Nález Ústavního soudu Jménem České republiky
Ústavní soud rozhodl dne 13. března 2001 v plénu o návrhu skupiny poslanců Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky na zrušení § 5 odst. 5 , § 9 až 11 včetně nadpisu a poznámek pod čarou č. 5) až 7), § 13 odst. 2 věty druhé včetně poznámky pod čarou č. 10), § 13 odst. 7 , slov "výbor nebo pověřený vlastník" ve větě třetí a vět čtvrté a páté § 15 odst. 2 , slov "(§ 9 )" v § 15 odst. 4 a bodu 2. čl. II zákona č. 72/1994 Sb., kterým se upravují některé spoluvlastnické vztahy k budovám a některé vlastnické vztahy k bytům a nebytovým prostorům a doplňují některé zákony (zákon o vlastnictví bytů), ve znění pozdějších předpisů, a § 11 odst. 2 písm. n) včetně poznámky pod čarou č. 3a) zákona č. 549/1991 Sb. , o soudních poplatcích, ve znění zákona č. 103/2000 Sb. , takto:
1. Návrh na zrušení ustanovení článku II bod 2. zákona č. 72/1994 Sb., kterým se upravují některé spoluvlastnické vztahy k budovám a některé vlastnické vztahy k bytům a nebytovým prostorům a doplňují některé zákony (zákon o vlastnictví bytů), ve znění pozdějších předpisů, se odmítá.
2. Ve zbývající části se návrh zamítá.
Dne 16. 10. 2000 byl Ústavnímu soudu doručen návrh skupiny poslanců Poslanecké
sněmovny Parlamentu České republiky na zrušení některých ustanovení
zákona č. 72/1994 Sb.
, kterým se upravují některé spoluvlastnické vztahy k budovám a některé
vlastnické vztahy k bytům a nebytovým prostorům a doplňují některé
zákony (zákon o vlastnictví bytů), ve znění pozdějších předpisů, (dále
jen "zákon o vlastnictví bytů") a ustanovení zákona č. 549/1991 Sb.
, o soudních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, (dále jen "zákon
o soudních poplatcích"). Navrhovatelé požadují, aby Ústavní soud v
řízení podle čl. 87 odst. 1 písm. a) Ústavy České republiky
(dále jen "Ústava") zrušil v zákoně o vlastnictví bytů ustanovení § 9 až 11 včetně nadpisu a poznámek pod čarou a ustanovení § 5 odst. 5
, v ustanovení § 13 odst. 2
větu druhou včetně poznámky pod čarou, ustanovení § 13 odst. 7
, v ustanovení § 15 odst. 2
slova "výbor nebo pověřený vlastník" a na konci tohoto odstavce věty
"Není-li výbor nebo pověřený vlastník zvolen, rozhoduje se o výši částek
podle odstavce 1
nadpoloviční většinou všech vlastníků jednotek v domě. Ustanovení § 11 odst. 6
platí obdobně.", v ustanovení § 15 odst. 4
slova "(§ 9
)" a v článku II bod 2. Navrhovatelé dále žádají Ústavní soud, aby v zákoně o soudních poplatcích
zrušil v ustanovení § 11 odst. 2 písmeno n)
.
Z připojeného podpisového archu poslanců Ústavní soud zjistil, že jsou
splněny podmínky stanovené v § 64 odst. 1 písm. b) zákona č. 182/1993 Sb.
, o Ústavním soudu, (dále jen "zákon o Ústavním soudu"), když návrh potvrdilo
svými podpisy 60 poslanců.
Skupina poslanců je toho názoru, že napadená zákonná ustanovení jsou v
rozporu s čl. 1 Ústavy
, čl. 1
, čl. 2 odst. 3
, čl. 3
, čl. 4
a čl. 11 odst. 1 Listiny základních práv a svobod
(dále jen "Listina") a čl. 1 odst. 1 Dodatkového protokolu k Úmluvě o ochraně lidských práv a základních svobod.
Navrhovatelé uvádějí, že vznikem právnických osob nazvaných "společenství
vlastníků jednotek" podle zákona o vlastnictví bytů se narušuje
princip právní jistoty zakotvený v čl. 1 Ústavy, neboť právní
úkony těchto právnických osob a výkon práv a povinností, které jim zákon
přiznává či ukládá, mají s účinností od 1. července 2000, kdy nabyl
účinnosti zákon č. 103/2000 Sb.
, kterým se mění zákon č. 72/1994 Sb.
, kterým se upravují některé spoluvlastnické vztahy k budovám a některé
vlastnické vztahy k bytům a nebytovým prostorům a doplňují některé
zákony (zákon o vlastnictví bytů), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 344/1992 Sb.
, o katastru nemovitostí České republiky (katastrální zákon), ve znění
zákona č. 89/1996 Sb., zákon č. 586/1992 Sb.
, o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 549/1991 Sb.
, o soudních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 40/1964 Sb.
, občanský zákoník
, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 357/1992 Sb.
, o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí, ve znění
pozdějších předpisů, (dále jen "zákon č. 103/2000 Sb.
