Vyhláška Státního úřadu pro jadernou bezpečnost o funkci a organizaci celostátní radiační monitorovací sítě
Státní úřad pro jadernou bezpečnost stanoví podle § 47 odst. 7 k provedení § 3 odst. 2 písm. l) a § 46 odst. 1 zákona č. 18/1997 Sb. , o mírovém využívání jaderné energie a ionizujícího záření (atomový zákon) a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění zákona č. 13/2002 Sb., (dále jen "zákon"):
Tato vyhláška stanoví požadavky na funkci a organizaci celostátní radiační monitorovací sítě (dále jen "monitorovací síť") a stanovuje způsob přenosu dat.
Pro účely této vyhlášky se rozumí
a) monitorováním radiační situace - měření veličin a hodnocení výsledků měření veličin pro účely usměrňování ozáření,
b) monitorovací sítí - soustava měřicích míst a systém prostředků odborně, technicky a personálně vybavených a organizačně propojených pro potřeby monitorování radiační situace na území České republiky,
c) obvyklou radiační situací - situace s výjimkou radiační mimořádné situace,1)
d) systémem přenosu dat - systém pro předávání dat v rámci monitorovací sítě,
e) informačním systémem - systém pro sběr, ověřování, archivaci a prezentaci dat předaných systémem přenosu dat a pro jejich předávání v České republice a do zahraničí2) a ke zveřejňování.3)
(1) Monitorovací síť zajišťuje monitorování radiační situace na území České republiky (dále jen "monitorování"), včetně přenosu dat a správy informačního systému pro
a) hodnocení radiační situace pro potřeby sledování a posuzování stavu ozáření,
b) rozhodování o opatřeních vedoucích ke snížení nebo odvrácení ozáření v případě radiační havárie,
c) mezinárodní výměnu informací a dat o radiační situaci,
d) zveřejňování a poskytování informací a dat o radiační situaci na území České republiky.
(2) Monitorování je zajišťováno:
a) Státním úřadem pro jadernou bezpečnost (dále jen "Úřad") v rozsahu a způsobem stanoveným krizovým plánem Úřadu,4)
b) v souladu s § 46 odst. 1 příslušnými ministerstvy v rozsahu a způsobem stanovenými smlouvou,
c) držiteli povolení k provozu jaderného zařízení nebo pracoviště IV. kategorie5) v rozsahu a způsobem stanovenými zvláštním právním předpisem6) a programem monitorování7) a vnitřním havarijním plánem8) schválenými Úřadem,
d) právnickými a podnikajícími fyzickými osobami v rozsahu a způsobem určenými ve smlouvě o zajištění plnění úkolů vyplývajících z krizového plánu Uřadu9) (dále jen "smluvní osoby").
(1) Monitorovací síť tvoří stálé složky monitorovací sítě, které pracují nepřetržitě za obvyklé radiační situace a za radiační mimořádné situace, a pohotovostní složky monitorovací sítě, které se aktivují při podezření na vznik nebo při vzniku radiační mimořádné situace. Pohotovostní složky monitorovací sítě nemohou být současně zařazeny mezi stálé složky monitorovací sítě.
(2) Stálé složky monitorovací sítě tvoří:
a) síť včasného zjištění, kterou tvoří systém měřicích míst provádějících nepřetržité měření dávkového příkonu na území České republiky a neprodlené informování o případném zvýšení příkonu nad obvyklé hodnoty; součástí sítě včasného zjištění je teledozimetrický systém, kterým jsou prostředky pro soustavné nepřetržité měření dávek, dávkových příkonů, aktivity radionuklidů a jejich časového integrálu v prostorách jaderného zařízení s cílem při radiační mimořádné situaci nebo podezření na ni zaznamenat a vyhodnotit únik do ovzduší a do vodotečí,
b) síť termoluminiscenčních dozimetrů, kterou je systém pro měření dávky záření gama na území České republiky,
c) měřicí místa kontaminace ovzduší, kterými jsou prostředky pro měření dávkového příkonu a pro zajištění odběrů vzorků aerosolů a spadů a pro jednoduché stanovení aktivity radionuklidů v těchto vzorcích,
d) měřicí místa kontaminace potravin, kterými jsou prostředky pro zajištění odběru vzorků z článků potravních řetězců a pro stanovení aktivity radionuklidů v těchto vzorcích,
e) měřicí místa kontaminace vody, kterými jsou prostředky pro zajištění odběru vzorků vody, říčních sedimentů a ryb a pro stanovení aktivity radionuklidů v těchto vzorcích,
f) měřicí místa na hraničních přechodech, kterými jsou prostředky pro získávání údajů o radionuklidové kontaminaci osob, dopravních prostředků, zboží, předmětů a materiálů na hraničních přechodech,
g) mobilní skupiny, které provádějí monitorování dávek, dávkových příkonů a aktivity radionuklidů v terénu, odběry vzorků složek životního prostředí a rozmístění a výměnu dozimetrů v sítích termoluminiscenčních dozimetrů,
h) letecké skupiny, které provádějí monitorování dávek, dávkových příkonů a aktivity radionuklidů v terénu,
i) laboratorní skupiny, které zajišťují odběry vzorků z životního prostředí, provádějí spektrometrické, popř. radiochemické analýzy vzorků životního prostředí s cílem stanovit v nich aktivity radionuklidů,
j) centrální laboratoř monitorovací sítě, která koordinuje měření vzorků odebraných laboratorními a mobilními skupinami a zajišťuje vybraná měření těchto vzorků a dále zajišťuje hodnocení výsledků těchto měření s cílem poskytnout podklady pro rozhodování o opatřeních vedoucích ke snížení nebo odvrácení ozáření osob a která koordinuje a zajišťuje měření vnitřní kontaminace osob,
k) meteorologická služba, která získává meteorologické údaje nezbytné k tomu, aby bylo možno s použitím modelů šíření uniklých radionuklidů v ovzduší provádět vyhodnocení a prognózu vývoje radiační situace.
