínky jejího projednání i
dle § 75 odst. 2 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb.
, o Ústavním soudu.
Protiústavnost čl. 1 předmětného rozhodnutí vlády spatřují stěžovatelé
v porušení ústavními zákony a mezinárodními smlouvami dle čl. 10 Ústavy
garantované rovnosti v podnikání. Pro naplnění podmínky rozporu s čl. 26 Listiny
ve spojení s čl. 41 odst. 1 Listiny
odkazují na jeho rozpor zejména se zákony č. 20/1966 Sb.
, o péči o zdraví lidu, ve znění pozdějších předpisů, č. 526/1990 Sb.
, ve znění pozdějších předpisů, č. 220/1991 Sb.
, o České lékařské komoře, České stomatologické komoře a České lékárnické
komoře, ve znění pozdějších předpisů, č. 160/1992 Sb.
, o zdravotní péči v nestátních zdravotnických zařízeních, ve znění pozdějších
předpisů, a č. 48/1997 Sb.
, ve znění pozdějších předpisů.
Odkazujíce na výměr Ministerstva financí 01/99, jímž se vydává seznam
zboží s regulovanými cenami, dle jehož bodu 4
mezi zboží, u něhož se uplatňují úředně stanovené ceny, patří také zdravotní
péče hrazená zdravotním pojištěním, která je poskytována účastníku
veřejného zdravotního pojištění nebo účastníku smluvního zdravotního
pojištění, považují stěžovatelé napadené rozhodnutí vlády za cenovou
regulaci podle zákona o cenách. Poukazují přitom na rozpor rozhodnutí
vlády ze dne 23. června 1999 o hodnotách bodu a výši úhrad zdravotní
péče hrazené z veřejného zdravotního pojištění s ustanoveními § 2 odst. 3
a § 16 odst. 2 zákona o cenách
, jakož i s § 2 vyhlášky č. 580/1990 Sb.
, kterou se provádí zákon o cenách, jenž spatřují v nedodržení struktury
regulované ceny, jež zahrnuje oprávněné náklady a přiměřený zisk.
V této souvislosti upozorňují na nerovnost ve vztahu ke stanovení maximálních
cen tuzemských léčiv a prostředků zdravotnické techniky dle
výměru Ministerstva financí 6/16/1998.
Stěžovatelé dále konstatují nepříznivé ekonomické dopady této cenové regulace,
jakož i možné snížení dostupnosti zdravotní péče.
Nerovnost spatřují i ve srovnání vlastního postavení s postavením zdravotních
pojišťoven, přičemž i podle judikatury Ústavního soudu namítají
absenci zdůvodnění takovéhoto odlišování.
Stěžovatelé v ústavní stížnosti dále namítají, že vláda v napadeném rozhodnutí
překročila rámec vymezený ustanovením § 17 odst. 5 zákona o veřejném zdravotním pojištění
, když kromě stanovení hodnoty bodu a výše úhrad zdravotní péče hrazené
ze zdravotního pojištění stanovila i další limity, a to limit času
a limit množství, a závazně stanovila i převýšení vykázané zdravotní
péče. Poukazují dále na možné absurdní důsledky v rozhodnutí obsažené
úpravy, kdy zdravotnické zařízení v porovnávaném období z nejrůznějších
důvodů (dlouhodobé pracovní neschopnosti, dlouhodobé dovolené apod.)
nenaplnilo tehdejší limit a vykázalo pouze velmi malý objem zdravotní
péče.
Povinnost poskytovat kvalitní zdravotní péči, např. i s ohledem na ustanovení § 11 odst. 1 písm. b) zákona o veřejném zdravotním pojištění
, pak dle názoru stěžovatelů vede v případě stanovení limitů buď k nezbytnosti
pracovat zadarmo nebo se posunout do nižší hodnoty bodu a za
stejnou práci obdržet o pětinu nižší příjem.
V souvislosti s čl. 8 rozhodnutí vlády poukazují stěžovatelé na jeho rozpor
s § 40 odst. 2 zákona o veřejném zdravotním pojištění
, když při hrazení neodkladné zdravotní péče v nesmluvních zdravotnických
zařízeních vláda stanoví nižší úhradu, než je vymezena pro případ
smluvního ujednání mezi zdravotní pojišťovnou a zdravotnickým zařízením.
Ze všech uvedených důvodů stěžovatelé navrhují zrušení čl. 1 a 8 rozhodnutí
vlády ze dne 23. června 1999, o hodnotách bodu a výši úhrad zdravotní
péče hrazené z veřejného zdravotního pojištění.
Na základě výzvy Ústavního soudu podle § 42 odst. 4
a § 76 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb.
, ve znění pozdějších předpisů, podala vláda k ústavní stížnosti vyjádření.