") nahradit právní vztahy, které byly konstituovány výlučně na smluvním
základě. Právní vztahy vzniklé za účelem správy, provozu a oprav společných
částí domu jsou dosud účinné na základě smluv uzavřených vlastníky
jednotek, případně na základě projevu vůle vlastníků jednotek
směřujícího k založení právnické osoby jako osoby soukromého práva podle
dosavadní právní úpravy. Právní vztahy, které mají být nahrazeny
zákonnou regulací, k jejímuž výkonu je povoláno "společenství vlastníků
jednotek", vznikly ke dni účinnosti nové právní úpravy v souladu se
zákonem a podle názoru navrhovatelů je tento důsledek mimo jiné projevem
nepřímé zpětné účinnosti nově přijatých právních norem. V § 9 odst. 3 zákona
o vlastnictví bytů je vznik "společenství" vázán na právní skutečnosti
vzniklé před účinností tohoto ustanovení (na doručení listiny s doložkou
o vyznačení vkladu do katastru nemovitostí a jiné skutečnosti)
a navrhovatelé se domnívají, že se jedná o "typický příklad nepravého
zpětného působení napadených ustanovení zákona spočívající v tom, že
nová úprava zachycuje minulé skutečnosti a váže na ně pro budoucnost
jiná práva a povinnosti než zákonodárství dosavadní".
Navrhovatelé uvádějí, že v ustanoveních § 9 odst. 9
a § 10 odst. 3
zákona o vlastnictví bytů zákonodárce podrobuje vlastníky jednotek, splňují-li
určité definiční znaky, zákonem přikázaným povinnostem, které vyplývají z výkonu funkce orgánů společenství.
Navrhovatelé mají za to, že uvedenými ustanoveními se zákonem
označeným vlastníkům jednotek ukládají povinnosti překračující
ústavní rámec obsahu a ochrany vlastnického práva (právo věc držet, užívat,
brát z ní užitky a nakládat s ní). Obecná zákonná úprava obsažená
zejména v občanském zákoníku
vlastníkům srovnatelné povinnosti neukládá.
Navrhovatelé dále zdůraznili, že podle jejich názoru klade zákonodárce
v ustanoveních § 9 odst. 1
a § 11 odst. 4
a 5 zákona o vlastnictví bytů
, jakož i v celé konstrukci společenství, jeho působnosti a způsobu přijímání
rozhodnutí nepřiměřený důraz na kolektivní stránku realizace
práv spojených s užíváním a nakládáním s domem a jednotkami v něm umístěnými.
Usnesení společenství, k jejichž přijetí zákon stanoví různá
kvora, totiž nahrazují rozhodnutí vlastníků, resp. spoluvlastníků o
hospodaření se společnou věcí. Podle navrhovatelů zákonodárce v napadených
ustanoveních nadřadil nad individuální vůli vlastníků jednotek
vůli kolektivní, tedy vůli ze zákona vzniklého společenství. Tento princip,
na kterém je založena celá konstrukce "společenství vlastníků
jednotek" jako právnické osoby vzniklé ze zákona, je podle názoru navrhovatelů
potlačením individuálních vlastnických práv, autonomie jedince
a jeho vůle ve prospěch kolektivního rozhodování a ve svých důsledcích
je v rozporu s ústavní zásadou rovnosti vlastníků v právech. Další
porušení zásady rovnosti vlastníků v právech spatřují navrhovatelé
v ustanovení § 13 odst. 7 zákona o vlastnictví bytů
, kterým jsou prý vlastníci jednotek zatíženi ručitelským závazkem vzniklým
ze zákona za závazky společenství, které ani nezaložili z vlastní
vůle.
Navrhovatelé také tvrdí, že v ustanovení § 9 odst. 2 zákona o vlastnictví bytů
se jedná o zřetelnou delegaci dispozičního práva k jednotce na subjekt
odlišný od vlastníka, přičemž rozsah delegace není výslovně definován
a "tím je neústavním způsobem posíleno postavení společenství, neboť
napadená norma připouští, aby společenství vlastním jménem nakládalo
s cizí věcí". Navrhovatelé jsou toho názoru, že ustanovením § 5 odst. 5 zákona o vlastnictví bytů
zákonodárce ústavně nepřípustným způsobem omezil spoluvlastníky společného
domu, jsou-li byty v takovém domě předmětem nájemní smlouvy. Zákonodárce
prý nešetřil podstaty a smyslu vlastnického práva - v tomto
případě práva nakládat se svou věcí (tj. spoluvlastnickým podílem) -
a omezením, kterým zatížil určitou skupinu spoluvlastníků, zneužil ochrany
nájemního práva k bytu.
Ústavní soud po zjištění, že návrh skupiny poslanců není nepřípustný podle § 66 zákona o Ústavním soudu ani neexistují důvody pro zastavení řízení podle § 67 zákona o Ústavním soudu , zaslal v souladu s § 42 odst. 3 a 4 a § 69 odst. 1 zákona o Ústavním soudu návrh k vyjádření Poslanecké sněmovně a Senátu Parlamentu České republiky a vyžádal si i písemné stanovisko Ministerstva pro místní rozvoj.