(3) Pohotovostní složky monitorovací sítě tvoří:
a) mobilní skupiny, které provádějí monitorování dávek, dávkových příkonů a aktivity radionuklidů v terénu, odběry vzorků složek životního prostředí a rozmístění a výměnu dozimetrů v sítích termoluminiscenčních dozimetrů,
b) laboratorní skupiny, které zajišťují odběry vzorků z životního prostředí, provádějí spektrometrické, popř. radiochemické analýzy vzorků životního prostředí s cílem stanovit v nich aktivity radionuklidů,
c) letecké prostředky průzkumu pro monitorování dávek, dávkových příkonů a aktivity radionuklidů v terénu,
d) měřicí místa kontaminace vody, kterými jsou prostředky pro stanovení aktivity radionuklidů ve vodě, v říčních sedimentech, ve vodních makrofytech a vzorcích ryb,
e) měřicí místa kontaminace potravin, kterými jsou prostředky pro stanovení aktivity radionuklidů v článcích potravních řetězců,
f) měřicí místa na hraničních přechodech, kterými jsou prostředky pro získávání údajů o dávkových příkonech, radionuklidové kontaminaci osob, dopravních prostředků, zboží, předmětů a materiálů,
g) měřicí místa na uzávěrách, kterými jsou prostředky pro získání údajů o dávkových příkonech a o radionuklidové kontaminaci osob, dopravních prostředků, předmětů a materiálů na hranicích uzavřených oblastí a v okolí místa radiační havárie.
(4) Úřad zajišťuje informační systém a zajišťuje nebo se podílí v rozsahu a způsobem stanoveným svým krizovým plánem na systému přenosu dat a na činnosti
b) sítě termoluminiscenčních dozimetrů,
c) měřicích míst kontaminace ovzduší,
f) laboratorních skupin pro monitorování,
g) centrální laboratoře monitorovací sítě.
(5) Ministerstvo financí, Ministerstvo obrany, Ministerstvo vnitra, Ministerstvo zemědělství a Ministerstvo životního prostředí zajišťují nebo se podílejí na systému přenosu dat a na činnosti složek monitorovací sítě v souladu se zákonem v rozsahu a způsobem stanovenými smlouvou.
(6) Držitelé povolení k provozu jaderného zařízení nebo pracoviště IV. kategorie se v rozsahu a způsobem stanoveným v programu monitorování a ve vnitřním havarijním plánu schválených Úřadem podílejí na systému přenosu dat a zajišťují činnost
b) sítě termoluminiscenčních dozimetrů,
c) měřicích míst kontaminace ovzduší,
(7) Smluvní osoby zajišťují nebo se podílejí v rozsahu a způsobem stanoveným ve smlouvě o zajištění plnění úkolů vyplývajících z krizového plánu Úřadu na systému přenosu dat a na činnosti
a) měřicích míst kontaminace vody,
b) měřicích míst kontaminace potravin,
(1) Monitorovací síť pracuje v normálním režimu a v havarijním režimu.
(2) Normální režim je monitorováním za obvyklé radiační situace a
a) podílejí se na něm stálé složky monitorovací sítě,
b) monitorování je zaměřeno zejména na sledování časové a prostorové distribuce dávek, dávkových příkonů a aktivity radionuklidů ve složkách životního prostředí za účelem stanovení dlouhodobých trendů a včasného zjištění odchylek od nich a slouží zároveň k udržování organizační, technické a personální připravenosti složek monitorovací sítě k monitorování v havarijním režimu,
c) monitorování provádějí složky monitorovací sítě
1. v působnosti Úřadu podle tabulky č. 1 části A přílohy této vyhlášky v rozsahu a způsobem stanoveným krizovým plánem Úřadu,
2. v působnosti Ministerstva financí, Ministerstva vnitra, Ministerstva zemědělství a Ministerstva životního prostředí podle tabulky č. 1 části A přílohy této vyhlášky v rozsahu a způsoby stanovenými smlouvou,
3. v působnosti držitele povolení k provozu jaderného zařízení nebo pracoviště IV. kategorie v rozsahu a způsobem stanoveným zvláštním právním předpisem a v programu monitorování a ve vnitřním havarijním plánu schválených Úřadem a
4. v působnosti smluvních osob podle tabulky č. 1 části A přílohy této vyhlášky v rozsahu a způsobem stanoveným smlouvou o zajištění plnění úkolů vyplývajících z krizového plánu Úřadu,
d) monitorování v normálním režimu v období po radiační havárii slouží též k hodnocení jejích dlouhodobých vlivů.