Vyjadřuje v něm přesvědčení, že přijetím napadeného usnesení se
žádným způsobem nedotkla a ani dotknout nemohla práva stěžovatelů podnikat
vyplývajícího z čl. 26 odst. 1 Listiny
, když bylo vydáno na základě zákona o veřejném zdravotním pojištění,
tj. k zajištění základního práva plynoucího z čl. 31 Listiny. Vláda se
domnívá, že zřízení a fungování veřejného zdravotního pojištění tak,
jak vyplývá z čl. 31 Listiny, nesouvisí s právem podnikat zaručeným
čl. 26 odst. 1 Listiny. Jakkoliv vláda považuje platnou právní úpravu, umožňující z
veřejného zdravotního pojištění hradit zdravotní péči občanům ve státních
i nestátních zdravotnických zařízeních, za vyhovující, nebylo by
podle jejího názoru v rozporu s Listinou, kdyby zákon v krajním případě
omezil poskytování bezplatné zdravotní péče tak, že by byla poskytována
pouze v síti "veřejných" zdravotnických zařízení, zcela bez možnosti
vytvářet při jejím poskytování zisk. V této souvislosti u ústního
jednání byla ze strany vlády zdůrazněna skutečnost, že ani ze základního
práva na podnikání dle čl. 26 odst. 1 Listiny
nevyplývá právo na zisk. Vláda se ve svém vyjádření dále domnívá, že
přijetím napadeného usnesení nepostupovala ani praeter legem, když usnesení
přijala na základě zákonného zmocnění obsaženého v ustanovení § 17 odst. 5 zákona o veřejném zdravotním pojištění
. Vláda je však při svém rozhodování o hodnotách bodu a výši úhrad zdravotní
péče hrazené ze zdravotního pojištění limitována nepřímo, a to
platební možností zdravotních pojišťoven, jež je závislá na výši sazeb
pojistného na veřejné zdravotní pojištění stanovených zákonem č. 592/1992 Sb.
, o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů.
Tato pravomoc je dle názoru vlády výrazem racionální a ústavně
konformní úvahy, že včasné rozhodnutí o hodnotách bodu a výši úhrad
zdravotní péče je nezbytné, protože jinak by byla ohrožena realizace
ústavně zaručeného práva občanů na bezplatnou zdravotní péči na základě
veřejného zdravotního pojištění.
Vláda je přesvědčena, že její usnesení je po stránce procedurální i obsahové
v souladu se zákonným zmocněním a že z rozsahu tohoto zmocnění
nevybočila. V této souvislosti poukazuje i na nález Ústavního soudu
ze dne 25. října 1995 vyhlášený pod č. 271/1995 Sb.
, v němž byly zformulovány i principy, jež by měly být v podstatě platné
i pro daný případ. Ústavní soud v uvedené věci konstatoval, že je-li
akt vlády v souladu s Ústavou, ústavními zákony, mezinárodními smlouvami
podle čl. 10 Ústavy a také se zákony, je posouzení věcné správnosti
a účelnosti rozhodnutí vlády mimo kompetence Ústavního soudu; jde
o akt, který je "výrazem snahy o sladění veřejných zájmů se zájmy
partikulárními" a "je nesporné, že při řešení těchto složitých otázek
může být těžko nalezeno řešení, které bude bez jakýchkoliv rozporů a
připomínek. Je věcí exekutivy, aby se zvážením všech pro a proti vydala
konečné rozhodnutí, a je nepochybné, že Ústavnímu soudu nepřísluší
do této sféry výkonné moci zasahovat. Odpovědnost vlády za případné
negativní důsledky takového rozhodnutí je odpovědností politickou, nikoliv
tedy odpovědností právní."
S přihlédnutím k právě uvedené argumentaci je vláda toho názoru, že napadeným
usnesením nezasáhla do ústavně zaručených práv stěžovatelů, a
nedomnívá se tedy ani, že jím způsobila situaci, která není slučitelná
s principem právního státu zakotveného v čl. 1 Ústavy.
Vzhledem k tomu, že dle jejího přesvědčení tím, že v rámci zmocnění daného
zákonem o veřejném zdravotním pojištění přijala dne 23. června 1999
usnesení č. 657 ke stanovení hodnot bodu a výši úhrad zdravotní péče
hrazené z veřejného zdravotního pojištění pro 3. a 4. čtvrtletí 1999,
nijak neporušila práva, která stěžovatelům náleží podle čl. 2 odst. 2
a 3, čl. 26 odst. 1 Listiny
a čl. 1
a čl. 2 odst. 4 Ústavy
, vláda navrhuje, aby ústavní stížnost proti uvedenému usnesení vlády
byla zamítnuta.