Vyjádření Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky
Ve vyjádření Poslanecké sněmovny podepsaném jejím předsedou prof. Ing. Václavem Klausem je uvedeno, že zákon č. 103/2000 Sb. byl předložen z důvodu nutnosti odstranění některých nedostatků dosavadní právní úpravy, která ve svém důsledku bránila rozsáhlejšímu využití této specifické formy vlastnictví. Nedostatky spočívaly v nedůsledném vymezení forem správy a údržby společných částí domu včetně odpovědnosti za její výkon. Přijatá úprava především nově zavedla tzv. "společenství vlastníků jednotek" jako zvláštní typ právnické osoby odpovídající jejímu hlavnímu účelu, kterým je řádný výkon práv a povinností spojených se správou, provozem a opravami společných částí domu. Spolu s touto změnou došlo ke změně dalších souvisejících ustanovení zákona o vlastnictví bytů tak, aby tato úprava nebyla v rozporu s právním řádem. Návrh zákona byl schválen potřebnou většinou zákonodárců a přijatý zákon byl řádně vyhlášen. Za tohoto stavu věci nelze podle názoru účastníka řízení než uzavřít, že zákonodárný sbor jednal v přesvědčení, že přijatý zákon je v souladu s ústavním pořádkem a právním řádem České republiky.
Vyjádření Senátu Parlamentu České republiky
Za Senát Parlamentu České republiky se vyjádřil jeho předseda doc. JUDr.
Petr Pithart, který poukázal na skutečnost, že podstatná část návrhu
se týká ustanovení zákona o vlastnictví bytů, která nově upravují
vznik a vnitřní poměry "společenství vlastníků jednotek" jako právnické
osoby způsobilé k výkonu správy domu a i ustanovení, která v souvislosti
se vznikem a fungováním této právnické osoby ukládají povinnosti
vlastníkům jednotek, či jinak regulují vzájemné vztahy vlastníků jednotek,
pokud jde o plnění povinností vyplývajících z užívání společné
věci - domu. Návrh zákona č. 103/2000 Sb.
byl po schválení Poslaneckou sněmovnou postoupen dne 7. 2. 2000 Senátu,
který jej projednal předepsaným způsobem na své 16. schůzi dne 25.
2. 2000. Při projednávání návrhu byly v Senátu, a to jak ve výborech,
kterým byl návrh zákona přikázán, tak v plénu, vedeny obsáhlé rozpravy,
které se ve značné míře týkaly právě ustanovení upravujících nově
společenství vlastníků jednotek, tedy právě těch ustanovení, jejichž
zrušení je navrhováno. V rozpravách zazněla celá řada argumentů podporujících
přijetí nové právní úpravy, ale současně i celá řada názorů
oponentních.
Argumenty ve prospěch přijetí novely, resp. ve prospěch nové úpravy společenství
vlastníků jednotek jako právnické osoby založené zákonem vycházely
z přesvědčení, že zvolený způsob právní regulace společenských
vztahů vznikajících při fungování domu, v němž spoluvlastníci společných
částí domu jsou zároveň vlastníky bytů (jednotek), vhodným způsobem
reflektuje potřeby praxe, při současném respektování principu kolektivního,
resp. obecného zájmu a vede zároveň i k naplnění čl. 11 odst. 3 Listiny
. Zastánci nové právní úpravy rovněž poukázali na to, že institut povinné
právnické osoby - správce domu s obligatorním členstvím vlastníků
bytů je v Evropě dominující. Oproti dosavadní právní úpravě, podle které
společenství vlastníků jednotek bez právní subjektivity vznikalo
rovněž ex lege, proponenti novely spatřovali změnu právě v uzákonění
právní subjektivity pro tato společenství.
Proti nové právní úpravě společenství vlastníků jednotek zazněly názory,
že stát chce pomocí normotvorby direktivně zasáhnout do svobodného
rozhodování vlastníků jednotek sdružit se za účelem správy domu ve formě,
kterou si v mezích právního řádu sami zvolí. Kogentní úpravou vnitřních
poměrů společenství stát podle odpůrců novely rovněž nedemokraticky
diskriminuje vlastníky menších jednotek. Přestože se Senát rozhodl
vrátit návrh zákona Poslanecké sněmovně, pozměňovací návrhy se
napadených ustanovení nedotkly. V rozhodování Senátu nakonec převážily
hlasy ve prospěch nové úpravy společenství vlastníků jednotek.
Stanovisko Ministerstva pro místní rozvoj
Ministerstvo pro místní rozvoj uvádí ve svém stanovisku k návrhu podepsaném
ministrem Ing. Petrem Lachnitem, že nelze souhlasit s navrhovateli,
neboť jejich názor podle ministerstva především nebere v úvahu zvláštní
charakter institutu vlastnictví bytu, jak je upraven v právním
řádu České republiky. Jeho podstata spočívá v tom, že byt nebo nebytový
prostor (tzv. "jednotka") není samostatnou věcí, ale je součástí
budovy. Jednotka sice může být samostatným předmětem občanskoprávních
vztahů, avšak jen proto, že to zákon výslovně stanoví. Podle ministerstva
vlastnictví jednotky jako vymezené části budovy nemůže být vlastnictvím,
kterému odpovídá plná právní moc nad věcí. Tento rozdíl mezi
vlastnictvím věci (nemovitosti) a vlastnictvím jednotky se projevuje
především v rozsahu oprávnění vlastníka. Vlastnické právo k jednotce
má smysl a právní relevanci jen spolu s podílem na spoluvlastnickém
právu ke společným částem domu. Každý vlastník si musí být vědom své
odpovědnosti za řádnou údržbu domu jako celku, především jeho společných
částí.