(3) Havarijní režim je monitorováním za radiační mimořádné situace nebo při podezření na její vznik a
a) podílejí se na něm stálé i pohotovostní složky monitorovací sítě,
b) monitorování v havarijním režimu zahajují složky monitorovací sítě
1. v působnosti Úřadu podle krizového plánu Úřadu,
2. v působnosti Ministerstva financí, Ministerstva obrany, Ministerstva vnitra, Ministerstva zemědělství a Ministerstva životního prostředí na základě smlouvy a podle pokynů Úřadu,
3. v působnosti držitele povolení k provozu jaderného zařízení nebo pracoviště IV. kategorie, na němž nastala radiační mimořádná situace, v závislosti na klasifikaci stavu zařízení a v rozsahu a způsobem podle programu monitorování a vnitřního havarijního plánu,
4. v působnosti smluvních osob na základě smlouvy o zajištění plnění úkolů vyplývajících z krizového plánu Úřadu a podle pokynů Úřadu,
c) monitorování v havarijním režimu je zaměřeno zejména na:
1. potvrzení vzniku radiační mimořádné situace; jedná-li se o radiační mimořádnou situaci vzniklou na území České republiky, i na odhad dalšího vývoje radiační havárie a šíření radionuklidů v okolí jaderného zařízení nebo pracoviště IV. kategorie, na němž k radiační havárii došlo,
2. identifikaci a charakterizaci nastalého úniku,
4. hodnocení vzniklé radiační situace a přípravu podkladů pro rozhodování o opatřeních vedoucích ke snížení nebo k odvrácení ozáření osob, včetně určení území, kde jsou tato opatření z hlediska vzniklé radiační mimořádné situace doporučována,
5. hodnocení účinnosti realizovaných ochranných opatření,
6. předpověď vývoje radiační situace,
d) monitorování v havarijním režimu probíhá ve dvou fázích
1. v první fázi, která zahrnuje období před únikem radionuklidů do životního prostředí, období, kdy radionuklidy unikají do životního prostředí, a období těsně po ukončení úniku a používají se především jednodušší metody monitorování, zejména měření dávkových příkonů a dávek; monitorování je zaměřeno na rychlé získání podkladů pro rozhodování o neodkladných ochranných opatřeních,7) a
2. ve druhé fázi, která zahrnuje období po ukončení úniku, a používají se náročnější a citlivé metody zaměřené na stanovení aktivit radionuklidů ve složkách životního prostředí, monitorování je zaměřeno na získání podkladů pro rozhodování o následných ochranných opatřeních,7)
e) monitorování v havarijním režimu provádějí složky
1. v působnosti Úřadu podle tabulky č. 2 části A přílohy této vyhlášky v rozsahu a způsobem stanovenými krizovým plánem Úřadu a podle pokynů Úřadu,
2. v působnosti Ministerstva financí, Ministerstva obrany, Ministerstva vnitra, Ministerstva zemědělství a Ministerstva životního prostředí podle tabulky č. 2 části A přílohy k této vyhlášce v rozsahu a způsobem stanovenými smlouvou a podle pokynů Úřadu,
3. v působnosti držitele povolení k provozu jaderného zařízení nebo pracoviště IV. kategorie v rozsahu a způsobem stanovenými zvláštním právním předpisem a v programu monitorování a ve vnitřním havarijním plánu schválených Úřadem a podle pokynů Úřadu,
4. v působnosti smluvních osob podle tabulky č. 2 části A přílohy této vyhlášky v rozsahu a způsobem stanoveným smlouvou o zajištění plnění úkolů vyplývajících z krizového plánu Úřadu a podle pokynů Úřadu.
a) v působnosti Úřadu používají metody a postupy a předávají výsledky monitorování v rozsahu a způsobem určeným v krizovém plánu Úřadu,
b) v působnosti Ministerstva financí, Ministerstva obrany, Ministerstva vnitra, Ministerstva zemědělství a Ministerstva životního prostředí používají k monitorování metody a postupy a předávají Úřadu výsledky monitorování v rozsahu a způsobem určeným ve smlouvě,
c) v působnosti držitele povolení k provozu jaderného zařízení nebo pracoviště IV. kategorie používají k monitorování metody, postupy a předávají Úřadu výsledky monitorování v rozsahu a způsobem určeným v programech monitorování a zabezpečování jakosti10) a ve vnitřním havarijním plánu schválených Úřadem,
d) v působnosti smluvních osob používají k monitorování metody a postupy a předávají Úřadu výsledky monitorování v rozsahu a způsobem určeným ve smlouvě o zajištění plnění úkolů vyplývajících z krizového plánu Úřadu.
(5) Přístroje používané v rámci činnosti monitorovací sítě a určené Úřadem jsou podrobovány pravidelné kalibraci, a vyžaduje-li to zvláštní předpis, také ověřování.11)
(1) Data z monitorování předávaná Úřadu do informačního systému systémem přenosu dat se přenášejí ve formě datových souborů prostřednictvím příslušných technických nosičů, a to
a) nepřetržitě v případě monitorování zajišťovaného sítí včasného zjišťování,
b) neprodleně po stanovení výsledků monitorování v ostatních případech monitorování.
(2) Data z monitorování v havarijním režimu se navíc přenášejí způsobem určeným Úřadem.