Při ústním jednání ve věci ústavní stížnosti, konaném dne 2. prosince
1999, byly stěžovateli předloženy Ústavnímu soudu jako důkazy Aktuální
informace Ústavu zdravotnických informací a statistiky ze dne 11. října
1999 (č. l. 277, 278) týkající se nárůstu výnosů zdravotních pojišťoven
v I. pololetí 1999 ve srovnání s I. pololetím 1998 a dále vývoje
nákladů zdravotních pojišťoven v roce 1997 a 1998. V replice zástupce
vlády, jejího místopředsedy JUDr. Pavla Rychetského, byla zdůrazněna
skutečnost, že k uvedeným ukazatelům nemohlo být v napadeném usnesení
vlády přihlédnuto, jelikož v době jeho přípravy nebyly ještě k
dispozici.
III. senát Ústavního soudu při projednávání této ústavní stížnosti dospěl k závěru, že § 17 odst. 5 zákona č. 48/1997 Sb. , ve znění pozdějších předpisů, je v rozporu s čl. 78 Ústavy . Podle § 78 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb. proto svým usnesením ze dne 2. prosince 1999 č. j. III. ÚS 407/99-291 přerušil řízení a předložil plénu Ústavního soudu návrh na zrušení § 17 odst. 5 zákona č. 48/1997 Sb. , ve znění pozdějších předpisů.
Podle § 42 odst. 3
a § 69 zákona č. 182/1993 Sb.
, ve znění pozdějších předpisů, zaslal Ústavní soud předmětný návrh Poslanecké
sněmovně. Ve svém vyjádření předseda Poslanecké sněmovny Parlamentu
České republiky prof. Ing. Václav Klaus, CSc., úvodem objasňuje
důvod přijetí předmětné zákonné úpravy, jímž byla skutečnost, že právní
úprava dohodovacího řízení neobsahovala řešení situace, kdy mezi
zdravotními pojišťovnami a reprezentanty poskytovatelů zdravotní péče
nedojde k dohodě. Za účelem řešení této situace vláda v předložené
novele zákona o veřejném zdravotním pojištění navrhovala svěřit za těchto
okolností rozhodování o hodnotě bodu Ministerstvu zdravotnictví,
přičemž takovéto rozhodnutí by bylo vyhlášeno ve Věstníku Ministerstva
zdravotnictví. Při projednávání vládního návrhu Poslanecká sněmovna
určila namísto Ministerstva zdravotnictví za orgán oprávněný rozhodnout
za uvedených podmínek o výši bodu vládu, která tak činí na návrh
Ministerstva zdravotnictví, přičemž toto rozhodnutí vlády se vyhlašuje
ve Věstníku Ministerstva zdravotnictví. Ve vyjádření se dále upozorňuje
na skutečnost, že zákon o veřejném zdravotním pojištění neupravuje
způsob zveřejnění rozhodnutí vlády o hodnotě bodu ve Věstníku Ministerstva
zdravotnictví, přičemž materie vyhlašování a zveřejňování
rozhodnutí vlády je upravena jinými právními předpisy, např. Ústavou
a zákonem o Sbírce zákonů. Z uvedeného je pak dovozován závěr, dle něhož
ustanovení § 17 odst. 5 zákona č. 48/1997 Sb.
, ve znění pozdějších předpisů, není v rozporu s čl. 78 Ústavy, když toto
ustanovení toliko zaručuje publikaci buď dohody nebo rozhodnutí vlády
o hodnotách bodu a výši úhrad zdravotní péče hrazené ze zdravotního
pojištění, avšak neuvádí, že konkrétní rozhodnutí vlády o cenách
ve zdravotnictví má být zveřejněno pouze ve Věstníku Ministerstva zdravotnictví
a nedotýká se povinnosti vlády, aby souběžně zveřejnila své
rozhodnutí formou nařízení ve Sbírce zákonů.
Předseda Poslanecké sněmovny dále potvrdil, a to v souladu s požadavky
obsaženými v ustanovení § 68 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb.
, že zákon č. 2/1998 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon č. 48/1997 Sb.
, o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících
zákonů, ve znění zákona č. 242/1997 Sb.
, byl schválen potřebnou většinou poslanců zákonodárného sboru, byl podepsán
příslušnými ústavními činiteli a řádně vyhlášen. V závěru vyjádření
je obsaženo stanovisko, že zákonodárný sbor při přijímání předmětného
zákonného ustanovení jednal v přesvědčení o jeho souladu s Ústavou,
ústavním pořádkem a právním řádem, přičemž je na Ústavním soudu,
aby podaný návrh posoudil a vydal příslušné rozhodnutí.
Podle § 42 odst. 3
a § 69 zákona č. 182/1993 Sb.
, ve znění pozdějších předpisů, zaslal Ústavní soud předmětný návrh i
Senátu Parlamentu České republiky. Ve svém vyjádření jeho předsedkyně
PhDr. Libuše Benešová objasňuje důvod přijetí předmětného zákonného
ustanovení, a to shodně, jak v této souvislosti učinila Poslanecká sněmovna.
Účastník řízení dále odůvodňuje roli státu při určování hodnoty
bodu a výše úhrad zdravotní péče hrazené ze zdravotního pojištění.