Ministerstvo zdůraznilo, že zásadním nedostatkem úpravy platné před novelou
provedenou zákonem č. 103/2000 Sb.
bylo, že společenství vlastníků jednotek nemělo právní subjektivitu a
společenství tak nemohlo činit právní úkony. Jednat mohli pouze všichni
vlastníci jednotek společně nebo někteří vlastníci jednotek, pokud
určeným způsobem přehlasovali ostatní vlastníky. Právní úkony mohli
činit také pověření vlastníci jednotek na základě plné moci nebo správce
na základě smlouvy s vlastníky jednotek obsahující zmocnění k právním
úkonům. Zákon však neřešil situaci, kdy osoba správce nebude určena
nebo ustanovený správce nebude vykonávat svoji funkci. Zákon neukládal
povinnost vlastníkům jednotek, aby uzavřeli smlouvu o správě domu,
ačkoli s existencí této smlouvy počítal a upravoval některé její
náležitosti. Konstrukce dílčích závazků, kdy každý z vlastníků jednotek
je zavázán a oprávněn pouze v rozsahu, který na něj připadá, na rozdíl
od solidarity spoluvlastníků podle občanského zákoníku
, vyvolávala prý v praxi řadu problémů. Dodavatelé oprav společných částí
domu dávali přednost uzavření takové smlouvy, v níž objednatelé jsou
povinni zaplatit cenu společně a nerozdílně, před smlouvou, z níž
by vznikly závazky vůči každému vlastníkovi, kterému by museli fakturovat
a případně vymáhat příslušný díl z ceny zvlášť.
Podle ministerstva bylo velmi citelným a pro řadu vlastníků neřešitelným
problémem vymáhání povinnosti přispívat na náklady spojené se správou
domu a pozemku podle ustanovení § 15 zákona o vlastnictví bytů
. Pokud nebyla zřízena právnická osoba a správce pověřený správou domu
nedostal plnou moc od vlastníků jednotek, bylo téměř nemožné vymoci
od neplatiče příspěvek na správu domu. Zejména v domech s větším počtem
vlastníků jednotek tak neúměrně vzrůstaly nedoplatky a tato situace
nahrávala pouze vlastníkům neplnícím své povinnosti. Proto bylo nezbytné,
aby zákon upravil společenství vlastníků jednotek jako právnickou
osobu, která je způsobilá vykonávat práva a zavazovat se ve všech
věcech spojených se správou domu, a také aby toto společenství vznikalo
při splnění určitých podmínek ze zákona. Pokud navrhovatelé namítají,
že zákon o vlastnictví bytů překračuje ústavní rámec obsahu a ochrany
vlastnického práva, jestliže v § 9 odst. 9
a v § 10 odst. 3
ukládá určitým vlastníkům jednotek plnit povinnosti příslušející orgánům
společenství, je nutno podle ministerstva zdůraznit, že zabezpečení
správy, provozu a oprav společných částí domu patří mezi základní
povinnosti všech vlastníků jednotek, kteří jsou zároveň podílovými spoluvlastníky
společných částí domu. Společenství vlastníků jednotek jako
právnická osoba, která má způsobilost vykonávat práva a zavazovat
se ve všech věcech spojených se správou domu, může tuto činnost vykonávat
svými orgány, které si zvolí. Zákon musí pamatovat i na situaci,
kdy se tak nestane, přičemž je podle názoru ministerstva spravedlivé,
když je touto funkcí pověřen vlastník, jehož podíl na společných částech
domu je největší, resp. vlastníci jednotek, kteří se stali členy
společenství dnem jeho vzniku.
Ministerstvo dále nesouhlasí s názorem navrhovatelů, že zákon v konstrukci
společenství klade nepřiměřený důraz na kolektivní stránku realizace
práv spojených s užíváním domu. Zákon o vlastnictví bytů musel vzhledem
k popsanému stavu, kdy jednotka, ač není samostatnou věcí, je
přesto v rozsahu stanoveném zákonem samostatným předmětem občanskoprávních
vztahů, upravit vztahy mezi vlastníky jednotek (a zároveň spoluvlastníky
společných částí domu) specifickým způsobem. Ministerstvo
rovněž nesouhlasí s návrhem na zrušení § 13 odst. 2
druhé věty, § 13 odst. 7
a § 15 odst. 2 zákona o vlastnictví bytů
a uvádí, že ustanovení § 13 odst. 2
postihuje vlastníky jednotek neplnící své zákonné povinnosti a porušující
princip ochrany vlastnického práva jiných vlastníků jednotek. Ustanovení § 13 odst. 7
koresponduje s ustanovením § 12
upravujícím dílčí odpovědnost vlastníků jednotek. Napadené ustanovení § 15 odst. 2
podle ministerstva naopak posiluje právní postavení vlastníků jednotek,
neboť zatímco podle předchozího znění zákona výši finančních prostředků
jako záloh na náklady spojené se správou domu a pozemku sděloval
správce, podle nové úpravy tak činí orgán společenství, případně nadpoloviční
většina všech vlastníků jednotek. K ustanovení § 9 odst. 2 zákona o vlastnictví bytů
ministerstvo poznamenává, že navrhovatelé opomíjejí, že podle tohoto
ustanovení je možno sjednat smlouvu o zástavním právu k jednotce pouze
se souhlasem vlastníka jednotky.