(3) Data z informačního systému se předávají z Úřadu po zpracování a kontrole výsledků monitorování ve formě datových souborů prostřednictvím příslušných technických nosičů, a to
a) ke zveřejnění v České republice, anebo
b) do zahraničí v souladu se zákonem a s ustanovením příslušných mezinárodních úmluv.2)
§ 7 Zajištění činnosti monitorovací sítě
Úřad za účelem koordinace monitorování, systému přenosu dat a zajištění informačního systému
a) řídí činnost stálých složek monitorovací sítě za obvyklé radiační situace, zejména koordinuje zpracování metodik pro složky monitorovací sítě a činnosti spojené s vývojem a ověřováním nových metod monitorování,
b) řídí přechod monitorovací sítě do havarijního režimu při vzniku radiační mimořádné situace, tj. koordinuje přiměřeně vzniklé situaci činnost stálých složek a aktivuje pohotovostní složky,
c) řídí činnost stálých a pohotovostních složek monitorovací sítě za radiační mimořádné situace a zabezpečuje stanovení konkrétního rozsahu a způsobu monitorování přiměřeně podle vzniklé situace,
d) řídí přechod monitorovací sítě do normálního režimu při ukončení radiační mimořádné situace, tj. koordinuje přiměřeně situaci činnost stálých složek a ukončuje činnost pohotovostních složek,
e) řídí a určuje rozsah a způsob zapojení jednotlivých složek monitorovací sítě, které mohou být realizovány na základě smlouvy, při havarijních cvičeních a při ověřování nových metod monitorování.
(1) Složky monitorovací sítě v působnosti Ministerstva financí, Ministerstva obrany, Ministerstva vnitra, Ministerstva zemědělství a Ministerstva životního prostředí zabezpečí svou činnost podle této vyhlášky nejpozději do 31. prosince 2004.
(2) Předávání dat Úřadu podle § 6 odst. 1 písm. a) zajistí držitel povolení k provozu jaderného zařízení nejpozději do 31. prosince 2004.
Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem vyhlášení.
Předsedkyně:
Ing. Drábová v. r.
1) § 2 písm. m) zákona č. 18/1997 Sb. , o mírovém využívání jaderné energie a ionizujícího záření (atomový zákon) a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění zákona č. 13/2002 Sb.
2) § 3 odst. 2 písm. l) a t) zákona č. 18/1997 Sb. , ve znění zákona č. 13/2002 Sb. Sdělení č. 115/1996 Sb. , Úmluva o pomoci v případě jaderné nebo radiační nehody. Sdělení č. 116/1996 Sb. , Úmluva o včasném oznamování jaderné nehody.
3) § 3 odst. 2 písm. v) zákona č. 18/1997 Sb. , ve znění zákona č. 13/2002 Sb.
4) § 9 zákona č. 240/2000 Sb. , o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon).
5) § 4 odst. 12 zákona č. 18/1997 Sb. , ve znění zákona č. 13/2002 Sb.
6) Nařízení vlády č. 11/1999 Sb. , o zóně havarijního plánování.
7) Vyhláška č. 307/2002 Sb. , o radiační ochraně.
8) Vyhláška č. 318/2002 Sb. , o podrobnostech k zajištění havarijní připravenosti jaderných zařízení a pracovišť se zdroji ionizujícího záření a o požadavcích na obsah vnitřního havarijního plánu a havarijního řádu.
9) § 29 odst. 2 zákona č. 240/2000 Sb.
10) Vyhláška č. 214/1997 Sb. , o zabezpečování jakosti při činnostech souvisejících s využíváním jaderné energie a činnostech vedoucích k ozáření a o stanovení kritérií pro zařazení a rozdělení vybraných zařízení do bezpečnostních tříd.
11) Zákon č. 505/1990 Sb. , o metrologii, ve znění pozdějších předpisů.
položek a požadavků na jejich monitorování
Tabulka č. 1 : Monitorování za obvyklé radiační situace |
||||||
Poř. číslo |
Monitorovaná položka |
Měřená veličina |
Minimální počet míst z území ČR1) |
Složka radiační monitorovací sítě 2) |
Minimální počet odběrů/měření |
Požadované parametry metody |
Zevní ozáření |
||||||
1 |
Zevní ozáření |
Příkon dávky (dávka)3) |
40 |
SVZ |
10 minutové integrační intervaly, Kontinuální měření |
Od 50 nSv/h |
Po trase cca 50 km (měření z automobilu) |
MS |
12 ročně (jednou měsíčně) Kontinuální měření po trase |
||||
150 |
TLD |
4 ročně (tříměsíční průměrná hodnota) Kontinuální expozice |
MDD4) < 30 µSv |
|||
40 |
MS, MMKO |
12 ročně (jednou měsíčně) Jednorázová měření |
Od 50 nSv/h |
|||
Složky životního prostředí |
||||||
2 |
Aerosoly |
Objemová5) nebo hmotnostní 5) aktivita 5) radionuklidů |