S poukazem na čl. 31 Listiny dovozuje v této souvislosti závěr, dle
něhož za situace, kdy zájmy občanů při jednání o ceně zdravotní péče
zastupují pouze zdravotní pojišťovny, je třeba umožnit státu účinně zasáhnout
v případech, kdy zdravotní pojišťovny z důvodu hájení svých
skupinových finančních zájmů nejsou schopny zastupovat zájmy pojištěnců
a ani zájmová skupina poskytovatelů zdravotní péče není přístupná
dohodě, anebo v případě, pokud učiněné dohody odporují právním předpisům
nebo veřejnému zájmu.
Ve vyjádření se dále konstatuje, že návrh zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon o veřejném zdravotním pojištění, Senát projednal na své 9.
schůzi (I. volební období) dne 12. a 13. listopadu 1997 a hlasy 67
senátorek a senátorů, když nikdo ze senátorek a senátorů nebyl proti,
přijal usnesení č. 140 vrátit předmětný návrh Poslanecké sněmovně ve
znění přijatých pozměňovacích návrhů. Senát přitom neshledal důvody,
pro které by nemohl vyslovit souhlas s navrhovaným zněním ustanovení § 17 odst. 5 zákona č. 48/1997 Sb.
, ve znění pozdějších předpisů, když si plně uvědomoval, že v případě,
že se smluvní strany dohodovacího řízení nedohodnou na hodnotách bodu
a výši úhrady, byla by realizace ústavně zaručeného práva na bezplatnou
zdravotní péči na základě veřejného zdravotního pojištění ohrožena.
Oprávnění vlády rozhodnout za podmínek stanovených zákonem chápal
Senát nikoliv jako rozhodnutí vlády mající normativní charakter ve smyslu
čl. 78 Ústavy, ale jako rozhodnutí "nezávislého rozhodce", které
ve smluvním právu není ojedinělé (např. rozhodování rozhodce v řízení
o uzavření kolektivní smlouvy, řízení před rozhodci apod.). Jelikož
se zároveň jednalo o státem garantovanou realizaci ústavního práva
a o hospodaření s veřejnými prostředky, Senát se ztotožnil s názorem
Poslanecké sněmovny, že v daném případě bude rozhodovat vláda. Ve vyjádření
je dále obsažen názor, dle něhož, pokud by předmětné zákonné ustanovení
mělo být zrušeno a vláda by měla být zmocněna k provedení zákona
a v jeho mezích vydávat o hodnotách bodu a výši úhrady zdravotní
péče právní předpis formou nařízení, nebyla by zároveň možná konstrukce
dohodovacího řízení o týchž veličinách, neboť realizaci pravomoci
vlády nelze svazovat institutem dohodovacího řízení.
Ústavní soud si také vyžádal jako listinné důkazy od Poslanecké sněmovny
a od Senátu příslušné sněmovní tisky a těsnopisecké zprávy z jednání
obou komor Parlamentu.
U ústního jednání, konaného dne 23. května 2000, byli jako svědkové slyšeni
prof. MUDr. Bohumil Fišer, CSc., ministr zdravotnictví, Ing. Jiřina
Musílková, ředitelka Všeobecné zdravotní pojišťovny, a MUDr. Jaroslav
Henzl, předseda Svazu soukromých lékařů a podnikatelů ve zdravotnictví.
Ze svědeckých výpovědí k průběhu dohodovacího řízení mezi zdravotními
pojišťovnami a zástupci smluvních zdravotnických zařízení ke
stanovení hodnoty bodu a výše úhrad zdravotní péče hrazené ze zdravotního
pojištění bylo zjištěno následující: Prof. MUDr. Bohumil Fišer,
CSc., a Ing. Jiřina Musílková ve svých svědeckých výpovědích uvedli
zejména zdůvodnění lhůty šesti měsíců pro určení hodnoty bodu a výše
úhrad zdravotní péče hrazené ze zdravotního pojištění, jež plyne z měnící
se situace ve výběru pojistného, dále objasnili způsob interpretace
nedohody účastníků dohodovacího řízení, jež je dána v případě nesouhlasu
kterékoli ze zdravotních pojišťoven, a to v jakémkoli segmentu
poskytované zdravotní péče. K dotazu soudu Ing. Jiřina Musílková potvrdila,
že v průběhu dohodovacího řízení Ministerstvo zdravotnictví
nesehrává roli rozhodce. Ve výpovědi MUDr. Jaroslava Henzla byl obsažen
zejména poukaz na nerovné postavení zástupců smluvních zdravotnických
zařízení ve vztahu ke zdravotním pojišťovnám v dohodovacím řízení,
když pro konstatování nedohody postačuje nesouhlas jediné zdravotní
pojišťovny, na straně smluvních zdravotnických zařízení však nesouhlas
nejméně jejich jedné třetiny.
Ústavní soud nejprve zkoumal, jak mu ukládá § 68 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb.