Co se týče § 5 odst. 5 zákona o vlastnictví bytů
, ministerstvo konstatuje, že pokud by nebylo ustanovení § 5 odst. 2
a 3
doplněno tímto ustanovením, došlo by k tomu, že by bylo možno obcházet
ustanovení § 22 odst. 1
a 2
, které zajišťuje dosavadnímu nájemci bytu - fyzické osobě - právo na
přednostní nabytí bytu ve lhůtách a za podmínek stanovených zákonem.
Blokační ustanovení § 5 odst. 5
je tak nezbytné, v opačném případě by ochrana dosavadních nájemců postrádala
smysl. Návrh na jeho zrušení by tak směřoval ve prospěch osob,
které záměrně nabývaly bytové domy s nájemci do podílového spoluvlastnictví
s cílem dosáhnout vystěhování dosavadních nájemců, aniž by jim
musela být poskytnuta ochrana formou možnosti přednostního nabytí
vlastnictví bytů, jež užívají, což by podle ministerstva mohlo vést k
porušení čl. 11 odst. 3 Listiny
.
Ústavní soud nejdříve v souladu s § 68 odst. 2 zákona o Ústavním soudu
zkoumal, zda zákon, u kterého navrhovatelé namítají protiústavnost jeho
ustanovení, byl přijat a vydán v mezích Ústavou stanovené kompetence
a ústavně předepsaným způsobem.
Z vyjádření Poslanecké sněmovny a Senátu, jakož i ze zaslaných sněmovních
tisků, těsnopiseckých zpráv, příslušných usnesení a údajů o průběhu
hlasování obou komor je zřejmé, že jak zákon o vlastnictví bytů, tak
zákon č. 103/2000 Sb.
byly přijaty a vydány ústavně předepsaným způsobem a v mezích Ústavou
stanovené kompetence, při dodržení kvor stanovených v čl. 39 odst. 1
a 2 Ústavy
. Návrh zákona, později vyhlášeného pod č. 72/1994 Sb.
, předložila Poslanecké sněmovně vláda České republiky. Zákon byl přijat
Poslaneckou sněmovnou na její 17. schůzi dne 24. 3. 1994 (usnesení
Poslanecké sněmovny č. 355, sněmovní tisky č. 599 a č. 724), ve znění
schválených pozměňovacích návrhů, když z přítomných 169 poslanců se
pro návrh zákona vyslovilo 99 poslanců a proti jich bylo 33. Zákon byl
podepsán předsedou Poslanecké sněmovny, prezidentem republiky a předsedou
vlády v souladu s čl. 51 Ústavy a byl vyhlášen ve Sbírce zákonů
v částce 22, ročník 1994 (účinnosti nabyl dne 1. května 1994).
Návrh zákona, ve Sbírce zákonů posléze vyhlášeného pod č. 103/2000 Sb.
, byl Poslanecké sněmovně (sněmovní tisk č. 268) předložen vládou České
republiky. Pro usnesení Poslanecké sněmovny, v němž byl vysloven souhlas
s tímto návrhem zákona, se na její 21. schůzi dne 28. 1. 2000 ze
165 přítomných poslanců pro vyslovilo 90, proti jich bylo 72. Návrh
zákona byl poté dne 7. 2. 2000 postoupen Senátu, který jej předepsaným
způsobem projednal na své 16. schůzi dne 25. 2. 2000 a vrátil jej
Poslanecké sněmovně ve znění přijatých pozměňovacích návrhů (usnesení
Senátu č. 292). O návrhu zákona vráceném Senátem hlasovala Poslanecká
sněmovna na své 24. schůzi dne 4. 4. 2000, setrvala na původním návrhu
zákona a schválila ho ve znění, ve kterém byl postoupen Senátu (z
přítomných 188 poslanců hlasovalo pro 134 a proti 35). Zákon byl poté
podepsán předsedou Poslanecké sněmovny, prezidentem republiky a předsedou
vlády a vyhlášen ve Sbírce zákonů v částce 32, ročník 2000 (účinnosti
nabyl dne 1. července 2000).
Co se týče zákona č. 549/1991 Sb.
, o soudních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, Ústavní soud nezjišťoval,
zda byl přijat a vydán v mezích Ústavou stanovené kompetence
a ústavně předepsaným způsobem, jelikož u právních předpisů vydaných
dříve, než nabyla účinnosti Ústava, je Ústavní soud oprávněn přezkoumávat
toliko jejich obsahový soulad se soudobým ústavním pořádkem,
nikoli však ústavnost procedury jejich vzniku a dodržení normotvorné
pravomoci (viz usnesení Ústavního soudu z 22. dubna 1999 sp. zn. Pl.
ÚS 5/98, Sbírka nálezů a usnesení Ústavního soudu, svazek 14, usnesení
č. 32). Ustanovení, jejichž zrušení požadují navrhovatelé, bylo ostatně
do tohoto zákona vloženo právě zákonem č. 103/2000 Sb.