7 |
MMKO, LS, CLMS |
52 ročně (týdenní průměrná hodnota) Kontinuální odběr |
MDA6) < 1x10 -2 Bq/m 3 pro 137 Cs |
1 |
4 ročně (čtvrtletní průměrná hodnota) |
MDA < 5x10-7 Bq/m 3 pro 90 SrMDA < 5x10 --8 Bq/m 3 pro 238 Pu a 239,240 Pu |
||||
Celková objemová aktivita beta vyjádřená jako aktivita 90 Sr |
7 |
4 ročně (jednou za každé čtvrtletí) Kontinuální týdenní odběr |
MDA < 5x10-3 Bq/m 3 |
|||
3 |
Spad |
Plošná aktivita7) radionuklidů |
7 |
MMKO, LS, CLMS |
12 ročně (měsíční průměrná hodnota) Kontinuální odběr |
MDA < 0,1 Bq/m2 pro 137 Cs |
4 |
Půda a porost |
Plošná aktivita radionuklidů (u přírodních radionuklidů hmotnostní aktivita) |
7 |
MS, LS, CLMS |
1 ročně Bodový odběr |
MDA < 100 Bq/m2 pro 137 Cs |
4a |
Půda (in-situ) |
Plošná aktivita radionuklidů |
7 |
MS, CLMS |
1 ročně Bodové měření |
MDA < 1000 Bq/m2 pro 137 Cs |
4b |
Půda (letecká měření) |
Plošná aktivita radionuklidů |
1 |
LeS |
2 ročně Jednorázové velkoplošné měření |
MDA < 10 kBq/m2 pro 137 Cs |
5 |
Povrchová voda |
Objemová aktivita radionuklidů |
|
MMKV, LS |
4 ročně |
MDA < 1 Bq/l pro 137 Cs MDA < 10 Bq/l pro 3 H |
|
  |
7 |
|
1 ročně (sloučený vzorek ze 4 čtvrtletních jednorázových odběrů) |
MDA < 0,06 Bq/l pro 90 Sr |
|
5a |
Celková objemová aktivita beta po odečtení příspěvku 40 K |
7 |
MMKV, LS |
4 ročně (jednorázový odběr za každé čtvrtletí) |
MDA < 0,6 Bq/l |
|
6 |
Pitná voda |
Objemová aktivita radionuklidů |
7 |
MMKV, LS, CLMS |
4 ročně |
MDA < 0,1 Bq/l pro 137 Cs MDA < 10 Bq/l pro 3 H |
5 |
MDA < 0,06 Bq/l pro 90 Sr |
|||||
7 |
Vodárenský kal |
Hmotnostní aktivita radionuklidů |
5 |
MMKV, LS |
1 ročně (jednorázový odběr) |
MDA < 1 Bq/kg pro 137 Cs |
8 |
Říční sedimenty |
Hmotnostní aktivita radionuklidů |
5 |
MMKV, LS |
1 ročně (jednorázový odběr) |
MDA <1 Bq/kg pro 137 Cs |
Složky potravních řetězců |
||||||
9 |
Mléko |
Objemová aktivita radionuklidů |
5 |
MMKP, LS, CLMS |
4 ročně |
MDA < 0,5 Bq/l pro 137 CsMDA < 0,2 Bq/l pro 90 Sr |
10 |
Smíšená strava 8) |
Hmotnostní aktivita radionuklidů |
Dle komodity 9) |
MMKP, LS, CLMS |
4, případně 1 ročně9) |
MDA < 0,1 Bq/kg pro 137 CsMDA < 0,05 Bq/kg pro 90 Sr |
11 |
Krmiva |
Hmotnostní aktivita radionuklidů |
5 |
LS. MMKP |
1 ročně (jednorázový odběr) |
MDA < 1 Bq/kg pro 137 Cs |
Vnitřní kontaminace osob |
||||||
12 |
Celé tělo |
Aktivita radionuklidů |
20 osob |
CLMS |
1 ročně (jednorázová měření) |
MDA < 50 Bq pro 137 Cs |
13 |
Moč |
Aktivita radionuklidů |
50 |
CLMS |
1 ročně (jednorázový odběr 24 hodinového vzorku moči) |
MDA < 0,05 Bq/den pro 137 Cs |
Meteorologické údaje |
||||||
14 |
Ovzduší - aktuální situace |
10) |
40 |
MeS |
Kontinuálně |
Nejsou stanoveny speciální požadavky |
Poznámky k tabulce č. l:
Další podrobnosti stanoví krizový plán Úřadu, smlouva o zajištění plnění
krizového plánu Úřadu a schválená dokumentace držitelů povolení.
Doba měření se volí tak, aby pokud možno byla naměřena pozitivní aktivita
sledovaných radionuklidů ve vzorku.
Všechny uvedené hodnoty platí pro poživatiny a krmiva v nativním stavu.
1) Minimálním počtem míst z území ČR v části "Složky potravních řetězců"
se rozumí minimální počet lokalit, pro které se vytváří směsný vzorek
získaný odběrem z více míst dané lokality. Vytváření směsného vzorku
je popsáno v metodice příslušné odpovídající komoditě.
2) Složka radiační monitorovací sítě: SVZ - síť včasného zjišťování, MS
- mobilní skupiny, TLD - síť termoluniniscenčních dozimetrů MMKO -
měřící místa kontaminace ovzduší, LS - laboratorní skupiny, CLMS - centrální
laboratoř monitorovací sítě, MMKP - měřící místo kontaminace
potravin, MMKV - měřící místa kontaminace vody, MeS - meteorologická
služba, LeS - letecké skupiny.
3) Dávkou (příkonem dávky) se rozumí hodnota dozimetrické veličiny (za
jednotku času), v níž je měřící zařízení kalibrováno (§ 3 vyhlášky č.
307/2002 Sb. a § 4 vyhlášky č. 307/2002 Sb., o radiační ochraně, ve
znění vyhlášky
č. 499/2005 Sb.
).
4) MDD má význam minimální detekovatelné dávky, což je nejmenší dávka
rozlišitelná od nulové, stanovená jako trojnásobek střední kvadratické
odchylky pozadí (tj. signálu naměřeného při odečtu neozářeného dozimetru).