, byl-li napadený zákon přijat a vydán v mezích Ústavou stanovené kompetence
a ústavně předepsaným způsobem.
Z předložených sněmovních tisků a těsnopiseckých zpráv bylo zjištěno,
že schůze, na níž se o zákonu hlasovalo, se zúčastnil dostatečný počet
poslanců, resp. senátorů. Poté, co Senát vrátil návrh předmětného zákona
Poslanecké sněmovně, tato na něm ve znění, ve kterém byl postoupen
Senátu, setrvala, a to i opakovaně po jeho vrácení prezidentem republiky.
Zákon byl přitom přijat potřebným počtem hlasů (když dne 23.
října 1997 v Poslanecké sněmovně z přítomných 189 poslanců pro něj hlasovalo
128, proti hlasovalo 29 poslanců, dne 13. listopadu 1997 v Senátě
z přítomných 70 senátorů pro vrácení návrhu Poslanecké sněmovně
hlasovalo 67 senátorů, proti nehlasoval nikdo, dne 2. prosince 1997
ze 183 přítomných poslanců 171 hlasovalo pro návrh zákona ve znění, ve
kterém byl postoupen Senátu, 9 poslanců hlasovalo proti a dne 13. ledna
1998 ze 192 přítomných poslanců 114 hlasovalo pro setrvání na prezidentem
republiky vráceném zákoně, 47 poslanců hlasovalo proti).
Předmětný zákon byl podepsán příslušnými ústavními činiteli a byl řádně
vyhlášen v částce 2/1998 Sb., která byla rozeslána dne 27. ledna 1998,
a tímto dnem nabyl účinnosti.
Dikce ustanovení § 17 odst. 5 zákona č. 48/1997 Sb.
, ve znění pozdějších předpisů, jehož ústavnost je Ústavním soudem posuzována
v řízení o kontrole norem, je následující:
"Hodnoty bodu a výše úhrad zdravotní péče hrazené ze zdravotního pojištění
se dohodnou v dohodovacím řízení zástupců
a) Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky a ostatních zdravotních pojišťoven a
b) příslušných profesních sdružení poskytovatelů jako zástupců smluvních zdravotnických zařízení. Výsledek dohodovacího řízení posoudí Ministerstvo zdravotnictví z hlediska souladu s právními předpisy a veřejným zájmem a vyhlásí jej ve Věstníku Ministerstva zdravotnictví. Nedojde-li dohodovací řízení k výsledku do 15 dnů před skončením účinnosti posledních výsledků dohodovacího řízení nebo pokud výsledek dohodovacího řízení bude odporovat právním předpisům nebo veřejnému zájmu, vláda České republiky rozhodne na návrh Ministerstva zdravotnictví o hodnotách bodu a výši úhrad zdravotní péče hrazené ze zdravotního pojištění; rozhodnutí se vyhlásí ve Věstníku Ministerstva zdravotnictví."
Uvedená dikce je dána novelou zákona o veřejném zdravotním pojištění č. 2/1998 Sb., jež nahradila znění, dle něhož "výsledek dohodovacího řízení o cenách
ve zdravotnictví bude posouzen z hlediska souladu s právními předpisy
a veřejným zájmem Ministerstvem zdravotnictví a Ministerstvem financí,
které jej poté vydá jako cenový výměr." Příčinou změny, jež je artikulována
v důvodové zprávě k uvedené novele, jakož i ve vyjádřeních
účastníka řízení, byla absence mechanizmu rozhodování o hodnotě bodu
v případech, kdy mezi účastníky cenových jednání nedojde k dohodě.
Dle § 10 zákona č. 526/1990 Sb.
zboží, u něhož se uplatňuje regulace cen podle § 5 a 6 uvedeného zákona, zařazují cenové orgány rozhodnutím do seznamu zboží
s regulovanými cenami, přičemž seznam a ceny v jeho rámci stanovené
a zboží, u něhož se uplatňuje regulace cen podle § 8 uvedeného zákona, uveřejňují cenové orgány v Cenovém věstníku. Cenovým
orgánem příslušným rozhodovat o regulaci cen je přitom dle § 2, 2a a 2b zákona č. 265/1991 Sb.
, o působnosti orgánů České republiky v oblasti cen, ve znění pozdějších
předpisů, Ministerstvo financí.
Ustanovení § 17 odst. 5 zákona o veřejném zdravotním pojištění představuje tudíž ve vztahu k
zákonu o cenách lex specialis, když pro oblast regulace cen, jež jsou
vyjádřeny hodnotou bodu a výší úhrad zdravotní péče hrazené ze zdravotního
pojištění, stanoví zvláštní postup, rozhodování svěřuje vládě
(a nikoli Ministerstvu financí, jak je tomu dle zákona o cenách) a odlišným
způsobem upravuje i formu výsledku tohoto rozhodování (a to jako
rozhodnutí, jež je publikováno ve Věstníku Ministerstva zdravotnictví).