Ústavní soud po posouzení návrhu a po zvážení všech shromážděných podkladů
dospěl k závěru, že návrh není důvodný.
Nejdříve se Ústavní soud musí vždy zabývat tím, zda jsou splněny všechny
formální náležitosti kladené na návrh na zahájení řízení. V této fázi
bylo především zjištěno, že navrhovatelé se domáhají zrušení čl.
II bod 2. zákona o vlastnictví bytů. Takové ustanovení se však v tomto
zákoně nenachází, ale je obsaženo v zákoně č. 103/2000 Sb.
, který navrhovatelé nenapadli. Jelikož Ústavní soud je petitem návrhu
vázán, byl nucen tuto část návrhu odmítnout jako zjevně neopodstatněnou
podle § 43 odst. 2 písm. a) zákona o Ústavním soudu
. K tomu je třeba dodat, že ustanovení čl. II bod 2. je pouze přechodným
ustanovením zákona č. 103/2000 Sb.
, které zakládá vznik společenství vlastníků jednotek jako právnické osoby
dnem nabytí účinnosti tohoto zákona (tedy 1. 7. 2000), se současným
uložením povinnosti konat první shromáždění tohoto společenství do
tří měsíců od zmíněného data. Již v době podání návrhu skupiny poslanců
tak dané přechodné ustanovení splnilo svůj účel a nadále nevyvolává
konstitutivní účinky. Návrh na jeho zrušení by tak na věci nemohl
stejně nic změnit, nehledě na skutečnost, že práva a povinnosti z právních
vztahů vzniklých před zrušením právního předpisu zůstávají nedotčena
a nálezy Ústavního soudu tak mají účinky ex nunc (§ 71 odst. 4 zákona o Ústavním soudu
).
Pro přehlednost je možno návrh skupiny poslanců na zrušení jednotlivých
zákonných ustanovení rozčlenit následujícím způsobem:
1. Návrh na zrušení ustanovení § 9 až 11 zákona o vlastnictví bytů nadepsaných "Společenství vlastníků jednotek".
2. Návrh na zrušení ustanovení § 13 odst. 2 věty druhé a § 13 odst. 7 zákona o vlastnictví bytů , v § 15 odst. 2 zákona o vlastnictví bytů slov "výbor nebo pověřený vlastník" a posledních dvou vět a v § 15 odst. 4 zákona o vlastnictví bytů slov "(§ 9 )".
3. Návrh na zrušení ustanovení § 5 odst. 5 zákona o vlastnictví bytů .
4. Návrh na zrušení ustanovení § 11 odst. 2 písm. n) zákona o soudních poplatcích .
Námitky skupiny poslanců se koncentrují zejména na platnou právní úpravu
"společenství vlastníků jednotek". Navrhovatelé uvádějí, že vznikem
těchto právnických osob, zákonem povolaných k výkonu práv a povinností
ve všech věcech spojených se správou, provozem a opravami společných
částí domu, je narušován princip právní jistoty, jehož součástí je
zákaz retroaktivity právních norem. Ke znakům právního státu princip
právní jistoty, ochrany důvěry občanů v právo a zákaz retroaktivity
právních norem nepochybně patří, v daném případě však přijetím nové
právní úpravy k porušení těchto stěžejních zásad nedošlo. Právní věda
rozeznává tzv. pravou retroaktivitu, která zahrnuje případy, kdy právní
norma reglementuje i vznik právního vztahu a nároky z něho vzešlé
před její účinností, a retroaktivitu nepravou spočívající v tom, že
právní vztahy, které vznikly za platnosti práva starého, se spravují
tímto právem až do doby účinnosti práva nového, poté se však řídí tímto
novým právem. Vznik právních vztahů existujících před nabytím účinnosti
nové právní úpravy, právní nároky, které z těchto vztahů vznikly,
i vykonané právní úkony se řídí zrušenou právní normou. S problematikou
nepřípustnosti retroaktivity souvisí ochrana tzv. nabytých práv
(iura quaesita), i když oba instituty nelze ztotožňovat. Porušením zásady
ochrany nabytých práv by byla pouze taková změna, která by se zpětnou
účinností zhoršila právní postavení právního subjektu. Základní
změnou provedenou zde zákonem č. 103/2000 Sb.
je, že společenství vlastníků jednotek získalo právní subjektivitu (v
oblasti, která je součástí předmětu jeho činnosti) nezbytnou pro řádné
zabezpečení úkolu společenství, jakož i smyslu a účelu jeho vzniku.
Taková úprava je bezpochyby v dispozici demokratického zákonodárce,
který z principu věci musel stanovit podmínky, za kterých tato právnická
osoba způsobilá vykonávat práva a zavazovat se ve všech věcech spojených
se správou domu vznikne. Podle § 9 odst. 3
zákona o vlastnictví bytů společenství vzniká v domě s nejméně pěti jednotkami, z nichž alespoň tři jsou ve vlastnictví tří různých vlastníků,
a to dnem doručení listiny s doložkou o vyznačení vkladu do katastru
nemovitostí nebo jiné listiny, kterou příslušný státní orgán osvědčuje
vlastnické vztahy k jednotce, poslednímu z těchto vlastníků. Dané
ustanovení je doplněno přechodným ustanovením čl. II bod 2. zákona č. 103/2000 Sb.
upravujícím situaci vlastníků, kteří stanovené podmínky splňovali před
nabytím účinnosti tohoto zákona (1. 7. 2000). Pokud by takové ustanovení
nebylo přijato, došlo by k porušení principu rovnosti mezi vlastníky
jednotek. Za zpětně působící by bylo možné novou právní úpravu
považovat jen tehdy, kdyby konstituovala vznik společenství přede dnem
své účinnosti. Zákon však jednoznačně stanoví svou účinnost do budoucna
a je z tohoto hlediska v souladu s ústavním pořádkem České republiky.