5) Aktivita je definována v ČSN ISO 31-9 v položce č. 9-33 a také v ČSN
ISO 31-10 v položce 10-49;
hmotnostní aktivita je definována v ČSN ISO 31-9 v položce č. 9-34; objemová
aktivita je definována v ČSN ISO 31-9 v položce č. 9-35.
6) MDA má význam minimální detekovatelné aktivity a je definována v části
B přílohy.
7) Plošnou aktivitou se rozumí podíl aktivity a plochy, ze které byl vzorek
odebírán.
8) Smíšená strava - odebírají se vzorky:
a) komodit, které tvoří podstatnou část spotřebního koše potravin (zejména
maso, brambory, obiloviny, zelenina, ovoce nebo produkty z nich
vyrobené);
b) komodit, u nichž lze předpokládat vyšší obsah umělých radionuklidů
(např. lesní plody, lesní houby, zvěřina);
c) komodit, jejichž pěstování je pro celou
ČR,
příp. některý region významné z hlediska produkčního, případně exportního
(např. oves, ječmen, kukuřice, ryby, med nebo produkty z nich vyrobené).
9) Minimální počet odběrových míst:
a) z obchodní sítě pro komodity uvedené v poznámce 8a) je 5 míst (4x ročně,
jednorázový odběr za každé čtvrtletí), pro komodity uvedené v poznámce
8b) a 8c) je 5 míst (1x ročně, jednorázový odběr).
b) pro pěstitele a producenty závisí na rozsahu produkce, případně regionální
spotřeby, a jsou minimálně 2 místa pro každou komoditu (pro komodity
sezónního charakteru se odběr provádí 1x v příslušném období
sklizně/sběru, pro komodity nesezónního charakteru jednou v každém čtvrtletí).
10) Údaje nezbytné pro posouzení aktuální meteorologické situace z hlediska
možného šíření radionuklidů v životním prostředí předávané Českým
hydrometeorologickým ústavem.
Tabulka č. 2 : Monitorování za radiační mimořádné situace |
||||||
Poř. číslo |
Monitorovaná položka |
Měřená veličina |
Minimální počet míst z území ČR1) |
Složka radiační monitorovací sítě 2) |
Minimální počet odběrů/měření |
Požadované parametry metody |
Zevní ozáření |
||||||
1 |
Zevní ozáření |
Příkon dávky (dávka)3) |
40 |
SVZ |
Kontinuálně (10 minutové integrační intervaly nebo hodinové průměry) |
Do 1 Sv/h Do 10 Sv/h pro LPP |
Po Úřadem stanovené trase |
MS |
Kontinuální měření |
||||
LeS, LPP |
||||||
150 a dále podle pokynů Úřadu |
TLD |
Bude stanoveno Úřadem podle situace Průměrná hodnota za dané období |
MDD4) < 30 µSv |
|||
Podle pokynů Úřadu na hraničních přechodech |
MMHP |
Bude stanoveno Úřadem podle situace Bodová měření |
Do 1 Sv/h |
|||
Podle pokynů Úřadu na uzávěrách |
MMU |
Bude stanoveno Úřadem podle situace Bodová měření |
||||
40 a dále podle pokynů Úřadu |
MS, MMKO |
Bude stanoveno Úřadem podle situace Jednorázová měření |
||||
Složky životního prostředí |
||||||
2 |
Ovzduší, půda |
Kvalitativní radionuklidové složení směsi |
Po Úřadem stanovené trase |
MS |
Bude stanoveno Úřadem podle situace Jednorázová měření |
V závislosti na radiační mimořádné situaci |
3 |
Aerosoly |
Objemová 5) nebo hmotnostní 5) aktivita 5) radionuklidů |
7 a dále podle pokynů Úřadu |
MS, MMKO, LS, CLMS |
Minimálně denně, pokud nebude stanoveno Úřadem jinak |
MDA6) < 0,1 Bq/m 3 137 Cs 7) MDA < 0,1 Bq/m 3 131 I 7) |
Celková objemová aktivita beta vyjádření jako aktivita 90 Sr |
MMKO, LS, CLMS |
MDA < 5x10-3 Bq/m 3 |
||||
4 |
Plynné formy jódu |
Objemová aktivita 131 I |
7 a dále podle pokynů Úřadu |
MS, MMKO, LS, CLMS |
Minimálně denně, pokud nebude stanoveno Úřadem jinak Kontinuální odběr |
MDA < 0,1 Bq/m3 131 I 7) |
5 |
Spad včetně dešťové vody a sněhu |
Plošná 8) a objemová aktivita radionuklidů |
7 a dále podle pokynů Úřadu |
MMKO, LS, CLMS |
Minimálně týdně, pokud nebude stanoveno Úřadem jinak Kontinuální odběr |
V závislosti na radiační mimořádné situaci |
6 |
Půda a porost |
Plošná aktivita radionuklidů |
7 a dále podle pokynů Úřadu |
MS, LS, CLMS |
Bude stanoveno Úřadem podle situace Bodový odběr |
V závislosti na radiační mimořádné situaci |
7 |
Porost, sníh |
Plošná aktivita radionuklidů |
7 a dále podle pokynů Úřadu |
MS, LS, CLMS |