Nelze dále, a to i z důvodu, jenž vyplynul z průběhu ústního jednání,
přisvědčit názoru Senátu, dle něhož se v případě rozhodování vlády o
hodnotě bodu a výši úhrad zdravotní péče jedná o rozhodnutí "nezávislého
rozhodce", které ve smluvním právu není ojedinělé (např. rozhodování
rozhodce v řízení o uzavření kolektivní smlouvy, řízení před rozhodci
apod.). Český právní řád zná rozhodčí řízení jednak dle zákona č. 216/1994 Sb.
, o rozhodčím řízení a výkonu rozhodčích nálezů, a jednak dle zákona č. 2/1991 Sb.
, o kolektivním vyjednávání, ve znění pozdějších předpisů. V případě prvním
je podmínkou rozhodčího řízení uzavření rozhodčí smlouvy (dle § 2 uvedeného zákona), tudíž v něm nedochází k dotčení smluvní volnosti.
V případě druhém platí dle § 13 odst. 1 zákona o kolektivním vyjednávání rovněž jako princip podmínka dohody
smluvních stran o rozhodčím řízení. Pouze jako výjimka dle § 13 odst. 2 dochází k rozhodčímu řízení i v případě, jestliže se smluvní strany nedohodnou,
a to jde-li o spor o plnění závazků z kolektivní smlouvy (což
není analogií posuzované věci) nebo jde-li o spor o uzavření kolektivní
smlouvy vzniklý na pracovišti, kde je zakázáno stávkovat (§ 20 zákona o kolektivním vyjednávání). I v uvedeném jediném případě rozhodčího řízení prolamujícího zásadu
smluvní svobody je však jeho smyslem nahrazení smluvní vůle (§ 13 odst. 6), jež podléhá soudnímu přezkumu (§ 14) a u něhož je upraven příslušný proces (§ 13 a 14).
Při posouzení právní povahy předmětného rozhodnutí vlády se tudíž nabízí
dvojí možnost: Tou první je kvalifikace soukromoprávní, dle níž se
jedná o rozhodčí řízení a postavení vlády je postavením rozhodce. Druhou
je pak kvalifikace veřejnoprávní, dle níž je určení hodnoty bodu
cenovou regulací. Ústavní soud interpretaci první odmítá, jelikož ustanovení § 17 odst. 5 zákona o veřejném zdravotním pojištění
nezakotvuje postavení vlády ve funkci rozhodce, nevyjadřuje s tím spjatou
maximu, dle níž rozhodnutí rozhodce nahrazuje projev vůle smluvních
stran, rozhodování vlády není podmíněno souhlasem smluvních stran,
jeho obsahem dle zákona o veřejném zdravotním pojištění je i uplatnění
veřejného zájmu a konečně nepodléhá, jak je tomu v rozhodčím řízení
obvyklé, soudnímu přezkumu.
Nutno v této souvislosti zdůraznit, že pouhou interpretací nelze zakládat
přítomnost procesně právních institutů.
Ústavní soud dále nesdílí názor Senátu, dle něhož normativní rozhodnutí
státního orgánu nemůže následovat po neúspěšném dohodovacím řízení
smluvních stran, jelikož by takováto konstrukce omezovala jeho pravomoc.
Pokud tomu odpovídají zákonem stanovené podmínky, není důvod nezakotvit
cenovou regulaci pouze v postavení subsidiárním, tj. pouze pro
případ, pokud nedojde k dohodě smluvních stran, a není rovněž důvod
v takovéto úpravě spatřovat nepřípustné omezení pravomoci státního orgánu.
Pokud se jedná o vyjádření Poslanecké sněmovny, dle kterého vyhlášení
rozhodnutí vlády ve Věstníku Ministerstva zdravotnictví má pouze informativní
charakter, přičemž rozhodnutí vlády dle § 17 odst. 5 zákona o veřejném zdravotním pojištění
by ve smyslu Ústavy a zákona o Sbírce zákonů mělo být přijímáno ve formě
nařízení a publikováno ve Sbírce zákonů, nutno uvést dvě poznámky:
Tou první je empirický fakt, že vláda dosud tímto způsobem nepostupovala
(a to ani v rozhodnutí platném pro první pololetí roku 2000), tou
druhou pak konstatování, že uvedená interpretace vede k závěru o neplatnosti
doposud přijatých rozhodnutí vlády dle uvedeného zákonného
ustanovení s dopadem neplatnosti na všechny uzavřené smlouvy v oblasti
veřejného zdravotního pojištění mezi soukromými lékaři, resp. zdravotnickými
zařízeními a zdravotními pojišťovnami, resp. jejich části
upravující cenu příslušných výkonů zdravotní péče.
Dle čl. 78 Ústavy jedinou formou právně normativního aktu, kterou je vláda
oprávněna přijímat, je nařízení, a to s podmínkou publikace ve Sbírce
zákonů. V dané věci vzniká tudíž rozpor mezi právně normativním
obsahem aktu vlády a absencí tomu odpovídající právní formy.