Navrhovatelé dále uvádějí, že napadená ustanovení překračují ústavní rámec
obsahu a ochrany vlastnického práva (§ 9 odst. 9
, § 10 odst. 3 zákona o vlastnictví bytů
), resp. že zákonodárce klade v celé konstrukci společenství, jeho působnosti
a způsobu přijímání rozhodnutí nepřiměřený důraz na kolektivní
stránku realizace práv spojených s užíváním a nakládáním s domem (§ 9 odst. 1
a § 11 odst. 4
a 5 zákona o vlastnictví bytů
). V první řadě je nutno poukázat na specifický charakter bytového vlastnictví
podle zákona o vlastnictví bytů. Podle § 1 odst. 1
tento zákon upravuje spoluvlastnictví budovy, při němž spoluvlastník
budovy je zároveň vlastníkem bytu nebo nebytového prostoru jako prostorově
vymezené části budovy a zároveň podílovým spoluvlastníkem společných
částí budovy. Platná právní úprava je tedy postavena na spoluvlastnické
koncepci, kde hlavním předmětem je budova a vedlejším předmětem
byt nebo nebytový prostor, které nejsou reálně oddělitelnými částmi
budovy, a ke spoluvlastnictví budovy tak přistupuje vlastnictví bytu
či nebytového prostoru (konstrukce tzv. dualistické teorie bytového
vlastnictví ve spoluvlastnickém pojetí). Uvedená zvláštní právní úprava
umožněná občanským zákoníkem
, který stanoví, že předmětem občanskoprávních vztahů mohou být též byty
nebo nebytové prostory (§ 118 odst. 2), a který v ustanovení § 125 odst. 1 odkazuje na napadený zákon, je dána právě specifickou povahou bytu nebo
nebytového prostoru, které nemohou být fakticky samostatnými, oddělitelnými
částmi budovy. Vlastnictví bytu nebo nebytového prostoru je
potom z podstaty věci nutně omezeno v rozsahu, ve kterém je třeba respektovat
nutnost hospodaření s budovou jako celkem. Práva jednotlivých
vlastníků jsou omezena stejným vlastnickým právem ostatních vlastníků
jednotek. Argumentům navrhovatelů proto nelze přisvědčit, neboť platná
právní úprava je vedena právě snahou na zmíněná specifika reagovat.
Jedná se o projev ústavně zakotvené zásady, že vlastnictví zavazuje
a nesmí být zneužito na újmu práv druhých anebo v rozporu se zákonem
chráněnými obecnými zájmy (čl. 11 odst. 3 Listiny
). Zákonodárce byl veden snahou o spravedlivé, vyrovnané řešení, podporující
vlastníky, kteří respektují citovanou zásadu, a poskytující vyšší
míru právní jistoty i dalším zainteresovaným osobám plnícím své úkoly
v souvislosti se správou domu. Přijetí nové právní úpravy bylo vynuceno
její společenskou naléhavostí po zkušenostech s dřívější úpravou,
která zjednodušeně řečeno dostatečně nebránila situacím, kdy "poctiví
dopláceli na nepoctivé". Ústavní soud, vědom si své kompetence,
dospěl k závěru, že napadená ustanovení nejsou jednotlivě či ve svém
souhrnu v rozporu s předpisy nejvyšší právní síly.
Protiústavní není ani způsob rozhodování společenství vlastníků jednotek
vymezený v § 11 zákona o vlastnictví bytů
. Při hlasování je rozhodující velikost spoluvlastnických podílů vlastníků
jednotek na společných částech domu. Jedná-li se o důležitou záležitost,
může přehlasovaný vlastník jednotky požádat soud, aby o ní rozhodl
(§ 11 odst. 3
). Jednomyslnost je stanovena v případě rozhodování o přijetí usnesení
v závažných situacích, kterými jsou změna účelu užívání stavby, změna
stavby nebo podstatné změny týkající se společných částí domu (§ 11 odst. 5
). Článek 11 odst. 1 Listiny
zakotvuje především právo každého vlastnit majetek a právo na zajištění
stejného zákonného obsahu a ochrany vlastnického práva všech vlastníků.
Napadená ustanovení právo každého vlastnit majetek nikterak neomezují
a není jimi vytvořena ani nerovnost v obsahu a ochraně vlastnického
práva, když daná právní úprava dopadá na každého spoluvlastníka
domu a vlastníka jednotky stejně.