Minimálně týdně, pokud nebude stanoveno Úřadem jinak Bodový odběr |
V závislosti na radiační mimořádné situaci |
8 |
Půda (in-situ) |
Plošná aktivita radionuklidů |
Podle pokynů Úřadu |
MS, CLMS |
Bude stanoveno Úřadem podle situace Jednorázová měření |
V závislosti na radiační mimořádné situaci |
8a |
Půda (letecká měřeni) |
Plošná aktivita radionuklidů |
Podle pokynů Úřadu |
LeS |
Bude stanoveno Úřadem podle situace Jednorázová velkoplošná měření |
V závislosti na radiační mimořádné situaci |
9 |
Povrchová voda 9) |
Objemová aktivita radionuklidů |
7 a dále podle pokynů Úřadu |
MS, MMKV, LS, CLMS |
Minimálně týdně, pokud nebude stanoveno Úřadem jinak Bodový odběr |
V souladu s vyhláškou č. 307/2002 Sb. 10) |
10 |
Pitná voda 9) |
Objemová aktivita radionuklidů |
7 a dále podle pokynů Úřadu |
MS, MMKV, LS, CLMS |
Minimálně týdně, pokud nebude stanoveno Úřadem jinak Bodový odběr |
V souladu s vyhláškou č. 307/2002 Sb. 10) |
Kontaminace osob a materiálu |
||||||
11 |
Povrchová kontaminace |
Plošná aktivita |
Podle pokynů Úřadu |
MMHP |
Bude stanoveno Úřadem podle situace Jednorázová měření |
10 Bq/cm2 |
Složky potravních řetězců 11) |
||||||
12 |
Mléko |
Objemová aktivita radionuklidů |
15 a dále , podle pokynů Úřadu |
MMKP, LS, CLMS |
Minimálně denně, pokud nebude stanoveno Úřadem jinak Bodový odběr11) |
V souladu s vyhláškou č. 307/2002 Sb. 10) |
13 |
Smíšená strava |
Hmotnostní aktivita radionuklidů |
15 a dále podle pokynů Úřadu 12) |
MMKP, LS, CLMS |
Minimálně denně, pokud nebude stanoveno Úřadem jinak Bodové odběry pro jednotlivé komodity11) |
V souladu s vyhláškou č. 307/2002 Sb. 10) |
Vnitřní kontaminace osob |
||||||
14 |
Celé tělo |
Aktivita radionuklidů |
Podle pokynů Úřadu |
CLMS |
Bude stanoveno Úřadem podle situace |
MDA < 500 Bq 137 Cs |
15 |
Štítná žláza |
Aktivita 131 I |
Podle pokynů Úřadu |
CLMS |
Bude stanoveno Úřadem podle situace |
MDA < 500 Bq 131 I |
Meteorologické údaje |
||||||
16 |
Ovzduší - aktuální situace |
13) |
40 |
MeS |
Kontinuálně |
Nejsou stanoveny speciální požadavky |
17 |
Ovzduší - prognóza situace |
14) |
14) |
MeS |
Bude stanoveno Úřadem podle situace |
Podle možností modelů šíření radionuklidů v ovzduší |
Poznámky k tabulce číslo 2:
Všechny uvedené hodnoty platí pro poživatiny a krmiva v nativním stavu.
1) Minimálním počtem míst z území
ČR
v části "Složky potravních řetězců" se rozumí minimální počet lokalit,
pro které se vytváří směsný vzorek získaný odběrem z více míst dané
lokality. Vytváření směsného vzorku je popsáno v metodice příslušné odpovídající
komoditě.
2) Složka radiační monitorovací sítě: SVZ - síť včasného zjišťování, MS
- mobilní skupiny, LeS - letecké skupiny, LPP - letecké prostředky
průzkumu, TLD - síť termoluminiscenčních dozimetrů, MMHP - měřící místa
na hraničních přechodech, MMU - měřící místa na uzávěrách, LS - laboratorní
skupiny, MMKO - měřící místa kontaminace ovzduší, MMKV - měřící
místo kontaminace vody, MMKP - měřící místo kontaminace potravin,
CLMS - centrální laboratoř monitorovací sítě, MeS - meteorologická
služba
3) Dávkou (příkonem dávky) se rozumí hodnota dozimetrické veličiny (za
jednotku času), v níž je měřící zařízení kalibrováno (
§ 3
a
§ 4 vyhlášky č. 307/2002 Sb.
, o radiační ochraně, ve znění vyhlášky
č. 499/2005 Sb.
)
4) MDD má význam minimální detekovatelné dávky, což je nejmenší dávka
rozlišitelná od nulové, stanovená jako trojnásobek střední kvadratické
odchylky pozadí (tj. signálu naměřeného při odečtu neozářeného dozimetru).
5) Aktivita je definována v ČSN ISO 31-9 v položce č. 9-33 a také v ČSN
ISO 31-10 v položce 10-49;
hmotnostní aktivita je definována v
ČSN
ISO 31-9 v položce č. 9-34; objemová aktivita je definována v
ČSN
ISO 31-9 v položce č. 9-35.
6) MDA má význam minimální detekovatelné aktivity a je definována v části
B přílohy. Požadovaná citlivost se nevztahuje na měření obsahu radionuklidů
v potravinách za účelem jeho certifikace pro obchodní účely.