Z pojmu právního státu, jenž nachází své ústavní zakotvení v čl. 1 Ústavy,
vyplývá princip, dle něhož ani zákonodárce, ani exekutiva nemůže
s formami práva, tj. s prameny práva, nakládat libovolně, nýbrž se musí
řídit hledisky ústavodárce, jakož i hledisky dalšími, zejména transparentnosti,
přístupnosti a jasnosti.
Základní otázkou projednávané věci je posouzení právní povahy rozhodnutí
vlády o hodnotě bodu. V této souvislosti nutno v první řadě poukázat
na nález Ústavního soudu ze dne 17. února 1999 sp. zn. II. ÚS 53/97
(ÚS, sv. 13, č. 26). V dané věci se jednalo před obecnými soudy o spor
o plnění ze smlouvy o dodávce plynu, když cena byla stanovena cenovým
předpisem (výměrem Ministerstva financí). Ústavní soud v odůvodnění
svého rozhodnutí reagoval především na argumentaci stěžovatelky,
dle níž v dané věci byla obecnými soudy uložena povinnost dodržovat právní
předpisy nižší právní síly než zákony, aniž se k tomu smluvně zavázala
nebo byla na vznik takovéto povinnosti upozorněna: "Povinnost
stěžovatelky tak má oporu přímo v zákoně o cenách a v občanském zákoníku
, nikoli v cenovém výměru. V případě stanovení konkrétní výše ceny však
třeba uvést, že o právní předpis nižší právní síly nejde. V tomto bodě
došel Ústavní soud k jinému závěru než stěžovatelka a obecné soudy.
Jde o rozhodnutí cenových orgánů, které musejí účastníci závazkového
vztahu respektovat. Nemají však charakter právního předpisu. Třeba
odkázat na § 3 odst. 2
, § 7 odst. 2
a § 10 zákona o cenách
. Nevyhlašují se ve Sbírce zákonů podle § 2 zákona č. 545/1992 Sb., o Sbírce zákonů, a § 248 odst. 3
o. s. ř. vylučuje (příloha A o. s. ř.) ze soudního přezkumu v rámci správního
soudnictví rozhodnutí o regulaci cen podle § 3 zákona o cenách
. Na tomto jejich charakteru nic nemění, že se týkají značného počtu subjektů.
Ty však nejsou povinny řídit se přímo tímto cenovým rozhodnutím,
nýbrž zákonem, který jim tuto povinnost ukládá."
Ústavní soud však v souvislosti s posuzovanou věcí považuje za důvodné
se od právního názoru obsaženého v uvedeném nálezu odchýlit. Dle názoru
obsaženého v nálezu ve věci II. ÚS 53/97 cenový výměr je správním
rozhodnutím, a nikoli právním předpisem, a to z těchto důvodů:
- cenové výměry se nevyhlašují ve Sbírce zákonů, a tedy nesplňují formální
znak vyžadovaný zákonem o Sbírce zákonů pro právní předpisy,
- jelikož dle § 248 odst. 1
o. s. ř. soudy nepřezkoumávají obecně závazné (normativní) akty a jestliže
dle § 248 odst. 3
ve spojení s přílohou A o. s. ř. ze soudního přezkumu v rámci správního
soudnictví jsou vyloučena rozhodnutí o regulaci cen podle § 3 zákona o cenách
, lze z těchto premis dovodit závěr, dle kterého v případě cenového výměru
se jedná o správní rozhodnutí (a to bez ohledu na obecnost),
- argumentem třetím je koncepce pramenů práva, dle které v případě odkazu
obsaženého v zákoně (v daném případě je speciálním případem normy
odkazující norma zmocňovací) na dobré mravy, obyčej, případně právní
akt obecné povahy, jenž nesplňuje podmínku publikace ve Sbírce zákonů,
je pramenem práva toliko norma odkazující.
Dle přesvědčení pléna Ústavního soudu klasifikaci pramenů práva nutno
odvinout v první řadě od obsahu právní normy, jež je vytvářena abstrahováním
z rozdílných částí jednoho právního předpisu, resp. z mnoha právních
předpisů, nebo i rozdílných forem pramenů práva [v této souvislosti
lze odkázat na nález ve věci sp. zn. Pl. ÚS 33/97 (č. 30/1998 Sb.
; Sbírka ÚS, sv. 9, č. 163), ve kterém Ústavní soud přiznal povahu pramenů
ústavního práva i právním principům]. Rozhodnutí vlády dle § 17 odst. 5 zákona č. 48/1997 Sb.
, ve znění pozdějších předpisů, nutno považovat za nahrazení projevu vůle
smluvních stran aktem státního orgánu, jež je obecné, tj. má právně
normativní obsah. Stupeň obecnosti vlastní právní normě je přitom
vymezen tím, že právní norma určuje svůj předmět a subjekty jako třídy
definičními znaky, a nikoli určením (výčtem) jejich prvků.