Ustanovení § 9 odst. 2 zákona o vlastnictví bytů
je navrhovateli napadeno proto, že zde zákonodárce deleguje dispoziční
právo k jednotce na subjekt odlišný od vlastníka, což "neústavním způsobem
posiluje postavení společenství". Ústavní soud však poukazuje
na to, že uvedené ustanovení umožňuje společenství sjednat smlouvu o
zástavním právu k jednotce včetně příslušných spoluvlastnických podílů
na společných částech domu k zajištění pohledávek vyplývajících z
úvěru poskytnutého na náklady spojené se správou domu pouze se souhlasem
vlastníka jednotky. Jeho předběžný souhlas s uzavřením zástavní smlouvy
je zde nezbytný, takže nejde o ustanovení protiústavní, když svoboda
vůle vlastníka jednotky není nikterak omezena.
Ustanovení § 13 odst. 2 zákona o vlastnictví bytů
stanoví povinnost vlastníka jednotky odstranit závady a poškození, které
na jiných jednotkách nebo společných částech domu způsobil sám nebo
ti, kteří s ním jednotku užívají. V návrhu skupiny poslanců je napadena
věta druhá tohoto ustanovení, kterou je pouze posílena záruka uvedené
povinnosti odstranit závady a poškození, a to vznikem zástavního
práva (dnem právní moci rozhodnutí soudu) ostatním vlastníkům jednotek
k jednotce povinného vlastníka i k věcem movitým. Napadené ustanovení
navrhovatelé v odůvodnění pouze citují, aniž by blíže vyložili,
v čem spatřují tvrzený rozpor s čl. 11 odst. 1
a s čl. 1 Listiny
, ve spojení s čl. 1 Ústavy
(zjevnou písařskou chybou je, že dané ustanovení označili v odůvodnění
jako § 13 odst. 3
). Výrazněji navrhovatelé brojí proti ustanovení § 13 odst. 7
, které stanoví, že vlastníci jednotek ručí za závazky společenství v
poměru, který odpovídá velikosti spoluvlastnických podílů na společných
částech domu. Navrhovatelé to považují za "flagrantní porušení zásady
rovnosti vlastníků v právech, principu stejného zákonného obsahu
a ochrany vlastnického práva všech vlastníků a principu právní jistoty".
Ústavní soud konstatuje, že napadená ustanovení žádným způsobem uvedené
principy neporušují a naopak je ve svých důsledcích přiměřeně
posilují. K základním právům vlastníka jednotky patří právo jednotku
držet, užívat a disponovat s ní. Vlastník jednotky má také ovšem povinnosti
vycházející obecně z koncepce vlastnického práva vyjádřené v čl. 11 odst. 3 Listiny
dikcí, že vlastnictví zavazuje. Vlastník jednotky se podílí na správě
domu v rozsahu, který odpovídá jeho spoluvlastnickému podílu na společných
částech domu, což je jeho právem i povinností. Navíc je umožněno,
aby se vlastníci jednotek dohodli jinak; jedná se tedy o dispozitivní
úpravu (§ 13 odst. 1 zákona o vlastnictví bytů
). Povinnost vlastníků jednotek jako ručitelů podle § 13 odst. 7 zákona o vlastnictví bytů
závisí na výši spoluvlastnického podílu na společných částech domu, má
tedy jen dílčí povahu a vlastník jednotky nemůže být nucen plnit více
bez svého souhlasu.
Navrhovatelé dále uvádějí, že ustanovení § 5 odst. 5 zákona o vlastnictví bytů
vylučuje byty, které jsou užívány právem nájmu, ze speciálního způsobu
dispozice spoluvlastníků, upraveného v § 5 odst. 2 až 4
, v čemž spatřují ústavně nepřípustné omezení spoluvlastníků domu a zneužití
ochrany nájemního práva k bytu. Smyslem tohoto ustanovení je legitimní
ochrana nynějších nájemců spočívající v tom, že byt musí být
přednostně nabídnut tomuto nájemci (§ 22 odst. 1
a 2 zákona o vlastnictví bytů
), a přijaté řešení není protiústavní, ač si lze představit řešení lépe
odpovídající celkové koncepci zákona. Úkolem Ústavního soudu však není
perfekcionisticky vyhledávat různé nepřesnosti v zákonné úpravě či
poučovat zákonodárce o úpravě vhodnější, ale posoudit, zda napadený
zákon nebo jeho jednotlivá ustanovení jsou v rozporu s ústavním zákonem
nebo mezinárodní smlouvou podle čl. 10 Ústavy [čl. 87 odst. 1 písm. a) Ústavy
].
Proti dalším napadeným zákonným ustanovením skupina poslanců již v odůvodnění
svého návrhu nijak konkrétněji neargumentuje, a jelikož Ústavní
soud, jak vyplývá z toho, co bylo uvedeno, neshledal protiústavnost
zkoumaných ustanovení, zamítl i návrh na zrušení těchto, v zásadě pouze
akcesorických, ustanovení [v § 15 odst. 2 zákona o vlastnictví bytů
slov "výbor nebo pověřený vlastník" a posledních dvou vět tohoto ustanovení,
v § 15 odst. 4 zákona o vlastnictví bytů
slov "(§ 9
)" a ustanovení § 11 odst. 2 písm. n) zákona o soudních poplatcích
].
Předseda Ústavního soudu: JUDr. Kessler v. r.