7) Uvedené hodnoty MDA pro
131
I
a
137
Cs
odpovídají požadavku stanovit objemovou aktivitu jednotlivých radionuklidů
běžně zjistitelných pomocí spektrometrie gama (s energií emitovaných
fotonů větší než 100keV a se zastoupením fotonů pro daný radionuklid
charakteristických energií větším než 10%), která způsobí v důsledků
inhalace úvazek efektivní dávky (viz
§ 3 vyhlášky č. 307/2002 Sb.
, o radiační ochraně, ve znění vyhlášky
č. 499/2005 Sb.
) ne větší než 1
&03BCSv za mza měsíc (
viz § 18 vyhlášky č. 307/2002
Sb., o radiační ochraně, ve znění vyhlá
šky č. 499/2005
S
).
8) Plošnou aktivitou se rozumí podíl aktivity a plochy, ze které byl
vzorek odebí
n.
9) Pro screening využít ukazatele jako například celková objemová
aktivita beta postupem po
dle
ČSN 75
12
10) Požadované hodnoty MDA pro konkrétní komoditu stanovuje Úřad podle
reálné situace (s ohledem na významnost komodity ve spotřebním koši
a rozsah kontaminace), přitom musí umožňovat spolehlivé stanovení
aktivity radionuklidů uvedených v tab. 4 a tab. 6 přílohy 8 vyhlá
šky č. 307/2002
Sb., ve znění vyhlá
šky č. 499/2005
Sb. V případě povrchové vody se postupuje stejně jako v případě pitné
v
y.
11) Výběr monitorovaných komodit a minimální počet odběrových míst
se může měnit v závislosti na míře kontaminace a velikosti zasaženého
území a na významnosti komodi
t ve spotřebním ko
.
V případě havárie mimo ú
z
emí
ČR se režim kontroly dovážených potravin řídí stejnými pravidly jako
kontrola potravin z obchodních sítí potravin na ú
z
emí
ČR za obvyklé radi
ační situ
e.
12) Smíšená strava - odebírají se vzo
y:
a) komodit, které tvoří podstatnou část spotřebního koše potravin
(zejména maso, brambory, obiloviny, zelenina, ovoce nebo produkty z nich
vyrobe
);
b) komodit, u nichž lze předpokládat vyšší obsah umělých radionuklidů
(např. lesní plody, lesní houby, zvěřin
);
c) komodit, jejichž pěstování je z hlediska produkčního (exportního)
nebo regionálně významné
pro
ČR (např. oves, ječmen kukuřice, ryby, med nebo produkty z nich vyrobe
).
13) Údaje nezbytné pro posouzení aktuální meteorologické situace z
hlediska možného šíření radionuklidů v životním prostředí předávané
Českým hydrometeorologickým ústav
.
14) Meteorologické údaje nezbytné pro prognózu vývoje situace z hlediska
možného šíření radionuklidů v životním prostředí, a to jak v místě
úniku a jeho okolí, tak na celém území státu, ať už k úniku došlo
na území ČR nebo mimo území ČR předávané Českým hydrometeorologickým
ústa
Stanovení minimální detekovatelné aktivity
Minimální detekovatelná aktivita na hladině spolehlivosti 95% při stanovení aktivity alfa, beta nebo gama (nespektrometrickými metodami) daného radionuklidu se stanoví podle vztahu:
1
-
t
s
2
2,71 + 3,29 ·
[n
B
· t
s
·(-- + 1)]
t
B
MDA = ----------------------------------------
&03B7 ·R·V·t·
ts
kde MDA .. minimální detekovatelná aktivita [Bq, Bq/kg, Bq/l,
.]
t
s
, tB ... doba měření vzorku a pozadí
s]
nB ... četnost impulsů pozadí v daném energetickém inter
lu
&03B7 .. ... účinnost detekce v daném energetickém i
ervalu
R ... chemický výtěžek (v případě radiochemické
alýzy)
V ... velikost vzorku (objem, hmotnost, ...) vzatého
do
nalýzy
Minimální detekovatelná aktivita na hladině spolehlivosti 95%
pro energii E záření gama při stanovení aktivity gama (spektrometrickými
metodami) daného radionuklidu se stanoví podle
ztahu:
1
-
p
p
m m t
t 2
2,71 + 3,29·[--·(--+1) +
1) ·(&0·
(&03A3bi+
&
0
3A3B
+(P+ --s2p)--]
2
m
2m
i
=1 j
=
tp tp
MDA = ------------------------------------
--------------
&0
&03B7 · &03B3 ·t·V
kde MDA .. minimální detekova
t
elná aktivita [Bq,
/m3, Bq/kg, Bq/1, ...]
p ... počet kanálů v oblasti, ze které
stanovena plocha píku
P ... plocha interferujícího píku, tj.
p
locha píku na energii E stanovená při měření pozadí, tj
bez přít
o
mno
s
ti vzorku
Bi, Bj ... počet impulsů v i-tém kanálu na levé a v
j-tém kanálu na pravé straně píku sloužící k
dhadu p
o
z
adí p
od píkem
s2p ... variance charakterizující chybu odhadu ploch
P interferujícího píku
t ..
doba měření vzorvzorku [s]
&03B7 ... účinno
s
detekce fotonů o energii gii E
&03B3
..
. zastoupení fotonů o energii E v rozpadovém
hématu daného radionuklidu [1]
m ... počet kanálů na každé straně
pík
sloužících pro odečtení pozadí
V ... veliko
vzorku
(objem, hmotnost, ...)