Pokud obsahový komponent právní normy je obsažen v pramenu, na který norma
zmocňovací odkazuje, nutno i tento pramen považovat za formu práva.
Dále, v daném případě došlo k rozporu mezi obecností právního aktu
a tomu nekorespondující formou. Z tohoto pohledu nutno považovat za
nesprávnou i konstrukci ustanovení § 248
o. s. ř. V situaci takovéhoto rozporu Ústavní soud dává přednost posouzení
obsahu před mechanickým akceptováním formy.
Vycházeje z uvedené argumentace, v důsledku rozporu s čl. 78 Ústavy, Ústavní
soud ustanovení § 17 odst. 5 zákona č. 48/1997 Sb.
, ve znění pozdějších předpisů, zrušil.
Ke stanovení data účinnosti derogačního nálezu dle § 70 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb.
na den 31. prosinec 2000 vedla Ústavní soud nutnost poskytnout Parlamentu
České republiky dostatek času pro ústavně nezbytnou implementaci
stávající zákonné úpravy, když soud považoval za nezbytné vzít ohled
na nepříznivý dopad okamžité derogace, jež by způsobila absenci mechanizmu
rozhodování o hodnotě bodu a výši úhrad zdravotní péče hrazené
ze zdravotního pojištění v případě nedohody účastníků dohodovacího řízení,
dále v případě rozporu takové dohody s právním řádem, resp. veřejným
zájmem. Tato okolnost se stala důvodem, pro který Ústavní soud
nemohl aplikovat ustanovení § 70 odst. 3 zákona č. 182/1993 Sb.
, dle kterého, jestliže k zákonu nebo jeho jednotlivým ustanovením, které
Ústavní soud ruší, byly vydány prováděcí předpisy, Ústavní soud v
nálezu současně vysloví, které prováděcí předpisy, popřípadě která jejich
jednotlivá ustanovení pozbývají současně se zákonem platnosti.
V daném případě totiž ke dni 31. prosince 2000 rozhodnutí vlády ke stanovení
hodnoty bodu a výše úhrad zdravotní péče hrazené ze zdravotního
pojištění pro první pololetí roku 2000 vydané dle § 17 odst. 5 zákona o veřejném zdravotním pojištění
, které bylo přijato usnesením vlády ze dne 22. prosince 1999 pod č. 1374,
již nebude platné. Rozhodnutí vlády ke stanovení hodnoty bodu a
výše úhrad zdravotní péče hrazené ze zdravotního pojištění pro druhé
pololetí roku 2000, jež bude platné ke dni derogace § 17 odst. 5 zákona o veřejném zdravotním pojištění
, však nebylo zatím vydáno, a nelze je proto rušit. Za těchto okolností
Ústavnímu soudu nezbývá, než apelovat na vládu, aby již před nabytím
účinnosti derogačního výroku tohoto nálezu při rozhodování o hodnotě
bodu a výši úhrad zdravotní péče hrazené ze zdravotního pojištění respektovala
čl. 78 Ústavy, jakož i princip, dle něhož ani zákonodárce,
ani exekutiva nemůže s formami práva, tj. prameny práva, nakládat libovolně,
nýbrž se musí řídit hledisky ústavodárce, jakož i hledisky
dalšími, zejména transparentnosti, přístupnosti a jasnosti.
Nad rámec důvodů tvořících ratio decidendi považuje Ústavní soud za potřebné,
a to jako obiter dictum, uvést následující: Nezbytnou součástí
demokratického právního státu je i ochrana svobody smluvní vůle, jež
je derivátem ústavní ochrany práva vlastnického dle čl. 11 odst. 1 Listiny
(jehož základním komponentem je ius disponendi). Cenová regulace je proto
opatřením výjimečným a akceptovatelným pouze za zcela omezených
podmínek.
Jakkoli se základního práva obsaženého v čl. 26 odst. 1 Listiny
lze ve smyslu čl. 41 odst. 1 Listiny
domáhat pouze v mezích prováděcího zákona, pro zákonodárce, resp. pro
normotvůrce platí i pro tento případ hranice stanovená čl. 4 odst. 4 Listiny
, dle něhož při používání ustanovení o mezích základních práv a svobod
musí být šetřeno jejich podstaty a smyslu. Státní (veřejná) regulace,
a to vycházejíc ze zohlednění důležitých faktorů (v dané oblasti výše
vybraného pojistného, výše nákladů při poskytování zdravotní péče
atd.), musí při stanovení ceny zohlednit i možnost tvorby zisku. Důsledkem
absence této maximy při regulaci cen se může stát znemožnění určité
oblasti podnikatelské aktivity a vytvoření státního monopolu, tj.
dotčení podstaty a smyslu základního práva plynoucího z čl. 26 Listiny.
Předseda Ústavního soudu:
JUDr. Kessler v. r.